Web Analytics Made Easy - Statcounter

استراتژی رقابتی ایالات متحده آمریکا در دوره ترامپ به تقابل جدی با چین کشیده شده است که این موضوع بر سطح روابط مسکو و واشنگتن طی دهه آینده تأثیرگذار خواهد بود. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، اندیشکده شورای امور بین‌الملل فدراسیون روسیه، مقاله‌ای را به‌قلم اولِگ شکیروف، کارشناس مسائل سیاسی و بین‌المللی منتشر کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این مقاله به‌طور مفصل درباره مختصات بین‌المللی، منطقه‌ای و دوجانبه حاکم بر آینده روابط فدراسیون روسیه و ایالات متحده آمریکا نوشته شده است. شکیروف در بخش اول این نگاشته به پیش‌زمینه‌های رقابت آمریکا و جایگاه روسیه در استراتژی رقابتی واشنگتن می‌پردازد.

وی در مقدمه می‌نویسد: برخی همکاری‌های بشردوستانه روسیه و ایالات متحده آمریکا طی همه‌گیری کوویدــ‌19، نشان‌دهنده تمایل دو کشور برای کمک به یکدیگر و کنار گذاشتن اختلافات سیاسی در کوتاه‌مدت بود، با این‌ حال، این‌گونه اقدامات مقطعی تأثیری قابل‌توجه بر روابط دوجانبه مسکو و واشنگتن که طی سال‌های اخیر دوره سختی را پشت‌سر گذاشته‌اند، نداشته است.

اوباما آغازگر رویکرد رقابتی واشنگتن با چین است

کارشناس روس در تشریح دوره پرچالش روابط مسکو ــ واشنگتن، بیان می‌کند: مشکلات زیادی در روابط روسیه و ایالات متحده آمریکا وجود دارد که بحران اعتماد بین طرفین، این مسائل را پیچیده‌تر می‌کند. اما در رابطه با موضوعات تأثیرگذار در مناسبات کنونی دو کشور می‌توان گفت که رقابت قدرت‌های بزرگ به ایده اصلی دولت دونالد ترامپ تبدیل شده است. به‌طور کلی چرخش سیاست خارجی واشنگتن به‌سمت آسیا در دوران ریاست جمهوری باراک اوباما را می‌توان پیشروی این رویکرد دانست، اما در دوره ترامپ این رقابت به‌عنوان یک استراتژی رسمی بیان شد و این موضوع به‌صراحت در استراتژی دفاع ملی آمریکا در سال 2018 آمده است.

حوزه‌های جدیدِ در حال تدوین در استراتژی رقابتی آمریکا

شکیروف ادامه می‌دهد: روسیه جایگاه مهمی در استراتژی آمریکا برای رقابت با قدرت‌های بزرگ دارد و ایالات متحده آمریکا بر اساس استدلال‌های رسمی به هرگونه فعالیت روسیه و چین واکنش نشان می‌دهد، بدین ترتیب واشنگتن با استفاده از قدرت به‌دنبال مهار رقبای خود است. بودجه نظامی آمریکا در دوره ترامپ افزایش پیدا کرده است و این کشور تمایلی به پایبندی به هرگونه محدودیت خارجی نیز ندارد، این مسائل خطر کنترل مؤثر تسلیحات بین دو کشور را افزایش می‌دهد. واشنگتن همچنین خود را برای رقابت در حوزه‌های جدید مانند فضا، حوزه الکترومغناطیسی و فضای سایبری آماده می‌کند. اقدامات آمریکا نشان می‌دهد که بخش مهمی از این تهدیدات مربوط به تصویب پیش‌نویس قانون توسعه پایدار اینترنت روسی (رونِت) است.

وی اضافه می‌کند: در سطح جهانی بحث اصلی درباره پیکربندی مجدد ساختار سیاسی و نظامی آمریکا است. خروج سریع نیروهای آمریکایی از افغانستان تا سه ماه اول سال 2021 برنامه‌ریزی شده است، اما همزمان در خاورمیانه، یعنی جایی که دونالد ترامپ قصد داشت نیروهای آمریکایی آنجا را ترک کنند، تعداد افراد نظامی برای مقابله با رقیب دیگر ایالات متحده آمریکا یعنی ایران افزایش یافته است.

جایگاه مبهم روسیه در رویکرد تقابلیِ آمریکا

به‌اعتقاد کارشناس مسائل بین‌المللی، طولانی‌ترین وضعیت این استراتژی مقابله با رقبا، به‌احتمال زیاد رویارویی با پکن خواهد بود. از همان ابتدای ریاست جمهوری دونالد ترامپ، جنگ تجاری با چین و رقابت‌ها در حوزه فناوری و غیره با این کشور نمایان بود. در چهارمین سال ریاست جمهوری ترامپ، اتهامات او علیه چین درباره همه‌گیری ویروس کرونا افزایش یافت. در زمان حاضر سیاست سختگیرانه در قبال پکن، به جریان اصلی تبدیل شده است و اگر رقابت بین چین و ایالات متحده آمریکا افزایش یابد، این احتمال وجود دارد که روابط اقتصادی آنها تا سطح جداسازی کامل کاهش پیدا کند.

کارشناس روس در تبیین استراتژی رقابتی آمریکا، می‌نویسد: باید دید که رقابت چین و ایالات متحده آمریکا چگونه بر مناسبات مسکو و واشنگتن تأثیر می‌گذارد و آیا اساساً روسیه در پایان دهه آینده، هم‌تراز با چین است یا اینکه رویکردی متفاوت‌تر نسبت به مسکو در استراتژی‌های آمریکا حاکم خواهد بود.

ادامه دارد... .

اندیشکده روسی|تأثیر ویروس کرونا بر صنایع نظامی جهاناندیشکده روسی|بحران هویت آمریکایی در چالش اسطوره‌های سنگیِ نماد برده‌داریاندیشکده روسی|تغییر سیستم قدرت در نظام بین‌الملل؛ تحریم آمریکا علیه چین یا بالعکس؟اندیشکده روسی|بریتانیا؛ پیرو راهبردهای واشنگتن یا دنبال‌کننده سیاست‌های خود؟

 

انتهای پیام/+

منبع: تسنیم

کلیدواژه: اخبار آمریکا اخبار چین اخبار روسیه اخبار آمریکا اخبار چین اخبار روسیه ایالات متحده آمریکا استراتژی رقابتی اندیشکده روسی بین الملل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۲۱۰۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کافو: دنیله ده روسی می‌تواند سر الکس فرگوسن رم باشد

کافو معتقد است حذف تیمی در مراحل پایانی رقابت های اروپایی، به معنای ناموفق بودن و شکست آن تیم نیست.

طرفداری | کافو، اسطوره فوتبال برزیل ضمن تحسین عملکرد دنیله ده روسی، سال‌هایی طولانی در رم را برای این سرمربی پیش بینی کرد.

کافو در مصاحبه با گاتزتا دلو اسپورت، در آستانه تقابل آاس رم و میلان در بازی برگشت مرحله یک هشتم نهایی لیگ اروپا، در مورد عملکرد دو باشگاه سابق خود صحبت کرد. کافو ابتدا در مورد بازی امشب در استادیوم المپیکو گفت:

یک بازی تماشایی در المپیکو همیشه تضمین شده است. رم هواداران منحصر به فردی دارد. کافی است از هر بازیکنی که تا به حال در المپیکو بازی کرده، در مورد حسش به هنگام پخش شدن سرود رم بپرسید. بازی بسیار خوبی خواهد بود.

ده روسی؟

ده روسی در سن سیرو با بازی دادن الشعراوی در سمت راست، از نظر تاکتیکی باهوش عمل کرد. با توجه به تاریخچه ده روسی به عنوان یک بازیکن و عملکرد فعلی اش به عنوان سرمربی، این تعجبی به همراه ندارد. بگذارید اضافه کنم که او انسانی فوق العاده نیز هست. کافی است به حادثه رخ داده برای اندیکا مقابل اودنیزه فکر کنید. ده روسی را به عنوان یک پسر نوجوان نیز به خوبی به یاد می آورم. او زیاد صحبت نمی کرد اما خیلی خوب گوش می کرد. قطعاً او خانواده ای عالی داشته که به او چنین تعادل شخصیتی ای داده اند. فکر می کنم او تمام ویژگی های لازم برای ایفای نقشی مهم تر را دارد و می تواند برای رم تبدیل به همان چیزی شود که سر الکس فرگوسن برای منچستریونایتد بود.

احتمال حذف میلان از لیگ اروپا؟ یک شکست و ناکامی؟

نه به هیچ وجه! در نهایت فقط یک تیم پیروز می شود و پیولی در سال 2022 فاتح جام شده است. تیم هایی که به مراحل پایانی رقابت های اروپایی می رسند، بسیار قدرتمند هستند. وقتی آن ها حذف می شوند، این به معنای ناموفق بودن آن‌ها نیست. میلان به صورت مداوم در رقابت های اروپایی حضور داشته و در صورت حذف شدن، نمی تواند مورد انتقاد قرار بگیرد.

از دست ندهید ????????????????????????

شب دلچسب عثمان دمبله مقابل تیم سابق اشک‌های ستاره نوجوان بارسلونا بعد از حذف حمله مجازی هواداران بارسلونا به آرائوخو: برو بایرن مونیخ! مایلی کهن: قلعه نویی بابت کلمه مردک شکایت کرده اما این که معنی بدی ندارد

دیگر خبرها

  • کافو: دنیله ده روسی می‌تواند سر الکس فرگوسن رم باشد
  • بحران یعنی باقی‌ماندن نتانیاهو در قدرت | تهران باید مستقیم با واشنگتن مذاکره کند
  • سرمربی رم در فصل آینده مشخص شد؛ سردار آزمون دوباره شاگرد این مربی می‌شود؟
  • سرمربی رم در فصل آینده مشخص شد
  • کشف یک بدافزار روسی توسط شرکت امنیتی در فنلاند
  • استقرار موشک‌های آمریکا در فیلیپین، تهدیدی برای امنیت جهانی است
  • روسیه: استقرار موشک‌های آمریکا در فیلیپین، تهدیدی برای امنیت جهانی است
  • ادعای رسانه آمریکایی: روسیه قصد دارد آمریکا را ضعیف کند
  • تاکید سئول و توکیو بر گسترش روابط با واشنگتن
  • واشنگتن‌تایمز: حمله ایران به اسرائیل، شکست سیاست بایدن را نشان داد