Web Analytics Made Easy - Statcounter

۸۲ تن از نمایندگان سابق، شهرداران و دیگر فعالان سیاسی کُرد ترکیه به خاطر تظاهرات کوبانی که در سال ۲۰۱۴ میلادی روی داده بود، دستگیر شدند. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، صبح امروز پلیس و نیروهای ژاندارمری به عنوان ضابطین قوه قضائیه ترکیه در 7 استان و در عملیاتی همزمان، شروع به دستگیری چندین فعال سیاسی کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر اساس اطلاعاتی که در رسانه های رسمی ترکیه منتشر شده، 82 تن از نمایندگان سابق پارلمان، شهرداران و دیگر فعالان سیاسی کُرد به خاطر تظاهرات کوبانی که در سال 2014 میلادی روی داده بود، دستگیر شدند.

این در حالی است که 6 سال از رویدادهای کوبانی سپری شده و متهم اصلی این پرونده یعنی صلاح الدین دمیرتاش رهبر سابق حزب دموکراتیک خلق ها نیز در زندان به سر می برد.

در میان دستگیرشدگان، اسامی این افراد سرشناس به چشم می خورد:

1.سری ثریا اُندر نماینده سابق استانبول و از اعضای هیات مذاکرات صلح بین ترکیه و پ.ک.ک.

2.آلتان تان نماینده اسلامگرای دیاربکر و از اعضای هیات مذاکرات صلح بین ترکیه و پ.ک.ک.

3.علی اورکوت نماینده پارلمان و عضو شورای عالی نظارت بر شبکه های رادیویی و تلویزیونی ترکیه.

4.آیهان بیلگن نماینده سابق پارلمان و شهردار کنونی شهر قارس.

حزب دموکراتیک خلق ها که حالا با دستگیری های امروز یک بار دیگر در کانون اخبار و تحولات سیاسی جای گرفته، در توییت رسمی خود در این مورد نوشته است: حملاتی که سپیده امروز علیه حزب ما صورت گرفته، انتقام است و تصمیم این انتقام بر اساس تصمیمات دیروز شورای عالی امنیت ملی ترکیه و عروسی دادستان در کاخ ریاست جمهوری است.

ائتلاف آکپارتی و حزب حرکت ملی در مسیر شکست پیش می رود و به همین خاطر به دنبال از بین بردن مخالفین است. حزب ما در برابر شما قد خم نکرده و از این بعد نیز  خم نخواهد کرد.

اشاره کنایی توییت این نهاد اقماری پ.ک.ک به عروسی دادستان در کاخ ریاست جمهوری، به این خاطر است که دادستان دادگاه آنکارا که تصمیم گیرنده اصلی پرونده حبس صلاح الدین دمیرتاش بوده، با یک عروسی اشرافی و رفتن با نامزدش با هلیکوپتر به یک هتل مجلل، حاشیه های فراوانی آفرید.

این مقام قضایی، سپس همسرش را با لباس عروسی به کاخ ریاست جمهوری در بش تپه آنکارا برد و از رجب طیب اردوغان، هدیه عروسی دریافت کرد. بسیاری از رسانه های ترکیه و کاربران فضای مجازی، با انتشار این عکس و به راه انداختن هشتگ کنایی قوه قضایی مستقل، از این اقدام دادستان و رئیس جمهور، انتقاد کردند.

سزگین تانری کولو، پروفسور حقوق، نماینده پارلمان و مشاور ارشد رهبر حزب جمهوری خلق در مورد دستگیری های امروز، با کنایه به همان موضوع عروسی دادستان، چنین نوشته است: 6 سال از رویدادهای کوبانی گذشته است و این دستگیری ها را باید همچون هدیه عروسی تحلیل کنیم.

اما حسین گولرجه که در دوران شکوه و اقتدار فتح الله گولن، سردبیر روزنامه زمان و دست راست گولن بود و پس از کودتای نافرجام به اردوغان نزدیک شد، از دستگیری های امروز حمایت کرده و با عبارتی کنایی خطاب به رهبر حزب جمهوری خلق نوشته است: الان وقت آن است که کمال کلیچدار اوغلو، مدال را بر گردن دمیرتاش بیاویزد.

ماجرای کوبانی و تظاهرات در ترکیه

6 سال پیش و در زمانی که داعش در حال فتح کوبانی بود، رجب طیب اردوغان که از قدرت گرفتن پ.ک.ک در شمال سوریه نگران شده بود، رفته رفته به خاطر برخی اقدامات خشونت طلبانه پ.ک.ک در داخل شهرهای ترکیه، مذاکرات صلح را در خطر دید. ترکیه به نیروهای کُرد اجازه نمی داد به کوبانی بروند و آشکارا کردها در سخنرانی های خود تحریک می کرد و می گفت:«کوبانی در حال سقوط است. یا امروز یا فردا، بالاخره سقوط خواهد کرد.»

در چنین شرایطی بود که صلاح الدین دمیرتاش، در چند سخنرانی رسمی، کردهای ترکیه را به خیابان فراخواند تا علیه دولت ترکیه، تظاهرات کنند و آن قدر بر دولت فشار وارد بیاید تا اجازه دهد همه به کمک کوبانی بشتابند.

این تظاهرات به خشونت کشیده شد و در چند شهر کردنشین، هواداران پ.ک.ک، با به آتش کشیدن اتوبوس ها، اموال عمومی و پرتاب کوکتل مولوتوف، عملاً تظاهرات را به میدان جنگ تبدیل کردند و مجموعاً 37 نفر جان خود را از دست دادند.

مقامات امنیتی ترکیه معتقدند که هواداران پ.ک.ک از این ماجرا سوءاستفاده کرده و فرصت را مغتنم شمردند تا تعدادی از جوانان اسلامگرای کُرد را به قتل برسانند.

از آن سوی ماجرا، فیگن یوکسک داغ رهبر مشترک حزب دموکراتیک خلق ها، خطای استراتژیک سنگینی در پارلمان مرتکب شد و در یک سخنرانی رسمی اعلام کرد: «نیروهای ی.پ.گ در شمال سوریه نقطه اتکای ما هستند. ما نه تنها از آنها حمایت می کنیم، بلکه پشت خود را به آنان تکیه داده ایم.»

به عبارتی روشن، نهادهای اقماری پ.ک.ک به دنبال آن بودند که پیروزی های به دست آمده در جنگ های خیابانی در شمال سوریه را در داخل ترکیه نیز تکرار کنند و دست کم کنترل نظامی 3 شهر کوچک ترکیه را به عنوان مناطق پایلوت خودگردانی در اختیار بگیرند.

اما ترکیه به تندی به این اقدامات پاسخ داد و در جریان جنگ های مسلحانه خیابانی صدها نوجوان کشته شدند که از سوی پ.ک.ک و تحت عنوان تشکیلاتی به نام «واحدهای دفاع مدنی» (YPS) تسلیح شده و از آنها خواسته بودند تا در کانال ها و خندق های خیابانی، با نیروهای امنیتی و پلیس، درگیر شوند.

در یک جمع بندی کلی  باید گفت: پ.ک.ک و نهادهای اقماری پ.ک.ک در آن مقطع، خطای استراتژیک بزرگی مرتکب شدند و به دنبال آن بودند که با قدرتی که در سوریه کسب کرده اند، در داخل ترکیه بر دولت فشار بیاورند و امتیاز کسب کنند.

غافل از این که دولت ترکیه هیچ شباهتی به سوریه نداشت و این خطا، نه تنها دینامیت زیر میز مذاکرات صلح گذاشت، بلکه موجب زندانی شدن دمیرتاش و رفقای او شد، زمینه فعالیت سیاسی رسمی و قانونی را از کردها گرفت، اعتماد دولت و جامعه ترکیه به صلح خواهی کردها را از بین برد و بعدها بهانه به دست ترکیه داد تا به مناطق کردنشین شمال سوریه، حمله ور شود.

پاسخ روشن ترکیه به فرستاده ترامپ

در شرایطی که 6 سال از رویدادهای کوبانی سپری شده، دستگیری 82 فعال سیاسی کُرد، همچون حرکتی تلقی می شود که هیچ نسبتی با منطق و حقوق ندارد.

بنابراین باید ریشه انگیزه های دولت و قوه قضائیه تحت امر دولت اردوغان را در اهداف سیاسی جستجو کرد.

چند روز پیش بود که جیمز جفری فرستاده ویژه ترامپ، در سفر به شمال سوریه، با مقامات کُرد سوری دیدار کرده و با ادبیاتی تهدیدواری اعلام کرده بود: «به ترکیه اجازه نخواهیم داد که یک بار دیگر به مناطق شما حمله ور شود. دولت اردوغان نیز که در شرایط کنونی، به خاطر مشکلات سیاسی، اقتصادی، یارای آن را ندارد که به طور مستقیم در برابر واشنگتن قدرت نمایی کند، با انجام این اقدام حساب شده، پاسخ سیاسی روشنی به جفری داده و با زبانی سیاسی، چنین پیامی مخابره کرد: ممکن است فعلاً مجال حمله به کردهای متفق شما در شمال سوریه را نداشته باشیم، اما می توانیم  آنان را در جبهه ای دیگر تضعیف و مهار کنیم. همچنین، انگیزه داخلی اقدام دولت اردوغان در دستگیری 82 فعال سیاسی کُرد وابسته به پ.ک.ک را، باید در اظهارات اخیر خانم مرال آکشنر جستجو کرد که در سخنرانی خود در مراسم کنگره حزب، برای نخستین بار، از کردها به عنوان یکی از عناصر تشکیل دهنده ترکیه نام برده و در مورد احتمال ائتلاف سیاسی با آنها، چراغ سبز نشان داد.

گزارش| ترکیه، نظاره‌گر تصمیمات آمریکا و روسیه در شمال سوریه

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: ترکیه ترکیه شمال سوریه مذاکرات صلح دستگیری ها سیاسی ک رد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۱۴۲۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«عملیات وعده صادق» از نگاه شخصیت‌های سیاسی ترکیه

مراسم روز ارتش جمهوری اسلامی ایران با حضور فرماندهان، افسران مستشاران نظامی، دیپلمات‌ها و شخصیت‌های سیاسی ترکیه در آنکارا برگزار شد.

به گزارش مشرق، دوغو پرینچک رهبر حزب وطن ترکیه گفت: ما با نقشه‌های شوم آمریکا و اسرائیل روبرو هستیم، آنها به روی مردم منطقه سلاح کشیدند و جوابش را از ایران دریافت کردند، ما از عزم راسخ ایران از صمیم قلب حمایت و قدردانی می‌کنیم.

تمل کاراملااوغلو رهبر حزب سعادت ترکیه گفت: ایران پاسخ خوبی به گستاخی رژیم صهیونسیتی داد و این پاسخ، حساب شده و در چهارچوب قوانین بین المللی بود، اقدام ایران قابل ستایش است و می‌تواند گام موثری در راستای شکست رژیم صهیونسیتی و آزادی مردم فلسطین باشد.

محمت سعید باز نماینده مجلس از حزب حاکم ترکیه با تشبیه رژیم صهیونسیتی به سپاه ابرهه و موشک‌های ایران به ابابیل آهنین طبق سوره فیل قرآن کریم گفت: رژیم صهیونسیتی بسان اصحاب فیل توسط ابابیل آهنین ایران به شکلی بی سابقه و در مسافتی ۱۱۰۰ کیلومتری مورد هدف قرار داده شد. می‌بینم که این عملیات قابل تحسین و ستایش، ترس بر دل صهیونیست‌ها انداخته و راه فراری ندارند.

محمدحسن حبیب الله زاده سفیر جمهوری اسلامی ایران در ترکیه در این مراسم با اشاره به خویشتنداری و پاسخ متناسب ایران در برابر حمله تروریستی رژیم صهیونسیتی به بخش کنسولی سفارت کشورمان در سوریه گفت: جمهوری اسلامی ایران بر عزم تزلزل ناپذیر خود برای جلوگیری از تعدی نسبت به حاکمیت، تمامیت ارضی، امنیت و دفاع از مردم و مقابله با اقدامات تجاوزکارانه و پاسخگویی قاطعانه منطبق بر قوانین بین المللی تصریح می‌کند.

ارتشبد ضیا جمال کادی اوغلو، فرمانده نیروی هوایی ارتش ترکیه ضمن تشکر از یاری رسانی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در بحران‌های طبیعی ترکیه گفت: ایران و ترکیه دو کشور دوست و برادر با روابط دیرینه و نیروهای مسلح دو کشور نیز در برابر تهدیدها همواره در کنار هم بوده و همکاری و روابط خوبی دارند.

سرهنگ خلبان تورج زین الدین رایزن نظامی ایران در ترکیه با اشاره به رویکرد و نقطه نظرات مستشاران نظامی مامور در کشور میزبان درباره عملیات تنبیهی جمهوری اسلامی ایران علیه رژیم صهیونسیتی گفت: عملیاتی که به نام وعده صادق انجام شد امروزه باعث افتخار ایران و کشورهای مستقل دنیا است.

وی افزود: از گفته‌های نمایندگان نظامی می‌توان دریافت که عملیات وعده صادق چقدر موجب حیرت و خوشحالی کشورهای مستقل شده است.

دیگر خبرها

  • «عملیات وعده صادق» از نگاه شخصیت‌های سیاسی ترکیه
  • حمله اسرائیل به ایران نمادین بود | نتانیاهو به متحدانش لگدپرانی می کند
  • واکنش آنکارا به خبر رهگیری موشک های ایران توسط ترکیه/ هدف قرار دادن ۲ پایگاه نظامی آمریکا در شرق سوریه/  رایزنی شورای اروپا برای تشدید تحریم‌ ها علیه ایران‌/ افزایش بی‌سابقه هزینه‌های نظامی در جهان
  • (ویدیو) هدف قرار گرفتن دو پایگاه آمریکایی در سوریه
  • حمله مقاومت عراق به پایگاه آمریکا در شمال شرق سوریه
  • حمله به پایگاه آمریکا در شمال حسکه
  • هدف قرار گرفتن دو پایگاه آمریکایی در سوریه
  • پایگاه آمریکا در فرودگاه حسکه سوریه هدف قرار گرفت
  • پایگاه آمریکا در فرودگاه حسکه سوریه هدف گرفته شد
  • پاسخ ترکیه به گستاخی وزیر خارجه صهیونیستی درخصوص استقبال آنکارا از هنیه