Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش افکارنیوز،

 «نیکلاس مادورو » رئیس‌جمهور ونزوئلا روز گذشته (جمعه) در یادبود پانزدهمین سالگرد عملیات‌های فرماندهی راهبردی ونزوئلا تأکید کرد که به همکاری با ایران ، روسیه و چین ادامه داده و در عین حال برنامه توسعه سامانه‌های تسلیحاتی داخلی و بومی خود را نیز پیش خواهد برد.

بنا بر گزارش خبرگزاری روسی اسپوتنیک، مادورو ضمن تأکید بر عزم ونزوئلا در تولید تسلیحات داخلی گفت که یک شورای ویژه نظامی و علمی برای این هدف خاص در حال راه‌اندازی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس‌جمهور ونزوئلا در این خصوص توضیح داد:‌ «ما تمام آنچه برای ایجاد سیستم تسلیحات بومی نیاز داریم، در اختیار داریم و در عین حال به همکاری با روسیه، چین، کوبا، ایران و تمامی جهان ادامه می‌دهیم و از آنها در زمینه علمی، فناوری و به ویژه مسائل مربوط به تسلیحات و  امور راهبردی کمک دریافت می‌کنیم اما باید به سمت استقلال پیش برویم».

اظهارات مادورو در شرایطی مطرح می‌شود که ایالات متحده روز دوشنبه هفته جاری، تحریم‌های جدیدی را علیه مادورو به دلیل همکاری با ایران تحمیل کرد.

وزارت خارجه ونزوئلا نیز در واکنش به این اقدام ایالات متحده تأکید کرد که تحریم‌های جدید آمریکا علیه رئیس‌جمهور ونزوئلا را نوعی از تهاجم تلقی می‌کند و اینکه کاخ سفید نمی‌تواند کاراکاس را از ایجاد روابط تجاری و اقتصادی با ایران منع کند.

ایالات متحده آمریکا و برخی از همپیمانان این کشور در سالهای اخیر، تحریم‌هایی را علیه دولت ونزوئلا با هدف منزوی کردن رئیس‌جمهور این کشور و وادار کردن وی به کناره‌گیری از قدرت وضع کرده‌اند.

بعد از آنکه در ژانویه ۲۰۱۹، «خوان گوایدو» رهبر مخالفان ونزوئلا خود را رئیس‌جمهور معرفی کرد، واشنگتن بلافاصله او را به رسمیت شناخت اما روسیه، چین و ترکیه و برخی کشورهای دیگر نیز از مادورو به عنوان رئیس‌جمهور قانونی ونزوئلا حمایت کردند.

 

منبع: افکارنيوز

کلیدواژه: ونزوئلا ایران تسلیحات ایران تسلیحات مادورو رئیس جمهور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «افکارنيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۲۰۲۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سفر به قلب سریلانکا

آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز گذشته در دومین مقصد از سفر به کشورهای غرب و جنوب آسیا، به دعوت رئیس جمهور سریلانکا وارد این کشور شد. این اولین سفر رئیس جمهور ایران به سریلانکا از سال ۱۳۸۷ است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز گذشته در دومین مقصد از سفر به کشورهای غرب و جنوب آسیا، به دعوت رئیس جمهور سریلانکا وارد این کشور شد. این اولین سفر رئیس جمهور ایران به سریلانکا از سال ۱۳۸۷ است.

رئیس جمهور کشورمان در بدو ورود مورد استقبال رسمی نخست‌وزیر سریلانکا قرار گرفت و در نخستین گام این سفر، ابَرپروژه سد و نیروگاه «اومااویا» که به همت متخصصان ایرانی ساخته شده است، با حضور آیت‌الله رئیسی به صورت رسمی افتتاح شد؛ پروژه‌هایی که یکی از بزرگ‌ترین طرح‌های صادرات خدمات فنی-مهندسی ایران شناخته می‌شوند. ایران در گذشته در پروژه‌های دفاعی با سریلانکا همکاری کرده و در حال حاضر نیز در صدور خدمات فنی و مهندسی (پروژه انتقال آب و تولید برق) به سریلانکا کمک می‌کند. صادرات خدمات فنی-مهندسی ایران و اجرای چنین پروژه عظیمی که ۵۰۰ میلیون دلار هزینه داشته است، در شرایطی صورت گرفت که آمریکا و غرب، مدعی تحریم اقتصاد ایران هستند.

ابر پروژه «اومااویا» شامل دو سد به نام‌های «دایرابا» و «پوهولپولا»، نیروگاه آبی ۱۲۰ مگاواتی زیرزمینی، ۲۸ کیلومتر تونل‌های انتقال آب و دسترسی، سه شفت عمودی جمعاً به طول ۸۵۰ متر و ۲۳ کیلومتر خط انتقال برق است؛ پروژه‌ای که فرایند ساخت، نظارت و مشاوره آن کاملاً از سوی شرکت ایرانی انجام شده و هزینه ساخت آن به ارزش ۵۰۰ میلیون دلار از سوی دولت سریلانکا تأمین شده است.

آیت‌الله رئیسی در این مراسم، بهره‌برداری از این ابر پروژه به عنوان یکی از بزرگ‌ترین طرح‌های صدور خدمات فنی- مهندسی ایرانی را نماد همبستگی، پیوند، تقویت دوستی و مایه افتخار دو ملت دانست و گفت: بهره‌برداری از این سد، نیروگاه و تونل انتقال آب، نماد تحقق اراده دو کشور و دو ملتی است که می‌خواهند با اتکا به توان بومی، رفاه و آسایش خود را فراهم کنند.

آیت‌الله رئیسی افزود: امروز جمهوری اسلامی ایران با اتکا به توانمندی‌های فنی و مهندسی بومی در حال اجرای طرح‌های بزرگ آب و برق در بیش از ۲۰ کشور جهان است.

رئیس جمهور سریلانکا هم در سخنانی با قدردانی از همکاری و تلاش پیمانکاران و همکاری دولت ایران در اجرای این پروژه اظهار کرد: بدون تکنولوژی و فناوری ایرانی، اجرای این پروژه برای ما ممکن نبود؛ شما توانستید برای آینده سریلانکا کار بزرگی انجام دهید. «رانیل ویکرمسینگه» با بیان اینکه مهارت‌های فناورانه ایرانی امروز در دنیای مدرن شناخته شده است، تصریح کرد: شما نمونه کشوری هستید که با خوداتکایی توانستید به پیشرفت در حوزه‌های مختلف برسید.

مقامات عالی ایران و سریلانکا پس از برگزاری نشست مشترک هیأت‌های عالی‌رتبه دو کشور، ۵ سند همکاری در حوزه‌های مختلف امضا کردند. «همکاری‌های فرهنگی، علمی، فنی، رسانه‌های گروهی و ورزش و جوانان»، «همکاری میان کتابخانه‌های ملی دو کشور»، «همکاری اتاق تعاون ایران و شورای ملی تعاون سریلانکا»، «همکاری‌های رسانه‌ای و جهانگردی بین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران و وزارت رسانه، جهانگردی و هواپیمایی سریلانکا» و «همکاری در زمینه صنعت فیلم بین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران و شرکت ملی فیلم سریلانکا» اسنادی است که از سوی مقامات دو کشور و با حضور آیت‌الله رئیسی و رانیل ویکرماسینگه امضا شد.

لازم به ذکر است که اقتصاد سریلانکا عمدتاً بر بخش‌های کشاورزی، خدمات و صنایع سبک استوار است. چای، پوشاک، کائوچو، محصولات حاصل از نارگیل، سنگ‌های قیمتی و جواهرآلات از اقلام عمده صادراتی این کشور به شمار می‌آید. واردات عمده سریلانکا شامل نفت، کالاهای مصرفی، تجهیزات و ماشین آلات صنعتی، مواد غذایی و خودرو می‌شود.

این کشور، اقتصادی ترکیبی را داراست که در آن بخش خصوصی و دولتی در فرآیند تولید نقش دارند. یکی از صنایع در حال رشد و توسعه در این کشور صنعت گردشگری است. درآمد این کشور از محل گردشگری در سال ۲۰۲۳ بیش از ۲ میلیارد دلار بود که در مقایسه با سال قبل افزایش قابل توجه و تقریباً دو برابری را تجربه کرده بود.

سریلانکا با پیش بینی افزایش گردشگران ایرانی در این کشور، مجوز پروازهای ماهان ایر بین دو کشور را صادر کرده است. در سال ۲۰۲۲، ایران در بین کشورهایی که بیشترین ورود گردشگر بین‌المللی به سریلانکا را داشتند، رتبه ۲۷ را به خود اختصاص داد و رشد قابل توجهی را نسبت به سال ۲۰۲۱ تجربه کرد. تا ژوئن ۲۰۲۳، سریلانکا پذیرای ۵۹۷۳ گردشگر ایرانی بود.

روابط دیپلماتیک بین ایران و سریلانکا از سال ۱۹۶۱ از طریق سفارت این کشور در اسلام‌آباد پاکستان شروع شد تا اینکه در سال ۱۹۹۰ سفارت سریلانکا در تهران افتتاح شد. تهران نمایندگی خود را در سال ۱۹۷۵ در کلمبو باز کرد.

سریلانکا و ایران در سازمان ملل متحد و آژانس‌های وابسته به آن همکاری نزدیکی داشته‌اند و در مورد موضوعات مورد علاقه مشترک حمایت متقابل ارائه کرده‌اند. هر دو کشور اعضای سازمان‌های بین‌المللی و منطقه‌ای از جمله مجمع گفتگوی همکاری آسیا (ACD)، جنبش عدم تعهد (NAM) و اتحادیه همکاری‌های منطقه‌ای حاشیه اقیانوس هند (IORA) هستند.

کد خبر 747717

دیگر خبرها

  • مادورو: کشورهای ائتلاف بولیواری خواهان جهان چندقطبی هستند
  • سفر به قلب سریلانکا
  • رئیس جمهور ونزوئلا: آیت‌الله خامنه‌ای تحلیل دقیق و عمیقی از تحولات دنیا دارند
  • آیت‌الله خامنه‌ای تحلیل دقیق و عمیقی از تحولات دنیا دارند
  • رئیس جمهور ونزوئلا : دوستی ما با ایران واقعی و راهبردی است و نه سیاسی و موقت/ آیت‌الله خامنه‌ای تحلیل دقیق و عمیقی از تحولات دنیا دارند
  • اجرای طرح‌های بزرگ آب و برق در 20 کشور جهان توسط مهندسان بومی
  • عقلانیت، معنویت و عدالت، سه ضلع تفکر شیعی هستند که برخاسته از معارف اهل‌بیت(ع) است
  • مادورو: آمریکا به توافقنامه امضا شده احترام نمی‌گذارد
  • تأکید قاطع «مادورو» بر مخالفت با قیمومیت آمریکا و تحریم‌های جدید
  • چرا بغل کردن مادر رئیس جمهور ونزوئلا محرومیت نداشت، سید حسین داشت؟