Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@20:16:51 GMT

دانشگاه و دفاع مقدس

تاریخ انتشار: ۵ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۴۱۸۸۹۶

دانشگاه و دفاع مقدس

بعد از جنگ تحمیلی نیز بازسازی مناطق مختلف کشور یکی از وظایف مهم دانشگاه‌ها به شمار رفت و استادان دانشگاه در کنار دانشجویان در طرح ها و پروژه های مختلف کشور حضور یافتند تا باری از دوش کشور بردارند و ایران را در مسیر رشد و پیشرفت قرار دهند.

آنان به خوبی می‌دانستند، یکی از راههای ایجاد رعب و وحشت در دل دشمنان، دستیابی به علومی است که استفاده از آن امکان بازدارندگی دشمن از حمله به این کشور را در پی دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

کارنامه دانشگاه در زمان دفاع مقدس 

رییس دانشگاه فردوسی مشهد در این خصوص گفت: دانشگاه‌های کشور و به ویژه این دانشگاه کارنامه بسیار خوبی در زمان دفاع مقدس ارائه کردند.

دکتر محمد کافی افزود: این دانشگاه در زمان آغاز هر عملیات شاهد اعزام صدها نفر از دانشجویان به سوی جبهه‌های نبرد حق علیه باطل بود.

وی ادامه داد: یکی از افتخارات این دانشگاه، حضور بیش از ۱۵۰ دانشجوی شهید در جمع شهدای دفاع مقدس است.

رییس دانشگاه فردوسی مشهد گفت: بعد از هشت سال جنگ تحمیلی نیز شاهد حضور دانشجویان بسیار در جبران خرابی‌های زمان جنگ و تلاش در دوره سازندگی بودیم.

وی افزود: هم اکنون نیز دانشگاه‌ها همکاری بسیار نزدیک در حوزه‌های دفاعی دارند و تلاش می‌شود نقش دانشگاه‌ها در حفظ و حراست از کیان کشور پر رنگ باشد.

 تغییر ستاد عملیات جنگ به ستاد تولید و فناوری 

عضو هیات رییسه دانشگاه فردوسی مشهد نیز گفت: در زمان جنگ تحمیلی دانشگاهیان در جبهه های حق علیه باطل حضور پیدا ‌کرده و طبق وظیفه خاصی که بر عهده آنها قرار می‌گرفت به انجام وظیفه می‌پرداختند. 

دکتر حسین انصاری افزود: اکنون نیز نزدیک ۵۰ درصد اعضای هیات علمی و کارمندان دانشگاه، طبق قانون جدید ایثارگری در این جایگاه قرار می‌گیرند.  

وی ادامه داد: در زمان دفاع مقدس ستاد عملیات جنگ نقشی اساسی در پیروزی‌ها داشت و اینک مسوولیت دانشگاه شبیه نقش آن ستاد است با این تفاوت که باید نامش را ستاد عملیات تولید علم و فناوری گذاشت و در این ستاد، دانشگاه نقش خود را به خوبی ایفا کرده است.

استاد دانشگاه فردوسی مشهد گفت: پس از جنگ تحمیلی دانشگاهیان سعی کردند قله های علمی را فتح کنند و حجم تولیدات علمی در کشور بیان کننده این مدعاست به گونه ای که ایران در این زمینه بین کشورهای خاورمیانه و جهان نیز می‌درخشد.

وی افزود: در حال حاضر نیز اعضای هیات علمی این دانشگاه درتلاشی جهاد گونه، با ارائه مقالات، تالیفات و رساله های تخصصی همانند زمان جنگ سعی در فعال نگاه داشتن ستاد عملیات علمی دارند و این، نقشی است که دانشگاه فردوسی مشهد برای خود تعریف کرده است.

شهید علم الهدی 

رییس اداره امور ایثارگران دانشگاه فردوسی مشهد نیز گفت: دانشجویان در زمان جنگ نقش پر رنگی در دفاع از کشور داشتند که می‌توان به حماسه هویزه و حضور شهید علم الهدی که یکی از دانش آموختگان این دانشگاه است، اشاره کرد.

محمد ساجدی افزود: همچنین از دیگر فعالیت‌های این دانشگاه در دوران دفاع مقدس می‌توان به احداث پل بعثت در عملیات والفجر هشت و در قالب مشارکت جوانان این دانشگاه با جهاد سازندگی خراسان زیر نظر مهندس سید هاشم بنی هاشمی به عنوان یکی از شاهکارهای زمان جنگ اشاره کرد.  

وی ادامه داد: دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد همچنین به کمک صنایع دفاع خراسان رفتند و در تولید گلوله‌های خمپاره و سایر ملزومات مورد نیاز آن دوران در دفاع مقدس تاثیر گذاشتند.  

رییس اداره امور ایثارگران دانشگاه فردوسی مشهد گفت: آن زمان دانشگاه فردوسی مشهد و دانشگاه علوم پزشکی مشهد از هم منفک نشده بودند و بر همین اساس می‌توان به حضور دانشجویان پزشکی، پیرا پزشکی و پرستاری در  بیمارستان‌های صحرایی و سایر اماکنی که کمک آنها مورد نیاز بود اشاره کرد.  

وی افزود: از میان ۱۵۳ دانشجوی شهید این دانشگاه، ۱۴۹ نفر آنها در میدان نبرد حق علیه باطل و مابقی در جبهه مقاومت، دوران انقلاب، ترور ناجوانمردانه در منطقه سیستان و بلوچستان و حادثه منا به فیض شهادت رسیده‌اند.  

ساجدی ادامه داد: همچنین حجت‌الاسلام حاج حسن محقر، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته فقه و استاد دانشکده الهیات، حجت‌الاسلام دکتر قاسم صادقی عضو هیات علمی دانشکده الهیات، مهندس سعید نشان عضو هیات علمی دانشکده مهندسی و دکتر سیف الله  عبدالکریمی عضو هیات علمی دانشکده الهیات نیز در زمان دفاع مقدس به شهادت رسیدند.  

علم، قدرت می‌آورد

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس خراسان رضوی نیز گفت: در زمان دفاع مقدس حضور دانشجویان به صورت سازمان یافته در میان بخش‌های تخصصی جنگ مانند توپخانه، بهداری و مهندسی کاملا مشهود و تاثیرگذار بود.

سردار حسینعلی یوسفعلی‌زاده افزود: در روایات دینی آمده است که علم قدرت ایجاد می‌کند و به همین دلیل دشمنان این مرز و بوم از تلاش کشور در به دست آوردن علوم مختلف در حوزه‌هایی مانند هسته‌ای، نانو و فناوری مخالف هستند زیرا می دانند که ما به هر فناوری دست پیدا کنیم یک قدرت بازدارندگی نیز به دست آورده‌ایم.

وی ادامه داد: دانشمندان ما در مراکز تحقیقاتی و توسعه علمی، تلاش می کنند نمونه های علمی را پس از تولید با کمک صنعت به خط تولید برسانند که شاهد این مدعا در حوزه های پهپاد، موشکی و تسلیحات نظامی وجود دارد و دانشگاه ها و مراکز پژوهشی بستر این فعالیت‌ها هستند.

لزوم آشنایی نسل جوان با ارزش‌های انقلاب 

معاون فرهنگی، اجتماعی و دانشجویی دانشگاه فردوسی مشهد نیز گفت: از هر روشی که نسل جوان ما بتواند با ارزش های انقلاب آشنا شود، باید استفاده کنیم و یکی از این فعالیت‌ها که در حافظه تصویری مخاطبان جوان تأثیر می‌گذارد، به نمایش گذاشتن دستاوردها و تصاویر شهداست.

دکتر حمیدرضا طاهری افزود: به منظور ایجاد الگوی مناسب برای جوانان و به خصوص دانشجویان، سعی شده است به نقش پررنگ دانشگاهیان در دوران دفاع مقدس و معرفی ایثارگران و شهدای دانشگاه پرداخته شود.  

وی ادامه داد: امروزه داشتن الگوهای خوب و اثرگذار برای جوانان اهمیت بسیار دارد و ما الگویی بهتر از شهدا نمی‌توانیم پیدا کنیم زیرا اگر نگاهی به اوایل انقلاب اسلامی و جنگ هشت ساله داشته باشیم، متوجه می‌شویم که آنها بدون هیچ چشم‌داشتی، خالصانه جان خود را در راه آرمان‌های انقلاب اسلامی فدا کردند و همین خلوص و ایثارگری است که تفاوت انقلاب اسلامی با دیگر انقلاب‌ها را نشان می‌دهد.

عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: در آن زمان جوانان به فرمان امام راحل، تکلیف خود را با حضور در جبهه و دفاع از میهن انجام دادند و اکنون نیز می‌توانند با درس خواندن، مسوولیت‌ پذیری در قبال جامعه و حل مسائل و مشکلات جامعه دِین خود را ادا کنند.

وی با اشاره به جلسه کمیته دانشگاهیان کنگره ۱۸ هزار شهید استان خراسان رضوی افزود: نیاز است دانشنامه دانشجویان شهید تهیه شود زیرا فعالیت‌های علمی آنها منجر به ساخت پل بعثت و سایر نیازهای دفاعی کشور شد.  

برچسب‌ها محمد کافی جنگ تحمیلی دفاع مقدس مقاومت دانشگاه علوم پزشکی مشهد هفته دفاع مقدس دانشگاه فردوسی مشهد پروندهٔ خبری چهلمین سال دفاع مقدس

منبع: ایرنا

کلیدواژه: محمد کافی جنگ تحمیلی دفاع مقدس مقاومت دانشگاه علوم پزشکی مشهد هفته دفاع مقدس دانشگاه فردوسی مشهد محمد کافی جنگ تحمیلی دفاع مقدس مقاومت دانشگاه علوم پزشکی مشهد هفته دفاع مقدس دانشگاه فردوسی مشهد اخبار کنکور دانشگاه فردوسی مشهد گفت زمان دفاع مقدس عضو هیات علمی ستاد عملیات جنگ تحمیلی دانشگاه ها فعالیت ها زمان جنگ نیز گفت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۱۸۸۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تفحص پیکر پاک هفت شهید دفاع مقدس در منطقه عملیاتی فکه دهلران

رضا علیجانی با اشاره به تفحص پیکر پاک هفت شهید دفاع مقدس در منطقه عملیاتی فکه دهلران اظهار کرد: پیکر مطهر این شهدا طی روزهای گذشته در منطقه عملیاتی فکه در جغرافیای شهرستان دهلران پیدا شده است.

وی افزود: این شهدا سال ۱۳۶۲ در عملیات والفجر یک به شهادت رسیده اند.

علیجانی ادامه داد: این شهدای تازه تفحص شده همگی دارای پلاک هویتی هستند.

وی یادآور شد: پیکر مطهر این شهدا به معراج شهدای تهران برای تشخیص هویت، آزمایشات تخصصی دی.ان.ای و استان محل اعزام فرستاده می شود.

 ۹۲ شهید گمنام در ۴۲ یادمان استان ایلام مدفون هستند.

استان ایلام دارای بیش از سه هزار شهید، ۱۱ هزار جانباز و ۳۰۰ آزاده است که در مقایسه با کل جمعیت استان در دهه ۶۰ (۲۵۰ هزار نفر) بیشترین تعداد ایثارگر کشور متعلق به ایلام است.

باشگاه خبرنگاران جوان ایلام ایلام

دیگر خبرها

  • ­کتاب تاریخ شفاهی دفاع مقدس منتشر شد
  • زوایای پنهان دفاع مقدس برای نسل جدید بیان شود
  • وزیر کشور وارد مشهد شد
  • پیکر جانباز شهید پاسبان در تربت جام آرام گرفت
  • تفحص پیکر پاک هفت شهید دفاع مقدس در منطقه عملیاتی فکه دهلران
  • گردشگری مقاومت یکی از راه‌های معرفی شهدا است
  • برای شناخت شهدا باید سرگذشت پژوهی کنیم
  • گیلان، مهد شهیدان و سرداران دفاع مقدس است
  • مهلت ارسال آثار برای جشنواره ملی فانوس تا ۱۵ خرداد
  • همایش «شن‌ها مامور خدا بودند» برگزار شد