Web Analytics Made Easy - Statcounter

وزارت امور خارجه چین ادعاهای یکی از اندیشکده‌های استرالیایی مبنی بر اینکه پکن هزاران مسجد در منطقه سین‌کیانگ را تخریب کرده، رد کرد و گفت: در حال حاضر بیش از ۲۴ هزار مسجد در این منطقه وجود دارد که تعداد آنها بیشتر از مساجد موجود در بسیاری از کشورهای مسلمان است.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، "موسسه سیاست استراتژیک استرالیا" روز پنجشنبه گزارشی را منتشر کرد که برآورد می‌کند حدود ۱۶ هزار مسجد در منطقه سین‌کیانگ در نتیجه سیاست‌های دولت پکن به ویژه از سال ۲۰۱۷ میلادی تخریب و یا دچار خسارت شده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این برآورد با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای و برمبنای نمونه آماری ۹۰۰ مکان مذهبی پیش از سال ۲۰۱۷ میلادی از جمله مساجد، معابد و مکان‌های مقدس حاصل شده است.

در گزارش این اندیشکده آمده است: دولت چین یک کمپین نظام‌مند و تعمدی برای بازنویسی میراث فرهنگی منطقه خودمختار اویغورنشین سین‌کیانگ آغاز کرده تا این سنت‌های فرهنگی بومی را تابع "ملت چینی" کند. 

در ادامه این گزارش آمده است: علاوه بر دیگر تلاش‌های اجباری برای مهندسی مجدد زندگی فرهنگی و اجتماعی اویغورها از طریق تغییر یا حذف زبان، موسیقی، خانه‌ها و حتی رژیم‌های غذایی اویغورها، سیاست‌های دولت چین عملا عناصر اصلی میراث فرهنگی ملموس اویغورها را پاک می‌کند و آنها را تغییر می‌دهد.

وانگ ونبین، سخنگوی وزارت امور خارجه چین در جریان کنفرانس خبری روز جمعه در واکنش به این گزارش، آن را "هیچی جز یک مشت شایعات بدگویانه" توصیف کرد و گفت:‌ موسسه سیاست استراتژیک استرالیا بودجه‌های خارجی دریافت کرده تا از ترکیبی از دروغ‌ها علیه چین حمایت کند.

وی افزود:‌ اگر به آمار و ارقام نگاهی بیاندازیم متوجه می‌شویم که در حال حاضر بیش از ۲۴ هزار مسجد در منطقه سین‌کیانگ وجود دارند که ده‌ برابر بیش‌تر از تعداد مساجد در آمریکاست. این بدان معناست که در منطقه سین‌کیانگ برای هر ۵۳۰ مسلمان یک مسجد وجود دارد که سرانه مساجد در این منطقه بیشتر از بسیاری از برخی کشورهای مسلمان است.

چین به خاطر رفتارش با مسلمانان اویغور و ادعاهای وجود کمپ‌های کار اجباری در منطقه سین‌کیانگ به شدت مورد نظارت و بررسی قرار گرفته است.

این در حالی است که چین بدرفتاری با اویغورها را رد کرده و تاکید دارد که این کمپ‌ها در حقیقت مراکز آموزشی هستند که وجود آنها برای مقابله با افراط‌گرایی لازم است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: سین کیانگ منطقه سین کیانگ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۲۱۰۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حضور دادستان تهران در مسجد قیطریه و رسیدگی به مشکلات شهروندان

به گزارش خبرگزاری مهر، در راستای اجرای منویات مقام معظم رهبری و سیاست‌های ابلاغی از سوی ریاست قوه قضائیه مبنی بر لزوم حضور قضات به ویژه دادستان‌ها در بطن جامعه، دادستان تهران به اتفاق جمعی از معاونان خود در شامگاه سه شنبه ۴ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ با حضور در مسجد مفتخر در منطقه قیطریه، ضمن شرکت در نماز مغرب و عشا با نمازگزاران دیدار و به مشکلات و مسائل حقوقی و قضائی آنان رسیدگی کرد.

همچنین بر اساس برنامه‌ریزی مدون دادستانی تهران، به منظور تحت پوشش قرار دادن تمامی مساجد پایتخت، معاونان و سرپرستان هر ناحیه از دادسرای تهران مأموریت یافته‌اند در معیت تعدادی از قضات، به صورت ماهانه در مساجد واقع در نواحی دادسرای تحت مدیریت خود حضور یافته و نسبت به حل مشکلات و ارشاد قضائی شهروندان اقدام کنند.

گفتنی است دادستان تهران و معاونان وی، علاوه بر حضور ماهانه در مساجد، در برنامه هفتگی ملاقات مردمی دادسرای تهران، نیز ضمن دیدار چهره به چهره با مراجعان به مسائل و مشکلات حقوقی و قضائی آنان رسیدگی و دستورات و ارشادات لازم را صادر می‌کنند.

کد خبر 6087186

دیگر خبرها

  • تحقیق و تفحص از مساجد تخریب شده منطقه ثامن
  • حضور دادستان تهران در مسجد قیطریه و رسیدگی به مشکلات شهروندان
  • «قرآن مجید»کتاب خدا مهجور نماند
  • ارائه آموزش‌های هلال احمر در ۶۴ مسجد استان زنجان
  • تقویت گروه‌های سرود بچه‌های مسجد در استان اردبیل
  • چین: گروه ۷ تنش‌ها و درگیری‌های منطقه‌ای را تشدید می‌کند
  • تخریب گسترده مساجد غزه، گواه جنگ دینی اسرائیل علیه اسلام + عکس
  • برگزاری مرحله منطقه ای جشنواره سرود آوای مسجد ویژه کانون های شرق هرمزگان در میناب
  • تخریب مسجد جامع غزه | ببینید
  • حضور ۱۳ اثر در جشنواره پانزدهم تئاتر بچه‌های مسجد