Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه محیط زیست گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، عقرب ماهی یا ماهی فریال موجودی آبزی و زهر آگین است که اکثرا در سواحل مرجانی، صخره‌ای و تالاب‌ها دیده می‌شود، جالب است بدانید که عقرب ماهی‌ها عمدتا خود را در زیر گل و لای پنهان می‌کنند و به محض نزدیک شدن انسان یا هر شکارچی دیگر، نیش زهر آلود خود را به بدن انسان و یا هر طعمه دیگر وارد می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عقرب ماهی‌ها می‌توانند با زدن نیش خود بر انسان، ایجاد مسمومیت کنند، عقرب ماهیان به سه دسته گورخر ماهی، عقرب ماهی و سنگ ماهی تقسیم می‌شوند، این ماهی‌ها ۳۰ سانتی متر طول دارند، زهر عقرب ماهیان بین ۲۴ تا ۴۸ ساعت بعد از مرگ ماهی نیز پایدار است. رنگ پریدگی، افت فشار خون، تعریق، نارسایی در تنفس و فلج عضلانی می‌توانند از علائم سم عقرب ماهیان باشند.

زخم را بایستی بلافاصله در آب گرم فروبرد، بالا نگه داشتن اندام آسیب دیده برای کاهش درد و تورم نیز ممکن است سودمند باشد، جالب است بدانید که عقرب ماهیان معمولا از خرچنگ، میگو و ۷۰ درصد جانوران آبزی تغذیه می‌کنند، کوسه‌ها، ماهی‌های قورباغه‌ای، مار ماهی، شاه ماهی و سایر عقرب ماهی‌ها از جمله شکارچیانی هستند که زندگی عقرب ماهی ها را تهدید کرده و از آن ها تغذیه می‌کنند. هر چند عقرب ماهی در برابر این شکارچیان از تیغ و خار‌های سمی خود استفاده کرده و آن‌ها را نیش می‌زند.

بیشتر بخوانید:

روباه گونه ای که می تواند گیاه خوار هم باشد

خرس قهوه ای در زمستان سست و بدون انرژی است

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: محیط زیست جانورشناسی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۱۷۵۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

علت مرگ ماهی‌ها در منطقه حفاظت‌شده دز تشریح شد

به گزارش خبرنگار مهر، سید عادل مولا عصر امروز شنبه در گفت‌وگویی رسانه‌ای با اشاره به انتشار ویدئویی در فضای مجازی در خصوص سم‌ریزی و مرگ ماهیان در منطقه دز اظهار کرد: اخیراً کلیپی مبنی بر سم‌ریزی و مرگ‌ومیر ماهیان در منطقه دز در فضای مجازی منتشر شده است که این ویدئو برگرفته از ویدئوهای متنوع است.

وی افزود: ما بر اساس وظیفه، این موضوع را بررسی و پیگیری کردیم و طبق بازدید از منطقه مشخص شد حوضچه‌ای در محدوده منطقه حفاظت شده دز در نزدیکی شهر حُر در مجاورت زمین‌های کشاورزی وجود دارد که آب این برکه حاصل از آب برگشتی روان‌آب‌های سطحی و آب کشاورزی است. وقتی این حوضچه پرآب است، اهالی محلی بچه ماهی در این حوضچه می‌ریزند و بعد از بزرگ شدن ماهی‌ها، ماهیگیری می‌کنند.

مولا گفت: در این مورد، آب در این نقطه جمع شده و بعد از مدتی که راکد شده، اکسیژن آب کاهش یافته است. هر چند در این شرایط، ممکن است تأثیر فاکتورهای شیمیایی حاصل از زمین‌های کشاورزی نیز موجب مرگ‌ومیر آبزیان به ویژه ماهیان ریز شده باشد.

وی با بیان اینکه ماهی‌های تلف‌شده بیشتر از نوع کپور بوده‌اند، افزود: میزان تلفات در این حوضچه زیاد نبوده است و به جای بررسی میزان تلفات، بیشتر در حال بررسی نحوه تلف شدن ماهی‌ها هستیم. طبق بررسی‌های میدانی و آزمایش‌های لحظه‌ای، علت مرگ ماهی‌ها کمبود اکسیژن بوده است.

وی افزود: اگر مواد سمی حاصل از زمین‌های کشاورزی وارد بدن ماهیان شده باشد، در آزمایش‌های بعدی مشخص خواهد شد.

معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان عنوان کرد: از سال‌های قبل این موضوع پیگیری و مسیر فرار آب‌های ورودی از زمین‌های کشاورزی به این محدوده تعبیه شده بود، اما با این وجود نمی‌توان همه آب‌های غیرقابل کنترل را منحرف و به صورت مستقیم وارد منابع آبی مانند رودخانه کرد. افرادی که در بالادست در زمین‌های کشاورزی سم‌ریزی می‌کنند، شناسایی شده‌اند و تذکر لازم به آنها داده شده است تا در سمپاشی مزارع دقت و آب‌ها را به جاهای دیگر هدایت کنند با این وجود ماهیان از این آلودگی‌ها بی تأثیر نخواهند بود.

وی بیان کرد: با این وجود، علت مرگ‌ومیر ماهی‌ها در کلیپی که منتشر شده، بیشتر حاصل از کمبود اکسیژن محلول در آب بوده است.

مولا گفت: همکاران ما در حال پایش مناطق و زیستگاه‌ها هستند تا اقدامات لازم را در جاهایی که قبلاً آب داشته و اکنون کم‌آب شده‌اند و احتمال ایجاد اثر منفی بر زیستمندان این مناطق وجود دارد، انجام دهند و از مرگ‌ومیر آبزیان جلوگیری شود.

کد خبر 6056706

دیگر خبرها

  • صید ماهیان استخوانی در مازندران ۲۰ درصد بیشتر شد
  • افزایش ۲۰ درصدی صید ماهیان استخوانی در مازندران 
  • توصیه‌های بهداشتی برای خرید و نگهداری ماهی قرمز
  • چگونه عمر ماهی‌های قرمز عید را افزایش دهیم
  • چگونه عمر ماهی‌ های قرمز عید را افزایش دهیم؟
  • چگونه عمر ماهی‌های قرمز عید را افزایش دهیم؟
  • علت مرگ ماهی‌ها در منطقه حفاظت‌شده دز تشریح شد
  • علت مرگ و میر ماهی‌های منطقه حفاظت‌شده دز چه بود؟
  • تشریح علت مرگ ماهی‌ها در منطقه حفاظت‌شده دز
  • علت مرگ ماهی‌ها ‌در منطقه حفاظت‌شده «دز» چیست؟