Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از فارس، وب‌سایت آمریکایی «بیزنس اینسایدر» در مقدمه گزارشی درباره ادعای آمریکا در خصوص بازگشت تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران، نوشت: جلسه توجیهی روز دوشنبه دولت ترامپ درباره قصدش برای اجرای تحریم‌های سازمان ملل که ادعا می‌کند از طریق سازوکار اسنپ‌ بک بازگشته‌اند، همانطور که انتظارش می‌رفت با واقعیت فاصله داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بنابر این مطلب، «مایک پامپئو»، وزیر خارجه آمریکا و مجموعه‌ای از مقامات کابینه دولت آمریکا برنامه دولت برای اجرای یکجانبه تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران را اعلام کردند؛ اما اینکه این تحریم‌ها چطور می‌تواند اجرایی شود، مشخص نیست زیرا تنها کشور کوچک جمهوری دومینیکن گفته واشنگتن صلاحیت قانونی برای انجام این کار را دارد و سایر کشورها از جمله متحدان اروپایی واشنگتن معتقدند از آن جا که آمریکا به طور یکجانبه به مشارکت خود در برجام پایان داد، نمی‌تواند روند بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران را آغاز کند.

طبق تحلیل این رسانه آمریکایی، واقعیت حقوقی مرتبط با این مسئله هر چه باشد، واقعیت سیاسی که در اعلام پامپئو نادیده گرفته شده، این است که بازگرداندن این تحریم‌ها در بهترین حالت نتیجه عکس خواهد داشت. این اقدام مذاکرات موثر با ایران را دشوارتر خواهد کرد و توافق هسته‌ای قابل قبول برای دو طرف را از دسترس خارج‌تر خواهد کرد.

بنابر این گزارش، گرچه دونالد ترامپ دوست دارد خودش را به عنوان یک دیپلمات بزرگ و به گفته خودش متخصص در انجام توافق مطرح کند، وخیم‌تر شدن روابط ایران و آمریکا در دوره مسئولیت وی یک اشتباه قابل توجه است.

ترامپ با این هدف از توافق ایران خارج شد که تهران را برای به دست آوردن معامله‌ای بهتر بر سر میز مذاکره بنشاند و وسیله رسیدن به این هدف را «سیاست فشار حداکثری» اعلام کرد؛ طرحی که جواب نداده و نخواهد داد.

به نوشته بیزنس اینسایدر، تحریم‌های ناشی از اسنپ‌بک هم مانند عناصر دیگر فشار حداکثری چیزی برای تیم ترامپ به ارمغان نیاورده جز این که رنج بیهوده به مردم ایران تحمیل کرده و تهران را برای ادامه راهش مصمم‌تر کرده است. تاکنون فشار حداکثری تنها باعث ایجاد هرج و مرج شده و همانطور که وقایع اخیر نشان داده ایران تسلیم نخواهد شد و ادعاهای پامپئو که تحریم‌ها ایران را ملزم به توقف غنی‌سازی و فعالیت‌های مرتبط خواهد کرد و اصرار او به این که بازگشت تحریم‌ها گامی به سوی صلح و امنیت بین‌المللی است، معتبر نیستند.

در ادامه این مطلب به دولت ترامپ و دولت بعدی آمریکا توصیه شده به جای بازگرداندن تحریم‌ها و حفظ فشار حداکثری علیه ایران، راهکار جدیدی را در قبال آن به کار بگیرند و قدم‌ها برای رفتن به این سو شرح داده شده است.

بنابر این گزارش، در قدم اول، دولت ترامپ باید به شرط بازگشت کامل تهران به تعهداتش، به عضویت در برجام بازگردد و با این کار می‌تواند هدف از بازگرداندن تحریم‌ها را بدون تضاد با متحدان خود، نبود پایه قانونی برای ادعایش درباره بازگشت تحریم‌ها و خطر تشدید نظامی که تحریم‌ها به همراه دارد، محقق کند.

در این مطلب ادعا شده، با ایجاد پایه‌ای برای دیپلماسی سازنده ایران و آمریکا و در حالی که ایران را بازدارندگی آمریکا و رقبای منطقه‌ای آن محدود کرده، واشنگتن می‌تواند مذاکرات مداوم با تهران را آغاز کند. آمریکا می‌تواند در این مذاکرات مسائل خود مانند توسعه برنامه موشکی ایران و مداخلات منطقه‌ای آن را نیز مطرح کند.

در ادامه گزارش گفته شده که دیپلماسی موثر متشکل از خواسته مطلق و ندادن امتیاز نیست و آمریکا می‌تواند امتیازاتی را پیشنهاد کند که به نفع امنیت خود است و در عین حال ایران را به اجابت درخواست ترغیب می‌کند. بیزنس اینسایدر در ارائه مثالی برای این موضوع، درخواست برای پایان مداخله ادعایی ایران در جنگ داخلی یمن در مقابل پایان حمایت آمریکا از ائتلاف تحت هدایت سعودی در طرف دیگر این نزاع را مطرح کرده و مدعی شده این می‌تواند یک پیروزی مضاعف برای آمریکا باشد.

در پایان این گزارش ادعا شده آمریکا بدون تغییر در روش تعیین اولتیماتوم و انتخاب حرکت به سمت دیپلماسی واقع‌گرایانه، روابطش با ایران وخیم‌تر خواهد شد. 

کد خبر 552162 برچسب‌ها ایران و آمریکا تحریم

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: ایران و آمریکا تحریم فشار حداکثری علیه ایران تحریم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۱۹۱۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آمریکا با پروژه گازی ایران و پاکستان مخالفت کرد!

به گزارش خبرآنلاین، واشنگتن می‌گوید از پروژه خط لوله انتقال گاز ایران-پاکستان حمایت نکرده و درباره خطر تحریم‌ها به دلیل همکاری اسلام‌آباد با تهران هشدار داده است.

پیشتر رسانه‌های پاکستانی گزارش داده بودند «مصدق مالک» وزیر نفت پاکستان گفته اسلام آباد قصد درخواست از دولت آمریکا برای دریافت معافیت از تحریم‌ها برای پروژه خط لوله گاز پاکستان-ایران را دارد.

به نقل از ایسنا، پایگاه خبری نیشن پاکستان روز دوشنبه نوشت مصدق مالک در گفت‌وگوی غیررسمی با رسانه‌ها گفت: «ما به دنبال معافیت از تحریم‌های آمریکا خواهیم بود، زیرا پروژه گازی پاکستان و ایران نمی‌تواند بار تحریم‌ها را تحمل کند».

به نوشته روزنامه «داون» پروژه خط لوله انتقال گاز ایران-پاکستان از مدت‌ها پیش در دستور کار قرار داشته اما چندین سال گرفتار تاخیرهای مکرر و چالش‌ها بر سر تامین بودجه شده است.

«متیو میلر» سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز سه‌شنبه به خبرنگاران گفت: «ما همواره به همه توصیه می‌کنیم که معامله کردن با ایران در بردارنده ریسک تماس و برخورد پیدا کردن با تحریم‌های ما بوده و به همه توصیه داریم که این مساله را بسیار محتاطانه در نظر داشته باشند.»

این سخنگو اضافه کرد: «ما از اجرای این پروژه خط لوله حمایت نمی‌کنیم.» او همچنین گفت «دونالد لو» مقام مسئول امور جنوب و مرکز آسیا در وزارت امور خارجه آمریکا چند روز قبل به یک کمیته کنگره آمریکا همین مساله را گفته است.

311311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1888558

دیگر خبرها

  • جزئیات مذاکرات محرمانه میان ایران و امریکا برای ایجاد آتش بس در منطقه
  • عاقبت کسی که برای هموطنانش از ترامپ درخواست تحریم کرد+عکس
  • تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه حماس
  • چه بر سر سیاست بایدن در قبال ایران آمده؟ / واشنگتن دیگر باید با تهران به عنوان یک قدرت هسته‌ای رفتار کند
  • وزیر نفت پاکستان: ما به گاز ایران نیاز داریم
  • آمریکا: از پروژه خط لوله گاز پاکستان- ایران حمایت نمی‌کنیم
  • آمریکا با پروژه گازی ایران و پاکستان مخالفت کرد!
  • آغاز رایزنی امیرعبداللهیان و هنیه
  • تشخیص بیماری قلبی با سرفه
  • رصد حداکثری تخلفات بازار با آغاز طرح ناظران افتخاری