Web Analytics Made Easy - Statcounter

عباس عبدالله زاده نویسنده و کارگردان تئاتر درباره وضعیت این روزهای تئاتر به خبرنگار مهر گفت: متاسفانه آشتی که بین مخاطبان تئاتر و هنرمندان در طول چندسال اخیر تا اندازه‌ای شکل گرفته بود با آمدن بحران کرونا از بین رفت. حتی به نظر می‌رسد مدیران تئاتری هم انگیزه‌شان را برای فعالیت از دست داده‌اند و هنرمندانی که در طول سال‌های گذشته در تئاتر فعال بودند و به خاطر عشقشان به این هنر بی محابا کار می‌کردند این روزها در حال بازنگری در مورد آینده شغلی‌شان هستند و به این فکر می‌کنند که چگونه می‌توان در یک سالن خالی از تماشاگر نمایشی را به صحنه برد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: البته وضعیت نامناسب اقتصادی، اجتماعی، سیاسی کشور هم باعث شده مردم کمتر به تئاتر فکر کنند چون آنقدر درگیری ذهنی دارند و در روزمرگی‌هایشان گم شده‌اند که دیگر برایشان دغدغه تئاتر دیدن باقی نمانده است. وضعیت پیش آمده در کل دنیا به همین شکل است و در کشورهای دیگر هم روش مناسبی برای روبرو شدن با بحرانی که این بیماری برای مشاغلی چون تئاتر به وجود آورده، پیدا نشده است.

عبدالله‌زاده با اشاره به طلبی که از تماشاخانه نوفل لوشاتو برای ناتمام ماندن اجرای نمایش «اپرای ۹۰» دارند، توضیح داد: ایرج نیکپور تهیه‌کننده نمایش قبل از اجرای «اپرای ۹۰» کل پول سالن را برای ۳۰ اجرا تسویه کرده بود اما اجرای نمایش بعد از ۱۰ شب به دلیل تعطیلی تماشاخانه‌ها متوقف شد. در حالی که مدیریت تماشاخانه نوفل لوشاتو باید هزینه ۲۰ شب دیگر را به تهیه‌کننده بازگرداند از پرداخت این بدهی سرباز می‌زند.

وی یادآور شد: داود نامور مدیر تماشاخانه نوفل لوشاتو به ما می‌گوید که اداره کل هنرهای نمایشی خسارت شما را جبران می‌کند در حالی که اداره کل به ما می‌گوید بروید کارتان را اجرا کنید چون ما پولی برای پرداخت، نداریم. این مساله در حالی است که تماشاخانه نوفل لوشاتو تعطیل شده است و ما با وجودی که با تماشاخانه قرارداد داریم اما مدیر سالن جواب ما را نمی‌دهد و حاضر نیست باقی پول را بازگرداند.

این کارگردان تئاتر با گلایه از وضعیت پیش آمده عنوان کرد: این اتفاق علاوه بر زیان مالی که به تهیه‌کننده وارد کرده انگیزه او را هم برای حضور در یک فعالیت فرهنگی از بین برده است.

عبدالله زاده تصریح کرد: اگر اداره کل هنرهای نمایشی پشت هنرمندان خسارت دیده، ایستاده است چرا قبل از اینکه مدیر نوفل لوشاتو با گروه‌ها تسویه کند به او مجوز راه اندازی یک تماشاخانه دیگر داده است. گرفتن حق و حقوق ما حداقل کاری است که اداره کل هنرهای نمایشی می‌تواند انجام دهد.

وی متذکر شد: متاسفانه حتی پیگیری مطالبات و جبران خسارت هنرمندان هم ارتباط مستقیمی با روابط و رفاقت‌ها دارد و اگر کسی با مدیر وقت و اعضای شورای حمایت رفاقت داشته باشد طبیعتاً می‌تواند از امکانات بهتری هم بهره‌مند شود. بسیاری از هنرمندان ما به حق و حقوقشان آشنا نیستند و متاسفانه وضعیت پیش آمده باعث شده بسیاری از اهالی خانواده تئاتر بیکار شوند و از پس تامین رزق و روزی‌شان بر نیایند. چه کسی جوابگوی نیاز هنرمندانی است که به جز کار تئاتر، حرفه دیگری بلد نیستند و هیچ مقرری هم به عنوان کسانی که کار فرهنگی می‌کنند، دریافت نمی‌کنند.

وی در پایان صحبت‌هایش بیان کرد: با وضعیتی که پیش رو داریم به نظر می‌رسد تا ۴-۵ سال دیگر تئاتر نتواند روی پای خودش بایستند پس نیازمند حمایت و کمک است. اهالی تئاتر دارند زیر بار این صدمات له می‌شوند. اگر اداره کل هنرهای نمایشی نمی‌تواند از پس هزینه هنرمندان بربیاید و تئاتر تعطیل است پس چرا خودشان برای کارهایی که نمی‌کنند، حقوق می‌گیرند.

کد خبر 5032511 آروین موذن زاده

منبع: مهر

کلیدواژه: نوفل لوشاتو عباس عبدالله زاده تئاتر ایران خسارت اداره کل هنرهای نمایشی تئاتر ایران چهل سالگی دفاع مقدس هفته دفاع مقدس برنامه تلویزیونی فیلم سینمایی شبکه پنج سیما موسیقی ایرانی ویروس کرونا جشنواره فیلم مقاومت فیلم مستند فیلم کوتاه شبکه یک سیما سینمای مستند اداره کل هنرهای نمایشی تماشاخانه نوفل لوشاتو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۲۱۳۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صفا آقاجانی بازیگر پیشکسوت جراحی شد

آفتاب‌‌نیوز :

به نقل از روابط عمومی موسسه هنرمندان پیشکسوت، صفا آقاجانی بازیگر و گوینده چند روز قبل به علت مشکلات گوارشی درناحیه روده و کیسه صفرا عمل جراحی انجام داد. 

سیدعباس عظیمی، مدیرعامل موسسه هنرمندان پیشکسوت پس از گفتگوی تلفنی با این هنرمند خبر از سلامتی کامل او داد و بیان کرد: استاد آقاجانی در حال حاضر شرایط پایدار دارند و در حال استراحت و گذران دوران نقاهت در منزل خود هستند. 

صفا آقاجانی متولد ۱۳۳۵ بازیگر سینما، تئاتر، تلویزیون و رادیو است و از سال ۱۳۹۵ به عضویت موسسه هنرمندان پیشکسوت در آمده است.

آقاجانی در ۱۷ سالگی فعالیت هنری خود را با نمایش‌نامه «بام‌ها و زیر بام‌ها» در نقش مادر آغاز کرد و مورد تقدیر و تشویق قرار گرفت. 

نخستین تجربه تصویری او بازی در تله‌تئاتر «کار هر بز نیست خرمن کوفتن» که درسال ۵۶ از شبکه سراسری تلویزیون پخش شد.

آقاجانی یکی از بازیگران متن‌ها فیلم حمید سمندریان «تمام وسوسه‌های زمین» بود و در این فیلم در کنار بازیگرانی همچون هما روستا، احمد آقالو و رضا کیانیان به ایفای نقش پرداخت.

در سال ۱۳۶۳ آزمونی میان ۶۶۰۰ داوطلب بازیگری نمایش‌های رادیویی به منظور تجدید حیات نمایش رادیویی و زیر نظر جعفری جلوه برگزار شد که او در آن شرکت کرد و انتخاب شد. بعد از گذراندن کلاس‌های فشرده، در سال ۱۳۶۴ فعالیت رادیویی‌اش را آغاز کرد که تا به امروز ادامه دارد.

از سریال‌هایی که صفا آقاجانی در آن‌ها بازی کرده می‌توان به «پرستاران»، «بازی نقاب‌ها»، «قرعه»، «دوردست‌ها»، «دردسر‌های عظیم»، «زمانه»، «تا ثریا»، «سی‌امین روز»، «قفل یعنی کلید»، «طلسم‌شدگان»، «پیله‌های پرواز» و «خیالاتی» اشاره کرد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • مدیرکل هنرهای نمایشی به تماشای «شاماران» نشست
  • دورهمی پیشکسوتان عرصه موسیقی و تئاتر استان یزد
  • ارسال ۳۴۲ اثر به دبیرخانه جشنواره تئاتر فتح خرمشهر
  • میراث فرهنگی به سنگلج کمک کند/بی‌اعتنایی به طرح توسعه تئاتر قدیمی
  • صفا آقاجانی بازیگر پیشکسوت جراحی شد
  • اصغر همت با «گنجشک مفرغی» شهرام مکری به تئاتر برمی‌گردد
  •  منتخب جشنواره تئاتر رضوی به تماشاخانه مهر می آید
  • منتخب جشنواره تئاتر رضوی به تماشاخانه مهر می‌آید
  • «یاخته» منتخب جشنواره تئاتر رضوی به تماشاخانه مهر می‌آید
  • وزیر نیرو: سیل جنوب کشور خسارت جبران ناپذیری نداشت