Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-23@14:57:43 GMT

بیماری هاری چگونه منتقل می شود؟

تاریخ انتشار: ۴ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۴۱۷۵۵۴

بیماری هاری چگونه منتقل می شود؟

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، دکتر علی سلیمانی رئیس شبکه دامپزشکی نیشابور گفت: بیماری هاری از طریق گاز گرفتن، لیسیدن زخم یا محل پاره شدگی پوست، چنگ زدن و یا ایجاد خراش توسط حیوان هار منتقل می شود.
او افزود: طرح واکسیناسیون سگ‌ها برای مبارزه با بیماری هاری در نیشابور و زبرخان از اول مهرماه آغاز شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



رئیس شبکه دامپزشکی نیشابور ادامه داد: در این طرح حدود ۷ هزار قلاده سگ صاحبدار بصورت رایگان توسط اکیپ‌های دولتی و خصوصی دامپزشکی برای پیشگیری از بیماری هاری واکسینه می شوند.
سلیمانی بیان کرد: بیماری هاری یک بیماری خطرناک مشترک بین انسان و دام می باشد که درمان ندارد؛ اگر در این بیماری به موقع اقدامات بهداشتی و واکسیناسیون انجام نشود، منجر به مرگ می شود.
او تصریح کرد: بیماری هاری در انسان بصورت انفالیت حاد و کشنده است که دارای علائم اولیه شامل تب، سر درد، بی اشتهایی، تهوع، درد گلو، بی خوابی، بی قراری، حساسیت زیاد است و علائم این بیماری در حیوانات ممکن است به سه مرحله اخطاری، تحریکی و فلجی تقسیم شود.    رئیس شبکه دامپزشکی نیشابور تاکید کرد: در بسیاری از حیوانات نشانه اولیه بصورت تغیر رفتار مشاهده می‌شود که شامل ریزش بزاق، فلج شدن سریع عضلات حلقی و جوشی است که در فرم خشمگین، سگ‌ها و حیوانات مردم و هر شی متحرک را گاز می گیرند و اشیاء خارجی را می‌بلعند.
سلیمانی با بیان اینکه پیشگیری از بیماری هاری اهمیت بالایی دارد، گفت: مردم در  روستا‌ها برای واکسیناسیون سگ‌های خود با اکیپ‌های دامپزشکی همکاری کنند و در صورتی که مورد گزش سگ قرار گرفتند سریعا به مراکز بهداشتی مراجعه کنند تا محل زخم شست و شو و ضد عفونی و واکسن و سرم هاری به آن‌ها تزریق شود.

انتهای پیام//ر. ح

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: بیماری هاری شبکه دامپزشکی واکسیناسیون سگ بیماری هاری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۱۷۵۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکسیناسیون ۱۰ هزارقطعه طیور روستایی علیه بیماری نیوکاسل در نائین

بهزاد متولی زاده نائینی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: شبکه دامپزشکی نائین به منظور افزایش سطح ایمنی طیور روستایی و قطع زنجیره انتقال ویروس به طیور صنعتی، اقدام به واکسیناسیون رایگان طیور بومی در محدوده روستاهای اطراف مرغداری‌های صنعتی این شهرستان کرد.

وی ادامه داد: در همین راستا و پیشگیری از وقوع بیماری نیوکاسل، افزایش سطح ایمنی و کاهش احتمال چرخش ویروس و کاهش تلفات در طیور روستایی و کمک به معیشت اقتصاد روستا و پیشگیری از احتمال بروز بیماری نیوکاسل در طیور صنعتی، شبکه دامپزشکی شهرستان نائین با همکاری بسیج جامعه کشاورزی، حدود ۱۰ هزار قطعه طیور روستایی و بومی در سطح روستاهای هدف شهرستان از تاریخ ۱۵ اسفند ماه سال ۱۴۰۲ تا ۱۵ فروردین ماه سال ۱۴۰۳ تحت واکسیناسیون قرار داده است.

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان نائین افزود: بیماری نیوکاسل از جمله بیماری‌های مهم پرندگان است که می‌تواند باعث ایجاد تلفات زیادی در طیور صنعتی و روستایی گردد و خسارات اقتصادی و بهداشتی زیادی را به صنعت طیور کشور وارد کند.

وی گفت: علاوه بر رعایت اصول بهداشتی و قرنطینه‌ای در واحدهای پرورش صنعتی و روستایی، یکی از راه‌های مهم پیشگیری و کنترل بیماری نیوکاسل در واحدهای صنعتی و روستایی، اجرای واکسیناسیون متوالی با دوره‌های منظم است‌.

کد خبر 6084238

دیگر خبرها

  • واکسیناسیون دام‌های سبک در مقابل آبله
  • رعایت توصیه‌های بهداشتی، ضامن تولید واحدهای مرغداری است
  • برپایی رزمایش جهاد دامپزشکی با ۱۲۶ هزار خدمت در آمل
  • هشدار دامپزشکی گناباد در خصوص شیوع بیماری تب مالت
  • برگزاری کلاس آموزشی راههای انتقال و پیشگیری ازبیماری‌های مشترک انسان و دام دردامپزشکی نیشابور
  • هشدار دامپزشکی تربت‌حیدریه به دامداران در خصوص مبارزه با انگل‌های خارجی
  • آغاز نوبت اول واکسیناسیون تکمیلی فلج اطفال در مناطق پرخطر
  • انجام بیش از ۵ هزار آزمایش تخصصی در آزمایشگاه‌های دامپزشکی شهرستان مشهد
  • واکسیناسیون ۱۰ هزارقطعه طیور روستایی علیه بیماری نیوکاسل در نائین
  • آماری هولناک از حیوان گزیدگی در کشور