Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-24@04:51:23 GMT

هشت کتاب خواندنی در حوزه دفاع مقدس ویژه نوجوانان

تاریخ انتشار: ۴ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۴۱۳۷۴۳

هشت کتاب خواندنی در حوزه دفاع مقدس ویژه نوجوانان

خبرگزاری فارس ـ پیغام فتح؛ ویژه‌نامه چهلمین سالگرد آغاز دفاع مقدس: کتاب بهترین رفیق به خصوص در ایام فراغت است و حالا که شرایط ایجاب می کند به دلیل پیشگیری از شیوع هرچه بیشتر ویروس کرونا در خانه بمانیم، بهتر است به سراغ کتاب هایی برویم که به هر دلیلی در طول سال فرصت مطالعه آن ها را پیدا نکرده ایم.

کتاب هایی با موضوع دفاع مقدس یکی از بهترین ابزارهای انتقال فرهنگ دفاع مقدس است که می تواند جامعه را با فرهنگ ایثار و شهادت آشنا کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ما در این گزارش به معرفی تعدادی از کتاب های مربوط به دفاع مقدس پرداخته ایم، کتاب هایی که می توانند شما را با قهرمانان گمنامی آشنا کند که شاید آنچنانکه باید و شاید در مورد آنها صحبت نشده است و خیلی از مردم به ویژه نوجوانان و جوانان با آنها آشنایی ندارند.

سفر به گرای ۲۷۰ درجه

این کتاب داستان رزمنده جوانی به نام ناصر است که بارها امتحان و درس و مشق را رها می‌کند و به همراه دوستش علی به جبهه می‌رود تا اینکه یکبار که به جبهه می‌رود، دوستش به او می‌گوید که قرار است عملیات کربلای ۵ انجام شود. ناصر به همراه دوستانش در این عملیات حاضر می‌شوند و در نهایت مجروح می‌شود. به خاطر این جراحت مجبور می‌شود به شهر و دیار خودش باز گردد و زندگی عادی را از سر گیرد تا اینکه…

این کتاب اولین بار در سال ۱۳۷۵ منتشر شد، در همان سال احمد دهقان نویسنده این کتاب، جایزه بیست سال داستان‌نویسی، جایزه چهارمین دوره انتخاب کتاب سال دفاع مقدس و جایزه بیست سال ادبیات پایداری را دریافت کرد. این کتاب ۱۸ بار چاپ شده و انتشارات سوره مهر نیز آن را به زبان انگلیسی ترجمه کرده است.

شطرنج با ماشین قیامت

این کتاب داستان دیده‌بان نوجوان ۱۷ ساله‌ای است که به ناچار به جای دوست مجروحش راننده ماشین حمل غذا می‌شود، نوجوانی که در کل داستان نامش را متوجه نمی‌شویم و فقط چند باری از پشت بی‌سیم با نام مستعار موسی صدایش می‌کنند.

او متوجه می‌شود عراقی‌ها یک ماشین رادار دارند، به دنبال این ماشین رادار که به آن ماشین قیامت می‌گویند می‌رود تا راز آن را بفهمد.

این کتاب با نگاهی متفاوت نسبت به بقیه آثار حوزه دفاع مقدس نوشته شده و از سوی انتشارات سوره مهر به چاپ رسیده، بسیاری از مفاهیمی که در کتاب‌های دفاع مقدس همیشه تکرار می‌شوند، در این کتاب از زاویه‌ای متفاوت روایت شده است، اگر تاکید خیلی از رمان‌ها بر نگاهی مطلق‌گرایانه به مقوله جنگ و دین است، حبیب احمدزاده در این کتاب با نگاهی نسبی به این مفاهیم می‌پردازد.

کتاب شطرنج با ماشین قیامت ک در کنار کتاب‌های اورهان پاموک در دانشگاه راجرز آمریکا در گروه مطالعات خاورمیانه تدریس می‌شود،برنده جایزه کتاب سال شهید حبیب غنی‌پور در بخش داستان و رمان دفاع مقدس، برنده جایزه ادبی اصفهان، کاندید کتاب سال انجمن نویسندگان و منتقدان مطبوعات کشور و کاندید قلم زرین و کاندید کتاب سال جمهوری اسلامی ایران در سال 85 شده است.

فرنگیس

اگر پارک شیرین کرمانشاه رفته باشید، حتما تندیس زنی تبر به دست را دیده‌اید. زنی شجاع به نام فرنگیس ، اما ماجرای تبر چیست؟ روزی فرنگیس از پناهگاهی در کوه‌های اطراف روستا به خانه بر می‌گردد تا آذوقه بردارد، در راه بازگشت با ۲ سرباز عراقی مواجه می‌شود که یکی از آن‌ها را با تبر می‌کشد و دیگری را اسیر می‌کند.

مهناز فتاحی در ۱۲ فصل خاطرات فرنگیس حیدرپور از کودکی و جوانی فرنگیس و ماجرای اسیر کردن یک سرباز عراقی را نوشته است، این کتاب اثر برگزیده جایزه کتاب سال دفاع مقدس بود که در 354 صفحه از سوی انتشارات سوره مهر عرضه شده است.

دختر شینا

در این کتاب قدم خیر محمدی کنعان زندگیش را از دوران کودکی تا زمان شهادت همسرش روایت می‌کند. او روایتی واقعی از اوضاع شهرها و خانواده‌های درگیر جنگ نوشته و از هر گونه پیش‌داوری و جانبداری مثبت و منفی دوری کرده که همین موضوع باعث می‌شود دختر شینا کتابی خواندنی و مهم در حوزه مستندنگاری شود.

بهناز ضرابی زاده برای نوشتن این کتاب شش ماه و هر هفته دو یا سه روز با خانم محمدی کنعان مصاحبه کرده، این کتاب تاکنون به زبان‌های ترکی استانبولی، انگلیسی و عربی ترجمه شده است.

ناشر این کتاب انتشارات سوره مهر بوده و در شانزدهمین دوره جایزه کتاب سال دفاع مقدس به عنوان اثر برگزیده در بخش خاطره شفاهی انتخاب شده است.

حمله به اچ ۳

یکی از جذاب‌ترین کتاب‌ها در زمینه دفاع مقدس مجموعه کتاب‌های کمیک حسن ودود است. در این مجموعه ودود سعی کرده با قلم هنرمندانه خود بخشی از وقایع دفاع مقدس را به تصویر بکشد.

عملیات اچ ۳ یکی از مهم‌ترین عملیات‌های نیروی هوایی ایران در جنگ بود و از جمله بزرگترین عملیات‌های هوایی دنیا از آن یاد می‌شود. در این عملیات ارتش ایران پایگاه هوایی الولید را در غربی‌ترین نقطه عراق منهدم کرد.

احمد مهرنیا در  این کتاب تلاش کرده تا لحظه به لحظه عملیات معروف به اچ 3 را بر اساس اسناد و یا نقل و قول هایی از طراحان و خلبانان بازمانده از این عملیات را روایت کند و علاوه بر شرح این عملیات 5 ساعته، تمامی مراحل پیش و پس از انجام این عملیات هوایی را به تصویر کشیده است.

در این اثر مستند و جذاب که از سوی انتشارات سوره مهر عرضه شده، ضمن مصاحبه با 80 نفر از خلبانان نیروی هوایی که در این عملیات شرکت داشتند و گفت و گو با سایر پرسنل از جمله سیستم رادار و نیروهای پشتیبانی و ... مدارک دیگری از بازتاب های جهانی این عملیات را می بینید.

پایی که جا ماند

یکی از سخت‌ترین اتفاق‌هایی که بعد از دوران جنگ رخ داد، اسارت بسیاری از شرکت‌کنندگان در جنگ بود. سید ناصر حسینی‌پور در شانزده سالگی و در آخرین روزهای جنگ اسیر شد، او که در این دوران تجربه‌های تلخ و دردناکی را پشت سر گذاشته در همان دوران تصمیم می گیرد خاطراتش را بنویسید. برای همین در ۲۳ صفحه به صورت رمزی خاطراتش را نوشت و بعد از آزادی از روی کدهایی که یادداشت کرده بود، آنها را روایت کرد.

وی بخشی از یادداشت‌هایش در زندان را که به آن «تقلب زندان» می‌گفت، در  فصل پایانی کتاب آورده است. این کتاب نیز به زبان‌های ترکی استانبولی و عربی ترجمه شده و در سال ۱۳۹۱ به عنوان کتاب سال دفاع مقدس انتخاب شده است.

سلام بر ابراهیم

شهید ابراهیم هادی در سن بیست و هفت سالگی در عملیات والفجر مقدماتی در فکه شهید شد و پیکرش در همانجا گمنام باقی ماند اما پیش از شهادت زندگی پر فراز و نشیبی داشته است.

در سال ۱۳۹۳ زندگینامه‌ این شهید به همت گروهی از دوستان، اعضای خانواده و همرزمانش منتشر شد. ابراهیم هادی با وجود مهارت‌های بسیار در رشته‌های مختلف ورزشی، همیشه روحیه‌ای پهلوانی داشت و همین روحیه باعث می‌شود که بتواند الگویی برای سادگی و فروتنی باشد. این کتاب ۶۲ روایت کوتاه از زندگی شهید ابراهیم هادی و در دو جلد است.

این کتاب تاکنون 88 نوبت توسط انتشارات شهید ابراهیم هادی به چاپ رسیده و مورد استقبال زیادی از سوی جوانان قرار گرفته است.

مجموعه روزگاران

مجموعه ۲۳ جلدی روزگاران مربوط به وقایع مختلف جنگ تحمیلی و یا گروه‌های مختلفی که در جنگ شرکت کرده‌اند، می شود، گروه‌هایی مانند غواصان، پزشکان، پرستاران، نیروهای هوانیروز و وقایعی مانند فتح خونین‌شهر، اسارت، وقایع دزفول و ماجرای غواصان لشکر ۱۴.

در این مجموعه تصویرهایی از سال‌های جنگ به کمک خاطرات افراد مختلف ترسیم شده و برای آن‌ها که آن روزها را دیده‌اند، خاطره بازی و آن‌ها که ندیده‌اند، آگاهی را به ارمغان می‌آورد. در «کتاب زنان خرمشهر» از مجموعه روزگاران، بتول کازرونیان به نقش زنان در جنگ تحمیلی با محوریت اشغال و آزادسازی خرمشهر می‌پردازد. زنانی که تا پیش از ترک اجباری خرمشهر وظیفه آشپزی و پرستاری از رزمنده‌‌ها را بر عهده داشتند.

ناشر این مجموعه، روایت فتح بوده و به قلم کوروش علیانی در سال 88 منتشر شده است.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: کتاب دفاع مقدس شهادت زنان کتاب سال دفاع مقدس انتشارات سوره مهر ابراهیم هادی کتاب ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۱۳۷۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سپاه پاسداران دارای جایگاهی ویژه در بین آحاد مردم است

به گزارش خبرنگار مهر، حمزه امین نژاد یکشنبه شب در بازدید از حوزه‌های مقاومت شهرهای سعدآباد و وحدتیه و تقدیر از فرمانده هان این حوزه‌های مقاومت به مناسبت سالروز تشکیل سپاه پاسداران به همراه جمعی از مسئولان بخش، ضمن برشمردن جایگاه شایسته و بالای سپاه پاسداران در دفاع از ارزشهای دینی و نظام جمهوری اسلامی ایران در طول حیات خود افزود: نهاد سپاه پاسداران یکی از ماندگارترین فرامین حضرت امام خمینی است که همواره با گذشت زمان روز به روز بر قدرت و جایگاه آن در دفاع از خاک کشور، حفظ و حراست از انقلاب اسلامی و دفاع از مظلومان جهان به ویژه مردم مظلوم فلسطین و مبارزه با اسرائیل غاصب افزوده می‌شود.

بخشدار سعدآباد سپاه پاسداران را یکی از متعهد ترین نهادهای نظامی در کنار دیگر نیروهای نظامی در دفاع از کشور دارای جایگاه ویژه در بین آحاد مردم ایران دانست و گفت: تقدیر از آنها کمترین وظیفه نسبت به زحمات آنها است.

در این دیدارها ضمن تبریک این روز به فرماندهان با اهدا لوح تقدیر از خدمات و تلاش‌های آنان تقدیر شد.

کد خبر 6084912

دیگر خبرها

  • دفاع مقدس یکی از درخشان ترین دوران سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است
  • درختان محور قزوین به اقبالیه جابه جا می‌شوند
  • انقلاب اسلامی یک قاعده جدیدی در جهان ایجاد کرده است
  • شهید زاهدی از عناصر تأثیرگذار در دفاع مقدس و بعد از آن بود
  • آینده جهان از شب عملیات «وعده صادق» تغییر کرد
  • کتابخانه ویژه دفاع مقدس در مازندران دایر می شود
  • انقلاب اسلامی قاعده جدیدی در جهان ایجاد کرده است
  • سپاه پاسداران دارای جایگاهی ویژه در بین آحاد مردم است
  • تدوین کتاب نقش مردم استان در دوران دفاع مقدس
  • بنیاد امسال حضور پررنگ تری در نمایشگاه کتاب دارد