Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «رویداد24»
2024-04-19@03:21:21 GMT

لحظه دردناک جنگ در عملیات کربلای ۵

تاریخ انتشار: ۴ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۴۱۸۱۶۶

لحظه دردناک جنگ در عملیات کربلای ۵

رویداد۲۴ عکس ثبت شده در تاریخ در تاریخ ۱۹ دی ۱۳۶۵ که شهادت یکی از رزمندگان ایرانی لشکر ۱۰ سیدالشهدا در جریان عملیات کربلای ۵ را نشان می‌دهد.

جنگ ایران و عراق سال ۱۳۵۹ با حمله عراق به فرودگاه مهرآباد آغاز شد. تصور عراق این بود که به فاصله چند روز از آغاز جنگ، تهران را تصرف می‌کند، اما مقاومت همه جانبه نیرو‌های ایرانی باعث شد برنامه صدام حسین آنگونه که میخواست پیش نرود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ایران در سال‌های ابتدایی جنگ پیروز‌های بیشتری به دست آورد، اما در ادامه به علت تلفات بالای نیروی انسانی و کمبود تجهیزات و البته بروز برخی اشتباهات در فرماندهی نظامی و تاکتیک‌های جنگی، شکست‌های ایران بیشتر شد. همین موضوع حتی در مقطعی در سال ۱۳۶۳ باعث شد برخی از فرماندهان و رزمندگان سپاه به نحوه مدیریت محسن رضایی ایراد بگیرند و او را بابت کنار گذاشتن نیرو‌های متخصص نظامی و جایگزین کردن آن‌ها با نیرو‌های غیرمتخصص سرزنش کنند.

بیشتر بخوانید: از کربلای ۴ تا مجمع تشخیص/ آیا محسن رضایی مسئولیت عملیات لو رفته را می‌پذیرد؟

به گزارش رویداد۲۴ یکی از مواردی در تاریخ جنگ ایران و عراق بسیار مبهم مانده، عملیات کربلای ۴ است؛ در این عملیات که با تصمیم محسن رضایی فرمانده وقت سپاه پاسداران در دی‌ماه ۱۳۶۵ انجام شد، ایران مقدمات مقدمات فتح بصره را آماده کرده بود، اما ظاهرا پیش از انجام آن، عملیات لو رفته بود و به همین دلیل بیش از ۷ هزار نیروی انسانی ایرانی در جریان این عملیات به شهادت رسیدند.

اردستانی رئیس پیشین مرکز مطالعات و تحقیقات جنگ سپاه، در کتاب «تنبیه متجاوز» گفته قبل از حمله ایران، موضوع لو رفتن عملیات مطرح شده بود، اما اوضاع به سختی قابل اداره و بازگشت به شرایط قبل از حمله بود و به همین دلیل در ساعت ۲۲:۳۰ سوم دی ۱۳۶۵، رمز عملیات قرائت شد و یگان‌ها در تمام محور‌ها عملیات را آغاز کردند.

آغاز شدن عملیات یعنی نابودی کامل یک لشکر و تلفات بسیار وسیع نیروی انسانی. شانزده روز بعد یعنی در شب ۱۹ دی‌ماه ۱۳۶۵ عملیات کربلای ۵ آغاز شد و در این عملیات ایران پیروزی‌های بسیاری به دست آورد. محسن رضایی چندی پیش درباره این دو عملیات در توییتی نوشته بود: «عملیات کربلای چهار برای فریب دشمن انجام شد. اگر تحلیلگر تاریخی در فهم آن فریب بخورد، پس وای به حال نوشته‌های او.»

نوشته محسن رضایی با موج عظیمی از انتقاد‌ها روبرو شد که چگونه او به بهای جان چند هزار ایرانی، حاضر شده عملیات فریب راه بیندازد. حتی سردار سلیمانی نیز در مطلبی از محسن رضایی انتقاد کرد.

عملیات کربلای ۴ هنوز ابهام‌های گسترده‌ای دارد و از فرماندهان قدیمی نیز کس حاضر نیست درباره آن صحبت کند؛ آن‌ها احتمالا معتقدند این تصمیم در آن مقطع درست بوده و عمدی در کار نبوده است؛ با این حال اگر چنین تصمیماتی در هر کجای دنیا گرفته می‌شد، کمترین اقدام این بود که مستندی بیطرفانه درباره آن بسازند یا نهاد‌های ذیربط یکبار اتهامات تصمیم گیران را بررسی کنند.

لینک کوتاه: کپی در کلیپ بورد کپی لینک خبر های مرتبط

منبع: رویداد24

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rouydad24.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رویداد24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۱۸۱۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش های رهبران جهان به عملیات وعده_صادق

در پی عملیات تنبیهی وعده صادق رهبران جهان و تحلیل گران به پاسخ ایران واکنش های متفاوتی نشان دادند.

    

به اشتراک بگذارید: https://tn.ai/3071006 درباره ما ارتباط با ما آرشیو اخبار ؛ جدیدترین اخبار لحظه به لحظه امروز پیوندها بازار پربیننده‌ترین اخبار قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان ما را دنبال کنید: RSS تلگرام اینستاگرام توییتر   آپارات   سروش   آی‌گپ   گپ   بله   روبیکا   ایتا
All Content by Tasnim News Agency is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

دیگر خبرها

  • واکنش های رهبران جهان به عملیات وعده_صادق
  • دستاورد‌های عملیات کربلای ۱۰
  • برگزاری آئین میهمانی آلاله‌ها در لرستان
  • لحظه تلخ و دردناک از پایان زندگی یک زن تُرک
  • عکس | وضعیت سخت و دردناک بیش از ۱۲۰۰۰ اسیر فلسطینی در «قبرستان زنده‌ها»
  • وضعیت سخت و دردناک بیش از ۹۱۰۰ اسیر فلسطینی در «قبرستان زنده‌ها»
  • عملیات وحدت‌آفرین «وعده صادق» گوشه‌ای از توان نیروهای مسلح مابود
  • پوتین: در تنبیه متجاوز با درایت عمل کردید/ رئیسی: هرگونه اقدام علیه منافع ایران را دردناک‌تر از قبل پاسخ خواهیم داد
  • رضایی: رژیم صهیونیستی نمی‌تواند و نمی‌خواهد اقدام دیگری علیه ایران انجام دهد
  • انتقادات تند از تیم اقتصادی رئیسی /دولت باید خانه تکانی کند و کل تیم را تغییر دهید /قیمت ارز حباب نیست آقای فرزین /محسن رضایی توان کار ندارد