Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایران اکونومیست- افزایش تولید نفت لیبی، نرخ آهسته بهبود اقتصادی در کشورهایی مثل هند و محدود شدن دوباره حمل و نقل در اروپا باعث افزایش عرضه و کاهش تقاضای نفت شده و اوپک را به چالش انداخته است.

 به نقل از اویل پرایس، درست در زمانی که تصور می شد ائتلاف اوپک پلاس توانسته بازار نفت را متعادل کند، لیبی همه را شگفت زده کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در لیبی آتش‌بس اعلام شده و برخی بنادر نفتی این کشور که مدت ها بسته بودند و همچنین میادین نفتی که این بنادر را تغذیه می کردند، بازگشایی شده اند. شرکت نفت ملی لیبی قصد دارد تا پایان ماه جاری، متوسط تولید روزانه این کشور را از کمتر از 100 هزار بشکه در روز به 260 هزار بشکه در روز برساند. در این بین، ائتلاف اوپک پلاس دو میلیون بشکه در روز از کاهش تولید خود کم کرده است. بازار نفت نمی‌تواند این مقدار افزایش تولید را تحمل کند.

مدیرعامل شرکت تجارت نفت مرکوریا عقیده دارد تقاضا همچنان ضعیف تر از حد انتظار است و هرگونه افزایش تولید نفت جذب بازار نخواهد شد و این به معنای افزایش ذخایر شناور در دنیاست. ذخایر نفت جهان در ماه جاری بین 500 هزار تا یک میلیون بشکه در روز افزایش یافته و هنوز افزایش تولید نفت لیبی لحاظ نشده است. پیش بینی می شود ذخایر نفت جهان در پایان سه ماهه سوم تنها یک میلیون بشکه در روز کاهش یافته باشد.

گزارشات نشان میدهند تاجران کالا در حال اجاره نفتکش های بیشتری برای ذخیره نفت خام بر روی دریا هستند. این گزارش ها نگرانی در مورد تکرار شرایط فصل بهار را افزایش می دهد یعنی زمانی که صدها میلیون بشکه نفت فروخته نشده و به خاطر پر شدن ذخایر خشکی، بر روی دریا ذخیره می شدند.

یک روند نگران کننده دیگر نرخ آهسته بهبود اقتصادی در کشورهای نوظهور است که اصلی ترین پیش برنده های رشد تقاضای نفت در جهان هستند. غیر از چین، بسیاری از کشورها هنوز درگیر همه‌گیری ویروس کرونا و تاثیرات آن بر اقتصاد هستند. برای مثال، تقاضای نفت در هند بیشترین تاثیر را از همه گیری ویروس کرونا گرفته و این کشور رتبه دوم را در تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در جهان دارد.

 

پیش بینی می شود تقاضای نفت در سه ماهه چهارم سال جاری میلادی به طور متوسط برابر با 95 میلیون بشکه در روز باشد. این رقم کمتر از 97 تا 98 میلیون بشکه ای است که در بهار پیش بینی می شد. به نظر می رسد نرخ کاهش ذخایر نفتی هم ضعیف تر از حد انتظار باشد. ذخایر دیزل هم افزایش یافته چون پالایشگاه‌ها از سوخت هواپیما برای تولید آن استفاده می کنند. آغاز تولید نفت لیبی هم به این چالش ها افزوده و دورنمای قیمت نفت را تیره و تار می کند.

بسیاری از کشورهای اروپایی دوباره حمل و نقل را محدود کرده اند که باعث افزایش ذخایر سوخت مخصوص سوخت هواپیما می‌شود. در این بین، اوپک و متحدانش قرار است در مورد قدم های بعدی در کاهش تولید مذاکره کنند. قبلاً تصمیم گرفته شده بود 2 میلیون بشکه دیگر از ابتدای سال آینده میلادی از کاهش تولید این گروه کم شود ولی احتمالاً شرایط قیمت نفت و افزایش ذخایر نفتی باعث می‌شود تغییراتی در این تصمیم ایجاد شود.

 

 تسنیم

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: میلیون بشکه در روز افزایش تولید تقاضای نفت ذخایر نفت تولید نفت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۲۰۳۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت جهانی نفت امروز ۱۴۰۳/۰۲/۰۵ |برنت ۸۸ دلار و ۴۰ سنت شد

قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال امروز با ۲ سنت معادل ۰.۰۲ درصد کاهش به ۸۸ دلار و ۴۰ سنت رسید. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از رویترز، قیمت نفت در اولین ساعات تجارت در آسیا در روز چهارشنبه یک افزایش قیمت جزئی داشته که می‌تواند نتیجه گزارش کاهش غیرمنتظره ذخایر نفت خام آمریکا طی هفته گذشته باشد. به نظر می‌رسد توجه سرمایه‌گذاران از تنش‌های خاورمیانه دور شده است.
قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال امروز با 2 سنت معادل 0.02 درصد کاهش به 88 دلار و 40 سنت رسید. نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا هم با 2 سنت معادل 0.02 درصد کاهش 83 دلار و 34 سنت معامله می‌شود.

مذاکرات بغداد و اربیل برای از سرگیری صادرات نفت شمالاوپک می‌تواند مانع 100 دلاری شدن قیمت نفت شود

آمار موسسه نفت آمریکا نشان می‌دهد ذخایر نفت خام این کشور 3.237 میلیون بشکه در هفته منتهی به 19 آوریل کاهش یافته است. این در حالیست که بسیاری از تحلیلگران انتظار یک افزایش 800 هزار بشکه‌ای را داشتند.
تاجران منتظر اطلاعات رسمی در مورد ذخایر نفت و محصولات نفتی هستند که قرار است امروز منتشر شود.
در این بین، احتمال کاهش نرخ بهره در انگلیس و اتحادیه اروپا در ماه ژوئن افزایش یافته که می‌تواند به رشد اقتصاد و در نتیجه رشد تقاضا برای نفت کمک کند.
کپیتال ایکونومیکس طی یادداشتی اعلام کرد فعالیت تجاری در منطقه یورو و انگلیس در ماه جاری میلادی با بیشترین سرعت طی یک سال گذشته رشد داشته که حاکی از ادامه رشد اقتصاد منطقه است.
از طرف دیگر فعالیت تجاری در آمریکا در ماه آوریل تا پایین‌ترین سطح طی چهار ماه گذشته کاهش یافته است. بدین ترتیب سیاستگذاران قانع می‌شوند که لازم است نرخ بهره را جهت حمایت از اقتصاد پایین بیاورند.
با وجود تشدید حملات رژیم صهیونیستی به غزه، به نظر می‌رسد توجه تاجران تا حدی از تحولات خاورمیانه در معاملات روز چهارشنبه دور شده است.
انتهای پیام/44

دیگر خبرها

  • آمریکا عامل افزایش قیمت جهانی نفت
  • کاهش ذخیره‌سازی‌های آمریکا قیمت نفت را افزایش داد
  • برنت ۸۸ دلار و ۴۰ سنت شد
  • نفت وارد کانال افزایشی شد
  • قیمت جهانی نفت امروز ۱۴۰۳/۰۲/۰۵ |برنت ۸۸ دلار و ۴۰ سنت شد
  • عقب‌گرد قیمت کاغذ در بازار آزاد
  • قیمت نفت نزولی شد
  • قیمت نفت کاهش یافت
  • قیمت جهانی نفت / برنت ۸۶ دلار و ۶۲ سنت شد
  • برنت ۸۶ دلار و ۶۲ سنت شد