Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «قدس آنلاین»
2024-04-25@20:19:28 GMT

پرونده حوادث منا و مسجدالحرام باز است

تاریخ انتشار: ۴ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۴۱۶۴۴۸

پرونده حوادث منا و مسجدالحرام باز است

رییس سازمان حج و زیارت گفت : همچنان موضوع شهدای منا را در مذاکرات و تفاهم‌نامه‌های حج با کشور میزبان پیگیری می‌کنیم.

قدس آنلاین: به گزارش روابط عمومی سازمان حج و زیارت، علی‌رضا رشیدیان در کنگره لاله‌های سفید که به مناسبت بزرگداشت شهدای منا و مسجدالحرام برگزار شد، با گرامیداشت یاد و خاطره این شهدا و شهدای هشت سال دفاع مقدس، گفت: با توجه به قطع روابط با عربستان، سازمان حج و زیارت موضوع شهدای منا را در دستور کار خود قرار داده و این موضوع همواره جزو ثابت مذاکرات محسوب می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی بیان کرد: تشکیل کمیته حقیقت‌یاب با مشارکت همه کشورهایی که حجاج‌شان شهید شده‌اند مورد انتظار است.

او با بیان این‌که علل این حادثه هنوز در هاله‌ای از ابهام است، افزود: پاسخ به چرایی این حادثه خواست همه کشورهای اسلامی و کشور ما است و بعد از حادثه در کلیه مذاکرات و تفاهم‌نامه‌های حج جمهوری اسلامی ایران با طرف عربستانی همواره یک بند ثابت در خصوص چرایی وقوع حادثه و پیگیری‌های حقوقی آن وجود داشته و دارد و ما این مهم را تا حصول نتیجه پیگیر خواهیم شد.

رشیدیان با بیان این‌که پیگیری‌های حقوقی از سوی سازمان حج بعد از وقوع حادثه آغاز شده است، یادآور شد: در کنار پیگیری‌های سیاسی، مذاکرات و تفاهم‌نامه‌های حج، موضوع از طریق حقوقی همان ابتدا با جذب یک وکیل بین‌المللی و دریافت وکالت‌نامه از خانواده‌های شهدا پیگیری شد، اما با توجه به قطع روابط و نبود دفتر کنسولی عربستان در ایران و نپذیرفتن وکالت‌نامه وکیل یادشده در دادگاه‌های عربستان، امکان پیگیری در مراجع قضایی آن‌ها میسر نشد اما موضوع همچنان با جدیت دنبال می‌شود.

رییس سازمان حج و زیارت در ادامه به فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر فراموش نشدن فاجعه منا اشاره کرد و ادامه داد: ما مسؤول هستیم تا اجازه ندهیم یاد و خاطره شهدای منا و مسجدالحرام به فراموشی سپرده شود و این‌که دوم مهر ماه در تقویم کشور عزیزمان برای بزرگداشت شهدای منا ثبت شده نشان از اهمیت موضوع دارد.

او بیان کرد: امیدوارم در سراسر ایران اسلامی برای مهاجران الی الله نشان و نمادی ویژه ساخته شود تا یاد و نام آن‌ها هماره مانا باشد.

رییس سازمان حج و زیارت با اشاره به پیگیری‌های صورت‌گرفته در خصوص شهدا و جانبازان مسجدالحرام، گفت: پیگیری‌ها منتج به صدور چک‌های دیه و غرامت به خانواده‌های شهدا و جانبازان شد اما با توجه تحریم‌های ظالمانه و غیرقانونی و قطع روابط دیپلماتیک با عربستان مشکلاتی در مسیر وصول چک‌ها به وجود آمده و با عنایت به اینکه سفارت سوییس به عنوان حافظ منافع عربستان وکالت‌نامه‌های مربوط به خانواده معزز شهدا و جانبازان را تأیید کرد ولی در عربستان تأییدیه سفارت سوییس در ریاض را مطالبه کرد که در کمال تعجب سفارت سوییس در ریاض نیز آن را منوط به تأیید وزارت خارجه سوییس دانستند که تاکنون منجر به نتیجه نشده است.

او در ادامه با اشاره به حضور چندی قبل وزیر خارجه سوییس در ایران و پیگیری موضوع از سوی وزیر امور خارجه کشورمان، ابراز امیدواری کرد که هر چه زودتر رفع مشکل صورت گیرد.
 

انتهای پیام/

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: حادثه منا رئیس سازمان حج و زیارت علیرضا رشیدیان سازمان حج و زیارت پیگیری ها شهدای منا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۱۶۴۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایران خواستار اقدام فوری بین‌المللی برای توقف نسل‌کشی در غزه شد

سفیر و نماینده ایران نزد سازمان‌های بین‌آلمللی در ژنو در پی کشف یک گور دسته‌جمعی در بیمارستان "ناصر" غزه در نامه‌ای به رییس کمیته بین‌المللی صلیب سرخ و کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد خواستار "اقدام فوری بین‌المللی برای توقف جنگ نسل‌کشی اسرائیل" علیه مردم فلسطین شد.

به گزارش ایسنا، علی بحرینی سفیر و نماینده دائم ایران نزد سازمان‌های بین‌المللی در ژنو در این نامه با اشاره به کشف یک گور دسته جمعی در بیمارستان "ناصر" غزه نوشت: گذشته از نقض قوانین بین المللی بشردوستانه، اسرائیل حقوق بشر بین المللی را نیز نقض کرده است. رژیم اسرائیل به عنوان قدرت اشغالگر، از توسل به زور برای جلوگیری از اعمال حق تعیین سرنوشت مردم فلسطین (قطعنامه ۲۶۲۵ سازمان ملل متحد) منع شده است. از سوی دیگر، شواهد موجود حاکی از آن است که رژیم اسراییل مسئول ارتکاب اعمال غیرانسانی مغایر با بند های الف، ج، د، و و ماده ۲ کنوانسیون آپارتاید است.

وی در این نامه آورده است: از آنجایی که دیوان بین‌المللی دادگستری هر دو بخش قانون (حقوق بین‌المللی بشردوستانه و حقوق بین‌المللی حقوق بشر) را در جریان درگیری‌های مسلحانه قابل اجرا می‌داند، رژیم اسرائیل باید نسبت به انجام اقدامات خود متوقف شود.

در بخش دیگری از این نامه آمده است: مردم در منطقه‌ای غزه، که جمعیتی قابل توجهی دارد و بیش از یک میلیون کودک در آن زندگی می‌کنند، به دلیل ۱۶ سال محاصره شدید و دهه‌ها اشغال نظامی ضعیف شده‌اند و اکنون در محاصره کامل قرار دارند از این رو مراقبت بیشتر در پایبندی به قوانین جنگ ضروری است. حقوق بین الملل عرفی همچنین انتقال اجباری جمعیت غیرنظامی از یک منطقه به منطقه دیگر را به شدت ممنوع می کند و نقض این ممنوعیت یک جنایت جنگی و نقض فاحش کنوانسیون ژنو است و هنگامی که به عنوان بخشی از یک حمله گسترده یا سیستماتیک علیه هر جمعیت غیرنظامی انجام شود، ممکن است به جنایت علیه بشریت تبدیل شود.

انتهای پیا

دیگر خبرها

  • صدور ویزای زائران حج تمتع در حال پیگیری است
  • کاهش حدود ۱۰ درصدی جانباختگان تصادفات در نوروز امسال
  • کاهش ۱۴ درصدی جانباختگان حوادث رانندگی در سفر‌های نوروزی
  • بررسی علل وقوع حوادث غیرمترقبه ایلام
  • اتفاق خوب برای سپاهان قطعی شد
  • شهرداری‌ها در انتظار سهم خود از مالیات
  • در کنگره سازمان همبستگی کشورهای اسلامی در مکه مکرمه
  • ایران خواستار اقدام فوری بین‌المللی برای توقف نسل‌کشی در غزه شد
  • پیگیری مهم‌ترین خواسته تهرانی ها | آن ۷۹۲ واگن چینی کی به متروی تهران می رسد؟
  • لغو جایزه «انجمن قلم آمریکا» در پی تحریم نویسندگان