Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها- دوران هشت ساله دفاع مقدس سرشار از فداکاری‌های بزرگ و مجاهدت‌های خاموش رزمندگان دلیر و سرافراز اسلام و مردم غیور ایران به‌ویژه شیرمردان و شیرزنان غرب کشور است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از سنندج، دوران هشت ساله دفاع مقدس سرشار از فداکاری‌های بزرگ، دلاوری، شجاعت، صداقت و مجاهدت‌های خاموش رزمندگان دلیر و سرافراز اسلام و مردم غیور ایران به‌ویژه شیرمردان و شیرزنان غرب کشور و مقاومت، استقامت و مردانگی شهیدان والامقامی همچون محمود کاوه (فرمانده تیپ ویژه شهدا)، علی صیاد شیرازی (فرمانده قرارگاه حمزه سیدالشهداء)، ناصر کاظمی (مهتاب کردستان)، محمد بروجردی (مسیح کردستان)، مهدی زین‌الدین، حاج احمد متوسلیان، مصطفی چمران، ولی‌اله فلاحی،احمد کاظمی، امیرحسین شهرام‌فر، حاج حسین خرازی، عباس ورامینی، مصطفی ردانی‌پور و علیرضا موحد دانش در رویارویی با گروهک‌های ضد انقلاب و مقابله با دشمن غاصب و ددمنش بعثی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این نوشتار به روایتی از عملیات پاکسازی توسط رزمندگان و حملات ﻧﺎﺟﻮاﻧﻤﺮداﻧﻪ و وحشیانه عراق در طول جنگ تحمیلی و کشتار کودکان، مردان و زنان بی‌گناه این دیار  در نقاط مختلفی همچون سنندج (باشگاه افسران)، جاده سنندج به مریوان، دزلی، دالانی و ته ته، بانه، مریوان، والفجر 4، شهدای غریب سیران‌بند، بوالحسن و سقز پرداخته شده است.

**باشگاه افسران سنندج:

سنندج مرکز استان کردستان است، این شهر از شمال با دیواندره، از شرق با قروه، از جنوب با کامیاران و از غرب با سروآباد و مریوان همسایه است.

در اردیبهشت سال 1359 «باشگاه افسران» سنندج در محاصره 2 هزار نفر از نیروهای ضد انقلاب و تجزیه طلب قرار گرفت که بعد از تحمل 22 روز اسارت و گرسنگی از سوی 40 تا 50 نفر از رزمندگان اسلام، بالاخره عملیات پاکسازی سنندج در پنج محور انجام شد و محاصره باشگاه افسران در هم شکست.

مزار مطهر پنج شهید و شقایق عاشق که از شبنم اشک حضرت زهرا(س) جان گرفتند و با خون حسین(ع) در مناطق عملیاتی شلمچه(عملیات کربلای 5)، طلائیه (عملیات خیبر) و فکه (والفجر مقدماتی) جاودانه به همراه پیکر پاک و مطهر شهیدان عدنان مردوخی از پیشمرگان مسلمان کُرد و محمدرشید احمید از درجه‌داران ارتش جمهوری اسلامی ایران که در تاریخ هشتم اردیبهشت 1359 براثر مقاومت دلیرانه در مقابل ضد انقلاب به شهادت رسیدند، در این مکان مقدس قرار دارد.

همچنین «بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس کردستان» هم، در این مکان مستقر است.

**جاده سنندج به مریوان:

در طول این جاده 125 کیلومتری سنندج به مریوان چند نقطه زیارتی و حماسی وجود دارد که روستای «نگل» در 60 کیلومتری غرب سنندج، به دلیل وجود یک جلد کلام الله مجید بسیار زیبا که با خط کوفی و تزیینات آب طلا بر روی پوست آهو نوشته شده و متعلق به صدر اسلام است، در منطقه شهره شده است.

روستای «قلعه جی» در 22 کیلومتری شهر مریوان، طی دو مرتبه در اسفند سال 66 و بهار سال 67 هدف بمباران شیمیایی دشمن بعثی قرار گرفته است.

نیروهای ضدانقلاب در پشتیبانی از دشمن بعثی در 15 کیلومتری جاده مریوان چندین مرحله به نیروهای رزمنده کمین زدند که با فرماندهی «حاج احمد متوسلیان» و «عثمان فرشته» یکی از پیشمرگان کُرد مسلمان از سپاه مریوان این جاده آزاد شد.

سه راهی دزلی به مریوان که یکی از مسیرهای عملیاتی لشکر محمدرسول‌الله(ص) و عملیات کربلای 10 بوده، به سه راهی حزب‌الله معروف شده است.

**دزلی:

روستای دزلی در فاصله 29 کیلومتری شهر مریوان و 120 کیلومتری سنندج قرار دارد که بعد از پاکسازی مریوان، ضدانقلاب پایگاه اصلی خود را به دزلی منتقل کرد.

در اواخر آذر 1359، 200 نفر از نیروهای بومی و اعزامی تحت امر«حاج احمد متوسلیان»، شبانه به مواضع ضد انقلاب در این نقطه هجوم بردند و این روستا را پاکسازی کردند، آنها با دور زدن تنگه دربند و دزلی که از سوی ضد انقلاب تله‌گذاری شده بود تمامی نقاط حساس را گرفتند که در نتیجه آن، این روستا آزاد و شماری از سران حزب دمکرات به هلاکت رسیدند.

مقام معظم رهبری در هفتم اردیبهشت 1360 به همراه گروهی عازم این روستا شدند؛ به محض خروج ایشان از روستا به واسطه گزارش جاسوسان، دزلی آماج بمباران هوایی عراق قرار گرفت و افراد زیادی در این واقعه به شهادت رسیدند. برای گرامیداشت یاد شهدای دزلی و حضور مقام معظم رهبری در این روستا، یادمانی احداث شده است.

**دالانی و ته ته:

دالانی ارتفاعاتی مرزی در 35 کیلومتری جنوب مریوان و 6 کیلومتری جنوب غربی روستای دزلی است. نزدیک‌ترین شهرعراق به این ناحیه یعنی شهر خرمال و سید صادق عراق در 10 کیلومتری این ارتفاعات واقع شده است، این منطقه در 6 دی 1359 به همت نیروهای ارتش، سپاه و پیشمرگان مسلمان کُرد از دست ضد انقلاب خارج شد.

«ته ته» یکی از پیچیده‌ترین ارتفاعات مرزی است که با همت شهید « حسینعلی قجه‌ای» در شرایط سخت زمستان از دست ضد انقلاب آزاد شد؛ ارتفاعات دالانی و ته ته یکی از محورهای مهم عملیات های «والفجر 10» و «محمد رسول الله (ص)» بود.

**مریوان:

منطقه مریوان مرکز شهرستانی مریوان در غرب استان کردستان است. این شهر از شمال و غرب با عراق و از جنوب با شهر سروآباد ایران همسایه است؛ مردم مسلمان کُرد مریوان از همان اول انقلاب به دفاع از انقلاب اسلامی پرداختند و در حادثه 23 تیر 1358 در حمله ضد انقلاب به سپاه مریوان 8 تن از آنان به شهادت رسیدند.

مریوان در سوم تیر 1359 با حضور حاج احمد متوسلیان و نیروهای سپاه مریوان و پیشمرگان کُرد مسلمان از حضور ضد انقلاب پاکسازی شد؛ دریاچه زریوار در فاصله 3 کیلومتری غرب این شهر قرار دارد که در سمت شرقی آن و در نزدیگی سنگرهای رزمندگان اسلام مزار مطهر چهار شهید گمنام دفاع مقدس از اماکن زیارتی زائران جبهه های شمالغرب است.

مریوان 119 بار بمباران و 517 بار گلوله‌باران شد و 700 نفر از مردم مسلمان کُرد به شهادت رسیدند.

**والفجر 4:

در نوار مرزی مریوان در شمال و شمالغربی این شهر، دره شیلر یکی از مناطق مهم مرزی، قرار دارد؛ عملیات والفجر 4 از دو محور بانه و مریوان برای آزادسازی این مکان از سوی یگان‌های مانوری سپاه لشکر 8 نجف اشرف و عاشورا با فرماندهی شهید حاج احمد کاظمی و لشکر امام حسین(ع) و کربلا با فرماندهی شهید حاج حسین خرازی در سال 62 انجام پذیرفت که این مکان آزاد شد و در ادامه عملیات لشکر 27 حضرت رسول(ص) تا ارتفاعات کانی مانگا پیش‌روی کرده و تلفات و خسارات سنگینی را به ارتش بعثی صدام وارد کرد.

در این عملیات تعدادی از فرماندهان لشکر 27 محمدرسول الله(ص) عباس ورامینی (رئیس ستاد) اکبر حاجی‌پور (فرمانده تیپ عمار)، مهدی خندان (معاون تیپ عمار)، علی اصغررنجبران (معاون تیپ سوم ابوذر)، ابراهیم علی معصومی (فرمانده گردان کمیل) و مجید زادبود (جانشین اطلاعات) به شهادت رسیدند و زمینه برای سلسله عملیات بعدی فراهم شد.

عملیات والفجر در زمانی انجام شد که در محورهای جنوبی امکان عملیات وجود نداشت و این امر باعث انهدام یگان‌های عمده‌ای از ارتش عراق شد.

گزارش ویدئویی|نمایش دستاورد‌های دفاع مقدس در کردستان / تصاویری دیده‌نشده از شهدا و اسرای عراقی در ایرانروایتی از چگونگی شکست دشمنان در دوران دفاع مقدس/ ماجرای اسیرگرفتن نیروهای 30 کشور چه بود+ فیلم

**قوچ سلطان:

ارتفاعات قوچ سلطان بر روی شهر پنجوین عراق و شهر مریوان ایران دید و تیر مناسبی دارد؛ این منطقه در سال 1359 توسط ارتش بعثی صدام اشغال و از سوی نیروهای «حاج احمد متوسلیان» و «شهید عبادت» با انجام چندین مرحله عملیات انجام شد که در اوایل سال 1360 در یک عملیات متهورانه از دشمن بعثی پس گرفته شد و سرگرد رسول عبادت فرمانده تیپ ارتش جمهوری اسلامی ایران به شهادت رسید.

از مسیر منطقه قوچ سلطان عملیات‌های والفجر 4 و والفجر 9 و بیت المقدس 5 انجام گرفت.

**بانه:

بانه شهرستانی در شمال غربی استان کردستان است، این شهر از شمال شرق با شهر سقز، از شمال غرب با شهر سردشت و در غرب با شهرهای استان سلیمانیه عراق از جمله «ماووت» همسایه و از جنوب (دره شیلر) با کشور عراق هم مرز و دارای حدود 73 کیلومتر مرز با این کشور است.

بانه پس از سیاست‌های غلط هیات حسن نیت در اواخر سال 1358 از نیروهای سپاه تخلیه شد و به تسلط ضد انقلاب در آمد و پادگان بانه در محاصره ضدانقلاب قرار گرفت که از فروردین سال 1359 نیروهای ارتش و سپاه که در این پادگان بودند جوانمردانه مقاومت کردند.

بعد از آزادسازی جاده سقز به بانه، شهر بانه نیز توسط یک گروه رزمی از ارتش و سپاه به فرماندهی شهیدان صیاد شیرازی و شهید محمد بروجردی در تاریخ 6 خرداد 1359 از دست و حضور ضد انقلاب آزاد و پاکسازی شد.

**بمباران 15 خرداد:

در 15 خرداد سال 1363، مردم بانه به همراه تعدادی از رزمندگان اسلام، بعد از برگزاری راهپیمایی به مناسبت سالگرد 15 خرداد سال 1342، در پارک شهر آن روز و «پارک 15 خرداد» امروز بانه، اجتماع کرده بودند؛ مراسم به نیمه نرسیده بود که بمباران دشمن شروع شد.

در پی این جنایت وحشتناک نزدیک به 590 نفراز شهروندان بانه و رزمندگان حاضر در راهپیمایی، شهید و حدود 400 نفر مجروح شدند؛ بانه در طول جنگ تحمیلی حدود 77 بار بمباران شد و تعداد زیادی از مردم بی دفاع این شهر به شهادت رسیدند.

**شهدای غریب سیران‌بند بانه:

سیرانبند نام روستایی مرزی در 24 کیلومتری جنوب شرقی بانه است که در آن شهدای غریب و گمنام سیران‌بند همچون عقیق سرخ و زیبا خودنمایی می‌کند. یادمانی زیبا و تأثیرگذار که در وردی آن این جمله که «اینجا قدمگاه شهیدان است، با وضو وارد شوید» چشم هر بازدیدکننده‌ای را خیره کرده و جایگاه و قداست این یادمان حماسی را به آنان گوش زد می‌کند.

**بوالحسن:

بوالحسن نام روستایی در 27 کیلومتری غرب شهر بانه و 12 کیلومتری رودخانه ی مرزی چومان است. این منطقه در سال 1362 توسط تیپ قدس سپاه و پیشمرگان کُرد از لوث وجود ضد انقلاب پاکسازی شد و نیروهای ارتش در این منطقه استقرار یافتند. این مسیر یکی از محورهای اصلی عملیات «کربلای 10» بوده است.

در اغلب عملیات‌های برون مرزی انجام گرفته در ارتفاعات ماووت عراق (نصر4 و8 - بیت المقدس2 و3)، رزمندگان اسلام با عبور از این ناحیه و گذر از رودخانه «چومان»، توانستند به نقاط هدف خود، دسترسی پیدا کنند. گذر از این مناطق صعب‌العبور و رودخانه چومان، فقط به اراده خداوندی و به واسطه حضور توانمند عزیزان جهاد سازندگی (با ساخت پل و جاده) میسر بود.

برای بازگشایی جاده مرزی بانه تا سردشت چهار مرحله اقدام شد و در سال 62 در عملیات بعثت توسط سپاه و ارتش به‌وقوع پیوست که «امیرحسین شهرام‌فر» فرمانده دلاور ارتش در سه راهی زوار به شهادت رسید.

**سقز:

شهر سقز در 187 کیلومتری شمالغربی سنندج و در مسیر اصلی سنندج به ارومیه قرار دارد. این شهر سه استان مرزی را به هم متصل کرده و از حساسیت بالایی برخوردار است. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی گروه‌های ضدانقلاب دمکرات و کومله با فضای به‌وجود آمده به مراکز ژاندارمری و شهربانی حمله کردند و آنرا به سقوط کشاندند و مردم مسلمان را تحت فشار قرار دادند.

در انتخابات جمهوری اسلامی علی‌رغم رأی‌گیری مردم، ضدانقلاب صندوق‌های رأی را به آتش کشیدند و شهر را در اختیار خود درآوردند. پس از فرمان امام(ره)برای تعقیب ضدانقلاب، نیروهای کمکی سپاه و ارتش در جهت جلوگیری از سقوط پادگان ارتش در پل ورودی شهر درگیر شدند و بیش از 50 نفر از نیروهای سپاه به شهادت رسیدند و شهر از اشغال گروه‌ها خارج شد.

پس از دو ماه با روند حرکت هیات حسن نیت، شهر به دست ضد انقلاب افتاد که تا خرداد 1359 آنها تسلط داشتند و دوباره با درگیری شدیدی شهر آزاد شد و نیروهای سپاه در شهر و نیروهای ارتش در پادگان مستقر شدند.

در جریان درگیری سال 1358 فرمانده تیپ ارتش سرهنگ فراشاهی به شهادت رسید و در سال‌های 61تا 68 به دلیل اهمیت استراتژیک شهر سقز و روستاهای اطراف، فرماندهان سپاه این شهر، شهید حسینی، شهید مصطفی طیاره فرماندهان عملیاتی سپاه سقز، شهید حاج محسن زهتاب(محور سلامت) و شهید مهدی نمازی‌زاده (محور سقز- پوکان) و شهید سید منصور بیانیان (روستای آیچی) به شهادت رسیدند. ضدانقلاب مرتکب جنایاتی از جمله شهادت مریم امین‌پور همسر پیشمرگ مسلمان کُرد و فرزند خردسال امام جمعه موقت سقز شد.

در ادامه روایت ویدئویی خبرنگاران تسنیم از چگونگی جنگ در مناطق غرب کشور از جمله استان کردستان را می‌بینید:

انتهای پیام/481/482/ش

منبع: تسنیم

کلیدواژه: حاج احمد متوسلیان شهادت رسیدند رزمندگان اسلام باشگاه افسران استان کردستان نیروهای ارتش نیروهای سپاه فرمانده تیپ مسلمان ک رد ضد انقلاب قرار گرفت دفاع مقدس غرب کشور والفجر 4 آزاد شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۱۹۳۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اطلاعیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

 

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز البرز،  متن اطلاعیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی:

بسم الله الرحمن الرحیم إِنَّا مِنَ الْمُجْرِمِینَ مُنْتَقِمُونَ ملت شریف و شهید پرورد ایران اسلامی.  در پاسخ به جنایت های متعدد رژیم خبیث صهیونیستی از جمله حمله به بخش کنسولی سفارت جمهوری اسلامی ایران در دمشق و شهادت فرماندهان و مستشاران نظامی ایران، بامداد امروز یکشنبه 26 فروردین، دلاورمردان نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان بخشی از تنبیه آن رژیم نامشروع و جنایتکار طی عملیات «وعده صادق» با رمز مقدس «یا رسول الله» با موفقیت اهدافی را در داخل سرزمین های اشغلی با ده ها فروند موشک و پهپاد مورد اصابت قرار دادند. 

جزئیات این عملیات که با مصوبه شورایعالی امنیت ملی و زیر نظر ستاد کل نیروهای مسلح و با حمایت و همراهی غیورمردان ارتش جمهوری اسلامی و پشتیبانی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح انجام پذیرفت، به زودی به استحضار مردم قهرمان ایران و آزادگان جهان خواهد رسید. 

وَمَا النَّصْرُ إِلَّا مِنْ عِنْدِ اللَّهِ الْعَزِیزِ الْحَکِیمِ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

 

دیگر خبرها

  • روایت کودک فلسطینی از شکنجه‌های صهیونیست‌ها
  • ایستادگی جوانان فلسطینی مقابل نظامیان صهیونیست در کرانه باختری
  • تشکر بوشهری‌ها از رزمندگان سپاه برای حمله موشکی به اسرائیل
  • رزمندگان سپاه اسلام درس بزرگی به صهیونیست‌های خبیث و غاصب دادند
  • دادستان کل کشور از نیروهای مسلح و جبهه مقاومت قدردانی کرد
  • خوشحالی مرزنشینان کردستانی از حمله موشکی سپاه به اسرائیل
  • دادستان کل کشور: عملیات سپاه مقدمه‌ نابودی رژیم صهیونیستی باشد
  • رژیم صهیونیستی سیلی جانانه‌ای از ایران خورد
  • اطلاعیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی
  • آغاز حملات سپاه پاسداران به مناطق رژیم صهیونیستی