Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-03-29@07:29:52 GMT

انتقاد از رفتارهای آسیب‌زننده در سریال «دل»

تاریخ انتشار: ۵ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۴۱۹۳۳۷

انتقاد از رفتارهای آسیب‌زننده در سریال «دل»

به گزارش «تابناک» روزنامه خراسان نوشت: بالاخره قطار سریال «دل» که در شبکه نمایش خانگی توزیع می‌شد به ایستگاه پایانی‌اش رسید؛ ایستگاه پرحاشیه‌ای که نقدهای زیادی از منظر روان‌شناسی به آن وارد است.

آب‌و تاب دادن به خودکشی خط قرمز است

انتشار اخبار مربوط به خودکشی مثل راه رفتن روی لبه یک تیغ برنده است؛ به همین دلیل ملاحظات مختلفی برایش در نظر گرفته‌می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تا حدی که کارشناسان حوزه بهداشت روانی، برای فعالان رسانه کارگاه‌های آموزشی برگزار می‌کنند. مثلاً گفته می‌شود از کلمه خودکشی در تیتر استفاده نشود، از عبارت «خودکشی منجر به مرگ» به‌جای عبارت «خودکشی موفق» استفاده شود، از هرگونه جذابیت در پردازش خبر خودکشی و القای حس کنجکاوی مخاطب پرهیز شود. آب‌وتاب دادن‌ها و شرح جزئیات آن‌هم، جزو خط قرمزها به‌حساب می‌آید. با این حال در سریال دل، صحنه‌هایی مثل خودزنی با قیچی، شکستن آینه با دست (نوعی خودزنی)، خودکشی منجر به مرگ به‌وسیله قرص، پریدن از ارتفاع با قصد خودکشی، نمایش داده شد که همگی نمونه‌هایی از صحنه‌های خشونت‌آمیز هستند. مات کردن تصویر، تکنیکی است که به کارگردان کمک می‌کند منظورش را برساند، اما صحنه را نمایش ندهد؛ اما آیا این به تنهایی کافی است؟ (هرچند فقط صحنه پریدن از پشت‌بام تار شد و بقیه صحنه‌ها در قسمت پایانی نمایش داده شدند).

نقش آثار نمایشی در ترویج و بازداری

خودکشی، پدیده‌ای است که چند عامل در آن نقش دارند. یک سریال هرگز به تن‌هایی باعث یک رفتار خاص نمی‌شود، اما «اثر ورتر» یا «خودکشی تقلیدی» را فراموش نکنیم. رمانی به نام «رنج‌های ورتر جوان» که سال ۱۷۷۴ نوشته شد و بعد از خودکشی شخصیت داستان با تپانچه، عده‌ای به تقلید از او خودکشی کردند! تولید محتوا از هر جنسی که باشد، بر مخاطبش تأثیر می‌گذارد. گاهی این تأثیر باعث ترویج یک رفتار می‌شود و گاهی هم شرایط بازداری را فراهم می‌کند. آن چه در این مجموعه رخ داد، بازداری‌زدایی از رفتارهایی مثل خودزنی، تهدید به خودکشی برای رسیدن به اهداف شخصی (بخوانید باج‌خواهی) و درنهایت خودکشی منجر به مرگ بود. گویی اشکالی ندارد وقتی به بن‌بست رسیدیم، به‌جای حل مسئله سالم، اعضای خانواده‌مان را با خودکشی تهدید کنیم! دقیقا کاری که آوا بعد از آن همه اشتباهات انجام داد. این‌که کار ما چه صدمه‌ای به دیگران می‌زند مهم نیست و هدف ما می‌تواند هر کاری را توجیه کند. درست مثل اقدام به تجاوز نکیسا و گفتن این توجیه که من برای عشقم چنین کاری کردم نه هوس! حالا انگار هرکسی بتواند توجیه بهتری پیدا کند برنده است!

مسئولیت اجتماعی فیلم‌ساز چیست؟

امروز به سرعت پلک زدن، سکانس‌های یک مجموعه بریده و منتشر می‌شوند و تا سال‌ها باقی می‌مانند. آیا با بستن چشم‌ها، می‌توان پلان خوردن قرص‌های سمی (توسط آوا) را از فضای مجازی پاک کرد؟ آیا نویسندگان و کارگردان سریال، موقع نوشتن و نمایش این قصه به گروه‌های آسیب‌پذیر جامعه و نوجوان‌ها فکر کرده بودند؟ جواب ناگفته پیداست و خود اثر با ما حرف می‌زند! بازهم در آثار نمایشی شاهد ترویج خودکشی هستیم. شاید عوامل سریال بگویند «برای پیشبرد قصه به چنین سرنوشتی نیاز داشتیم»، اما تکلیف مسئولیت اجتماعی فیلم‌ساز چه می‌شود؟ چرا وقتی مادر آوا می‌داند دخترش قصد خودکشی دارد و قبلاً هم او را تهدید کرده است، به هیچ متخصصی خبر نمی‌دهد تا در محل حاضر شود و به بدترین شکل ممکن به سراغ دخترش می‌رود؟ (مادرش با رستا که زندگی‌اش به خاطر رفتارهای آوا نابود شده و حضورش فشار روانی زیادی به آوا وارد خواهد کرد به خانه‌ای می‌رود که آوا در آن جاست).

صحنه‌های روان‌درمانی سریال هم مشکل داشت

بسیاری از صحنه‌های روان‌درمانی که در سریال دیدیم به لحاظ حرفه‌ای، مشکلات بزرگی داشت. متأسفانه حتی با وجود اسم روان شناس در تیتراژ، اما سریال از نظر روان شناسی، نقایص بسیار جدی داشت و این نشان می‌دهد که مهم‌تر از کارشناسانی که اسمشان در تیتراژ می‌آید، نتیجه و اثری است که در سریال نمایش داده می‌شود. همیشه به ما گفته‌اند نیمه پر لیوان را ببینید، اما نگفتند دقت کنید که لیوان‌تان با چه محتوایی پر شده است! سریال دل نشان داد که تولید محتوا آسان است و این خطر همیشگی وجود دارد که کیفیت فدای کمیت شود. کاش اگر برای ارتقای بهداشت روانی مردم فیلمی نمی‌سازید، دست‌کم سطح آن را در جامعه پایین نیاورید.

منبع: تابناک

کلیدواژه: الهام چرخنده نادر مختاری مکانیسم ماشه علیرضا رزم حسینی هفته دفاع مقدس آنفلوانزا نمایش خانگی سریال دل منوچهر هادی یکتا ناصر خودکشی الهام چرخنده نادر مختاری مکانیسم ماشه علیرضا رزم حسینی هفته دفاع مقدس آنفلوانزا صحنه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۱۹۳۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش فروش نمایش «طلوع خونین» آغاز شد

به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، پیش‌فروش اینترنتی نمایش «طلوع‌ خونین‌» به نویسندگی و کارگردانی مسعود طیبی و تهیه‌کنندگی داود زارع گاریزی، که از ساعت ۲۱:۰۰ روز دوشنبه، بیستم فروردین‌ماه ۱۴۰۳ در سالن استاد فرهاد ناظرزاده کرمانی تماشاخانه‌ ایرانشهر به صحنه‌ می‌رود، از امروز در سایت تیوال با تخفیف ویژه ایام پیش فروش آغاز شد.

مسعود طیبی کارگردان تئاتر و مدرس دانشگاه که تنها کارگردان ایرانی ثبت شده در آرشیو جهانی شکسپیر با نمایش‌های افلیا، سندرم هملت و نفرین رزالین است، در خلاصه‌ای از نمایش «طلوع خونین» اینگونه اشاره می‌کند: در روم باستان دو زن برای تصاحب قدرت با یکدیگر جدال می‌کنند و در این بین با دسیسه‌هایی که این دو زن می‌چینند، افرادی چون فرمانده‌ها و اعضایی از کاخ را برای رسیدن به هدف خود می‌کشند، در بین این دسیسه‌ها پادشاه روم باستان متوجه حیله آن دو زن شده و آن دو زن را به قتل می‌رساند و پس از به قتل رسیدن آن‌ها خود نیز خودکشی می‌کند و قدرت پادشاهی وی به پسر کوچک‌تر آن می‌رسد.

گفتنی است‌ در این نمایش ۹۰دقیقه‌ای بازیگرانی چون؛ علیرضا جلالی‌تبار، آرام نیک‌بین، صدف بهشتی، علی یعقوبی، کیوان بهرامی، محمدجواد بهروز، یگانه محمدی، نیکی نیکخواه، دیاکو افسر، محمد جواد شیخ، سارا رحمان‌پور، نیوشا جندقیان، هوتن میرزائی، صدرا عالیجاه، علی کاظمی، علیرضا ذوالفقاری، حسام قانونی به ایفای نقش می‌پردازند.

همچنین عوامل نمایش «طلوع‌ خونین‌»؛ (مجریان طرح: ایمان ‌یزدی، مهدیه عابدینی، آکادمی ‌هنرهای ‌نمایشی ‌میزانسن)، (مشاور کارگردان: بانوتیر-سمیه ‌طیبی)، (دستیار اول کارگردان و برنامه‌ریز: یزدان ‌گرم‌آبی)، (منشی صحنه: آناهیتا آذری)، (دستیاران کارگردان: محمدمسعود ‌قلیچ‌خانی، ریحانه ‌چزانی، مهدی ‌اقبالی)، (مدیر تولید: ایمان ‌یزدی)، (طراح لباس: نسیم ‌ملکی)، (طراح نور: علی ‌کوزه‌گر)، (طراح صدا: عزیز ‌اکبری)، (طراح گریم: بتسابه نعیمایی)، (طراح دکور: مسعود ‌طیبی، محمدجواد ‌شیخ)، (طراح گرافیک: هومان مهرآذین)، (ساخت تیزر: سیاوش مهرآذین، عرفان مهرآذین)، (مدیر صحنه: محمد پورابراهیمی)، (دستیار صحنه: الهه ‌تیموری)، (دوخت لباس: سمیه ‌خواسته)، (ساخت دکور: یزدان ‌گرم‌آبی)، (عکاسان: رامتین ‌جهانبانی، آتنا‌سادات ابریشمی)، (مدیر روابط عمومی و تبلیغات: نوید ‌آغاز)، (مدیر امور رسانه: امیر ‌پارسائیان‌مهر)، (همکار روابط عمومی: پارسا اسماعیلی) هستند.

علاقه‌مندان به خرید اینترنتی بلیت نمایش «طلوع‌ خونین‌» می‌توانند از امروز، ۴شنبه، ۸فروردین با مراجعه به سایت تیوال نسبت به خرید بلیت با تخفیف ویژه ایام پیش‌فروش اقدام کنند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • دوگاری: امباپه در تیم ملی فقط راه می‎‌رود!
  • (عکس) تصویری تازه از جواد عزتی در پشت‌صحنه زخم کاری ۳
  • رفتارهای زن و شوهری در یک شوی نمایش خانگی!
  • «هیدن» پس‌ از ۲۳۰ اجرا به صحنه باز می‌گردد
  • از نمایش «طلوع خونین» چه خبر؟
  • پیش فروش نمایش «طلوع خونین» آغاز شد
  • «هیدن» پس‌از ۲۳۰ اجرا به صحنه باز می‌گردد
  • «آن‌ها دروغ می‌گویند» در پردیس تئاتر شهرزاد
  • انتقاد تند مجری تلویزیون از رفتارهای ناعادلانه روی آنتن زنده
  • استقبال مخاطبان از «چه کسی جوجه‌تیغی را کشت»