Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در تاشکند، «شوکت میرضیایف» رئیس جمهور ازبکستان و «نورسلطان نظربایف» نخستین رئیس جمهور قزاقستان با یکدیگر دیدار و چگونگی و چشم انداز روابط راهبردی ازبکستان و قزاقستان را بررسی کردند.

این دیدار به پیشنهاد طرف قزاقستان در شهر مرزی «ساری آغاچ» استان «ترکستان» صورت گرفت.

مقامات دو کشور همچنین موضوعات بین‌المللی و منطقه‌ای نیز تبادل نظر کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

طرفین بر تداوم هماهنگی نزدیک و همکاری‌های موثر در سطح دولت با هدف رفع سریع پیامدهای شیوع جهانی پاندمی کرونا تأکید کردند.

در این دیدار بر اهمیت شکل گیری شرایط مناسب برای افزایش حجم مبادلات بازرگانی و دسترسی به شاخص‌های هماهنگ شده مبادلات، کمک برای اجرایی عملی طرح‌های اولویت‌دار تعاونی در صنعت، انرژی، کشاورزی و حمل و نقلی در چارچوب «نقشه راه» مشترک، حمایت از تماس‌های بین مناطقی و تبادلات فرهنگی تاکید شد.

در این دیدار همچنین پیشبرد شراکت منطقه‌ای در چارچوب توافقات نتایج دومین دیدار رایزنی روسای جمهور کشورهای آسیای مرکزی برگزار شده در ماه نوامبر سال گذشته میلادی در شهر تاشکند نیز بررسی شد.

علاوه بر این، ابعاد اصلی همکاری‌های متقابلا سودمند در چارچوب جامعه کشورهای مستقل مشترک المنافع مورد بررسی قرار گرفت.

در این دیدار شوکت میرضیایف و نورسلطان نظربایف مجددا بر پایبندی قاطعانه خود برای تحکیم پیوندهای حسن همجواری و روابط همه جانبه بین مردم برادر ازبکستان و قزاقستان تاکید کردند.

این دیدار در فضای شفاف و دوستانه سنتی برگزار شد.

هم‌اکنون قزاقستان یکی از بزرگترین همکاران بازرگانی ازبکستان محسوب می‌شود.

مبادلات بازرگانی ازبکستان و قزاقستان در سال 2019 میلادی با 10.6 درصد افزایش نسبت به سال قبل در سطح 2 میلیارد و 750 میلیون دلار قرار گرفته است.

هم اکنون در ازبکستان 260 شرکت با سرمایه‌گذاری قزاقستان از جمله 192 شرکت مشترک و 37 شرکت با سرمایه‌گذاری قزاقان در زمینه‌های ساختمان‌سازی، فرآورده‌های کشاورزی، تجارت، صنایع غذایی، فلزکاری و ماشین‌سازی فعالیت می‌کنند.

همچنین نمایندگی 3 شرکت قزاقستانی از طرف وزارت روابط اقتصادی و بازرگانی و سرمایه‌گذاری ازبکستان به ثبت رسیده است.

قزاقستان استقلال این کشور را در تاریخ 23 اکتبر سال 1992 میلادی به رسمیت شناخته و در همین روز بین این دو کشور روابط دیپلماتیک برقرار شده است.

انتهای پیام/ح

منبع: فارس

کلیدواژه: ازبکستان قزاقستان دیدار میرضیایف نظربایف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۲۱۴۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیام رئیس جمهور به زبان اردو

رئیس جمهور که در سفر پاکستان حضور دارد، در پیامی به زبان اردو تاکید کرد که ایران و پاکستان زمینه‌های قابل توجهی برای گسترش و توسعه روابط دارند.

به گزارش ایسنا، متن پیام سید ابراهیم رئیسی در شبکه اجتماعی ایکس به شرح زیر است:

اینجانب به نمایندگی از رهبر انقلاب اسلامی و ملت بزرگ ایران به مردم پاکستان که همواره مدافع اسلام، ارزش‌های اسلامی، مظلومان فلسطین و عدالت هستند، درود می‌فرستم.

با توجه به اشتراکات ایران و پاکستان، زمینه‌های قابل توجهی برای گسترش و توسعه روابط دو کشور وجود دارد.

دیگر خبرها

  • امنیت منطقه محور اصلی دیدار پوتین و علی‌اف
  • تاکید بر توسعه روابط تجاری وبازرگانی اصفهان وازبکستان
  • در دومین روز از سفر رئیس جمهور به پاکستان چه‌گذشت؟/ توسعه مبادلات اقتصادی محور سفر رئیسی
  • پیام رئیس جمهور به زبان اردو
  • سفر رئیس‌جمهور به پاکستان موانع توسعه روابط را از بین می‌برد
  • رئیس جمهور: به هیچ وجه نمی‌توان بین ملت پاکستان و ایران جدایی انداخت
  • در دیدار رئیسی با رئیس‌جمهور پاکستان چه گذشت؟
  • رئیس‌جمهور: اراده ایران و پاکستان بر توسعه روابط همه جانبه است
  • رئیسی: تقویت روابط ایران و پاکستان مطلوب برخی بیگانگان نیست
  • تحولات منطقه‌ای محور رایزنی کاظمی قمی و امیرخان متقی