Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، فقه اسلامی علاوه بر ماهیت فردی وجهه اجتماعی نیز دارد و ناظر بر حاکمیت و اداره اجتماع است. قرارداد‌های مربوط به قاچاق که باعث تزلزل بازار مسلمین می‎شود در نتیجه نوعی ضرر به اجتماع مسلمین و اقتصاد آن است.

قاچاق در نظر مردم باید یک عمل حرام و از نظر اقتصادی، گسترش‎دهنده فقر، جلوه کند؛ زیرا یکی از شایع‎ترین نشانه‎های اقتصاد ناسالم در دنیاست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به ویژه که در سال‎های اخیر، آسیب‎های بسیاری را از جنبه‎های گوناگون اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی به کشور ما وارد کرده است.

اهمیت این امر باعث شده موضوع سوال‌های شرعی این هفته را در باب احکام «خرید و فروش کالای قاچاق» مطرح کنیم، که آیا قاچاق حرام است؟ خرید و فروش کالای قاچاق چه حکمی دارد؟ حکم معامله هموطنان مرز نشین (کولبر) که متاسفانه کاری جز قاچاق کالا برای امرار معاش ندارند، چیست؟، در همین زمینه با حجت الاسلام و المسلمین مهدی آذری طوسی گفت‌وگو داشتیم که می‌توانید در ادامه بخوانید.

حجت الاسلام و المسلمین مهدی آذری طوسی، سخنران و کارشناس امور دینی در این باره به خبرنگار حوزه قرآن و عترت  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: به طور کلی خرید و فروش کالای قاچاق از آن جهت که تخلف قانون است جائز نیست. اگر فردی بابت نفس این خرید و فروش اجرت می‌گیرد یعنی پول دریافتی او به ازای نفس کار حرام است خود کالا در این صورت اجرت او حرام است.

بیشتر بخوانید

پاسخ سوالات شرعی درباره «گران فروشی و کم فروشی»

اگر بحث اجرت مد نظر نیست بلکه بهای خود کالای قاچاق که مثلا مشتری آن را خریده است در این صورت دو نکته مطرح است اول آنکه از نظر حکم تکلیفی حرام مرتکب شده است زیرا تخلف قانون کرده دوم سوالی اینجا مطرح است که از نظر حکم وضعی معامله صحیح است یعنی مالک آن کالا شده است یا خیر؟ که این موضوع دوم بین مراجع محل اختلاف است.

پاسخ  سوالاتی که شما مطرح کردید را با نگاهی به فتوای مراجع تقلید جویا شدیم که می‌توانید در ادامه آن‌ها را بخوانید:

استفتاء از آیت الله خامنه‌ای درباره احکام خرید و فروش جنس قاچاق

حکم خرید و فروش کالای قاچاق چیست؟

پدیده قاچاق و قاچاق فروشی، ضربه به اقتصاد و هویّت ملی کشور است و از لحاظ شرعی، حرام است.

استفتاء از آیت الله مکارم شیرازی درباره احکام خرید و فروش جنس قاچاق

وارد کردن کالا به صورت غیر قانونى از مرز و درآمد حاصل ازآن چه حکمی دارد؟

قاچاق کالا که در حقیقت ورود غیر قانونى آن از مرز‌ها است برخلاف دستور شرع می‌باشد، و باید از آن به شدّت پرهیز کرد مخصوصاً هنگامى که موجب ضرر و زیان جامعه شود، و به اقتصاد کشور اسلامى لطمه وارد کند، و هر گونه کمک کردن به قاچاقچیان در امر قاچاق جایز نیست و درآمد حاصل از این گونه کار‌ها نیز اشکال دارد.

خرید کالایی که به صورت قاچاق وارد کشور شده و تعرفه گمرکی و مالیاتآن پرداخت نشده است چه حکمی دارد؟

در صورتی که مقررات حکومت اسلامی اجازه خرید آن را بدهد، مانعی ندارد.

با توجه به حمله ظالمانه و وحشیانه حکام امریکا و انگلیس به مردم مسلمان عراق، جمعی از مقلدین حضرتعالی از جواز یا حرمت خرید کالا‌های امریکایی و انگلیسی که طبعا منافع آن مستقیم یا غیر مستقیم به خزانه دولت‌های محارب می‌ریزد سوال می‌نمایند.

بی شک خرید کالا‌های آمریکایی و انگلیسی کمک به این ظالمان است و از نظر شرع اسلام حرام است.

حکم خرید محصولات شرکت‌های وابسته به صهیونیست‌ها و اسرائیل چیست؟

خرید محصولات شرکت‌های وابسته به صهیونیست‌ها و اسرائیل جایز نیست.

استفتاء از آیت الله سیستانی درباره احکام خرید و فروش جنس قاچاق

آیا کفش ساخت ایتالیا نجس است؟ و آیاخرید و فروش آن بلا مانع است؟

استفاده و خرید و فروش آن اشکال ندارد.

اگر در کشورى کفر کالائى خریده باشم و بدلیل بى توجهى اشکالى براى آن ایجاد کرده باشم در صورتى که اولا کالا گارانتى دارد و دوما اشکال ایجاد شده از طرف خودم بوده چه باید بکنم؟ آیا پس بدهم و از گارانتى که مربوط به اشکالات احتمالى خود کالاست استفاده کنم یا خیر؟

در این صورت نمى توانید کالاى یاد شده را برگردانید.

حکم خرید کالا از کشورهایى که بصورت مستقیم و یا غیر مستقیم از اسرائیل حمایت مى کنند چیست؟

اگر شرکت سازنده کالا به اسرائیل کمک نکند اشکال ندارد.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: کالای قاچاق احکام شرعی حکم شرعی خرید و فروش کالای قاچاق درباره احکام خرید کالا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۱۳۷۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشف تخم مرغ‌های فاقد مجوز در هشترود

سرهنگ ابراهیمی گفت: به منظور ارتقای امنیت اجتماعی و اقتصادی و جلوگیری از ورود و خروج کالای فاقد مجوز و قاچاق ماموران پلیس آگاهی و یگان امداد شهرستان هشترود در محور‌های مواصلاتی حین کنترل خودرو‌های عبوری به یک دستگاه کامیون به ظن حمل کالای قاچاق مشکوک شدند.

وی افزود: پس از دستور ایست پلیس و توقف خودرو در بررسی بار آن مشخص شد حامل ۷۰۰ کارتن تخم مرغ فاقد مجوز بهداشتی و سایر مدارک قانونی است.

فرمانده انتظامی هشترود اضافه کرد: کامیون حامل ۷ تن و ۹۴۵ کیلوگرم تخم مرغ به ارزش ۴ میلیارد ریال بود که پس از تشکیل پرونده برای سیر مراحل قانونی همراه راننده به مراجع قضایی معرفی شد.

 وی تصریح کرد: پلیس با کسانی که بهداشت و سلامت عمومی جامعه را با رفتار‌های نادرست به منظور کسب منفعت شخصی به مخاطره بیندازند برخورد محکم و قانونی خواهد کرد.

باشگاه خبرنگاران جوان آذربایجان شرقی تبریز

دیگر خبرها

  • توقیف ۲ خودروی شوتی در البرز / ۳ میلیارد ریال کالای قاچاق کشف شد
  • ۳ شناور حامل کالای قاچاق در آب‌های استان بوشهر توقیف شد
  • توقیف ۳ شناور با ۱۱ میلیارد تومان قاچاق در بوشهر
  • کشف تخم مرغ‌های فاقد مجوز در هشترود
  • آیا ارز دیجیتال حلال است؟
  • کاظم موسوی نماینده مجلس: فروش نوکیای تقلبی حرام است
  • فروش نوکیای تقلبی حرام است!
  • کشف کالای خارجی قاچاق در مرند
  • جابجایی بیش از ۱۱ میلیون و ۷۶۱ هزار تن کالا توسط ناوگان حمل و نقل
  • مبل‌فروش متخلف در اردبیل جریمه شد