Web Analytics Made Easy - Statcounter

رونمایی از نشان جدید وزارت امور خارجه واکنش‌های بسیاری را به دنبال داشته است؛ از جمله ایرادات به این نشان، کپی‌ بودن و خالی بودن آن از هویت ملی و دینی جمهوری اسلامی است.

به گزارش مشرق؛ نشان جدید وزارت امور خارجه رونمایی شده که با تعجب و انتقاد بسیاری از صاحبنظران همراه بوده است.

وزارت امور خارجه، نخستین وزارتخانه تاسیس شده در ایران است که در سال ۱۲۰۰ تاسیس شد در ابتدا آن را سازمان امور خارجی یا دفترخانه غربا می نامیدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این وزارتخانه، در سالگرد تاسیس وزارت امور خارجه، نشان جدید خود را اینگونه معرفی کرده است:

با توجه به جایگاه میانه جغرافیایی و فرهنگی ایران، به عنوان  کشوری به پا خواسته مستقل و مقاوم، گشوده به سمت شرق و غرب و عالم،  نشان جدید وزارت خارجه طراحی شده است که برخوردار از شخصیتی معاصر و به روز شده از فرهنگ اسلامی و ایرانی است.

وزارت خارجه با انتشار این تصاویر و توضیحات تلاش کرده است تا منظور خود از انتخاب این نشان را به مخاطب منتقل کند وزارت خارجه با انتشار این تصاویر و توضیحات تلاش کرده است تا منظور خود از انتخاب این نشان را به مخاطب منتقل کند وزارت خارجه با انتشار این تصاویر و توضیحات سعی دارد این نشان را همراستا با عناصر هویت اسلامی ایرانی نشان دهد

اما این توضیحات برای اثبات هماهنگی نشان جدید با ویژگی‌های دینی و تمدنی جمهوری اسلامی ایران، هیچ کس را متقاعد نکرده انتقادات فراوانی نسبت به این نشان مطرح شده است.

مهمترین محور این انتقادات، دقیقا به همان نقاطی بازمی‌گردد که وزارت خارجه سعی دارد آن را توجیه کند: عناصر هویت و فرهنگ اسلامی ایرانی.

همچنین، ابهام در روند طراحی این نشان و نامشخص بودن طراحان آن نیز از دیگر مسائل مطرح شده در انتقادات از این نشان است.



کاربران شبکه‌های اجتماعی توانسته‌اند با یک جستجوی ساده اینترنتی، متوجه شوند که این نشان پیش از این نیز وجود داشته و مربوط به یک شرکت ساختمانی بین المللی  بوده است. اینکه چگونه یک تیم طراحی که چنین پروژه مهمی به آنها سپرده شده از این موضوع غفلت کرده‌اند (اگر صرفا غفلت باشد!) نکته دیگری است که باید مسوولان وزارت خارجه نسبت به آن روشنگری کنند.

 

ابهام در روند انتخاب طراح و مسیر اجرا آن نیز از جمله اشکالات وارده از سوی کاربران و کارشناسان است. در همین زمینه یکی از کاربران در توییتر نوشته است: "نشانی با چنین اهمیتی باید از مسیر مسابقه طراحی و مشارکت‌جویی از جامعه طراحان ایرانی حاصل می‌شد ولی الان حتی طراحش مشخص نیست." 

کاربر دیگری درباره انتخاب نشان برای وزارتخانه‌های کلیدی هر کشور نوشته است: این نشان‌های رسمی عمدتاً قدیمی بوده و طراحی کلاسیکی دارن؛  به ندرت کشورها از نشان موجود در پرچمشون به عنوان Coat of arms هم استفاده می‌کنند، یعنی کاری که ایران می‌کند.  از طرف دیگر، اصولاً مرسوم نیست وزارتخانه‌های یک کشور لوگو مستقل داشته باشند. به خصوص وزارتخانه‌ای مثل وزارت خارجه که کل مجموعه حاکمیت یک کشور رو در دنیا نمایندگی می‌کند! تقریباً تمام کشورها لوگو وزارتخانه‌هاشون -به خصوص وزارت خارجه- همان نشان رسمی کشور است.

 

البته بسیاری از کاربران این نشان را دستمایه طنز قرارداده‌اند و آن را با لوگوی یک کارخانه آجرسازی مقایسه کرده‌اند! یا نشان‌های دیگری را پیشنهاد داده‌اند.

 

باید منتظر واکنش مسوولان وزارت خارجه ماند و دید آیا توضیحات تکمیلی برای خلق این اثر هنری و نشان جدید دارند یا بر همین نشان اصرار دارند؟

منبع: مشرق

کلیدواژه: کرونا اعتراضات آمریکا قرارداد ایران و چین اخبار داغ وزارت خارجه وزارت امور خارجه توئیتر وزارت امور خارجه وزارت خارجه نشان جدید

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۱۵۷۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش نصری به اظهارات شبهه برانگیز کریمی‌قدوسی

 

به گزارش تابناک به نقل از ایلنا، رضا نصری تحلیل‌گر حوزه سیاست خارجی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: خدا می‌داند شبهه‌افکنی‌های بی اساس در مورد «ساخت قریب‌الوقوع بمب اتم» در فضای رسانه‌ای چه باری بر دوش وزارت امور خارجه، سازمان انرژی اتمی و دیپلمات‌های کشور می‌گذارد تا بلکه بتوانند اثرات سوء آن را خنثی کنند! تازه وقتی تکذیب کردند، این بار نوبت رسانه‌های مغرض آن‌طرفی می‌شود که ادعای اولیه را حقیقت جلوه دهند و دستگاه دیپلماسی را به «ماله‌کشی» متهم کنند! طرح این قبیل ادعاهای بی اساس، بنزین ریختن بر آتش ایران‌هراسی و جلب توجه افکار عمومی جهان به سمت ایران است. در حالی که می‌بایست تیتر اول رسانه‌ها «حمله اسرائیل به رفح باشد» - با کدام منطق به سود کشور تمام می‌شود؟ در روزهایی که وزارت امور خارجه رژیم اسرائیل در حال نامه‌نگاری به دولت‌های عضو سازمان ملل متحد و بر پا کردن کمپین‌های وسیع تبلیغاتی است تا برنامه موشکی ایران را تهدیدی برای اروپا و سایر کشورهای جهان جلوه دهد، اینکه بگویید «تازه در ظرف یک هفته کلاهک هسته‌ای‌اش را هم سوار می‌کنیم» چطور قرار است به منافع ملی و امنیتی کشور کمک کند؟

پیش از این کریمی قدوسی نمایندهخ مجلس دوازدهم و عضو کمیسیون امنیت ملی در پستی شبهه‌دار با هشتگ اقتدار ایران نوشت:

در صورت صدور اذن تا انجام اولین آزمایش یک هفته فاصله می‌باشد.

دیگر خبرها

  • واکنش ایران به ادعای کویت درباره میدان آرش | به کویت توصیه می‌کنیم ...
  • واکنش وزارت خارجه به ادعای آمریکا علیه شرکت‌های ایرانی
  • واکنش وزارت‌خارجه به درخواست بی‌اساس آرژانتین برای استرداد یکی از مقامات ایرانی
  • واکنش طالبان به کشف گورهای جمعی در خان یونس
  • واکنش وزارت خارجه به ادعای آمریکا علیه اشخاص و شرکت‌های ایرانی
  • واکنش وزارت خارجه عربستان به گورهای دسته جمعی بیمارستان ناصر غزه
  • واکنش رضا نصری به اظهارات شبهه برانگیز کریمی‌قدوسی
  • واکنش نصری به اظهارات شبهه برانگیز کریمی‌قدوسی
  • واکنش سخنگوی وزارت خارجه به شایعات «سلاح هسته‌ای»: در دکترین نظامی‌مان نیست | فیلم
  • واکنش سخنگوی وزارت امور خارجه به حادثه اصفهان