Web Analytics Made Easy - Statcounter

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: ۷۰ درصد مبتلایان به ویروس کرونا با بیماری کووید ۱۹ در مشهد که تحت "پلاسمادرمانی" قرار گرفته‌ بودند بهبودی کامل خود را بازیافتند.

به گزارش قدس آنلاین، دکتر محسن صدیق‌شمسی به آغاز اجرای "طرح پلاسمادرمانی" از ابتدای امسال در مشهد اشاره و بیان کرد: بکارگیری این روش درمان افراد مبتلا به ویروس کرونا، پس از تایید کارایی آن بطور جدی وارد حوزه درمان بیماران کووید ۱۹ شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی "پلاسما" را فرآورده حاصل از جداسازی "پلاکت، گلبولهای قرمز و سفید" از خون ذکر و بیان کرد: پس از جداسازی این مواد از خون انسان، مایعی حاوی "آنتی‌بادیها، فاکتورهای انعقادی و پروتئینهای مهم" به دست می‌آید.

این پزشک فوق‌تخصص خون و سرطان افزود: پلاسمای حاصل از خون بیماران مبتلا به کووید ۱۹ که بهبودی خود را بازیافته بخاطر فعالیت دستگاه ایمنی بدنشان بر علیه ویروس کرونا حاوی آنتی‌بادیهایی است که این ویروس را سرکوب کرده‌اند.

وی ادامه داد: بر این اساس، استفاده از پلاسمای خون افراد بهبود یافته از بیماری کووید ۱۹ در قالب "پلاسمادرمانی" نقشی موثر در درمان دیگر مبتلا به ویروس کرونا دارد.

دکتر صدیق‌شمسی به نتایج اجرای طرح پلاسمادرمانی بر روی مبتلایان به ویروس کرونا در مشهد اشاره و بیان کرد: این طرح در بازه زمانی ماههای فروردین تا خرداد امسال بر روی ۳۲ بیمار بدحال کووید ۱۹ اجرا و نتایج درمانی آن با وضعیت همین تعداد فرد مبتلا به ویروس کرونا که پلاسمادرمانی نشده‌اند مقایسه شد.

وی گفت: این اقدام علمی درمانی نشان داد که "پلاسمادرمانی" بطور چشمگیری بر بهبود وضعیت جسمی بیماران بدحالی که هنوز به مرحله نیاز به دستگاه تنفس مصنوعی یا "ونتیلاتور" نرسیده‌اند مؤثر است.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: بر اساس نتایج حاصله تاکنون دو سوم بیماران کووید ۱۹ که تحت درمان با پلاسما در مشهد قرار گرفته‌اند با بهبودی وضعیت سلامتشان، از بخش مراقبتهای ویژه در بیمارستانهای مشهد خارج شده و سلامت کامل خود را بازیافته‌اند.

وی ادامه داد: با توجه به نتایج حاصل از پلاسمادرمانی بر روی بیماران مبتلا به ویروس کرونا، از شهروندان بهبودیافته از بیماری کووید ۱۹ درخواست می‌شود چند هفته پس از بهبودی اقدام به اهدای پلاسمای خون خود کنند تا از آن برای درمان بیماران بدحال مبتلا به ویروس کرونا استفاده شود.

دکتر صدیق‌شمسی همچنین اهدای پلاسما را آسانتر از اهدای خون اعلام و بیان کرد: پلاسمای افرادی که آن را اهدا می‌کنند، به سرعت توسط کبدشان جایگزین می‌شود بنابراین اهدای پلاسما هیچگونه عارضه‌ و پیامدی برای افراد اهداکننده ندارد.

وی همچنین گفت: گرچه بطور طبیعی ضعف جسمانی ناشی از درگیری بدن با ویروس کرونا گاه تا چند ماه پس از درمان آن باقی می‌ماند اما این ضعف ملاحظه پزشکی و منعی را برای اهدای پلاسما ایجاد نمی‌کند زیرا هنگام اهدا پلاسما، گلبولهای قرمز از بدن اهداکننده برداشته نشده و سبب ایجاد کم‌خونی نمی‌شود

پزشک فوق‌تخصص خون و سرطان در ادامه به دو موضوع مهم در پلاسمادرمانی اشاره و بیان کرد: نخست اینکه هر دو فرد اهداکننده و گیرنده پلاسما باید مبتلای قطعی به بیماری کووید ۱۹ باشند و دوم اینکه می‌بایست سطح آنتی‌بادی مترشحه در خون فرد اهداکننده پلاسما به میزان مطلوب رسیده باشد.

وی افزود: زمان مطلوب برای اهدای پلاسما از سوی فرد بهبودیافته از ویروس کرونا چهار تا هشت هفته پس از بهبودی است. پس از این دوره زمانی سطح آنتی‌بادی اُفت کرده و کارایی پلاسما کاهش می‌یابد.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: پلاسما درمانی ویروس کرونا مبتلا به ویروس کرونا بیماری کووید ۱۹ اهدای پلاسما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۱۳۲۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کووید باعث تحریک آسم در کودکان نمی شود

به گزارش خبرنگار مهر به نقل از مدیسن نت، دکتر «دیوید هیل»، نویسنده ارشد این مطالعه و پزشک معالج در بخش آلرژی و ایمونولوژی در بیمارستان کودکان فیلادلفیا، گفت: «ما براساس برخی از مطالعات بسیار خوب در دهه گذشته می‌دانستیم که عفونت‌های ویروسی تنفسی یک عامل خطر برای ایجاد آسم در کودکان هستند.»

وی گفت: «بنابراین منطق خوبی وجود داشت که فکر کنیم عفونت بالقوه کروناویروس می‌تواند خطر ابتلا به آسم را نیز افزایش دهد. اما در واقع متوجه شدیم که هیچ ارتباطی در این زمینه وجود نداشت. هم خطر ابتلا به آسم در کودکان را افزایش نداد و هم خطر ابتلا به آسم را در کودکان کاهش نداد.»

در این مطالعه، تیم داده‌های بیش از ۲۷۰۰۰ کودک را که بین ۱ مارس ۲۰۲۰ و ۲۸ فوریه ۲۰۲۱ تحت آزمایش واکنش زنجیره‌ای پلیمراز (PCR) برای کروناویروس قرار گرفتند، تجزیه و تحلیل کردند. آنها طی یک دوره ۱۸ ماهه تحت نظر بودند.

آزمایش بیش از ۳۱۰۰ کودک مثبت و بیش از ۲۴۰۰۰ نفر برای کروناویروس منفی بود.

محققان دریافتند که مثبت بودن تست کروناویروس تأثیر قابل توجهی بر احتمال تشخیص جدید آسم ندارد. این مطالعه تأیید کرد کودکانی که عوامل خطر شناخته شده برای آسم مانند نژاد، آلرژی‌های غذایی، تب یونجه و زایمان زودرس دارند، بیشتر در معرض ابتلا به آسم هستند.

در آغاز همه‌گیری، نگرانی‌های زیادی در مورد اینکه چگونه افراد مبتلا به آسم تحت تأثیر این ویروس قرار می‌گیرند وجود داشت. در اوایل، آزمایشگاه هیل تحقیقاتی انجام داد که نشان داد آسم یک عامل خطر برای پیامدهای بدتر کووید نیست. به گفته محققان، آنها همچنین دریافتند که اگر تست کووید در کودکان مبتلا به آسم مثبت باشد، احتمال تشدید بیماری در آنها بیشتر نیست.

هیل گفت: «از آنجایی که مطالعه صرفاً بر روی کودکان متمرکز شده است، تحقیقات بیشتری برای ارزیابی بیماران در سنین مختلف و در فواصل زمانی طولانی‌تر مورد نیاز است تا تأیید شود که بین کروناویروس و ایجاد آسم طولانی مدت رابطه وجود ندارد.»

کد خبر 6082866

دیگر خبرها

  • کووید باعث تحریک آسم در کودکان نمی شود
  • جوانان بیش تری به سرطان مبتلا می‌شوند آیا می‌توانم ریسک خود را کاهش دهم؟
  • بیماری ایدز چیست؟ + فیلم
  • به درمان سرطان به کمک آزمایش دی‌ان‌ای امیدوار باشیم؟
  • بیش از ۷۰۰۰ هزار نظامی صهیونیست به اختلالات روانی مبتلا شدند
  • شایع‌ترین نشانه‌های وسواس
  • ردپای ژنتیک در اختلال وسواس
  • ارائه خدمات درمانی رایگان به بیماران هموفیلی
  • افسردگی شدید میان اعضای یک خانواده منتقل می‌شود
  • شناسایی ۹۱۸ بیمار مبتلا به هموفیلی در فارس