Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، ناکارآمدی نظام بودجه ریزی سالهاست گریبان اقتصاد ایران را گرفته و البته به تشدید مشکلات در اقتصاد ایران دامن زده است. مهدی پازوکی اقتصاد دان و عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی دلایلی برای ناکارآمدی بودجه کشور و فشارهای تورمی یاد آور می شود که اقتصاد را روز به روز لاغر و بیمار تر می کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این کارشناس اقتصادی به رادار اقتصاد گفت محقق نشدن عددهای بودجه در  بخش مالیات به دلیل عدم جلوگیری از فرار مالیاتی و مسائل دیگری است که از طریق بودجه نویسی و مالیات به صورت دو سویه اقتصاد را به شدت رنجور کرده است.

آیا درآمدهای دولت از محل اخذ مالیات و مبالغی که به عنوان مالیات دریافت شده رضایت بخش است؟

بحث بودجه نویسی، تصویب بودجه وعملیاتی کردن بودجه آنچنان مهم است که بحث اخذ مالیات و جلوگیری از فرار مالیاتی و موضوعات مرتبط با این بخش حائز اهمیت است. تدوین و نظارت بر بودجه کشور از این جهت مهم است چرا که کشور بدون بودجه و الزاماتی که بودجه تعیین می کند اداره نمی شود. از سوی دیگر موضوع مهمی که حتما باید دنبال شود و اتفاقا در بودجه در ردیف های مهم و قابل اعتنا باشد، مجلس و دولت به دنبال تحقق آن باشند درآمدهای مالیاتی است. براساس آمارهای بیان شده از سوی سازمان مالیاتی و نهادهای مربوطه دولت در چهار ماه اول سال موفق به دریافت مالیاتی که برای این مدت تعیین کرده بود شده است، به عبارت دیگر عملکرد چهار ماهه مالیاتی اول سال بر اساس خواست دولت محقق شده از این نظر بر این چهار ماه به لحاظ آنچه خواسته و نوشته شده نمی توان خرده گرفت، اما از آنچه می توانیم مالیات بگیریم یا رقم و عددی که از مالیات برای اداره کشور می توانیم به دست بیاوریم بسیار عقب هستیم، لذا بر این موضوع می توان خرده گرفت.

درباره فرار مالیاتی صحبت کردید از این موضوع بسیار گفته می شود، دولت هایی که می آیند و می روند یکی از تکیه گاه های اصلی وعده هایشان جلوگیری از فرار مالیاتی و تحقق مالیات برای خوب اداره کردن کشور است اما فقط درحد شعار باقی می ماند چرا در صحنه حرف زدن خوبیم اما به عمل که می رسیم می مانیم و وا می دهیم؟

به این دلیل که یا اراده ای برای این موضوع ایجاد نشده یا دولت ها با فشارهای کاری که دارند و البته درآمدهای نفتی که داشتیم دولتها را خیلی به این موضوع هدایت نکرد که بخش قابل توجهی از بودجه کشور باید از محل درآمدهای مالیاتی و جلوگیری از فرار مالیاتی احصا شود. یکی از مهمترین برنامه های خوبی که دولت آقای روحانی می تواند از خود به یادگار بگذارد، یا آغاز یک قدم درست در اقتصاد کشور برای منفعت رسانی به عموم مردم و جامعه در دولت بعدی می تواند با موضوع جلوگیری از فرار مالیاتی آغاز شود. دولت آقای روحانی درهمین چند ماه باقیمانده تا کنار رفتن می تواند به عنوان یک یادگاری خوب تمام وقت برای آماده کردن بسترهای این مساله مهم و سپردن آن به دولت بعدی تلاش کند؛ ضمن اینکه مساله حذف معافیت های مالیاتی هم حتما مد نظر و به عنوان یک اولویت مهم مد نظر باشد.

حذف معافیت های مالیاتی وجلوگیری از فرار مالیاتی تا چه میزان به تامین بودجه کمک می کند و چه کسری از آن را پوشش می دهد؟

شاید همه ی آن را، یا اگر اغراق نکنیم بیشترین سهم را در پر کردن بودجه کشور خواهد داشت. درتمام برنامه های سوم،چهارم ، پنجم و ششم به این موضوع تاکید شده که بودجه   جاری باید از محل مالیات‌ها تامین شود، پس تحقق این موضوع امکان پذیر است. آنچه به عنوان مالیات در لایحه هایی که از سوی دولت ها ارائه شده تقریبا محقق شده هر چند که بخشی از مالیات ها از کارمندان بخش دولتی گرفته شده اما گستره اخذ مالیات باید بیشتر و بیشتر شود. پایه های مالیاتی که در تمام دنیا بخصوص در کشورهای توسعه یافته سالهاست اجرا و عملیاتی شده در ایران هم بدون هیچ گونه سیاسی کاری یا دل نگرانی برای منافع این حزب یا آن جناح به نفع ملی باید کنار گذاشته شود.

شاید چون دولت با عدم تحقق درآمدهای نفتی مواجه شده برای بودجه 1400 و یا دولت بعدی برای بودجه 1401 توجه بیشتری به نقش مالیات در بودجه داشته باشند به نظر شما این مساله همان فرصت تحریم است که به ما داده شده و چگونه از این موضوع باید بهره مند شویم؟

 بحث مهمی است. قطعا درآمد نفت تحقق نیافت که موضوع مالیات و اخذ مالیات از پایه های مختلف درآمدی بیش از گذشته مطرح شده است. از این دیدگاه که باید از اقتصاد نفتی عبور کنیم و به درآمدهای مولد و اخذ مالیات برسیم بله اگر این موارد را محقق کنیم فرصتی برای تحقق یک بودجه عملیاتی مبتنی بر درآمدهای مالیاتی برای ما ایجاد شده است. از این نظر دولت باید مالیات بگیرد، با این روش که دارایی های خود را در جریان خصوصی سازی های واقعی مولد کند.  در بودجه امسال هم تحت عنوان مولد سازی دارایی‌های دولت 50 هزار میلیارد تومان لحاظ شده تا دولت با فروش دارایی های اضافه خود به سمت خصوصی سازی و اخذ مالیات از واحدهای خصوصی حرکت کند. به عنوان مثال دولت در پایتخت خانه ها و زمین های بسیاری دارد، وزارتخانه ها و بانک ها املاک و مستغلات فراوانی دارند که اگر آنها را بفروشند علاوه بر اینکه این دارایی ها در چرخه اقتصادی قرار می گیرند، نقدینگی جمع می شود، بلکه پول وارد خزانه می شود ودولت برای تامین بودجه خود به  سراغ راه های تورم زا نمی رود. اگر دولت این موضوع را به طور کامل در دستور کار خود قرار دهد علاوه بر اینکه دولت لاغر تر می شود ، به کارآمد تر شدن دولت هم در عرصه کشور داری کمک شایان توجهی می شود. براساس برآورد وزارت دارایی که در سال گذشته اعلام شد دولت بیش از 7000 هزار میلیارد تومان دارایی دارد، این رقم بسیار بزرگ است، بنحوی که اگر فقط نیم درصد دارایی‌های دولت مولد شود، اصلا نیازی به خام فروشی نفت نخواهد داشت. هر چند این موضوع باید توسط نمایندگان مجلس هم دنبال شود.

آیا با افزایش نرخ مالیات درحال حاضر و در شرایط اقتصادی کنونی موافق هستید؟

 خیر. به شدت در وضعیت کنونی با افزایش نرخ مالیات کاملاً مخالفم، به این دلیل که درچنین اقتصادی اگر نرخ مالیات افزایش بیابد قطعا رکود بیش از پیش تعمیق می شود.

نسبت مالیات به تولید ناخالص داخلی در ایران به نسبت جهانی چه میزان تفاوت دارد؟

 نسبت مالیات به تولید ناخالص داخلی در ایران 7 درصد است، در حالی که نسب مالیات به تولید ناخالص داخلی در ترکیه  20 درصد است، قطعا اگر ما 20 درصد جی دی پی مالیات بگیریم، دیگر مشکل کسری بودجه  نخواهیم داشت، اگر جلوی فرارهای مالیاتی گرفته نشود، هزاران میلیارد تومان فرار مالیاتی به جیب کسانی می رود که با رانت و زد و بند جزء ثروتمندان کشور شده اند.

پربیننده ترین حقوق بازنشستگان کشوری و لشکری در سال ۹۹ چقدر شد؟ برداشت از صندوق توسعه ملی برای کمک به بورس راهکار آخر هم نباشد/ مجلس به دنبال شناسایی حفره‌های مالیاتی است افزایش حقوق تا ۹۰درصد شاغلان هم تراز مردم نگران ریزش‌های بورسی نباشند/ سهام شرکت‌ها در بورس روند صعودی پیدا می‌کند ۵ خبر مهم اقتصادی ۱۳۹۹/۷/۲

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: نظام بودجه ریزی فرار مالیاتی کسری بودجه مالیات فرار مالیاتی مهدی پازوکی نظام بودجه ریزی قیمت طلا قیمت لوازم خانگی سهام عدالت جلوگیری از فرار مالیاتی بودجه کشور اخذ مالیات دارایی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۱۶۱۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دولت با افزایش بار مالیاتی بودجه مجلس مخالف کرد؟

احسان خاندوزی وزیر اقتصاد در پایان جلسه هیات دولت با حضور در جمع خبرنگاران با اعلام مخالفت دولت با افزایش ۱۰۰ هزار میلیاردی بار مالیاتی بودجه توسط مجلس گفت: این بار مالیاتی بود که در قانون بودجه ۱۴۰۳ نسبت به لایحه ۱۴۰۲ ایجاد شده بود و این مخالفت را وزارت اقتصاد رسما اعلام کرد که ۱۰۰ هزار میلیارد تومان افزایش بار مالیاتی که به لایحه بودجه اضافه شده در قانون مصوب حتما بار مالیاتی بیشتری دارد و حدود ۱۰ درصد افزایش بار مالیاتی برای کشور خواهد داشت.

به گزارش ایلنا، وی افزود: با توجه به اینکه سیاست حمایت از تولید ایجاب میکند که ما تولید را تسهیل کنیم و اتفاقا تخفیف‌های بیشتری را در حوزه مالیاتی داشته باشیم، امیدواریم که مجلس شورای اسلامی ۱۰۰ هزار میلیارد تومان هزینه‌ای که ایجاد شده است را از طرق دیگری مثل انتشار اوراق جبران کند و برای این کار به دولت اجازه دهد که نیازی به افزایش ۱۰۰ هزار میلیاردی مالیات برای سال ۱۴۰۳ وجود نداشته باشد.

دیگر خبرها

  • روایت رئیس سازمان برنامه و بودجه از بودجه ۱۴۰۲؛ درآمد‌های دولت چه تغییری کرد؟
  • لوپن: دست دولت ماکرون در جیب فرانسوی‌ها است
  • انفجار در کسری بودجه و بدهی عمومی فرانسه 
  • تور مالیات؛ ملک ۶۵ هزار متر مربعی «امیرمنصور آریا» در تملک دولت قرار گرفت
  • امیر منصور آریا به تور مالیات افتاد | ۶۵ هزار متر زمین در تهران به تملک دولت درآمد
  • بودجه ۱۴۰۳ کسری پنهان ندارد
  • مالیات افزایش می‌یابد/وزیر اقتصاد: رسما مخالفت خود را با تصمیم مجلس برای افزایش بار مالیاتی اعلام کردیم
  • دولت با افزایش بار مالیاتی بودجه مجلس مخالف کرد؟
  • بایدن باز هم به پوتین توهین کرد
  • اوضاع اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۳ چگونه خواهد بود؟