Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-03-29@05:45:41 GMT

خودمراقبتی؛ مهم‌ترین راه عبور از پیک سوم کرونا

تاریخ انتشار: ۵ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۴۱۹۴۶۶

خودمراقبتی؛ مهم‌ترین راه عبور از پیک سوم کرونا

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، پاییز همیشه برایمان حس و حالی عجیب و زیبا به همراه دارد، حسی که ما را وارد فصل تازه‌ای از زندگی می‌کند اما امسال با شروع پاییز، سختی و خطر هم چاشنی آمدنش شد.

کرونا که هشت ماهی است مهمان ناخوانده شهر و دیارمان شده رنگ زرد و نارنجی پاییز را به سیاه تغییر داده است. هنوز صدای قدم‌های پاییز شنیده نمی‌شد که آمار ابتلا به کرونا و افزایش مرگ و میر از ورود به پیک سوم کرونا خبر داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

موج‌های اول و دوم را پشت سر گذاشتیم و حالا مسوولان بهداشتی هشدارها را اعلام کرده و تذکر دادند که پاییز سختی در راه است و هم‌نشینی آنفلوآنزا و کرونا اتفاق دردناکی را رقم خواهد زد.

بر اساس دیده‌ها و شنیده‌ها از ابتدای شیوع کرونا، گروه‌های پرخطر مانند افراد دارای بیماری زمینه‌ای و سالمندان بیشتر در معرض خطر ابتلا بودند، اما امروز آمار نشان می‌دهد جوانان و کودکان بدون هیچ بیماری زمینه‌ای هم مورد هجوم این ویروس قرار گرفته‌اند‌.

در این میان کرونا تا حدی برای مردم عادی شده است و همین امر زنگ خطری بلند برای ادامه راه است. ماسک که این روزها ارزش بسیاری پیدا کرده، فعلا تنها راه نجاتمان از ابتلا به کرونا و آنفلوآنزا است.

کمبود ماسک و گرانی این کالا را که کنار بگذاریم، بحث واکسن آنفلوانزا نیز امروز چالشی جدی پیش روی مردم است. واکسن به اندازه همه مردم وارد کشور نمی‌شود و دغدغه مردم برای تهیه آن مشکلاتی را در سطح جامعه ایجاد کرده است.

علی‌رغم اعلام چندین باره مسولان بهداشت و درمان پیرامون اینکه همه مردم نیاز به تزریق واکسن ندارند و رعایت نکاتی چون شست و شوی مرتب دست‌ها، زدن ماسک و عدم حضور در تجمعات تا حد زیادی از شیوع بیماری‌های تنفسی پیشگیری خواهد کرد، اما باز هم افرادی هستند که گوششان بدهکار نیست.

برخی زدن ماسک را جدی نمی‌گیرند، برخی همچنان سرگرم تفریحات و دورهمی‌هایشان هستند و عده‌ای بهداشت را رعایت نمی‌کنند.

در این میان برخی نیز می‌خواهند خود را با تزریق واکسن آنفلوآنزا بیمه کنند در حالی است که گروه‌های پرخطر که بارها و بارها درباره‌شان گفته شده است در اولویت تزریق واکسن قرار دارند ضمن اینکه واکسن در برابر کرونا هیچ ایمنی ایجاد نمی‌کند.

مدارس دو هفته‌ای است فعالیت‌شان را آغاز کرده‌اند و دانش‌آموزان روزهای عجیبی را سپری می‌کنند. سال تحصیلی پیش رو سالی مجازی لقب گرفته است و دیدن معلم از دنیای دوربین حس و حالی عجیب دارد.

آری، کرونا حالا وارد هشتمین ماهی می‌شود که با مردم ایران دست به گریبان است و بسیار مراقبت لازم است تا برای مقابله با آن، خاطرات غم‌انگیز این روزها را کمتر به یاد بیاوریم.

خودمراقبتی و به‌ ویژه استفاده از ماسک، مهم‌ترین اقدامی است تا شاید اندکی بتواند از سرعت شیوع ویروس کاسته و طعم دلنشین پاییز را تا آخر خط تلخ نکند.

تدابیر جدیدی جهت کمک به پیشگیری از شیوع ویروس اتخاذ شده است چنان چه جانشین استاندار فارس در ستاد مقابله با کرونا در این باره می‌گوید: از ۳۱ استان کشور ۲۵ استان در وضعیت قرمز و شش استان در وضعیت هشدار نارنجی قرار دارند که فارس از جمله استان‌های نارنجی با هشدار خطر محسوس است.

عبدالرضا قاسم‌پور در این باره به خبرنگار فارس گفت: علی‌رغم تراکم بالای جمعیت و رفت و آمدهای زیاد، خوشبختانه تاکنون وارد وضعیت قرمز در پیک سوم کرونا نشده‌ایم اما اگر مردم بهداشت را رعایت نکنند و از زدن‌ ماسک پرهیزند همین روزها خیز جدیدی برداشته و وارد وضعیت قرمز خواهیم شد.

معاون استاندار فارس افزود: اکنون نیز آمار مبتلایان بیشتر شده و تخت‌های بیمارستانی در حال تکمیل است و مشکلات جدی را پیش روی ما قرار داده است. در این راستا نقاهتگاه‌هایی پیش‌بینی شده و برای پذیرش بیماران کرونایی آمادگی لازم را داریم.

وی با اشاره به اینکه با ورود به پیک سوم کرونا برنامه‌ها و مناسبت‌های پیش رو به شدت کاهش خواهد یافت، اظهار داشت: در شهریور ماه نیز کاهش برنامه‌ها و مناسبت‌ها را داشتیم و برای تهیه امکانات و تجهیزات همچون ماسک و مواد ضد عفونی اقدامات لازم را انجام داده‌ایم.

مدیران مدارس نمی‌توانند دانش‌آموزان را ملزم به حضور در مدرسه کنند

بازگشایی مدارس و احتمال افزایش شیوع ویروس از دیگر مواردی بود که قاسم‌پور به آن پاسخ داد.

معاون استاندار فارس در این باره اظهار داشت: در مدارس تاکید بر اموزش مجازی بوده و به هیچ عنوان هیچ اجباری جهت حضور دانش‌آموزان در مدارس وجود نخواهد داشت. خانواده‌ها، مدیران و معلمان نمی‌توانند دانش آموز را ملزم به حضور در کلاس درس کنند، در این راستا بالای ۹۰ درصد مدارس استان به اینترنت رایگان متصل شده و شبکه شاد در کنار دیگر شبکه‌های معرفی شده به صورت مجازی آموزش‌ها را انجام می‌دهند‌ همچنین در برخی نقاط که پوشش اینترنت وجود ندارد و امکانات فراهم نیست، جزوه‌های آموزشی خودخوان توسط آموزش و پرورش تهیه و میان دانش آموزان توزیع شده است.

قاسم‌پور با اشاره به اینکه اگر تمایل به حضور باشد، مدارس باز هستند، گفت: برای بعضی از پایه‌ها مانند اول دبستان که نیاز به برقراری ارتباط عاطفی میان معلم و دانش آموز است تنها دو تا سه هفته اول این اتفاق خواهد افتاد و از اواسط مهرماه این حضور را نخواهیم داشت.

همچنین باید اشاره کرد که در مدارس تعداد دانش آموزان بسیار محدود است. به طور مثال برای ظرفیت کلاس ۳۰ نفره تنها ۱۰ نفر می‌توانند با رعایت دقیق پروتکل‌ها و استفاده از ماسک و مواد ضدعفونی کننده در کلاس حاضر ‌شوند و شیفت بندی نیز به خوبی انجام می‌شود، چنانچه در بازدید هفته گذشته اکثر مدارس مجهز به دستگاه‌های ضدعفونی و ماسک‌های اضافه برای دانش‌آموزان بودند و گندزدایی محیط آموزشی به خوبی صورت می‌گرفت.

وی تاکید کرد: در این میان ضروری است تا والدین و معلمان به دانش‌آموزان آموزش‌های لازم را جهت رعایت بهداشت و استفاده صحیح از ماسک داشته باشند.

جانشین استاندار فارس در ستاد استانی مقابله با کرونا با اشاره به اینکه خوشبختانه تاکنون در مدارس با چالشی روبرو نبوده‌ایم ادامه داد: همچنین برای دانش‌آموزانی که از نظر مالی ضعیف هستند و نمی‌توانند تبلت یا موبایل را تهیه کنند با حمایت مجمع خیرین با اخذ کمک‌های مومنانه تبلت‌هایی را برای این دانش‌آموزان تدارک دیده ایم که از خیرین فارسی که همواره در کشور سرآمد بوده‌اند، می‌خواهیم این‌بار نیز از فرصت استفاده کنند و برای کمک به دانش‌آموزان محروم همت گمارند.

 ترویج ارائه خدمات غیرحضوری در ادارات

وی با اشاره به تخلف در برخی از مدارس به ویژه در شهرستان ها اظهار داشت: شنیده می‌شود که در برخی شهرستان‌ها آمار دانش آموزان حضوری در مدارس بالا وخدمات غیرحضوری و مراجعه کمتر ارباب رجوعخدمات غیرحضوری و مراجعه کمتر ارباب رجوع حتی بیش از ۸۰ درصد است، که صحت و سقم آن هنوز بررسی نشده است، اما به هیچ عنوان فرمانداران و مدیر مدیران آموزش و پرورش نباید اجازه هم چنین تخلفی را بدهند.

تجمع در ادارات و لزوم دورکاری بسیاری از کارمندان بحث دیگری بود که مورد پرسش قرار گرفت و قاسم‌پور به آن اینگونه پاسخ داد: رعایت پروتکل‌ها در ادارات به خوبی انجام می‌شود اما در عین حال گلایه‌هایی نیز وجود دارد که به دلیل نیاز داشتن به نیروهای کارآمد نمی‌توان به طور صددرصد این اقدام را انجام داد اما تلاش شده است تا کارکنان پرخطر مانند افراد بالای ۵۰ سال، زنان باردار و دارای کودکان زیر ۶ سال و همچنین افراد دارای بیماری زمینه‌ای دورکار شوند.

همچنین تلاش برای ارائه خدمات غیرحضوری و مراجعه کمتر ارباب رجوع همچنان در دستور کار قرار دارد.

جانشین استاندار در ستاد ملی مقابله با کرونا همچنین ضمن اشاره به وجود گلایه‌هایی از عدم رعایت این قانون گفت: دفتر بازرسی، برنامه‌ریزی، پدافند غیرعامل و علوم پزشکی هر یک نماینده‌ای برای نظارت بر ادارات و لزوم اجرای دورکاری اختصاص داده‌اند. همچنین ارائه ندادن خدمات به افرادی که بهداشت را رعایت نکرده و یا از ماسک استفاده نمی‌کنند نیز در دستور کار این تیم چهار نفره ناظر است. 

لزوم اختصاص واکسن به گروه‌های پرخطر و تمهیدات ستاد مبارزه با کرونا از دیگر مواردی بود که قاسمپور به آن اینگونه پاسخ داد: در مورد واکسن نیز باید گفت که تعداد کمی وارد استان شده است و تلاش می‌شود سهم بیشتری به فارس تعلق گیرد اما جامعه هدف که مستحق دریافت واکسن هستند در اولویت تزریق قرار دارند.

عدم مهیا بودن زیرساخت‌های بین‌بخشی، تا حدی مانع از ارائه خدمات غیرحضوری است

در ادامه این گزارش، قائم مقام شهردار شیراز نیز در مصاحبه‌ای با خبرگزاری فارس اظهار داشت: ما نیز پیرو مصوبات استانی ستاد مبارزه با کرونا هستیم و در پیک اول و دوم اقداماتی را انجام دادیم تا شاهد حضور کمتر شهروندان در ادارات شهری باشیم و در این زمینه پیشرفت‌های خوبی را شاهد بودیم.
آرش فرج‌زاده در این باره گفت: در بخشی از این ایام تا میزان دو سوم توانستیم دور کاری را برای همکاران انجام دهیم.

همچنین با توجه به بازگشایی مدارس، گندزدایی مدارس به درخواست آموزش و پرورش و دانشگاه علوم پزشکی توسط نیروهای شهرداری انجام شده است. اکنون نیز منتظر هستیم تا ستاد استانی کرونا دستورالعمل های جدید برای ورود به پیک سوم را اعلام کند.

فرج‌زاده استفاده از ماسک، شیلد و مواد و وسایل ضدعفونی کننده را برای کارمندان شهرداری ضروری عنوان کرد و گفت: تمام پروژه‌های عمرانی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در حال اجراست. به‌ویژه در خصوص افتتاحیه ها و کلنگ‌زنی پروژه‌ها تلاش شده است تا با حداقل جمعیت این مراسم‌ها را برگزار کنیم.

وی با اشاره به آمادگی شهرداری در مقابل پیک سوم کرونا، افزود: فراهم نبودن زیرساخت‌های بین‌بخشی مشکلاتی را به جهت مراجعه مردم ایجاد کرده است در حالی‌که در بحث درون‌بخشی مشکلات کمتری داریم و بسیاری از کارمندان به کار شده‌اند، اما در حوزه بین‌بخشی به دلیل فراهم نبودن زیرساخت‌ها هنوز به جایگاهی که باید، نرسیده‌ایم، اما در تلاش هستیم تا بتوانیم با ارائه خدمات غیرحضوری مانع مراجعه مردم شده و خطر شیوع کرونا را به حداقل برسانیم.

در این راستا آنچه در درجه اول ضروری است خودمراقبتی با استفاده از ماسک، شست‌و‌شوی مرتب دست‌ها و عدم حضور در تجمعات ضمن رعایت فاصله اجتماعی است.

همچنین آموزش به فرزندان در درجه بالای اهمیت قرار دارد ضمن اینکه تلاش کنیم واکسن آنفلوآنزا به افراد پرخطر برسد تا پاییز و زمستان پیش رو را با کمترین تلفات پشت سر بگذاریم.

انتهای پیام/ س

منبع: فارس

کلیدواژه: کرونا موج سوم فارس شیراز قاسمپور معاون استاندار فارس فرج زاده خودمراقبتی ارائه خدمات غیرحضوری استفاده از ماسک استاندار فارس پیک سوم کرونا دانش آموزان قاسم پور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۱۹۴۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعتکاف علمی در مدارس آذربایجان شرقی برگزار می‌شود

به گزارش خبرنگار مهر، مسعود سعادتی روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران با بیان اینکه این طرح با هدف تقویت بنیه علمی دانش‌آموزان و مرور آموخته‌ها در حال برگزاری است، افزود: ۱۵ مدرسه دخترانه و ۹ مدرسه پسرانه در ۱۳ ناحیه و منطقه استان میزبان دانش آموزان هستند و این طرح تا ۱۳ فروردین ماه جاری ادامه خواهد داشت.

وی با بیان اینکه طرح اعتکاف علمی، بیشتر شامل دانش‌آموزان دوره دوم متوسطه است، اظهار کرد: این اعتکاف علمی در نواحی یک، دو و چهار تبریز و مناطق اسکو، ایلخچی، خسروشهر، بناب، مراغه، مرند، سراب، جلفا، شبستر و هشترود در حال برگزاری است.

سعادتی افزود: دانش‌آموزان مدارس سایر نواحی و مناطق نیز با معرفی مدرسه مبدا و با هماهنگی اداره مربوطه می‌توانند در این طرح شرکت کنند.

وی ادامه داد: اعتکاف علمی، فرصتی تکرار نشدنی برای تمرین و مرور دروس به ویژه برای دانش‌آموزان کنکوری است که باید مغتنم شمرده شود و تجارب چند سال گذشته، نشانگر اثربخشی این تجربه و ایجاد پویایی در محیط یادگیری است.

این مقام مسئول متذکر شد: با توجه به تغییر رویکردها و افزایش تأثیر سوابق تحصیلی و نمرات نهایی در آزمون سراسری، اعتکاف علمی در تعطیلات نوروز یکی از بهترین راه‌ها و زمان‌ها برای جمع‌بندی و رفع اشکال به شمار می‌رود.

سعادتی ادامه داد: با توجه به برگزاری امتحانات پایه‌های متوسطه نظری در خرداد ماه به صورت نهایی و پیش رو بودن کنکور دانش‌آموزان پایه دوازدهم و در راستای استفاده بهینه از فرصت‌های یادگیری و نظر به فراهم نبودن ایجاد محیط آرام و فرصت مطالعه در تعطیلات نوروزی در برخی خانه‌ها بدلیل دید و بازدیدهای عید، طرح اعتکاف علمی برای ایجاد فرصت و محیطی آرام در مدرسه برای مطالعه دانش آموزان اجرا می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: این طرح در تعدادی از مناطق و مدارس بدلیل عدم استقبال از حضور فیزیکی در مدارس به صورت مجازی و در قالب پیگیری مشاوران و دبیران با ارائه برنامه مطالعه و رصد آن و ارائه تکالیف اجرا می‌شود.

سعادتی خاطرنشان کرد: اعتکاف علمی ویژه داوطلبان آزمون سراسری بوده و تعدادی از دانش‌آموزان و همکاران در برخی مدارس نیز به رفع اشکال و تبادل نظر و گفت‌وگو حول محور مسائل علمی و مباحث کتاب‌های درسی می‌پردازند.

کد خبر 6063588

دیگر خبرها

  • ۲ هزار کلاس درس در استان اردبیل احداث می‌شود
  • توانمندسازی ۱۸۳ آموزگار ابتدایی در طرح افق شاهد
  • جلب رضای الهی با خودمراقبتی محقق می‌شود
  • اعتکاف علمی در مدارس آذربایجان شرقی برگزار می‌شود
  • شرکت هزار دانش آموز قمی در طرح اعتکاف علمی مدارس
  • مدارس و ادارات دوشنبه ۱۴ فروردین ۱۴۰۳ تعطیل می‌شوند؟
  • مدارس و ادارات ۱۴ فروردین تعطیل است؟
  • مدارس و ادارات دوشنبه ۱۴ فروردین ۱۴۰۳ تعطیل است؟
  • عکس هایی جالب از شباهت همه گیری آنفلوآنزای اسپانیایی و کرونا / تاریخ تکرار شد!
  • خیران؛ بزرگترین رکن نهضت مدرسه‌سازی