Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر - گروه استانها؛ حسن روحانی فعال اقتصادی؛ نائب رئیس اتاق بازرگانی بندرعباس طی یادداشتی به مناسبت سفر معاون اول ریاست جمهوری به استان خواستار سهم مردم استان از سرمایه گذاری های کلان اقتصادی شد. در این یادداشت با اشاره به ظرفیت های استان هرمزگان و روند فعالیت تجار در برهه کنونی خواستار رسیدگی به وضعیت فعلی استان در بعد اقتصادی شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این یادداشت آمده است: جناب اقای جهانگیری معاونت محترم ریاست جمهوری با درک شرایط و مشکلاتی که به واسطه تحریمهای ظالمانه آمریکا و شیوع کرونا با ان روبرو هستید برایتان ارزوی موفقیت و سربلندی داریم.

استان هرمزگان به واسطه موقعیت و امکاناتی که در اختیار دارد نقش مهمی در اقتصاد کشور داشته، استانی درآمد زا برای دولت بوده و هر ساله از صادرات بخش دولتی و خصوصی آن میلیاردها دلار ارز صادراتی نصیب دولت می کند و این به غیر از درآمد امور مالیاتی و گمرکی است و دور از انصاف است که به نسبت در آمدی که دارد بی بهره از آن باشد که مستند آن رتبه استانی بودجه سنواتی است.

تردیدی نیست که سرمایه گذاری دولت در سنوات متمادی به خصوص در حوزه انرژی و پالایش دارای نرخ خوبی است اما نرخ استفاده استان از این سرمایه گذاری ها از منظر منافع اقتصادی و انسانی فقیر و ضعیف بوده است و سزاوار است دولت با توجه به آلایندگی ها و تخریب زیست محیط و استفاده از امکانات عمومی استان که در راستای درآمد زایی برای خود از استان دارد و همچنین توسعه متوازن استان علاوه بر تخصیص درصد ناچیز فروش نفت خیز که آن هم تعلق نمی گیرد تصمیماتی در خورشان مردم هرمزگان بگیرد که حداقل آن واگذاری سهام پالایشگاه نفت ستاره خلیج فارس به مردم هرمزگان است. بدین صورت شاید دولت اندک دین خود را به مردم هرمزگان ادا کند.

این نکات بسیار تکرای است که فرهنگ کاری غالب مردم هرمزگان فرهنگ اقتصاد دریا محور شامل تجارت، خدمات بازرگانی، صید و صیادی و صنایع وابسته به آن است که همین پتاسیل های بالفعل توانسته است در هر شرایطی به خصوص در شرایط سخت در جهت ارز آوری به کشور کمک شایانی کند.

و اکنون هم علیرغم نامهربانی های وافر انجام شده در واگذاری مجوزات پروژهایی در حوزه بنادر، تخلیه و بارگیری، محوطه های خشک بنادر، پالایشگاه های کوچک پتروشیمی متوسط به سرمایه گذاران خارج از استان بدون اطلاع فعالان و سرمایه گذاران استانی، فعالان اقتصادی استان توان ایجاد یک هلدینگ سرمایه گذاری و حضور در طرحهای پتروشیمی سواحل بندرعباس و مکران را دارند.

همانطور که مشهود است یکی از راه های معیشت مرزنشینان هرمزگانی تجارت مرزی است که با توجه به پایمردی مرزنشینان در دفاع از مرزهایشان از دیر باز قوانینی در جهت حمایت و تامین معیشت در شرایط بد آب و هوایی وضع شده است اما اکنون به غیر از نام آن قانون چیزی باقی نمانده و معیشت هیچ مرزنشینی تامین نیست و انبوهی از کسبه های بازارهای قشم، بندرعباس، میناب و کنگ، بندرلنگه، جاسک و گاوبندی کسب و کار خود را تعطیل کرده اند، لذا بروز رسانی قانون ساماندهی مبادلات مرزی ضروری است و جایگزینی واردات کالاهای متنوع همانند کالاهای گروه ٤ به صور واردات بدون انتقال ارز ضروری است.

مناطق آزاد قشم و کیش با دو رویکرد متفاوت گردشگری و تجاری صنعتی جهت روان سازی جذب سرمایه گذار خارجی و ارتقای صادرات کشور ایجاد شد و صد البته توسعه بخش گردشگری آن مستلزم ایجاد مراکز رفاهی و خرید بوده که بتواند جوابگوی نیاز بخشی از گردشگران داخلی و تامین ذائقه خرید آنان باشد که این مراکز توسط سیاست گذاری های مناطق آزاد مذکور ایجاد و سرمایه گذاران زیادی هم سرمایه گذاری کرده اند حالا چه شده است که ورود کالاها به مناطق آزاد ممنوع شده و باعث ورشکستگی و ضرر و زیان جبران ناپذیری به کسبه و سرمایه گذران شده است!!.

یکی از امتیازات و پتانسیلهای اقتصادی استان بخش کشاورزی و صیادی و پرورش آبزیان است که هر ساله از صادرات آنها میزان ارز قابل توجهی نصیب کشور می شود.

ولی متاسفانه عدم وجود توافقات ترجیهی و اقتصادی بین کشور ما و همسایه های ما شرایط صادرات هر روز محدودتر می کند بنحوی که بدون توافقات تجاری و پولی در سالهای آتی حتی به کشور عراق هم نمی توانیم صادراتی داشته باشیم.

در پایان اینکه حاکمیت بخوبی درک کرده که استان هرمزگان با داشتن مردم خونگرم و همگرا مکان خوبی برای سرمایه گذاری است و می تواند از این استان بهره های فراوانی را نصیب کشور نماید اما تقاضای مردم نجیب هرمزگان که همیشه با آغوش باز میزبان تمام مردمان از اقشار مختلف کشور بوده اند این است که استفاده از منافع سرمایه گذاری عمومی کشور داشته باشند و دولت با طرح های ابتکاری مانند شرکت سرمایه گذاری استان منافع آنها را تامین نماید که کوچکترین کار واگذاری سهام شرکت های نفتی استان به خود آنهاست.

کد خبر 5032637

منبع: مهر

کلیدواژه: حسن روحانی اتاق بازرگانی بندرعباس اسحاق جهانگیری نشست فعالان اقتصادی معاون اول رئیس جمهور ویروس کرونا چهل سالگی دفاع مقدس هفته دفاع مقدس شیراز بوشهر شهرکرد آمار کرونا شیوع کرونا کرمانشاه دفاع مقدس جنگ تحمیلی دفاع مقدس گرگان خطبه های نماز جمعه اردبیل مردم هرمزگان سرمایه گذاری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۱۷۲۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تقدیر مجمع کلان‌شهرهای ایران از خدمات ۲۰ ساله شهردار قم

در نشست ادواری شهرداران کلان‌شهرها و مراکز استان‌های کشور در مشهد مقدس، از بیش از ۲ دهه خدمات شهردار قم در مسئولیت کلان‌شهرهای اصفهان و قم و فعالیت در حوزه‌های سیاست‌گذاری مدیریت شهری در کشور تجلیل شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از قم، نشست ادواری شهرداران کلان‌شهرها و مراکز استان‌های کشور با حضور شهرداران ۲۰ کلان‌شهر و شهر مهم کشور در مشهد مقدس برگزار شد.

در این نشست از سید مرتضی سقائیان نژاد، شهردار قم به بهانه بیش از ۲ دهه خدمت ارزشمند در کسوت شهردار کلانشهرهای کشور و همچنین حضور مؤثر و تحسین برانگیز در سیاست‌گذاری، ریل‌گذاری و مدیریت امور مرتبط با مجمع کلانشهرهای ایران تقدیر شد.

این لوح تقدیر از طرف ۲۰ نفر از شهرداران کلانشهرها و شهرهای مهم کشور در جلسه نشست ادوار به سقائیان‌نژاد تقدیم شد.

سید مرتضی سقائیان نژاد که بیش از ۱۲ سال شهردار اصفهان بود و سال ۱۳۹۴، شهردار قم است، امروز پیشکسوت‌ترین شهردار کشور محسوب می‌شود که بیش از ۲ دهه در پیگیری امور کلانشهرها در مجامع ملی و عمومی فعال و مؤثر بوده است.

منبع: مجمع شهرداران کلانشهرهای ایران

کد خبر 746425

دیگر خبرها

  • هیئت اقتصادی و تجاری هرمزگان عازم چین می‌شود 
  • گلستان دومین استان امن برای سرمایه گذاری است
  • استمرار روند رشد اقتصادی/ وزارت نفت پرچم سرمایه‌گذاری خارجی را هم بالا برد
  • تصویب دو طرح پژوهشی در شورای پژوهشی پژوهشکده بیمه
  • بودجه شهرداری شیراز رشد ۵۰۰ درصدی داشت/عملکرد مطلوب تیم اقتصادی
  • مجمع شرکت سرمایه گذاری استان هرمزگان (سهام عدالت) برگزار خواهد شد
  • آخرین نطق نادران در مجلس یازدهم /جز شرمندگی چیزی برای این حقیر باقی نماند /استعفای من چه شرایط اضطراری داشت که جلسه غیرعلنی شد؟
  • طرح رصد باید تبدیل به گفتمان نیرو‌های انقلاب در مدیریت شهری شود/ انجام یک پروژه کوچک به خواست مردم به اندازه یک کلان پروژه تاثیر گذار است
  • واگذاری پروژه‌های دولتی یکی از نمودهای مشارکت اقتصادی است
  • تقدیر مجمع کلان‌شهرهای ایران از خدمات ۲۰ ساله شهردار قم