Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس سابق مرکز توسعه سازمان انرژی اتمی با اشاره به تحریم‌های جدید آمریکا گفت: مادامی که ترامپ به انتخابات نزدیک می‌شود عکس العمل‌های انفعالی بیشتری نشان می‌دهد و علی رغم آنکه به دنبال انزوای ایران است، اما این رفتار‌ها به انزوای هر چه بیشتر آمریکا می‌انجامد. حسین آبنیکی، رئیس سابق مرکز توسعه سازمان انرژی اتمی در گفتگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجو، در خصوص اظهارات اخیر وزیر امور خارجه آمریکا مبنی بر اینکه دولت آمریکا وزارت دفاع و سازمان انرژی اتمی ایران را تحریم می‌کند و هر کس تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران را نقض کند در معرض تحریم آمریکا قرار می‌گیرد، گفت: تحریم‌های ایران براساس برجام باید تا اکتبر ۲۰۲۰ لغو شود و کشور‌هایی که همچنان عضو برجام هستند نیز صراحتا تاکید کردند که آمریکا به لحاظ قانونی اجازه استفاده از مکانیزم ماشه را ندارد، چون حضور این کشور در برجام به رسمیت شناخته نمی‌شود و با این حساب حقی برای برگرداندن قطعنامه‌های قبلی علیه ایران و توسل به مکانیزم ماشه ندارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی با اشاره به لیستی که اخیرا وزیر امور خارجه آمریکا در موضوع تحریم افرادی در سازمان انرژی اتمی و وزارت دفاع ایران تهیه کرده است، گفت: تهیه این لیست از کارمندان این دو نهاد مهم ایرانی به نظر بیش از آنکه قابلیت اجرا و عملیاتی شدن داشته باشد یک مانور تبلیغاتی برای ترامپ است که نشان می‌دهد، مادامی که این فرد به انتخابات نزدیک می‌شود عکس العمل‌های انفعالی بیشتری از خود نشان می‌دهد و علی رغم آنکه به دنبال منزوی کردن ایران است، اما این رفتار‌ها به انزوای هر چه بیشتر آمریکا و ترامپ می‌انجامد.

آبنیکی با اشاره به اینکه براساس متن صریح برجام عملا تحریم‌های تسلیحاتی ایران ۲۷ مهر ماه لغو خواهد شد، گفت: کشور‌های مخاطب تهدیدات آمریکا نیز قطعا به خواسته‌های آمریکا تن نخواهند داد البته منکر این نمی‌شوم که برخی کشور‌ها ممکن است تحت تاثیر جوسازی، قلداری و تهدیدات آمریکا در مبادلات تسلیحاتی با ایران قرار بگیرند، اما نکته حائز اهمیت در بحث تسلیحاتی ایران این است فضای تسلیحات در کشور ما با فضای نفت کاملا متفاوت است.

رئیس سابق مرکز توسعه سازمان انرژی اتمی در تشریح این تفاوت ودر پایان گفتگوگفت: اقتصاد ایران اقتصادی کاملا نفتی است و تحریم‌های نفتی نیز در آن موثر است و متاسفانه کمتر روی فرآورده‌های حاصل از نفت مانور داده شده است و در نتیجه تحریم نفت تاثیرات زیادی بر اقتصاد ما داشت، اما در حوزه نظامی خوشبختانه کشورمان وابستگی تکنولوژی چندانی به خارج از کشور ندارد و نه بازار‌های ما چندان به آن وابسته است لذا به اعتقاد من عملا تهدیدات آمریکایی‌ها در این حوزه به ثمر نخواهد رسید و آمریکایی‌ها مانند حوزه نفت در این حوزه دست پر نخواهند بود.   گفتنی است: «مایک پامپئو»، وزیر امور خارجه آمریکا روز دوشنبه در نشست خبری مشترک با وزرای خزانه‌داری و دفاع این کشور از وضع تحریم‌ها علیه ایران به موجب فرمان اجرایی دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا خبر داد.

مایک پامپئو اعلام کرد که در اولین گام برای اجرای فرمان جدید دونالد ترامپ، دولت آمریکا وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح ایران و سازمان صنایع دفاع ایران را تحریم می‌کند.
وی همچنین در اظهاراتی قلدرمآبانه اعلام کرد: «اقدامات امروز ما هشداری است، مبنی بر اینکه هرکس تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران را نقض کند، در معرض تحریم‌های آمریکا قرار می‌گیرد.»

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: آبنیکی تحریم تسلیحاتی آمریکا تحریم های تسلیحاتی سازمان انرژی اتمی علیه ایران تحریم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۱۵۷۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آمریکا: از پروژه خط لوله گاز پاکستان- ایران حمایت نمی‌کنیم

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا، «متیو میلر» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به این سوال که «پاکستان درحال مشاوره با نهاد‌های قانونی برای بررسی امکان کسب معافیت درباره انتقال خط لوله گاز با ایران است. آیا آمریکا در این زمینه معافیتی صادر خواهد کرد»؛ گفت: من در مورد هیچ اقدامی به صورت زودهنگام صحبت نخواهم کرد.

میلر در عین حال مدعی شد: «اما ما همیشه به همه هشدار می‌دهیم که تجارت با ایران خطر برخورد با تحریم‌های ما را به دنبال دارد و به همه توصیه می‌کنیم این موضوع را با دقت بررسی کنند».

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا همچنین گفت: ما از ادامه انجام این پروژه خط لوله حمایت نمی‌کنیم.

همزمان، «مصدق ملک» وزیر نفت پاکستان بر مطالبه این کشور از آمریکا برای دریافت معافیت تحریمی تاکید کرد و افزود: موضع اسلام‌آباد روشن است و ما نسبت به پروژه انتقال گاز از جمهوری اسلامی ایران صرفا ابراز تمایل نمی‌کنیم بلکه نیازمند به این پروژه هستیم.

وی طی گفت‌وگویی با شبکه «جیو نیوز» پاکستان پیرامون مسائل مرتبط با خط لوله گاز ایران و پاکستان اظهار داشت: ما صادقانه در تلاش برای پیشبرد این پروژه هستیم و این تعهد را بار‌ها به برادران ایرانی خود منتقل کرده‌ایم.

ملک در واکنش به سنگ‌اندازی آمریکا در مسیر اجرای پروژه مشترک گازی با ایران گفت: پاکستان قطعا به تماس‌های خود با طرف آمریکایی درخصوص معافیت تحریمی ایران ادامه خواهد داد.

وزیر نفت پاکستان افزود: از آنجایی که عراق، ترکیه و یا جمهوری آذربایجان قادر به بهره‌گیری از معافیت تحریمی هستند، پس پاکستان نیز باید بتواند از این امتیاز برای اجرای خط لوله گاز ایران بهره‌مند شود.

وی به زعم خود افزود که تحریم‌های آمریکایی ممکن است با ۵ روش بر پاکستان اعمال شود که شامل تبادل ارز با ایران، همکاری با شرکت‌های اصلی مرتبط با صادرات گاز ایران و اتصال مستقیم به زیرساخت‌های گازی این کشور است لذا اسلام‌آباد با طرف‌های ایرانی در ارتباط است تا دریابد چگونه بدون تاثیر پذیری از تحریم‌ها می‌تواند گاز ایران را وارد پاکستان کند.

وزیر نفت پاکستان در نهایت تاکید کرد: ما قطعا درصدد دریافت معافیت تحریمی از آمریکا خواهیم بود و همزمان به کشور برادر خود ایران نیز اطمینان می‌دهیم که اسلام‌آباد به پروژه گاز متعهد و خواهان سرمایه‌گذاری روی آن است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • بولتون: ترامپ پس از پیروزی با ایران معامله می‌کند
  • تحریم‌های آمریکا مانع روابط بانکی و توسعه تجاری اسلام‌آباد-تهران است
  • قرار گرفتن ایران در فهرست معدود کشور‌های دارای تکنولوژی کامل جداسازی ایزوتوپ‌ها
  • عاقبت کسی که برای هموطنانش از ترامپ درخواست تحریم کرد+عکس
  • تحولات اوکراین|گزارش سازمان ملل درباره شکنجه اسرای روس
  • چه بر سر سیاست بایدن در قبال ایران آمده؟ / واشنگتن دیگر باید با تهران به عنوان یک قدرت هسته‌ای رفتار کند
  • وزیر نفت پاکستان: ما به گاز ایران نیاز داریم
  • نامه بیش از یک صد نماینده پارلمان انگلیس درباره تحریم تسلیحاتی اسرائیل
  • پالایشگاه‌های هندی نفت بیشتری از آمریکا می‌خرند
  • آمریکا: از پروژه خط لوله گاز پاکستان- ایران حمایت نمی‌کنیم