Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-19@22:06:07 GMT

معدن فیروزه خراسان رضوی مزیت گردشگری دارد

تاریخ انتشار: ۵ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۴۱۸۹۲۳

معدن فیروزه خراسان رضوی مزیت گردشگری دارد

محمد توکلی روز شنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا به تدوین "طرح ژئوتوریسم" برای این معدن اشاره و بیان کرد: فیروزه نیشابور یک برند جهانی شناخته شده در عرصه سنگهای قیمتی است که معدن استخراج آن در صورت ایجاد زیرساختهای مناسب، به همین خاطر یک مکان پرجذابیت برای گردشگران خواهد بود.

وی ادامه داد: گرچه این معدن هم‌اینک در چارچوب تقسیمات کشوری متعلق به حوزه شهرستان تازه‌تاسیس فیروزه است اما محصول آن از سالهای بسیار دور در جهان با عنوان "فیروزه نیشابور" شناخته شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فیروزه تا پیش از سال ۱۳۸۶ که به شهرستان ارتقاء یافت، یکی از بخشهای شهرستان نیشابور بود.

سرپرست معاونت معادن و صنایع معدنی سازمات صمت خراسان رضوی گفت: محصول معدن فیروزه خراسان به حدی در دنیا شناخته شده و معروف است که خود به یک محک سنجش در میان سنگهای قیمتی مبدل شده بطوری که بعضا در نقاط مختلف جهان ارزش "سنگ عقیق" را نیز با فیروزه نیشابور می‌سنجند.

وی استخراج و عرضه سنگ فیروزه را به عنوان یک برند جهانی در انحصار ایران ذکر و بیان کرد: بر همین اساس لزومی به استخراج بیش از حد معدن فیروزه و تراش سنگ آن برای استفاده در زیورآلات نیست.

توکلی افزود: به هز میزان که از این معدن سنگ فیروزه کمتری برای فرآوری صنعتی آن صورت گیرد ارزش اقتصادی آن نیز بیشتر می‌شود. 

وی ادامه داد: کار استخراج از معدن فیروزه خراسان رضوی هفت هزار سال پیشینه دارد اما هنوز درصد کمی از سنگهای منحصربفرد آن برداشت شده است. 

این مدیر مسوول در سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی حجم قطعی ذخیره معدن فیروزه این استان را هشت هزار و ۵۲۱ تن ذکر و بیان کرد: سالانه ۴۰ تن سنگ فیروزه از معدن منحصربفرد واقع در شهرستان فیروزه برداشت می‌شود.

وی گفت: بر اساس برآوردها، کانسار فیروزه نیشابور با احتساب حجم کنونی برداشت، هنوز تا ۲۱۳ سال دیگر ظرفیت استخراج و برداشت سنگ قیمتی فیروزه را دارد. 

توکلی افزود: "طرح ژئوتوریسم" تاکنون علاوه بر معدن فیروزه نیشابور برای دو معدن نمک و یک معدن طلای دیگر در خراسان رضوی تدوین شده است.

وی به ارائه طرح مدون ژئوتوریسم این چهار معادن به شورای معادن خراسان رضوی اشاره و بیان کرد: پیگیری دریافت مجوزهای لازم از سازمان میراث فرهنگی برای اجرای این طرح در در جریان است. 

معدن فیروزه در بخش مرکزی شهرستان ۴۲ هزار نفری فیروزه و فاصله ۱۶۲ کیلومتری غرب مشهد قرار دارد.

معدن فیروزه در ۵۱ کیلومتری شمال شرق شهر نیشابور و در مرکز شهرستان ۴۲ هزار نفری فیروزه در ۱۶۲ کیلومتری غرب مشهد قرار دارد.

مدیریت کنونی این معدن که پروانه بهره‌برداری آن سال ۱۳۷۹ صادر شد بر عهده یک شرکت تعاونی با سهامداری روستاییان و ساکنان شهر فیروزه است. این سهامداران علاوه بر بهره‌مندی از سود استخراج معدن فیروزه، خود به عنوان کارگران معدن بطور مستقیم دست‌اندرکار استخراج از آن نیز هستند.

گرچه سگ فیروزه هم‌اینک از معادن ۹ کشور جهان استخراج می‌شود اما کارشناسان سنگهای قیمتی به اتفاق آرا "فیروزه نیشابور یا فیروزه ایران" را مرغوبترین نوع آن در دنیا می‌دانند. 

برچسب‌ها توسعه توسعه ایران نیشابور اختصاصی ایرنا معاونت امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت معدن و تجارت ایرانگردی فیروزه

منبع: ایرنا

کلیدواژه: توسعه توسعه ایران نیشابور اختصاصی ایرنا ایرانگردی فیروزه توسعه توسعه ایران نیشابور اختصاصی ایرنا ایرانگردی فیروزه اخبار کنکور فیروزه نیشابور خراسان رضوی معدن فیروزه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۱۸۹۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جمع آوری هزار و ۷۹۵ کیلو گرم مواد غذایی غیر بهداشتی در فیروزه

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، مرکز خراسان رضوی، سرپرست شبکه بهداشت و درمان فیروزه گفت: با اجرای طرح سلامت نوروزی در شهرستان فیروزه بیش از ۲۸۶۱ بازدید بهداشتی توسط بازرسان و کارشناسان بهداشت محیط در سطح شهرستان صورت گرفت که با توجه به تقارن ایام نوروز و ماه مبارک رمضان، ۶۶۵ مورد بازرسی از مساجد و اماکن متبرکه فیروزه انجام شده است.

محبوبه مهماندوست افزود: در این ایام برای متصدیان مراکز و اماکن غیر بهداشتی ۳۲۵ مورد اخطاریه کتبی صادر شده که ۱۰۹ مورد به دلیل عدم رفع نواقص اعلام شده به مراجع قضایی و سازمان‌های مسئول معرفی شده اند که ۱۱ مورد آن پلمب شدند.

وی گفت: در این طرح بازرسیان بهداشتی هزار و ۷۹۵ کیلو گرم مواد غذایی فاسد کشف و معدوم کردند ، ۱۰۸۵ مورد بازدید سنجش پرتابل مواد غذایی و هزار و ۸۹۴ مورد کلرسنجی از آب آشامیدنی، ۱۳۹ مورد نمونه برداری آب آشامیدنی، ۲۸ مورد نمونه گیری مواد غذایی انجام دادند.

دیگر خبرها

  • استخراج ۲ امتیازی سپاهان از معدن زغال‌سنگ
  • برگزاری کنگره ملی امامزادگان محروق و ابراهیم (ع) درنیشابور
  • مزیت مهم سرمایه گذاری در گناباد، امنیت زیاد است
  • جمع آوری هزار و ۷۹۵ کیلو گرم مواد غذایی غیر بهداشتی در فیروزه
  • نیشابور میزبان کنگره ملی امامزادگان محمد محروق و ابراهیم(ع) می شود
  • اقامتگاه‌های غیررسمی و بدون مجوز مقبول نظر مسافران
  • برگزاری کنگره ملی امامزادگان محمد محروق و ابراهیم در نیشابور
  • سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری و زیارت اهمیت زیادی دارد
  • چهار قلو زایی یک گاو در نیشابور
  • برگزاری کلاس آموزشی بهداشت و پرورش کرم ابریشم در نیشابور