Web Analytics Made Easy - Statcounter

عدم حضور پررنگ تولیدکنندگان داخل در بازار کمپرسور عاملی شده تا واردکنندگان از این شرایط سوءاستفاده کرده و محصولات را به صورت سلیقه ای و با چندین برابر قیمت به تولیدکننده و مصرف کنندگان ارائه می‌کنند. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، در طول ماه های اخیر نوسانات قیمتها در اکثر بازارهای کشور به وجود آمده و این موضوع عاملی شده تا در نهایت کالا به چندین برابر قیمت به دست مصرف کنندگان برسد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این میان تولیدکنندگان مدعی هستند قیمت مواد اولیه و ارز پرداختی به آنها بالا بوده و همین امر باعث می شود تا قیمت تمام شده کالا برای آنها بالا شودو از طرفی دولت هم هیچ راهکاری را تاکنون برای مدیریت بازار به کار نگرفته است به نحوی که شش ماه از سال گذشته و اکثر بازارهای کشور با نوسانات قیمتی شرایط بسیار سختی را پشت سر می‌گذارند.

از میان بازار کالاهای پر التهاب کشور  می توان به خرید و فروش لوازم خانگی اشاره کرد. محصولات این حوزه در طول امسال چندین برابر رشد قیمت داشته اند و دولت نیز نتوانسته با کمک به تولیدکنندگان مانع این افزایش قیمتها شود.

جالب اینجاست بازار قطعات مورد استفاده در لوازم خانگی نیز دچار هرج و مرج شده مخصوصا آن دسته از کالاهایی که از محل واردات تامین می شود و قیمت گذاری مناسبی بر روی آنها صورت نمی‌گیرد. به عنوان نمونه خرید و فروش کمپرسور یخچال این روزها شرایطی را پشت سر می گذارد که هر روز مصرف کننده و تولیدکننده با رشد قیمت بسیار بالای آنها روبرو و ناچار به خرید آنها آن هم با قیمتهای سلیقه ای واردکنندگان هستند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد نیاز سالانه کشور به کمپرسور یخچال 1 میلیون و 500 هزار دستگاه است که بخش زیادی از این نیاز توسط واردکنندگان که تعداد محدودی هستند تامین می شود. البته برخی از تولیدکنندگان بزرگ نیز خود نسبت به واردات کمپرسور اقدام می کنند اما در مجموع واردات این کالا در دست تعداد محدودی از افراد قرار دارد که آنها با مانور قیمتی بسیار بالا در حال فروش کمپرسورها در سطح بازار هستند.

نکته قابل توجه در بخش کمپرسور تعرفه واردات آن است. اگر کمپرسور دارای گرید A و B  باشد باید تعرفه 5 درصدی برای واردات آن درنظر گرفته شود اما اگر گرید کالا C باشد وارد کننده باید 15 درصد تعرفه گمرکی پرداخت کند. عدم نظارت در واردات این کالا باعث شده تا برخی کمپرسورهای فاقد کیفیت را با دستکاری از گرید C تبدیل به گرید A و B کرده و از این طریق وارد کننده با پرداخت تعرفه بسیار کمتر کالا را وارد بازار می‌کند.

در حال حاضر با محاسبه نرخ ارز  قیمت کمپرسورها برای واردکننده رقمی کمتر از 29 دلار (700 تا 750 هزار تومان با کلیه هزینه های باربری و گمرکی )تمام می شود اما این کالا با قیمتی بیش از 1 میلیون تومان به دست عمده فروش رسیده و آنها نیز با محاسبه نرخ سود کالا را در اختیار تولیدکنندگان قرار می دهند. 

 عدم نظارت در واردات کمپرسور باعث شده تا کمپرسورهای بی کیفیت، به نوعی با کیفیت معرفی شده و در گمرکات فقط تعرفه ناچیزی را پرداخت کنند. نکته قابل توجه اینجاست سازمان استاندارد نیز خود را متولی بررسی این موضوع ندانسته و عدم وجود آزمایشگاه های مختلف برای ارزیابی کیفیت کمپرسور را بهانه و فقط به ارزیابی استاندارد از طرف کشور مبدا اکتفا می‌کند این درحالی است که اکثر کمپرسورها با دستکاری های جزئی با کیفیت معرفی می شوند.

در این شرایط مصرف کننده با عدم اطلاع از کیفیت کمپرسورها آن را خریداری و روی یخچالهای خود نصب می کند اما عمر این کمپرسورها فقط یک تا دو سال بوده و مصرف کننده مجبور است چندین میلیون تومان هزینه کرده و باز کمپرسور دیگری برای یخچال خود خریداری کند. نکته مهم اینجاست کمپرسورهای بی کیفیت مصرف برق بسیاری دارند و مصرف کنندگان باید هزینه زیادی را بابت استفاده از آنها بدهند.

جولان واردکنندگان در بازار خرید و فروش کمپرسور به حدی رونق دارد که هیچ مسئولی برخوردی با آنها نداشته و آنها در فضایی بسیار آرام سودهای نجومی از فروش کمپرسورهای بی کیفیت در بازار کسب می‌کنند.

بررسی ها نشان می دهد فقط یک تولیدکننده کمپرسور در ایران وجود دارد که روزانه 500 تا 800 عدد کمپرسور تولید می کند البته تولید اسمی این واحد تولیدی 1200 دستگاه است این درحالی است که نیاز بازار سالانه یک میلیون  و500 هزار دستگاه کمپرسور است. 

عدم حضور پررنگ تولیدکنندگان داخل در بازار کمپرسور عاملی شده تا واردکنندگان از این شرایط سوءاستفاده کرده و محصولات را به صورت سلیقه ای و با چندین برابر قیمت به تولیدکننده و مصرف کنندگان ارائه می‌کنند.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: بازار لوازم خانگی بازار لوازم خانگی مصرف کنندگان فروش کمپرسور چندین برابر مصرف کننده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۱۳۱۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

از منتفی شدن جمع آوری پل حافظ تا قیمت نجومی شیر الاغ

­به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، سرپرست سازمان مهندسی و عمران شهرداری تهران گفته: با بررسی‌های صورت گرفته پل حافظ جمع آوری نخواهد شد. طبق تصمیم گرفته شده این پل مقاوم سازی می‌شود و تا حدود ۴۰ سال دیگر هم در برابر لرزه مقاوم خواهد بود.
خبر دیگر اینکه وزارت میراث فرهنگی اعلام کرد کاخ‌های سعدآباد و گلستان پربازدیدترین مکان‌های تاریخی تهران از ابتدای نوروز بوده اند. وزارت میراث فرهنگی افزوده، مجموعه سعدآباد با ۵۵ هزار و ۳۹ بازدیدکننده، کاخ گلستان با ۳۶ هزار و ۴۶۱ بازدیدکننده و مجموعه کاخ نیاوران با ۲۹ هزار و ۹۷۰ بازدیدکننده رتبه‌های اول تا سوم را کسب کرده‌اند. موزه ملی ایران، موزه آبگینه و سفالینه، موزه فرش، موزه رضا عباسی در رتبه‌های بعدی قرار دارند.
بهادری جهرمی، سخنگوی دولت هم امروز گفته: مبالغ جرایم راهنمایی و رانندگی به‌روزرسانی شده است؛ و قیمت‌های نجومی برای شیر الاغ / هر کیلو ۵۰۰ هزار تومان. با سری به وبگاه‌های فروش اینترنتی با آگهی‌های بسیاری روبرو خواهید شد که شرایط متفاوتی نیز دارند، برای مثال در یکی از آگهی‌ها فروشنده تضمین داده که شیر الاغ در حضور مشتری دوشیده می‌شود و هر کیلو آن با قیمت ۵۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد. در آگهی بعدی با تاکید بر فواید مصرف شیر الاغ و تضمین بر اصل بودن آن با قیمت هر کیلو ۵۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • قیمت شیر الاغ هم نجومی شد: هر کیلو ۲ میلیون تومان!
  • بازرسی ۱۱ هزار و ۹۱۹ واحد صنفی در کهگیلویه و بویراحمد انجام شد
  • قیمت‌های نجومی شیر الاغ / هر کیلو ۵۰۰ هزار تا ۲ میلیون!
  • از منتفی شدن جمع آوری پل حافظ تا قیمت نجومی شیر الاغ
  • قیمت عجیب خودروهای چپی در ۱۴۰۳
  • راه اندازی شبکه نظام‌مند توزیع کالا‌های اساسی در قم با شناسایی ۲۵۰ کاسب امین 
  • قیمت عجیب خودروهای چپی در ۱۴۰۳ / لاشه دنا ۳۰۰ میلیون تومان!
  • بازار شکلات تلخ شد
  • تداوم نظارت بر بازار کالا و خدمات در مهاباد
  • راهکار‌هایی برای جلوگیری از افت کیفیت چغندر