Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش افکارنیوز،

 روزنامه آمریکایی واشنگتن‌پست بامداد شنبه روایتی با جزئیات بیشتر از تهدید «مایک پامپئو »، وزیر امور خارجه آمریکا برای تعطیل کردن سفارت آمریکا در بغداد منتشر کرده است. 

پیش از این روزنامه الاخبار لبنان گزارش داده بود «برهم صالح»، رئیس‌جمهور عراق در جلسه‌ای دوشنبه هفته جاری با حضور رهبران احزاب و گروههای سیاسی عراق گفته بود گفت که مایک پامپئو به او هشدار داده چنانچه حملات به سفارت آمریکا، مراکز دیپلماتیک و کاروان‌های نظامی این کشور ادامه داشته باشند آمریکا سفارتش در بغداد را تعطیل خواهد کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

صالح به نقل از پامپئو خبر داد که «دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا، به صورت جدی، بستن سفارت [واشنگتن] در بغداد را بررسی می‌کند و برای انجام این کار، آماده است».

وزیر خارجه آمریکا در ادامه ادعاهای خود گفته بود که شاید ترامپ تصمیمی اتخاذ و «عملیات نابودی تمامی کسانی را آغاز کند که در حمله به نیروهای ما دست دارند».

«دیوید ایگناتیوس»، ستون‌نویس مشهور روزنامه واشنگتن‌‌پست نوشته مایک پامپئو طی روزهای گذشته به صورت خصوصی به عراق هشدار داده چنانچه دولت عراق اقدامی در جهت متوقف کردن حملات «شبه‌نظامیان تحت حمایت ایران» به پایگاه‌های آمریکایی صورت ندهد، ایالات متحده سفارت خودش در بغداد را تعطیل خواهد کرد.

یک مقام وزارت خارجه آمریکا که اشاره‌ای به نامش نشده مدعی شده که «مصطفی الکاظمی»، نخست‌وزیر عراق می‌خواهد چیزی را که به گفته او «کار درست» خوانده شده، انجام دهد.

این مقام آمریکایی گفت: «ما معتقدیم کاظمی می‌خواهد کار درست را انجام دهد ولی باید آن را بیشتر و سریع‌تر انجام دهد.» او گفته چنانچه این حملات ادامه پیدا کنند جان آمریکایی‌ها در معرض خطر قرار خواهد گرفت.

روزنامه واشنگتن‌پست نوشته تا به حال فقط در ماه جاری میلادی ۲۵ حمله به کاروان‌های حامل تجهیزات به مراکز آمریکایی‌ یا مراکز متعلق به نیروهای ائتلاف صورت گرفته است.

فشارهای جدید پامپئو از یکشنبه با تماس تلفنی با «برهم صالح»، رئیس‌جمهور عراق آغاز شد. پایگاه عراق‌۲۴ گزارش داده پامپئو به برهم صالح گفت: «تصمیم برای بستن سفارت آمریکا در بغداد جزو گزینه‌های رئیس‌جمهور ترامپ است و او آماده است این کار را انجام دهد...اگر نیروهای ما خارج شوند و سفارتمان به این صورت بسته شود ما با همه کسانی که ثابت شود در این حملات دست داشته‌اند تسویه حساب خواهیم کرد.» پامپئو به طور مشخص از کتائب حزب‌الله و عصائب اهل الحق نام برده است.

بعد از اقدام تروریستی دولت آمریکا در دی‌ماه سال گذشته در ترور سپهبد حاج قاسم سلیمانی فرمانده شهید نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به همراه یارانش در نزدیکی فرودگاه بغداد خروج نیروهای آمریکا از عراق به یک مطالبه ملی در این کشور تبدیل شده است. 

پارلمان عراق پس از این اقدام تروریستی طرحی را به تصویب رساند که خواستار خروج نیروهای خارجی به خصوص نظامیان آمریکایی از عراق است، ولی به دلیل فشارهای واشنگتن این مصوبه تا کنون اجرایی نشده است.

پس از عدم اجرای این مصوبه، هشت گروه وابسته به سازمان الحشد الشعبی (بسیج مردمی) در بیانیه‌ای، تأکید کردند، این مصوبه مورد تأیید ملت عراق است و این ملت نشان داد که قاطعانه مخالف حضور نیروهای اشغالگر آمریکایی، نقض حاکمیت عراق، کشتار ملت و ترور فرماندهان این کشور و بمباران اردوگاههای نیروهای امنیتی است.

کاخ سفید اخیرا اعلام کرد که شمار نظامیان تروریست آمریکایی در عراق کاهش یافته و واشنگتن قصد دارد تعداد این نیروها را بیشتر کاهش دهد. با وجود کاهش نظامیان آمریکا، کارشناسان تأکید دارند که گروههای مقاومت عراق، همچنان علیه حضور آمریکا، تهدیدهایی مطرح می‌کنند و تأکید دارند اخراج آمریکا، با اقتدار و حاکمیت عراق، ارتباط تنگاتنگی دارد.

 

منبع: افکارنيوز

کلیدواژه: پامپئو سفارت آمریکا عراق ترامپ عراق سفارت آمریکا پامپئو سفارت آمریکا رئیس جمهور انجام دهد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «افکارنيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۱۹۵۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغازی برپایان سلطه واشنگتن درنیجر/پیروزی راهبردی مسکودرمصاف باغرب

به گزارش خبرگزاری مهر، با اعلام شورای نظامی حاکم بر نیجر در ماه گذشته میلادی درباره پایان توافقنامه همکاری نظامی با آمریکا، وزارت دفاع آمریکا روز دوشنبه گذشته اعلام کرد که در حال خارج کردن بیش از یک هزار نیروی نظامی باقیمانده خود از این کشور آفریقایی است.

در همین ارتباط، نشریه انگلیسی فایننشال تایمز در پی اقدام پنتاگون از عقب نشینی نظامی از این کشور استقلال یافته از استعمار خارجی در تحلیلی اعلام کرد که خروج نیروهای نظامی آمریکا از نیجر به مثابه پیروزی راهبردی دیگری برای روسیه در مقابل غرب است.

پایگاه خبری روسیا الیوم چهارشنبه شب گزارش داد که نشریه فایننشال تایمز در تحلیلی از تبعات عقب نشینی نیروهای نظامی آمریکا از خاک نیجر پس از آغاز حاکمیت سیاسی جدید در این کشور آفریقای نوشت: ترک ارتش آمریکا از این کشور به مثابه پیروزی راهبردی دیگری برای مسکو در منطقه ساحل آفریقا است.

همچنین، این نشریه انگلیسی در ادامه افزود: کشورهای آفریقایی دیگری نیز به شکل چشمگیری با چرخش سیاست خارجی خود در حال قطع تماس‌های دیپلماتیک خود با شرکای غربی سنتی خود و اقبال به سمت افزایش همکاری‌های نظامی و سیاسی با روسیه هستند.

در همین ارتباط پیشتر، وزیر کشور نیجر اعلام کرد که این کشور در تلاش برای بیرون کردن نیروهای آمریکاست و قصد خرید سلاح از روسیه را دارد.

گفته می‌شود هم‌اکنون کمی بیش از هزار نظامی آمریکا در دو پایگاه در مناطق مرکزی نیجر مستقر هستند.

در پی تظاهرات مردمی در نیجر، شورای نظامی جدید حاکم بر این کشور توافق‌نامه امنیتی ۱۲ ساله با آمریکا را لغو کرد و خواستار خروج نیروهای آمریکا از این کشور شد.

اواخر اسفند پارسال سخنگوی شورای نظامی حاکم در نیجر از اقدام این شورا در لغو فوری توافقنامه همکاری نظامی با آمریکا پس از گذشت نزدیک به ۱۲ سال از امضای آن میان دو کشور خبر می‌دهد.

بر پایه این گزارش، شورای حاکم در نیجر یک روز پس از سفر سه روزه مقامات ارشد آمریکایی به نیامی، پایتخت این کشور توافقنامه همکاری نظامی (۲۰۱۲) خود با واشنگتن را «به طور یک جانبه» لغو کرد.

همچنین، پایگاه خبری روسیا الیوم پیشتر گزارش داده بود که شورای حاکم در نیجر موسوم به «شورای ملی حفاظت از میهن»، توافقنامه همکاری نظامی با واشنگتن را لغو کرده و حضور نیروهای آمریکایی در خاک نیجر را غیر قانونی و مغایر با منافع این کشور برشمرده است.

در همین ارتباط، آمادو عبدالرحمان، سخنگوی شورای موسوم به شورای محافظت از وطن در بیانیه‌ای که در تلویزیون ملی این کشور قرائت شد، گفت: «دولت نیجر با تمسک به آرمان‌ها و منافع ملی این کشور، با مسئولیت کامل خود تصمیم گرفته است به شکل فوری و یکجانبه توافق نظامی خود را درباره حضور نظامی نیروها و پرسنل اداری وابسته به وزارت دفاع آمریکا در خاک این کشور را لغو کند.»

کد خبر 6088237

دیگر خبرها

  • حضور بلینکن در چین هم‌زمان با تصویب بسته کمک نظامی به تایوان از سوی واشنگتن
  • امیرعبداللهیان: برخورد نیروهای امنیتی آمریکا با دانشجویان معترض نسل‌کشی صهیونیست‌ها نگران کننده است
  • ناتوانی واشنگتن و لندن از مقابله با حملات ارتش یمن
  • آغازی برپایان سلطه واشنگتن درنیجر/پیروزی راهبردی مسکودرمصاف باغرب
  • این پست عجیب اردوغان به زبان عربی جنجال به پا کرده
  •  توصیف اردوغان از بغداد جنجال به پا کرد + عکس
  • درخواست پنتاگون از دولت عراق درباره نیروهای آمریکایی
  • هشدار پنتاگون به عراق درباره ادامه حملات علیه نیروهای آمریکا
  • تاکتیک رسانه‌ای واشنگتن پست در قبال عملیات وعده صادق
  • دامی که آمریکا برای عراق پهن کرد