Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پول نیوز»
2024-04-25@01:05:57 GMT

ورود بانک‌ها به بورس قانونی نیست

تاریخ انتشار: ۴ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۴۱۳۸۵۸

ورود بانک‌ها به بورس قانونی نیست

یک کارشناس مسائل اقتصادی گفت: بانک‌ها نه تنها از ورود به بازار سرمایه منع شده اند بلکه مکلف هستند که بنگاه داری و فروش اموال آزاد را کاهش دهند.

به گزارش پول نیوز، فردین آقابزرگی کارشناس مسائل اقتصادی در خصوص ورود بانک‌ها به بورس گفت: در گیر کردن منابع نقد بانک‌ها برای سرمایه گذاری براساس قانون و ابلاغیه‌های بانک مرکزی ضوابط خاص خودش را دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
بانک‌ها نه تنها از ورود به بازار سرمایه منع شده اند بلکه تکلیف هستند که بنگاه داری و فروش اموال آزاد را کاهش دهند.

وی ادامه داد: عمده منابع موجود در اقتصاد و صنعت ما، متکی به نظام بازار پول است. اجرای طرح‌های توسعه‌ای بلندمدت بانک را به مدت طولانی درگیر می‌کرد. هدف بازار پول تامین مالی در بازه زمانی کوتاه مدت است.

این کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: بانک‌ها به مرور زمان مجبور می‌شوند با پرداخت سود و بدون داشتن سود نوشتاری به تعهدات خود عمل کنند بدون آنکه پشتوانه‌ای وجود داشته باشد. استمرار این موضوع و پیش روی نقدینگی به سوی سرمایه‌گذاری‌های بلند مدت همان بنگاه داری محسوب می‌شود. این کار به مروز زمان پایه بانک را ضعیف می‌کند.

آقابزرگی تصریح کرد: سپرده گذاران و صاحبان منابع انتظار تعدیه منابع خود را دارند و این تضاد موجب خلق پول بدون پشتوانه می‌شود و در نتیجه آن نرخ تورم بالا می‌رود. نظام بازار پولی و بانکی کشور در درجه اول باید در بازده زمانی کمتر از یکسال تامین مالی برای سرمایه در گردش یا طرح‌های زودبازده را انجام دهد.  

منبع: پول نیوز

کلیدواژه: بازار سرمایه بورس اوراق بهادار شاخص بورس عرضه سهام سهام عدالت بانک ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.poolnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پول نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۱۳۸۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بنگاهداری بانک‌ها زنجیری به پای چرخ تولید

همواره تاکید شده که وظیفه اصلی بانک‌ها تأمین مالی تولید در اقتصاد کشور است اما گاهی منابع مالی که می‌تواند همانند خونی تازه در چرخه اقتصادی جریان پیدا کند به سمت بنگاهداری و منجمد شدن می‌رود.

بنگاهداری که به شکل مکرر بانک‌ها از آن نهی شده اند و بارها بر آن تاکید شده است به طور مثال شهریور سال۹۷ بود که رهبر معظم انقلاب در دیدار با اعضای هیات دولت به موضوع بنگاهداری بانک‌ها اشاره کردند و فرمودند: بانک‌ها غلط می‌کنند با پول مردم بنگاهداری کنند.

همچنین سال گذشته بود که ابراهیم رئیسی رئیس جمهور  مطرح کرد: اصلاح نظام بانکی بنگاهداری و منجمد کردن دارایی‌ها و عدم فروش دارایی‌ها به موقع، موضوعی است که دولت دنبال می‌کند. بنگاهداری بانک‌ها به تولید صدمه می‌زند.

بنگاهداری بانک‌ها خلاف قوانین است

ضربه زدن بنگاهداری بانک‌ها به تولید که سیاوش غیبی‌پور کارشناس اقتصادی هم در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان در رابطه با آن گفت: بنگاهداری بانک‌ها خلاف قوانین است یعنی بانک‌ها مقدار پول و اعتباری که خلق می‌کنند باید به سمت رونق تولید، خدمات و اشتغال هدایت شود. متاسفانه حداقل در یک دهه اخیر بخشی از سرمایه بانک‌ها که باید به سمت تولید تزریق شود به دو طریق رفتن منابع به سمت زیر مجموعه خود بانک‌ها و دیگری بنگاهداری از مسیر اصلی خارج شده است.

این کارشناس اقتصادی در ادامه بیان کرد: در کل بنگاه‌داری بانک‌ها سبب می‌شود منابع به سمت سرمایه‌گذاری، تولید و اشتغال نرود و علاوه بر شکل گیری ناترازی حتی می‌تواند آن را تشدید کند؛ ناترازی شبکه بانکی که می‌تواند قلب اقتصاد و تولید کشور را دچار مشکل کند.

در ادامه هم حجت الله فرزانی دیگر کارشناس اقتصادی  در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: زمانی که بخشی از منابع بانک‌ها منجمد و در بنگاهداری خلاصه شده است در حالی که یکی از رسالت‌های آن رفع نیاز خانوار و تامین تسهیلات مورد نیاز آنها و بخش تولید است به تبع منابع به بخش دیگر تخصیص داده می‌شود و منابع بانک محدود می‌شود.

این کارشناس امور بانکی در ادامه اظهار کرد: منابع محدود شده بانک‌ها که می‌توانست به تولید و سرمایه در گردش واحد‌های تولیدی تخصیص داده شود، اما به سوی دیگر می‌رود که این اقدام به بخش‌های تولیدی آسیب خواهد زد. بخش‌های تولیدی که میزان تسهیلات دریافتی آنها متناسب با رشد تورم نخواهد بود لذا توان واحد‌های تولیدی کاهش پیدا می‌کند.

فرزانی عنوان کرد: واحد‌های تولیدی به سبب این که سرمایه در گردش کوچک تری توانستند دریافت کنند و تامین بر اساس ظرفیت عملی آنها کافی نیست به ناچار ظرفیت تولید کاهش پیدا می‌کند و اگر به شکل کلی نگاه کرد در مجموع این فرآیند باطل به کل اقتصاد کشور آسیب خواهد زد به طور کلی بنگاهداری بانک‌ها توان بخش واقعی اقتصاد را در بحث رشد تولید کوچک خواهد کرد.

اما برای خروج بانک‌ها از بنگاهداری روش‌های مختلفی وجود دارد که در همین راستا محمد خبری زاده کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: بانک‌ها املاک بسیاری دارند و بار‌ها و بار‌ها جدا از بحث قانونی بر این نکته تاکید شده که نباید بنگاهداری کنند، بنگاهداری بانک‌ها که معایب مختلفی از جمله تحت تاثیر قرار گیری شاخص‌های کلان اقتصادی را به همراه دارد.

صندوق‌های املاک و مستغلات بورس، مسیری برای کمک به بانک‌ها جهت رهایی از بنگاهداری

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه اظهار کرد: برای بحث خروج بانک‌ها از بنگاهداری گاهی شاهد چسبندگی بانک‌ها به این بحث هستیم که در اینجا می‌طلبد برخوردهای جدی‌تر شکل گیرد اما گاهی هم خود بانک‌ها تمایل به عرضه و فروش املاک خود دارند، اما به سبب شرایط و میزان مبالغ مورد نیاز متقاضی برای آنها وجود ندارد حالا صندوق املاک و مستغلات بورس این امکان را فراهم می‌کند که بانک‌ها بتوانند این املاک خود را به واحد‌های خرد تبدیل کنند و به متقاضیان بیشتری با فروش برسانند.

خبری زاده افزود: در کل صندوق‌های املاک و مستغلات این امکان را فراهم می‌کنند تا علاقه‌مندان به سرمایه گذاری در حوزه مسکن و زمین با سرمایه‌های خرد خود هم بتوانند در این‌حوزه سرمایه‌گذاری کنند مسیری که می‌تواند به کاهش بنگاهداری بانک‌ها کمک قابل توجهی کند.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: بانک مرکزی هم به سبب همین موارد مطرح شده این اجازه را به بانک‌ها داده که بتوانند صندوق املاک و مستغلات تاسیس کنند تاسیس صندوقی که شاید کمی نادیده هم گرفته شده، اما در مجموع مسیری مناسب، شفاف و در دسترسی برای بانک‌ها جهت رهایی از بنگاهداری محسوب می‌شود البته که مسیرهای دیگری هم برای خروج بانک‌ها از بنگاهداری وجود دارد که به سبب اهمیت موضوع می‌طلبد به آنها توجه شود.

به گفته کارشناسان، بنگاهداری بانک‌ها از جمله مواردی است که قلب تولید را نشانه گرفته، موضوعی که نیاز است در مقابله با آن اقدامات جدی بیشتری صورت گیرد تا چرخ تولید با قدرت بیشتری حرکت کند.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی بانک و بیمه

دیگر خبرها

  • بنگاهداری بانک‌ها زنجیری به پای چرخ تولید
  • صندوق‌های املاک و مستغلات بورس، مسیری برای کمک به بانک‌ها جهت رهایی از بنگاهداری
  • سهامداران عدالت بخوانند؛ تغییرات در واریز سود سهام؟
  • بورس در راه تصرف تاج و تخت؟
  • کاری کنید امید مردم برای خانه‎دار شدن از بین نرود/بنگاه‌‎داری بانک‌‎ها، آفت بزرگ بازار مسکن کشور است
  • آیت‌الله علم‌الهدی:بنگاه‌داری ‎بانکها آفت بزرگ بازارمسکن است
  • بنگاه داری بانک ها آفت بزرگ بازار مسکن کشور است
  • ورود ۴۲ میلیارد تومانی نقدینگی حقیقی‌ها به بازار سهام در روز سبز شاخص کل بورس
  • مرکز مبادله ایران فاقد وجاهت قانونی است؟
  • واگذاری پرسپولیس به بانک ها قانونی نیست | فروش سرخ پوش ها به بانک ها چه آثاری دارد؟