Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-23@06:33:46 GMT

ورزش کوهنوردی نه درآمدی دارد و نه سکوی قهرمانی

تاریخ انتشار: ۵ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۴۱۸۶۰۳

ورزش کوهنوردی نه درآمدی دارد و نه سکوی قهرمانی

ایسنا/خراسان رضوی یکی از کوهنوردان خلیل‌آباد گفت: متاسفانه ورزش کوهنوردی ورزشی است که درآمدی ندارد و دارای سکوی قهرمانی نیز نیست.

مجید زحمتکش که به دلیل تجربیات و صعودهای فراوانش نشان بین‌المللی پلنگ برفی را دریافت کرده در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه حدود ۲۰‌ سال سابقه کوهنوردی دارد و تقریبا ۱۵ سال به‌ صورت حرفه‌ای در این ورزش مشغول به فعالیت است، افزود: چندین سال عضو تیم هیمالیا نوردی(کلونی) خراسان‌ رضوی بودم و صعودهای زیادی در فصول مختلف به مرتفع‌ترین قلل از جمله دماوند، علم‌کوه، سبلان، چوپارو کلون چین داشتم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی مطرح کرد: طی سال‌های ۹۰ و ۹۴ اولین صعود برون‌مرزی خود را در کشور تاجیکستان انجام دادم. صعود به کورژن فسکیا در کشور باستانی تاجیکستان بسیار لذت‌بخش بود. ارتفاع قله آن ۷۱۰۵ بوده که یکی از سخت‌ترین مسیرهای صعود را دارد.

زحمتکش عنوان کرد: در سال ۹۵ قله ۷۴۳۹ متری پوبدا را که متعلق به تاجیکستان است، فتح کردم و بعد از آن موفق به فتح قله لنین قرقیزستان در سال ۹۶ شدم. همچنین فتح قله‌هایی چون خانتانگری قزاقستان را نیز در کارنامه خود دارم.

وی تصریح کرد: جایزه پلنگ برفی یک جایزه کوهنوردی در منطقه شوروی سابق است که به کوهنوردان بسیار با تجربه اعطا می‌شود. برای دریافت این جایزه یک کوهنورد باید بتواند بر فراز تمام کوه‌های ۷۰۰۰ متری منطقه شوروی سابق بایستد. تجربه من در صعودهای سخت و بالای ۷۰۰۰ متر باعث شد این لقب به بنده داده شود.

این کوهنورد گفت: به رغم موفقیت‌های بسیاری که کسب نمودم اما تاکنون تمام برنامه‌های کوهنوردی که به‌ صورت جدی انجام داده‌ام، با هزینه شخصی بوده و هیچ ارگانی در این زمینه کمکی نکرده است.

وی ادامه داد: هزینه‌های بالایی که صرف خرید لوازم و تجهیزات فنی می‌شود، شخصی بوده و تامین آن برای بعضی از افراد امکان‌پذیر نیست. شاید علت روی آوردن اکثر علاقه‌مندان به طبیعت‌گردی و گردشگری به دلیل عدم توانایی در تامین همین هزینه‌ها و شرایط و سختی‌های خاص کوهنوردی حرفه‌ای باشد.

زحمتکش مطرح کرد: این ورزش به تمرینات منظم و تغذیه مناسب نیاز داشته و عشق و علاقه نیز محرک اصلی کوهنورد است. کوه‌های شمال شهرهای خلیل‌آباد، بردسکن، کاشمر و کندر برای کوهنوردان مناطق مناسبی است. ظرفیت بالای مناطق مذکور، چه به لحاظ زیبایی و چه سهل‏‌الصعود بودن، می‌تواند به مبتدیان کمک فراوانی نماید.

وی تصریح کرد: با توجه به وضعیت افزایش قیمت دلار تا پیدا شدن اسپانسر برای تامین قسمتی از هزینه‌ها، برنامه‌ریزی خاصی ندارم‌ اما همچنان به تمریناتم ادامه می‌دهم تا آمادگی خودم را حفظ کنم. لازم است مسئولان به من و هم‏‌نوردانی که سابقه فعالیت دارند و تنها به دلیل هزینه‌های گزاف قادر به صعود و افتخارآفرینی نشده‌اند، کمک بیشتری نمایند.

زحمتکش افزود: در طول این دوران ۳ مدال برنز و یک مدال نقره آسیا را در کوهنوردی کسب کرده‌ام. در سال ۱۳۹۲ افتخار پیمایش عمیق‌ترین غار ایران(غار پراو) در استان کرمانشاه را داشتم و موفق به اخذ مدارک مقدماتی و پیشرفته کوهنوردی(کوه، سنگ، برف و یخ) و نیز مدرک مربی درجه ۳ یخ و برف شده‌ام.

وی گفت: خوشبختانه در این چند سال اقبال زیادی به کوهنوردی صورت گرفته و گروه‌های زیادی، فعالیت‌های رسمی و غیررسمی در پیمایش‌ها و صعودها دارند و کوهنوردی را به‌ صورت علمی دنبال می‌کنند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی شهرستانها ورزش کوهنوردی پلنگ برفی شهرستان خلیل آباد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۱۸۶۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صعود ۲ قایقران ایرانی به فینال مسابقات قهرمانی آسیا 

مسابقات آب‌های آرام قهرمانی آسیا و انتخابی قاره‌ای المپیک امروز در روز سوم مسابقات در توکیو ژاپن دنبال می‌شود.

تیم قایقرانی آب‌های آرام ایران با ۶ ورزشکار و ۴ مربی در مسابقات قهرمانی آسیا و انتخابی المپیک حضور دارد.

نبی رضایی در گروه دوم مقدماتی کانوی ۱۰۰۰ متر مردان در رقابت با حریفانی از تاجیکستان، کره، ازبکستان، هند و تایلند رقابت کرد و با زمان ۴:۰۰.۳۴۷ دقیقه به عنوان قایق اول از خط عبور کرد و مستقیما به فینال این رقابت‌ها صعود کرد. در این رقابت نمایندگان ازبکستان و کره دوم و سوم شدند. فینال این ماده فردا یکشنبه صبح برگزار می‌شود.

علی آقامیرزایی هم در گروه دوم مقدماتی کایاک ۱۰۰۰ متر مردان در رقابت با حریفانی از قزاقستان، چین‌تایپه، هنگ‌کنگ، ازبکستان، سنگاپور و هند رقابت کرد و با زمان ۳:۳۸.۸۷۶ دقیقه به عنوان قایق اول از خط عبور کرد و مستقیما به فینال این رقابت‌ها صعود کرد. در این رقابت نمایندگان قزاقستان و ازبکستان دوم و سوم شدند. فینال این ماده فردا یکشنبه صبح برگزار می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان ورزشی پایه و آبی

دیگر خبرها

  • صعود شبانه تیم کوهنوردی فاتحین به بلندترین قله دشتستان
  • سامان قدوس، گزینه بدون هزینه در نقل‌وانتقالات
  • سامان قدوس، گزینه بدون هزینه برای میدلزبورو
  • حضور کوهنوردان خراسان رضوی در اردوی تیم امید هیمالیانوردی
  • اعتبارات فرهنگی درست هزینه نمی‌شود
  • مهم‌ترین اخبار ورزشی ۱ اردیبهشت
  • صعود ۲ قایقران ایرانی به فینال مسابقات قهرمانی آسیا 
  • ایران - بحرین بازی تمرینی با مجوز صعود
  • کاری که هادی چوپان می‌کند اصلاً ورزش نیست!
  • سیستان و بلوچستان بر سکوی سوم رقابت کوراش قهرمانی کشور قرار گرفت