Web Analytics Made Easy - Statcounter

روابط ایران و عربستان در منطقه چند سالی است وارد مرحله واگرایی و تنش‌زایی شده اما سؤال اینجاست که مناسبات دو کشور در دهه آینده چگونه شکل خواهد گرفت؟

گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا - پرهام پور رمضان؛ بی‌شک دو کشور جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی دو بازیگر مهم در منطقه غرب آسیا هستند و دلیل این اهمیت را هم می‌توان موقعیت ژئو استراتژیک این دو کشور در این منطقه دانست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ایران و عربستان به دلیل وجود ذخایر نفت و همچنین موقعیت استراتژیک در منطقه در دهه‌های اخیر به بازیگران مهمی تبدیل‌شده‌اند و همین امر سبب شده تا بتوانند به نقش‌آفرینی‌های گسترده دست بزنند.

روابط ایران و عربستان در منطقه اما چند سالی است وارد مرحله واگرایی و تنش‌زایی شده که در شدت این واگرایی به عواملی همچون مسائل هسته‌ای، وقوع بحران عراق و سوریه و مسائل داخلی فلسطین می‌توانیم اشاره‌کنیم.

بیشتر بخوانید:

عضو ارشد شورای عالی سیاسی یمن: پادشاه عربستان اگر می‌تواند با خود ایران مواجه شود

سخنگوی وزارت امور خارجه: همسویی عربستان با آمریکا در تداوم سیاست فشار حداکثری ریاض را حقیر کرده است

این گزارش به دنبال تحلیلی در رابطه فی‌مابین کشورهای جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی در دهه 2030 میلادی است. در ارتباط با آینده‌پژوهی باید گفت که این علم مشتمل بر مجموعه فعالیت‌ها و تلاش‌هایی است که با استفاده از تجزیه‌وتحلیل و آنالیز منابع و ملموسات سیر پژوهش، الگوها و عوامل تغییر و یا ثبات، به خلق یک تصویر از آینده‌ای بالقوه و امکانات و استراتژی‌های لازم برای آن‌ها می‌پردازد. این علم نشان می‌دهد که چگونه پارامتر وجود یا حتی عدم وجود امروز، در واقعیت فردا تولد می‌یابد. در رابطه بین این دو کشور بازیگران متعدد فرا منطقه‌ای به ایفاء نقش می‌پردازند.

هزینه‌هایی که عربستان باید آمریکا بپردازد

از یک‌سو آمریکا، دو رویکرد متفاوت نسبت به این دو کشور اتخاذ کرده است که همین رویکرد باعث به وجود آمدن یک فضای فرصت و تهدید برای این دو کشور شده است. تهدید را عربستان تجربه می‌کند به این دلیل که همواره باید در راستای ارتباطاتی که با ایالات‌متحده پیداکرده، هزینه دهد و این هزینه می‌تواند اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی باشد.

در نقطه مقابل، برای ایران این محدودیت‌ها که در قالب تحریم خود را نشان می‌دهد می‌تواند یک فرصت باشد و همین مسئله سبب می‌شود تا جمهوری اسلامی ایران مؤلفه‌های قدرت خود را نسبت به سایر کشورها بر مبنای قدرت درون محور سیاست‌گذاری کند.

پیشرانی مقاومت، انزوای مثلث عبری، عربی، آمریکایی

نکته دیگری که در آینده‌پژوهی این رابطه از اهمیت بالایی در دهه 2030 میلادی برخوردار است، دست بالا یا به‌اصطلاح پیشران بودن محور مقاومت در این منطقه و منزوی شدن مثلث عبری، عربی، آمریکایی است. همین امر موجب می‌شود که ما در سال‌های بعد، روندهای تنش‌زا و صلح آفرین متعدد را در منطقه خاورمیانه شاهد باشیم.

در پایان و در راستای آینده‌پژوهی رابطه این دو کشور باید بیان کرد که جمهوری اسلامی ایران و کشور عربستان سعودی به دلیل مشترکات متعدد ازجمله اشتراکات دینی در آینده نزدیک سطح رابطه متفاوت و کم چالش تری را احتمالاً تجربه می‌کنند و همین امر باعث می‌شود که مفهوم امنیت منطقه‌ای حالت جدیدی را در رابطه این دو کشور تجربه کند.

انتهای پیام/4106/

 

منبع: آنا

کلیدواژه: آینده پژوهی اختلاف ایران و عربستان جبهه مقاومت جمهوری اسلامی ایران ایران و عربستان آینده پژوهی دو کشور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۱۸۳۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برخورد با پیمانکاران متخلف و عوامل غیرقانونی زباله‌گردی

بنا بر اعلام مسئولان شهری، شهرداری تهران با پیمانکاران متخلف و عوامل غیرقانونی زباله‌گردی برخورد قاطع خواهد کرد. - اخبار اجتماعی -

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، سید محمد فیاض؛ مدیرکل ‌هماهنگی، نظارت و کنترل امور مناطق شهرداری تهران با همراهی عبدالمجید رحمانی؛ رئیس مرکز رصد و پایش آسیب‌های اجتماعی با حضور در منطقه 5 به بررسی اقدامات صورت گرفته در راستای اجرای طرح ساماندهی آسیب‌های اجتماعی در منطقه پرداخت.

مدیرکل هماهنگی، نظارت و کنترل امور مناطق شهرداری تهران نیز طی سخنانی با اشاره به اهمیت اطلاع‌رسانی خلاقانه از زحمات همکاران به شهروندان اظهار کرد: توجه به ظرفیت‌های درون منطقه‌ای در نواحی و سرای محلات برای آگاه‌سازی شهروندان از مواردمورد انتظار در اجرای این طرح است.

فیاض ادامه داد: با متخلفینی که در خصوص اجرای طرح همکاری نکرده و کارشکنی می‌کنند از طریق ضابطین قضایی یگان حفاظت شهرداری برخورد قانونی خواهد شد و درمورد خودروها و مراکز جمع‌آوری و نگهداشت غیرمجاز زباله و پسماند پیگیری‌های قانونی انجام خواهد شد و در صورت اثبات همکاری پیمانکاران با زباله گردها ، برخورد قانونی انجام می‌پذیرد.

در ادامه عبدالمجید رحمانی؛ رئیس مرکز رصد و پایش آسیب‌های اجتماعی کلانشهر تهران نیز ضمن تشریح جایگاه این مرکز و ماموریت‌های آن خبر از موافقت صورت گرفته توسط دستگاه‌های مسئول با پیگیری شهردار تهران جهت نگهداری معتادین متجاهر در مراکز وابسته بیش از6 ماه داد و گفت: این افراد پس از ترک اعتیاد با ارایه خدمات آموزشی به جریان اشتغال اضافه شده و تحت نظارت مستمر خواهند بود.

جمع‌آوری پسماندهای حجیم در پایتخت/ تم رنگ برای تهران 1403 چیست؟

وی افزود: با پدیده تکدی‌گری سازمان یافته طی هماهنگی مقام قضایی به زودی برخورد قاطعی صورت می‌گیرد.

رحمانی ادامه داد: در موضوع کودکان کار و خیابان ، اخلاق ، مهربانی در کنار قاطعیت مدنظر است و باید از طریق مراکز غربالگری ، کودکان مورد نظر به بهزیستی تحویل داده شده تا تحت پوشش حمایت یک سازمان تخصصی قرار گیرند.

داوود گودرزی؛ شهردار منطقه 5  با اشاره به اهمیت مدیریت، ساماندهی و برخورد قاطع در مقوله ساماندهی اجتماعی و پسماند گفت: باید با داشتن روحیه جمعی و با رویکرد تشویقی موضوع پسماند بین شهرداری و شهروندان مطرح و از همه ظرفیت‌ها بهره‌برداری کرد.

شهردار منطقه 5 اظهار کرد: با توجه به وجود مجموعه‌های تجاری و اداری گسترده در منطقه5 می‌بایست در قالب انعقاد تفاهم نامه‌های همکاری در حوزه پسماند اقدامات جدی صورت پذیرد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • روابط دوستانه ایران و روسیه زمینه ساز تقویت مناسبات است
  • روابط دوستانه ۲ کشور زمینه ساز تقویت مناسبات است
  • برخورد با پیمانکاران متخلف و عوامل غیرقانونی زباله‌گردی 
  • برخورد با پیمانکاران متخلف و عوامل غیرقانونی زباله‌گردی
  • درخواست مقام ارشد اسرائیل برای عادی سازی روابط با عربستان
  • عضو ارشد کابینه جنگ اسرائیل؛ دنبال کودتای بزرگ هستیم | درخواست مهم از عربستان
  • اکسیوس : وزیر خارجه آمریکا تشدید تنش با تهران را به ضرر واشنگتن و تل آویو می داند/ بلینکن: همراهی اردن و عربستان با ما در دفاع از اسرائیل نشانه خوبی برای آینده است
  • ریاض و اسلام آباد در مسیر توسعه روابط همه جانبه
  • چرا اردن به اسرائیل کمک کرد؟
  • تغییر محسوس سیاست خارجی عربستان