Web Analytics Made Easy - Statcounter

در شرایطی که تجارت هند با ایران به دلیل مسائل بانکی ناشی از تحریمهای آمریکا پیچیده تر شده است، ایران تامین برنج از پاکستان را آغاز کرده است.

به گزارش ایسنا به نقل از پایگاه خبری هندی گرین مارت، ایران تامین برنج باسماتی از پاکستان را به منظور تامین نیازهایش آغاز کرده است. این امر نگرانیهایی را در میان صادرکنندگان هندی که صادراتشان را به دلیل مسائل بدهیهای معوق متوقف کرده اند، برانگیخته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با این حال وینود کال، مدیر اجرایی انجمن صادرکنندگان برنج هند مدعی شد که این وضعیت برای مدت کوتاهی ادامه خواهد داشت و هند پس از رفع مسئله بدهیهای معوق، صادراتش به ایران را دوباره آغاز خواهد کرد. همچنین وی خاطرنشان کرد که حضور بلندمدت پاکستان در ایران برای هند دردسرساز خواهد بود زیرا ایران مقصد ۳۴ درصد از صادرات برنج باسماتی هندی است. بعلاوه هند باید تجارت با ایران را هر چه سریعتر ازسربگیرد زیرا انتظار می رود محصول باسماتی فراوانی در سال جاری تولید شود.

تحریمهایی که از سوی آمریکا وضع شده اند، اجرای مکانیزم پرداخت با ایران را برای هند دشوار کرده است. وزارت بازرگانی و صنعت هند به دنبال تمدید خط اعتباری محدود برای ایران از طریق اگزیم بانک است.

آجی ساهای، مدیرعامل FIEO اظهار کرد که صادرات برنج باسماتی هند امسال آسیب دیده است. ایران و هند مدت یک سال است که سرگرم مذاکره در خصوص یک سیستم تهاتری هستند. ایران اعلام کرده که برنج، شکر و دارو از هند در قبال کود خریداری خواهد کرد اما دولت هند اعلام کرده که به دلیل توقف خرید نفت از ایران، خرید کود با توجه به ارزش صادرات باسماتی برای این کشور مقرون به صرفه نیست.

آمار شرکت CRISIL نشان داده که ایران سالانه حدود ۱.۳ میلیون تن برنج از هند وارد می کند اما این تجارت امسال به دلیل مسائل بدهی ۲۰ درصد کاهش پیدا می کند. صادرکنندگان به دلیل معوق ماندن پرداخت ۱۷۰۰ کرور روپیه، فروش برنج به ایران را متوقف کرده اند.

در مجموع انتظار می رود هند امسال هشت میلیون تن برنج باسماتی صادر کند و بنابراین باید بازارش را برای فروش این محصول توسعه دهد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: برنج هندی برنج پاکستانی تحریم های آمریکا برنج باسماتی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۲۱۲۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برنج هم از تورم جا نماند!

 به گزارش تابناک، جماران نوشت: بازار برنج یکی از بازارهای مواد غذایی و کالای اساسی بوده که طی یک‌سال گذشته نوسانی نداشته و آرامش بر آن حکمفرما بوده است.

در وضعیت فعلی تولید برنج داخلی در ۱۹ استان کشور به حدود ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تا ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تن رسیده است، از طرف دیگر در سال گذشته یک میلیون و ۸۰۰ هزار تن برنج نیز به کشورمان وارد شده که می‌توان گفت موجودی سال گذشته برنج حدوداً ۴ میلیون و ۲۰۰ تن بوده است.

این در حالی است که چندی پیش مرکز آمار رسماً اعلام کرد که هر ایرانی در یک سال، ۳۵ کیلوگرم برنج مصرف می‌کند که به این معنی است که با توجه به حدود ۹۰ میلیون نفر جمعیت کشورمان می‌توان گفت کشورمان سالانه به سه میلیون و ۱۵۰ هزار تن برنج نیاز دارد.

براساس آمار گمرک در سال گذشته، ایران یک میلیون و 117 هزار تن برنج به ارزش یک میلیارد و 360 میلیون دلار وارد کرد، این در حالی است که در سال 1401 چیزی حدود یک میلیون و 780 هزار تن از این کالای اساسی به ارزش 2 میلیارد و 137 میلیون دلار وارد کشور شده بود.

به همین دلیل می‌توان گفت واردات برنج طی یک‌سال اخیر به لحاظ وزنی با کاهشی 37 درصدی و به لحاظ ارزشی حدوداً 40 درصد کاهش یافته است؛ به عبارت دیگر می‌توان گفت با کاهش 660 هزار تنی واردات این محصول ارزبری آن در یک‌سال اخیر 830 میلیون دلار کمتر شده است.

طی این مدت به ترتیب 673 هزار و 942 تن برنج به ارزش 770 میلیون و 932 هزار دلار از مبدأ هند، 336 هزار و 575 تن برنج به ارزش 410 میلیون و 841 هزار دلار از مبدأ پاکستان، 71 هزار و 678 تن برنج به ارزش 80 میلیون و 209 هزار دلار از مبدأ امارات، 33 هزار و 434 تن برنج به ارزش 42 میلیون و 440 هزار دلار از مبدأ مناطق آزاد و ویژه و در مجموع یک هزار و 488 تن برنج به ارزش یک میلیون و 563 هزار دلار برنج از مبدأ سه کشور تایلند، تایوان و عراق به کشورمان وارد شده است.

کاهش قیمت با حمایت بخش خصوصی
دبیر انجمن تولیدکنندگان و تأمین‌کنندگان برنج ایران اظهار داشت: سال گذشته بخش خصوصی با حمایت دولت وارد بازار برنج ایرانی شد و حجم بالایی از محصول را که به‌دلیل نبود تقاضا در انبار شالیکاران و تولیدکنندگان انباشته شده بود، خریداری و با قیمت مناسب در بازار عرضه کرد.

مسیح کشاورز تصریح کرد: در حالی که پیش‌بینی می‌شد در سال 1402 قیمت برنج ایرانی با تبعیت از نرخ تورم از 200 هزارتومان گذر کند، ورود بخش خصوصی مانع ادامه این مسیر شد و قیمت برنج مرغوب ایرانی تا کیلویی 80 هزار تومان کاهش یافت.

وی با تأکید براینکه بخش خصوصی با قبول ریسک بالای اجرای طرحی که هیچ پیشینه‌ای نداشت و آینده آن نیز مبهم بود، سرمایه خود را به خطر انداخت، اظهار داشت: اعضای انجمن تولیدکنندگان و تأمین‌کنندگان برنج ایران با نگاه ملی و حمایت از تولید داخلی خطر کردند و این طرح را اجرا کردند که خوشبختانه با موفقیت اجرا شد.

کشاورز با تأکید براینکه در پایان سال گذشته و پیش از شروع فصل جدید کشت برنج، از ادامه این طرح جلوگیری شد و ناخواسته بازار به‌نفع دلالان شد، افزود: اگر این اتفاق فقط برای اندک محصول باقی‌مانده سال گذشته بود، مشکل‌ساز نمی‌شد، اما افزایش قیمتی که گریبانگیر بازار برنج ایرانی شده است، معیار قیمت محصول سال جدید می‌شود و بیم آن می‌رود قیمت برنج ایرانی دوباره افزایش یابد.

وی ادامه داد: در صورت افزایش بی‌منطق قیمت برنج در بازار، قطعاً شاهد بازگشت رکود به بازار این محصول می‌شویم و تقاضا برای خرید برنج کمتر می‌شود.

قیمت روز برنج در بازار:
 برنج طارم هاشمی دودی  با بسته بندی 10 کیلویی استاندارد: 1340000 تومان

برنج طارم هاشمی دودی با بسته بندی پت 500گرمی  استاندارد: 69000 تومان

برنج طارم هاشمی دوبارکشت فریدونکنار استاندارد: 119000 تومان

برنج طارم هاشمی فریدونکنار استاندارد: 109000 تومان

برنج طارم هاشمی فریدونکنار استانداردتولید روز: 109000 تومان

برنج طارم سنگی فریدونکنار استاندارد: 109000 تومان

برنج طارم هاشمی استاندارد: 107000 تومان

برنج طارم دمسیاه کلاله استاندارد: 109000 تومان

برنج فجر استاندارد: 74000 تومان

برنج فجر استانداردتولید روز: 74000 تومان

برنج شیرودی استاندارد: 79000 تومان

برنج ندا استاندارد : 73000 تومان

برنج عنبربواستاندارد: 63000 تومان

شکسته برنج طارم هاشمی کشت دوم فریدونکنارسورت شده: 69000 تومان

شکسته طارم(هاشمی،سنگی،دمسیاه) سورت شده: 67000 تومان

شکسته برنج فجرسورت شده: 54000 تومان

شکسته برنج عنبربو سورت شده: 44000 تومان

نیمه برنج طارم هاشمی سورت شده: 44000 تومان

نیمه برنج طارم دمسیاه کلاله: 44000 تومان

نیمه برنج فجر سورت شده: 35000 تومان

نیمه برنج عنبربو سورت شده: 35000 تومان

دیگر خبرها

  • طرز پخت چلو مرغ توسط یک پدربزرگ‌ هندی (فیلم)
  • آفت واردات بر بار برنج مازندران
  • برنج هم از تورم جا نماند!
  • برنج خارجی هم کم کم از سفره مردم پر می‌کشد
  • کاهش ۵۰ درصدی قیمت برنج ایرانی با حمایت بخش خصوصی
  • کاهش قیمت برنج ایرانی از ۱۵۰ هزار تومان به ۸۰ هزار تومان
  • انجمن واردکنندگان برنج ایران: برنج وارداتی هم از سفره مردم پر می‌کشد؟
  • قیمت برنج ایرانی سقوط کرد
  • کاهش قیمت برنج ایرانی
  • سقوط قیمت برنج ایرانی از ۱۵۰ هزار تومان به ۸۰ هزار تومان