Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آنا»
2024-04-25@08:22:22 GMT

دفاع مقدس و ویژگی‌های نیروی انسانی

تاریخ انتشار: ۴ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۴۱۴۶۲۹

دفاع مقدس و ویژگی‌های نیروی انسانی

آنچه در سال‌های دفاع مقدس، توان ایران را در برابر ارتش بعث عراق فزونی بخشید، نه تجهیزات و پشتیبانی نظامی که کیفیت و ویژگی‌های نیروی انسانی بود.

گروه استان‌های خبرگزاری آنا؛ هفته دفاع مقدس یادآور ارزش‌های انسانی بیشماری است که برشمردن یکی از آن همه، شاید اجحاف به دیگر موارد باشد؛ اما به الزام محدودیت این نوشتار، باید به ذکر یکی از هزاران بسنده کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آنچه میهن ما را با تمام ارزش‌های وابسته به آن و قدمت سه هزار ساله‌اش نجات داد، چیزی جز ویژگی‌های نیروی انسانی نبوده است. در نبردی نابرابر با یک محاسبه ساده استراتژیک می‌شد دریافت که حمله عراق به ایران در آن شرایط خاص، نمی‌توانست نتیجه‌ای جز شکست دربرداشته باشد.

پشتیبانی همه‌جانبه قدرت‌های بزرگ از صدام و همکاری اغلب کشورهای همسایه با رژیم بعث، کشور تازه انقلاب کرده ایران را که بدنه ارتش آن از هم گسسته و هنوز حاکمیت جدید به‌طور کامل مستقر نشده بود به‌نحوی برق‌آسا غافلگیر کرد.

شورای امنیت که وظیفه آن حفظ صلح و امنیت بین‌المللی است در آن زمان در برابر این تجاوز آشکار سکوت پیشه کرد. سایر مجامع بین‌المللی هم ترجیح دادند راه و روش شورای امنیت را دنبال کنند.

روی کاغذ، تخمین صدام مبنی بر فتح سه‌روزه تهران گزاف به نظر نمی‌رسید، مسئله‌ای که نه تنها محقق نشد؛ بلکه رژیم بعث را در باتلاقی عمیق گرفتار کرد و رفته رفته به استیصال کشانید.

پیشتر در جنگ ویتنام، آمریکا با همه هیمنه و قوای نظامی خود، 20 سال با شبه نظامیان «ویت‌کونگ» جنگید و دست آخر هم به‌طور مفتضحانه‌ای مجبور به ترک ویتنام شد؛ حتی ابداع جنگ‌افزارهای فوق مخربی مانند عامل نارنجی و بمب ناپالم هم نتوانست به پیروزی آمریکا در آن جنگ منجر شود.

در نمونه‌ای دیگر، رژیم صهیونیستی پس از اینکه مجبور به ترک جنوب لبنان شد، هرگز نتوانست پیروزی نظامی مهمی در برابر حزب‌الله لبنان به‌دست آورد. در جنگ 33 روزه، رژیم صهیونیستی با همه قوا قادر نشد تا بر نیروهای حزب‌الله فایق آید و شکست بزرگی را متحمل شد.

در سال‌های دفاع مقدس، آنچه توان ایران را در برابر ارتش عراق فزونی بخشید، نه تجهیزات و پشتیبانی نظامی که کیفیت نیروی انسانی بود. در واقع این شهدا و ایثارگران بودند که باعث شدند برای نخستین‌بار پس از گذشت 200 سال، ایران از قبال یک جنگ، حتی یک وجب از خاک کشور را از دست ندهد.

آنچه امروزه ما به عنوان تمامیت ارضی و امنیت ملی به آن می‌بالیم در نتیجه اعتقاد و ایمان راسخ افرادی صورت پذیرفته است که توان آنان را در نبرد صدچندان کرد و باعث شد تا نابرابری‌های نظامی با تکیه بر این ویژگی جبران شود.

در وصیت‌نامه شهید اشرفعلی ذوالفقاری آمده است: «اگر به فیض شهادت رسیدم و پیکرم را برایمان به زادگاهمان نیاوردند، هیچ‌گونه غصه نخورید و کدورتی نداشته باشید، چون عاشقان راه خدا جز این، سرنوشتی را ندارند و با این کار به مراد واقعی می رسند.»

این نمونه‌ای از دیدگاه شهدا به دفاع از کشور و جنگ در راه آرمان و عقیده است. امروزه چنین بینشی در کدام یک از سربازان ارتش‌های دنیا وجود دارد؟ گزارش‌های رسیده از عین‌الاسد حاکی از این است که قریب به 100 سرباز آمریکایی در حین حمله موشکی ایران به این پایگاه از ترس غش کرده بودند، چیزی که از جانب آمریکا تعبیر به ضایعه مغزی شد!

اگر رزمندگان ما هم چنین روحیه‌ای داشتند، شکست ما در جنگ حتمی بود و اکنون چیزی به عنوان ایران واحد وجود نداشت.

در این ایام، یاد و خاطره همه کسانی که در جبهه‌های جنگ، ایثار و ازخودگذشتگی کردند تا کشور ما با همه ارزش‌های متعالی خود همچنان پابرجا بماند، گرامی باد.

بشیر اسماعیلی دبیر هم‌اندیشی اساتید و نخبگان نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان

انتهای پیام/4062/

منبع: آنا

کلیدواژه: هفته دفاع مقدس ارزش های انسانی نیروی انسانی دفاع مقدس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۱۴۶۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ببینید | موشک‌ ها و پهپادهای ایرانی در نمایشگاه بین‌المللی امنیت و دفاع در عراق

تعداد بازدید : 0 کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

با شرکت ۱۸ کشور و بیش از ۱۰۰ شرکت داخلی و بین المللی، نمایشگاه بین المللی امنیت و دفاع و صنایع نظامی در بغداد برگزار شد. شرکت کنندگان در این نمایشگاه، به نمایش سلاح‌ها و تجهیزات و فناوری‌های نوین خود در زمینه امنیت سایبری پرداختند.

ثامر الحسینی، فرمانده یگان واکنش سریع عراق به شبکه خبری العالم گفت: شرکت‌های داخلی و منطقه‌ای و بین المللی دستاورد‌های نظامی و امنیتی خود را در این نمایشگاه به نمایش گذاشتند. در این بین، مجموعه بزرگی از انواع پهپاد‌ها مورد توجه قرار گرفتند. به اعتقاد من مبادله تجربیات در این زمینه تأثیرات بسیاری بر روابط بین تولیدکنندگان و مصرف کنندگان بر جای خواهد گذاشت.

این نمایشگاه با شعار «با وحدتمان پیروز شدیم» در راستای توجه عراق به متنوع سازی منابع تأمین اسلحه آنهم در سایه چنبره آمریکا بر بازار اسلحه عراق برگزار شد.

علی الخزعلی، مدیر توسعه فعالیت‌های شرکت «سمر الخیر» به خبرنگار العالم گفت: شرکت ما به عنوان یک شرکت خصوصی، وظیفه خود می‌داند که پا به پای شرکت‌های منطقه‌ای و بین المللی به رشد و توسعه خود ادامه دهد. این شرکت کار خود را با تولید نسخه‌های اولیه سلاح سبک یعنی هفت تیر بابل آغاز کرد.

وزارت دفاع ایران با تولیدات مختلفی از جمله پهپاد‌های دوربرد «مهاجر» و «غزه» و موشک‌های ضد زره دهلاویه و سامانه پدافند هوایی و سلاح‌های انفرادی و صنایع جنگ الکترونیک در این نمایشگاه شرکت کرده است.

ثابت العباسی، وزیر دفاع عراق هم طی سخنانی در این نمایشگاه گفت: بار دیگر اعلام می‌کنیم که سعی ما بر این است که ارتش عراق را به تمام سلاح‌های جدید و مدرن برای تقویت قدرت نظامی و دفاعی مجهز کنیم.

هدف از برگزاری این نمایشگاه، توسعه دامنه تجارت بین المللی و نشان دادن علاقه مندی عراق به توسعه روابط نظامی و نوسازی توانمندی‌های امنیتی و نظامی خود است.

دیگر خبرها

  • دولت باید راه را برای مشارکت فعالانه کارگران فراهم کند
  • ببینید | موشک‌ ها و پهپادهای ایرانی در نمایشگاه بین‌المللی امنیت و دفاع در عراق
  • استقرار ۳۳ هزار نیروی نظامی ناتو در مرز‌های روسیه/کشته شدن ۵۰۰ هزار سرباز اوکراینی در جنگ با روسیه/حمله پهپادی گسترده اوکراین به شبه جزیره کریمه
  • استقرار 33 هزار نیروی نظامی ناتو در مرزهای روسیه/کشته شدن 500 هزار سرباز اوکراینی در جنگ با روسیه/حمله پهپادی گسترده اوکراین به شبه جزیره کریمه
  • فتنه‌های بسیاری را پشت سرگذاشتیم تا به وعده صادق رسیدیم
  • هم‌اکنون ۳۳ هزار نیروی نظامی ناتو در مرزهای روسیه مستقر هستند
  • داشتن عزم راسخ برای دفاع از آرمان‌ها ویژگی نیروهای مسلح است
  • همایش «شن‌ها مامور خدا بودند» برگزار شد
  • آنچه ابن سینا می‌تواند در مورد هوش مصنوعی به ما بیاموزد
  • شهید زاهدی از عناصر تأثیرگذار در دفاع مقدس و بعد از آن بود