Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-25@17:35:47 GMT

جاودانه مرد هنر ایران

تاریخ انتشار: ۵ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۴۱۸۴۲۹

جاودانه مرد هنر ایران

استاد حسین بهزاد [متولد سال 1273 در تهران]، روزیکشنبه ۲۱ مهر ۱۳۴۷ چشم از جهان فرو بست. با خاموش شدن چراغ عمر این هنرمند گرانقدر، هنر ایران یکی از مفاخر مسلم خود را ازدست داد. حسین بهزاد درگذشت ولی نامش نه تنها از صفحه زرین هنر ایران محو نخواهد شد بلکه جهان هم هرگز او را از یاد نخواهد برد. هنر بهزاد که بحق باید او را پدر مینیاتور مدرن ایران لقب داد مرز نمی‌شناخت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 ژان کوکتو، نقاش فقید فرانسوی سال‌ها پیش ضمن تماشای آثار بهزاد گفته بود: «... مردی با موهای سپید و چشمانی با نفوذ و اندامی تکیده به یاری خط‌ها و رنگ های سحر آمیزش نقش‌های افسون کننده‌ای در برابر دیدگان ما گشوده است.» حسین بهزاد از ۶ سالگی به  نقاشی پرداخت، خودش چند هفته قبل از آن که رخت  از جهان بر بندد در این باره گفته بود: من از 6 سالگی کار نقاشی را آغاز کردم. اول بار پدرم قلم مو را به دستم داد. پدرم نقاش خوبی بود که استادانه رنگ‌ها را به کار می‌گرفت من آن موقع به مدرسه شرف مظفر که دومین مدرسه مملکت بود می‌رفتم، از همان وقت شوق نقاشی مثل چشمه‌ای در دل من می‌جوشید. آن وقت ها موسیقی و نقاشی در نظر مردم چندان خوشایند نبود، یادم می‌آید یک روز معلم در سر کلاس چند تا از نقاشی‌های مرا دید و با حیرت آمیخته به شماتت پرسید: -اینها را تو کشیده‌ای؟وقتی جواب مثبت دادم او در حالی که سعی می‌کرد انعکاس نقاشی‌های مرا از چهره‌اش بزداید گفت: -مگر نمی‌دانی که این کارخطاست. به جای آن که وقتت را با این لاطائلات تلف کنی بهتر است که به درس و مشقت برسی. بهزاد «لاطائلات »را رها نکرد، وقتی چند ماه بعد، پدر خود را از دست داد در کارگاه مجمع الصنایع شروع به کار کرد. ابتدا به کپی کردن آثار مینیاتور پرداخت و بعد آنچنان شیفته شد که یکباره تصمیم گرفت کِلک گهربار خود را وقف مینیاتور سازد. استاد بهزاد برای دنیا یک هنرمند بزرگ و برای ایران یک قهرمان ملی بود، چون در جهان، هنر مینیاتور را از زوال نجات داد و در ایران به آن جنبه ملی و ایرانی داد. آخرین تابلوی بهزاد تابلویی است به نام «فتح بابل» که مرگ استاد آن را نیمه تمام باقی گذاشت. مجله تهران مصور- سه‌شنبه 30 مهر1347

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۱۸۴۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«نقاشی قشنگ» براساس حدیثی از امام رضا(ع) کتاب شد

«نقاشی قشنگ» براساس حدیثی از امام رضا(ع) به نویسندگی لعیا اعتمادی نویسنده حوزه کودک و نوجوان از سوی انتشارات به‌نشر منتشر و راهی بازار کتاب‌های کودک و نوجوان شد.

به گزارش آستان‌نیوز،  «نقاشی قشنگ» یکی از جلدهای مجموعه 12جلدی «یک قصه، یک حدیث» است. هر داستان این مجموعه بر اساس یکی از احادیث امام رضا(ع) است.

نویسنده کتاب لعیا اعتمادی داستان را براساس سخنان ارزشمند امام رضا(ع) مبنی بر اینکه  "تدبیر قبل از عمل، تو را از پشیمانی باز می دارد." نوشته  که در کتاب عیون اخبارالرضا ذکر شده است.

ماجرای این قصه در مدرسه دخترانه و روابط بین دو همکلاسی روایت می‌شود که یکی از آنها علاقه‌مند است تا با هم دوست باشند و برای همین کاری انجام می‌دهد که از قضا این عمل باعث ناراحتی همکلاسی  می‌شود. 

 در بخشی از متن کتاب می‌خوانیم: "نقاشی‌اش خیلی قشنگ بود! گلهای قرمز و صورتی برگ‌هایشان را بالا آورده بودند. پروانه‌ها هم مثل فرشته‌ها بالای سر آنها می‌چرخیدند و خوشحالی می‌کردند. وقتی نقاشی مائده را دیدم، این فکر به ذهنم آمد و به او گفتم: «خوش به حال گلهایت! حتما از اینکه پروانه‌ها مثل فرشته‌ها بالای سرشان می چرخند، خیلی خوشحال هستند!» مائده با تعجب نگاهم کرد و پرسید »:پروانه‌ها مثل فرشته‌ها بالای سر آنها می‌چرخند؟» آن وقت مرا نگاه کرد و خندید. بعد از آن روز دیگر حرف نزد."

کتاب «نقاشی قشنگ» در ۲۴صفحه، مصور، گلاسه و قطع وزیری همراه با تصویرگری حدیث جزایری منتشر شده و با قیمت 40 هزار تومان در فروشگاه‌های کتاب و محصولات فرهنگی به‌نشر در مشهد و سراسر کشور در دسترس علاقه‌مندان قرار دارد. هم چنین افراد می‌توانند با مراجعه به سایت www.behnashr.com این اثر و سایر آثار انتشارات به‌نشر را مشاهده و خریداری کنند.

منبع: آستان نیوز

دیگر خبرها

  • عکس| «بانو سوسانو» در نمایشگاه نقاشی
  • رویت یک پژو ۲۰۶ با نقاشی عجیب در خیابان‌های ایران | تصویـر
  • افتتاح نمایشگاه نقاشی در دامغان
  • برپایی نمایشگاه نقاشی «در شکوه هفتمین اقرار» در یزد
  • بازگشت بهزاد خلج به تلویزیون/ «آقای قاضی؛ شعبه ۱۲۱» روی آنتن شبکه دو می‌رود
  • افتتاح نمایشگاه گروهی نقاشی «بهار رنگ ها» در برج آزادی
  • «نقاشی قشنگ» با حدیثی از امام رضا(ع) برای بچه‌ها
  • «نقاشی قشنگ» براساس حدیثی از امام رضا(ع) کتاب شد
  • عکس| نقاشی جدید حسن روح‌الامین برای سروده مقام معظم رهبری
  • این نقاشی چگونه تاریخ پارچۀ «جین آبی» را تغییر می‌دهد؟ (+عکس)