Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروهی از محققان نانوذره‌ای را مهندسی کردند که قادر است تومور سرطانی را با روش فتودینامیکی از بین ببرد و در عین حال تصویربرداری MRI از سلول‌های تومور را تسهیل کند.

 به گزارش گروه فناوری خبرگزاری آنا از ستاد ویژه توسعه فناوری نانو، جان ون‌هست، مدرس در دانشگاه صنعتی آیندهوون از دستیابی به موفقیت در درمان غیرتهاجمی سرطان خبر داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

موسسه سیستم‌های مولکولی پیچیده این دانشگاه با چند موسسه تحقیقات چینی در حال آزمایش روی راهبردی مبتنی بر فناوری ‌نانو هستند که می‌تواند مشکلات موجود در روش فتودینامیکی درمان سرطان را حل کند. نتایج این پروژه در قالب مقاله‌ای در نشریه ACS Nano به چاپ رسیده است.

فتودینامیک درمانی یک روش درمان غیرسمی و غیرجراحی سرطان است که در چند کشور نظیر آمریکا و چین در حال انجام است. در این روش ترکیبی به‌نام حساس‌کننده به نور به بیمار تزریق می‌شود که در برابر نور واکنش نشان می‌دهد. هنگامی که حساس‌کننده به نور نزدیک سلول‌های تومور سرطانی قرار گرفت، توسط لیزر فعال می‌شود. این واکنش موجب تولید اکسیژن‌های منفرد می‌شود که سلول‌های تومور را از بین می‌برد. روش فتودینامیک درمانی به‌طور غیرمستقیم سیستم ایمنی بدن را نیز فعال می‌کند تا بدن به سلول سرطانی حمله کند.

این روش برای مقابله با سرطان پستان، پروستات و لنفوم می‌تواند بسیار موثر باشد و اثرات و عوارض جانبی روش‌های شیمی‌درمانی و جراحی را نیز ندارد. اما برای این‌که این سیستم خوب کار کند باید سه مشکل حل شود، ابتدا باید حساس‌کننده به نور در اطراف سلول‌های تومور جمع شوند، دوم این که واکنش مورد نیاز برای تولید مولکول‌های اکسیژن انجام شود و سوم این که تومورها باید ماده‌ای دفاعی داشته باشند که اکسیژن‌ منفرد را تجزیه کند.

این گروه تحقیقاتی نانوذره‌ای را طراحی کردند که می‌تواند هر سه مشکل را حل کند. این نانوذرات با پلیمر پوشانده شده‌اند که در اثر محیط اسیدی تومور، به این سلول‌ها می‌چسبند. این پلیمرها توسط ماده حساس‌کننده به نور کنار هم نگه‌داشته می‌شوند و هم به‌عنوان حامل می‌توانند مواد مورد نظر را حمل کنند. ماده‌ای که این پلیمرها حمل می‌کنند قادر است پراکسید هیدروژن تولید شده توسط سلول‌ها را تجزیه کرده و اکسیژن منفرد ایجاد کند. از سوی دیگر این ماده، موجب تجزیه ماده دفاعی آزاد شونده از سلول‌های سرطانی شده که محصول تولید شده از این فرآیند منگنز آزاد است که تصویربرداری MRI را تسهیل می‌کند.

انتهای پیام/4144/

منبع: آنا

کلیدواژه: فناوری نانو تومورهای سرطانی فناوری پیشرفته سلول های تومور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۱۵۰۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مهلت ارسال مقاله به کنگره دو سالانه بین‌المللی انکولوژی کودکان اعلام شد

علیرضا دانشگری، معاون درمان محک، درباره‌ اهمیت پرداختن به درمان تومورهای شایع مغزی کودکان در چهارمین کنگره‌ی انکولوژی کودکان گفت: «متخصصان بیمارستان محک به مدت ۱۵ سال بر درمان تومورهای شایع مغزی کودکان به صورت تخصصی کار کرده‌اند و به همین دلیل در چهارمین کنگره انکولوژی کودکان بر آن هستیم تا دستاوردهای خود را در این حوزه با استادان و متخصصان داخلی و خارجی به اشتراک گذاریم.»

وی با بیان اینکه درمان تومورهای شایع مغزی کودکان در ایران به پیش‌رفتگی سایر رشته‌ها نیست افزود: «تعداد جراحان فوق‌تخصصی مغز و اعصاب کودکان در کشور محدود است، به همین دلیل پرداختن به درمان تومورهای مغزی کودکان در چهارمین کنگره انکولوژی کودکان ضروری است.»

معاون مدیرعامل محک در امور درمان با اشاره به تعداد بالای کودکان مراجعه‌کننده به محک به علت ابتلاء به تومورهای مغزی، بیان کرد: «تعداد بسیاری از پرونده‌های تومورهای مغزی کودکان در محک بررسی می‌شود، به همین دلیل محک با چالش‌های درمانی متنوع و متعددی درباره‌ تومورهای شایع مغزی کودکان روبه‌روست. بررسی چالش‌های درمانی در این کنگره می‌تواند زمینه دستیابی به پروتکل‌های جدید درمانی را فراهم کند.»

دانشگری در ادامه به اقدامات بیمارستان محک برای درمان تومورهای مغزی پرداخت و گفت: «نخستین اقدام محک طی سه سال اخیر استفاده از درمان چندتخصصی است؛ پیش‌تر درمان کودکان مبتلا به سرطان بر اساس تشخیص پزشک اصلی پیش می‌رفت و بر همین اساس با تشخیص فردی پزشک، برنامه درمانی به کودک داده می‌شد اما طی سه سال اخیر، جلسات تخصصی توموربورد با حضور متخصصان مربوطه از رشته‌های مختلف برگزار می‌شود و بهترین برنامه‌ی درمانی بر اساس نظر جمعی پزشکان حاضر در جلسات توموربورد پیشنهاد می‌شود.»

در پایان، معاون مدیرعامل محک در امور درمان از اعلام فراخوان چهارمین کنگره انکولوژی کودکان (یادبود پرفسور پروانه وثوق) خبر داد و گفت: «متخصصان گروه هدف در سطوح فوق تخصصی، تخصصی، پرستاری، پاراکلینکی و روانشناسی که مقالات خود را تا ۱۵ اردیبهشت ماه به دبیرخانه این کنگره ارسال کنند از امتیاز بازآموزی برخوردار خواهند شد. پس از دریافت مقالات، کمیته‌ی علمی، ارزیابی مقالات را در دستور کار خود قرار داد تا در صورت پذیرش، امکان ارائه در کنگره فراهم شود.»

موسسه خیریه حمایت از کودکان مبتلا به سرطان محک چهارمین کنگره انکولوژی کودکان (یادبود پرفسور پروانه وثوق) را با رویکرد چندتخصصی در درمان تومورهای شایع مغزی کودکان و با هدف تشخیص، درمان و مدیریت عوارض تومورهای مغزی کودکان برگزار می‌کند. گلیوما، مدولوبلاستوما، ژرم سل تومورها، چالش‌های کشورهای با درآمد متوسط و کم از موضوعات چهارمین دوره‌ی کنگره‌ی انکولوژی کودکان (یادبود پرفسور پروانه وثوق) است.

متخصصان انکولوژی کودکان در سطح ملی و بین‌المللی در تاریخ‌های ۲۶، ۲۷ و ۲۸ اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۳ در چهارمین کنگره انکولوژی کودکان (یادبود پرفسور پروانه وثوق) شرکت می‌کنند.

منبع: قدس آنلاین

دیگر خبرها

  • میکرو بمب‌افکن برای مقابله با تومور سرطانی ساخته شد
  • واکسن سرطان همراه با ایمونوتراپی تومورهای کبد را کوچک می کند
  • عاملان تبلیغ، ساخت و تعمیر غیرمجاز سلاح به حبس درجه چهار محکوم می‌شوند
  • عاملان خرید، فروش، ساخت و تعمیر غیرمجاز سلاح به حبس درجه چهار محکوم می‌شوند
  • طراحی بهتر سلول‌های خورشیدی با نوعی ماده معدنی
  • ابداع روش جدیدی برای نابودی سرطان
  • مهلت ارسال مقاله به کنگره دو سالانه بین‌المللی انکولوژی کودکان اعلام شد
  • سرعت بیشترِ ردیابی ژن با کیت ایران ساخت
  • شکست انحصار آمریکا با ساخت کیت «انتقال ژن» توسط فناوران ایرانی
  • یک بمب‌افکن میکرومقیاس برای مقابله با تومور سرطانی ساخته شد