Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-03-28@12:44:35 GMT

نقش نیروهای بهداشت محیط در کنترل پاندمی کووید ۱۹

تاریخ انتشار: ۵ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۴۲۱۲۲۱

نقش نیروهای بهداشت محیط در کنترل پاندمی کووید ۱۹

به گزارش خبرگزاری مهر، علیرضا رئیسی، در پیامی به مناسبت ۲۶ سپتامبر روز جهانی بهداشت محیط، نوشت: ابتکار فدراسیون بین المللی بهداشت محیط، در انتخاب شعار امسال تحت عنوان «بهداشت محیط، راهبرد کلیدی نظام سلامت در مبارزه با همه گیر شدن بیماری‌ها»، نقش و سهم بهداشت محیط در کنترل پاندمی کرونا و مقابله با کووید ۱۹ به خوبی نشان می‌دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این پاندمی، کارشناسان بهداشت محیط و بازرسان این حوزه با تلاش شبانه‌روزی و با هدف عالیه تأمین، حفظ و ارتقا سلامت مردم در عرصه‌های مختلف زندگی، نقش بسیار چشمگیری را ایفا نموده‌اند.

گواه این موضوع، اجرای گام اول فاصله گذاری اجتماعی در اسفند ۱۳۹۸ بود که با مشارکت فعال در اجرای بسیج ملی پیشگیری و کنترل کووید ۱۹ با تدوین راهنماهای پیشگیری و کنترل کرونا ویروس در صنوف و مشاغل مختلف و نظارت بر اجرای آن در قالب طرح تشدید بازرسی توسط نیروهای عملیاتی دانشگاه‌ها در ایام اداری و غیر اداری در گستره‌ی عظیم مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی، اماکن عمومی و ورزشی، آرامستان ها، مدارس، بیمارستان‌ها، مراکز بهداشتی درمانی و سایر محیط‌های عمومی کشور انجام گردید و گام‌های بسیار مؤثری جهت کنترل و طغیان این بیماری برداشته شد.

همچنین به منظور رفع چالش‌های اساسی و تعطیلی بنگاه‌های بزرگ، متوسط و کوچک اقتصادی در اجرای گام دوم فاصله گذاری اجتماعی در سال ۹۹ که منجر به تدوین بیش از ۱۰۰ راهنمای فاصله گذاری هوشمند با همت والای همکاران مرکز سلامت محیط و کار وزارت متبوع انجام و متعاقب آن به برقراری سامانه ثبت نام اصناف و صنایع جهت بازگشایی تدریجی مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی، اماکن و صنایع گردید، که در نوع خود کاری بس عظیم در عرصه ملی و بین المللی تلقی می‌گردد.

در این راستا تلاش شبانه روزی و خستگی ناپذیر بازرسان بهداشت محیط برای مقابله با موج‌های بعدی بیماری که با تشدید نظارت‌ها و اقدامات قانونی جهت بازگشایی تدریجی اماکن و مراکز تجاری، بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها، نظارت بر برگزاری آزمون‌های کنکور سراسری، نظارت بر مراسم عزاداری ابا عبدالله الحسین (ع) نیز همراه گردیده است، کمک بسیار مؤثری را برای کنترل شیوع کووید ۱۹ فراهم نموده و نه تنها بستر مناسبی را برای رونق چرخه‌ی اقتصاد کشور میسر نموده بلکه از بار جانی و مالی و فشار مضاعف بر کادر درمان و بیمارستان‌های کشور نیز کاسته است.

به این نکته نیز باید اشاره نمود که محافظت از سلامت کارکنان درمانی شامل پزشکان و پرستاران و جلوگیری از انتشار آلودگی ناشی از بستری شدن بیماران و فوت مبتلایان بد حال و کنترل افزایش مبتلایان با نظارت‌های محیطی نیز از جمله خدمات این همکاران با همراهی همکاران بهداشت حرفه‌ای است.

کد خبر 5032905

منبع: مهر

کلیدواژه: علیرضا رئیسی بهداشت محیط کووید 19 ویروس کرونا وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی واکسن آنفلوانزا سیما سادات لاری پروتکل های بهداشتی آمار کرونا آلزایمر سازمان غذا و دارو سازمان نظام پزشکی سازمان بیمه سلامت بیمارستان تغذیه علیرضا زالی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بهداشت محیط کووید ۱۹

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۲۱۲۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سلامت مسافران نوروزی مهمترین هدف شبکه بهداشت خواهد بود

ایسنا/اصفهان مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان اردستان گفت: مهمترین هدف طرح سلامت نوروزی رعایت بهداشت و سلامت شهروندان و مسافران نوروزی در مراکز و صنوف مختلف خواهد بود.

حسن ذبیحی در گفت وگو با ایسنا، اظهار کرد: طرح کشیک سلامت نوروزی شبکه بهداشت و درمان از ۱۵ اسفندماه شروع شده است و تا ۲۵ فروردین ماه ادامه خواهد داشت. این طرح ویژه ماه رمضان و ایام نوروزی خواهد بود و هر روز از ساعت ۸ صبح تا ۸ شب اجرا می‌شود.

وی با بیان اینکه طرح کشیک نوروزی شبکه بهداشت شامل تمام مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی و خوراکی، ساندویچی‌ها، رستوران‌های شهری و برون شهری، مراکز اقامتی، شیرینی فروشی‌ها، مراکز اقامتی می شود، افزود: از ابتدای طرح کشیک نوروزی بهداشت و درمان تاکنون ۲۶۰ بازدید از مراکز تهیه و توزیع انجام شده است که ۴۵ مورد اخطاریه صادر، ۵ مرکز به مراجع قضایی معرفی و ۲ واحد پلمب شدند.

مدیر شبکه بهداشت و درمان اردستان، مهمترین هدف شبکه بهداشت و درمان در طرح سلامت نوروزی را رعایت بهداشت و سلامت شهروندان و مسافران نوروزی در مراکز و صنوف مختلف عنوان کرد و گفت: با بررسی ۸ مورد شکایت مردمی از ابتدای طرح تاکنون ۱۷۵ کیلوگرم مواد تاریخ گذشته و فاسد از مراکز جمع آوری شده است.

ذبیحی تصریح کرد: در بازدید از صنوف مختلف داشتن کارت‌های بهداشت از موارد مورد تاکید کارشناسان ما خواهد بود و توصیه‌هایی که انجام می‌شود بستگی به نوع فعالیت آنها دارد. تاکید داریم متولیان صنوف ابتدای سلامت و بهداشت فردی و مکانی خود را رعایت کنند و سپس خدماتی که می‌دهند در چارچوبی باشد که مواد غذایی و خدمات سالمی را به مردم ارائه کنند.

وی نظارت و بازرسی دقیق از نانوایی‌های شهرستان را از برنامه‌های شبکه بهداشت و درمان عنوان کرد و افزود: یکی از موارد تخلفی که در نانوایی‌ها مشاهده می‌شود ورود افراد متفرقه به نانوایی است که اگر گزارشی در این خصوص داشته باشیم با متخلفان قطعا برخورد قضایی می‌شود.

مدیر شبکه بهداشت و درمان اردستان، راه ارتباطی مردم با کارشناسان بهداشت و درمان را سامانه ۱۹۰ عنوان کرد و گفت: همشهریان در هر زمان از شبانه روز که با این سامانه تماس بگیرند سریعا به کارشناسان ما منتقل می‌شود تا نسبت به بررسی موارد مطرح شده اقدام شود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • رستوران‌ها و غذاخوری‌های فارس زیر ذره بین ناظران
  • نظارت ۳۰۰ نفر بازرس مرکز بهداشت اصفهان در طرح سلامت نوروزی
  • انجام بیش از ۵ هزار نظارت بهداشتی در طرح سلامت نوروزی تاکنون
  • بیش از چهار هزار بازدید از مراکز تهیه، توزیع و فروش مواد غذایی و اماکن عمومی تربت حیدریه
  • فعالیت ۱۳۰ تیم نظارتی با ۳۸۰ بازرس در مناطق زیر پوشش علوم پزشکی مشهد
  • ۲۵ هزار مورد بازرسی بهداشتی اماکن گلستان/ تداوم بازرسی‌ها تا ۲۵ فروردین
  • تشدید نظارت بازرسان بهداشت محیط / انجام بیش از ۶۰۰۰ بازرسی تا ۵ فروردین و پلمب ۵ واحد صنفی
  • سلامت مسافران نوروزی مهمترین هدف شبکه بهداشت خواهد بود
  • ‍ ارائه بیش از ۱۳ هزار خدمت حوزه بهداشت در ۵ روز اول تعطیلات نوروز در نیشابور
  • ۲۵۰۰ بازدید بهداشتی دامپزشکی از مراکز عرضه بوشهر