Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-24@10:24:36 GMT

صادرکنندگان خوشنام را محدود نکنید

تاریخ انتشار: ۵ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۴۲۲۰۸۱

صادرکنندگان خوشنام را محدود نکنید

محمدرضا پورابراهیمی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: مجلس در سال‌های اخیر هیچ قانونی در خصوص بحث صاردات تغییر نداده است؛ اما بانک مرکزی با توجه به اختیاراتی که دارد در برخی دستورالعمل‌ها و آئین‌ها تغییراتی را ایجاد کرده است.

وی ادامه داد: کشور به دلیل محدودیت منابع ارزی در شرایط خاصی قرار دارد و سالانه در وضعیت غیرتحریمی حدود ۴۵ تا ۵۰ میلیارد دلار صادارت نفتی داشتیم که در شرایط تحریمی این عدد کاهش یافت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پورابراهیمی با اشاره به شیوع کرونا از اسفند سال ۹۸ گفت: اقتصاد جهانی هم تحت تأثیر این موضع قرار گرفت و به شدت قیمت‌های جاری و نفت پایین آمد و عملاً فروش نفتی تحت تأثیر قرار گرفت و درآمدهای ارزی کشور به شدت کاهش یافت.

نماینده مردم کرمان و راور بیان کرد: این موضوع و موضوع صادرات غیر نفتی باعث شد در بحث تراز کشور اشکالاتی پیش آید و نیاز است در بحث میزان مصارف و منابع با یک رویکرد متناسب با شرایط عمل شود تا بتوانیم تغییرات نرخ ارز و آثار تورمی ناشی از آن را مدیریت کنیم.

مدیریت تراز تجاری کشور در گرو بازگشت منابع ارزی صادراتی

وی گفت: بانک مرکزی در طول این ایام در خصوص بحث صارداتی تصمیماتی را اتخاذ کرد و گزارشی مبنی بر اینکه ۲۷ میلیارد دلار از منابع صادرات به چرخه اقتصاد کشور برنگشته است و نیاز است که صادرکنندگان این منابع را برگردانند تا بتوان تراز کشور را مدیریت کرد.

پورابراهیمی بیان کرد: این موضوع باعث شد بانک در این خصوص پی گیری هایی را انجام دهد؛ البته اعتقاد ما بر این بود که در بحث صادرات به محصولات کشاورزی که ارز بری کمتری دارد، توجه شود و اجازه دادیم روند صادرات از یک وضعیت متفاوت از مجموعه‌های بزرگ مانند پتروشیمی، فولادی و… باشد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس از برگزاری جلسه با رئیس بانک مرکزی که منجر به صادرات ۵۰ هزار تن صادرات کالاهای غیرنفتی از جمله پسته شد، خبر داد و افزود: اما با تغییر دستورالعمل‌ها بحث روال تسویه صادراتی دچار مشکلاتی شد.

وی گفت: با بانک مرکزی توافق شد هر کسی که صادرات انجام می‌دهد می‌تواند منابع ارزی را برای واردات کالا اختصاص بدهد یا به واردکننده دیگری بدهد و بر این اساس تسویه انجام شود. همچنین روش‌های دیگر موجود در حوزه بانک مرکزی در این توافق مدنظر قرار گرفت که متأسفانه بانک مرکزی این قرارداد را به شکلی به هم زد و باعث ایجاد وقفه مجدد در صادرات شد.

سازمان توسعه تجارت برای صادرکنندگان محدودیت ایجاد کرد

پورابراهیمی با تاکید بر اینکه حتی یک دلار حاصل از صادرات باید به کشور برگردد، افزود: اما با روش بانک مرکزی در خصوص بازگشت منابع ارزی و لغو کارت‌های بازرگانی و… قطعاً مخالف بودیم.

در این جلسه متوجه شدیم سازمان توسعه تجارت امسال سامانه‌ای را طراحی کرده که عملاً محدودیتی برای دریافت تسهلات متقاضیان (صادرکنندگان) ایجاد کرده است که تاکنون چنین چیزی وجود نداشته است وی به تشکیل جلسه فوق العاده در کمیسیون اقتصادی مجلس طی هفته گذشته اشاره کرد و گفت: در این جلسه متوجه شدیم سازمان توسعه تجارت امسال سامانه‌ای را طراحی کرده که عملاً محدودیتی برای دریافت تسهلات متقاضیان (صادرکنندگان) ایجاد کرده است که تاکنون چنین چیزی وجود نداشته است.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس بیان کرد: با ایجاد این سامانه همه صادرکنندگان ملزم به تمدید کارت بازرگانی هستند و این مساله هم به تسویه ارزی منوط شده است و در این خصوص سخت گیرهایی از سوی بانک مرکزی شده است که از نظر ما قابل قبول نیست.

وی گفت: در این جلسه اعلام کردیم صادرکننده‌ای که به عنوان مثال ۸۰ درصد را بازگرداننده است با صادرکننده‌ای که یک دلار هم بر نگرداننده، متفاوت است؛ بر این اساس بررسی شد که افرادی که تسویه ارزی را بیشتر از یک رقم مشخص انجام داده‌اند معاف کنیم و به مابقی را مهلت بدهیم.

پورابراهیمی اظهار کرد: اولین مصوبه این جلسه این بود که تسهیلات سال ۹۸ که حدود ۸۰۰ میلیارد تومان است خارج از سامانه سازمان توسعه تجارت قابلیت عملیاتی شدن داشته باشد. برای سال ۹۹ هم هر چه سریع‌تر از طریق سازمان توسعه تجارت برنامه جدیدی برای تنظیم مقرراتی که بانک مرکزی دارد در دستور کار بگذاریم.

صادرکنندگان خوشنام استثنا شوند

وی گفت: از نظر ما به هیچ عنوان قابل قبول نیست صادرکننده‌ای که سال‌ها به عنوان یک صارکننده شفاف و خوشنام در استان و کشور فعالیت کرده بخاطر شرایط محدودیت‌های ناشی از صادرات و انتقال ارز دچار مشکل کنیم.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: پیشنهاد کمیسیون این است که سازمان توسعه تجارت فهرستی از صادرکنندگان خوشنام را استخراج کند و از این جریان مستثنی شوند.

پورابراهیمی بیان کرد: لیست صادرکنندگان خوشنام در هفته پیش روی جمع بندی کرده و به بانک مرکزی تحویل می‌دهیم و امیدواریم در این زمینه به توافق برسیم؛ این لیست بر اساس یکسری شاخص‌ها استخراج می‌شود.

وی با تاکید بر لزوم حمایت از صادرکنندگان خوشنام اظهار کرد: بانک مرکزی باید بداند که صادرات خط مقدم اقتصاد ایران است؛ البته اقدامات بانک مرکزی باعث شده نزدیک ۲.۵ میلیارد دلار منابع ارزی به چرخه اقتصاد برگردد.

کد خبر 5032987

منبع: مهر

کلیدواژه: محمدرضا پورابراهیمی کمیسیون اقتصادی مجلس مجمع نمایندگان استان کرمان صادرات کالا ویروس کرونا چهل سالگی دفاع مقدس هفته دفاع مقدس شیراز آمار کرونا شهرکرد بوشهر شیوع کرونا دفاع مقدس جنگ تحمیلی کرمانشاه دفاع مقدس گرگان خطبه های نماز جمعه اردبیل کمیسیون اقتصادی مجلس صادرکنندگان خوشنام سازمان توسعه تجارت منابع ارزی بانک مرکزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۲۲۰۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعلام آمادگی بانک مرکزی برای ارائه ریز اطلاعات به مجلس

بانک مرکزی در واکنش به اظهارات برخی نمایندگان مجلس درباره عدم تأمین ارز واردات اعلام کرد: این بانک آمادگی دارد به منظور ارائه اطلاعات صحیح از وضعیت ارزی کشور؛  اطلاعات مورد نیاز را در اختیار نمایندگان مجلس شورای اسلامی قرار دهد. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، بانک مرکزی در واکنش به انتشار مطلبی به نقل از صدیف بدری نماینده مردم  اردبیل در مجلس شورای اسلامی با عنوان " وضعیت بازار ارز کاملا آشفته است/ بانک مرکزی به تولید کنندگان می‌گوید برای واردات مواد اولیه ارز ندارد"؛ ضمن تاکید بر جریان روان تامین و تخصیص ارز بابت واردات کالاهای اساسی، دارو، تجاری و بازرگانی اعلام کرد:  از ابتدای سال جاری تا یکم اردیبهشت  3 میلیارد دلار ارز برای کالاهای اساسی، صنایع و واردات در برابر صادرات از سوی بانک مرکزی تامین شده است .

براین اساس  از اول فروردین ماه تا اول اردیبهشت ماه 1403، سه میلیارد و 2 میلیون دلار ارز برای واردات کالاهای اساسی، دارو، تجاری و بازرگانی، واردات در مقابل صادرات و خدمات تامین شده است.

برای کالاهای اساسی به نرخ 28500 تومان 621 میلیون دلار،‌برای نیاز صنعت و تجهیزات تولید به نرخ 41 هزار تومان مبلغ یک میلیارد و 744 میلیون دلار و برای خدمات 539 میلیون دلار تامین ارز صورت گرفت.

همچنین برای واردات کالای اسای کشاورزی شامل گندم، دانه‌های روغنی و نهاده‌های دامی 548 میلیون دلار، برای دارو، مواد اولیه دارویی و تجهیزات پزشکی 73 میلیون دلار و در مجموع 621 میلیون دلار برای کالای اساسی و دارو ارز پرداخت شد.

لازم به ذکر است  تامین ارز نیمایی برای «صنایع حمل و نقل و خودرو»  معادل 398 میلیون دلار، «صنایع تجهیزات برق و الکترونیک» معادل 134 میلیون دلار، «صنایع معدنی» معادل 112 میلیون دلار ، «ماشین آلات و تجهیزات تولید» معادل 88 میلیون دلار و «منسوجات و پوشاک» معادل 155  میلیون دلار صورت گرفته است.

این گروه های صنایع همچنین به ترتیب 165، 26، 126، 91، یک میلیون دلار ارز توافقی یا واردات در مقابل صادرات تا پایاین فروردین ماه سال جاری دریافت کرده اند. 
علاوه بر این گروه ها، 861 میلیون دلار ارز نیمایی و 130 میلیون دلار ارز واردات در مقابل صادرات به سایر صنایع اختصاص داده شده است.

آمارها حاکیست حجم تراکنش ارزی کشور در سال 1402 از مرز 138 میلیارد دلار گذشت. بانک مرکزی سال گذشته بیش از 69 میلیارد دلار تامین ارز برای واردات کالا و خدمات مورد نیاز را انجام داد.برآورد اولیه نشان می‌دهد حجم صادرات کالا و خدمات نیز پارسال بیش از 85 میلیارد دلار بوده است.

در خاتمه ذکر این نکته ضروری است که بانک مرکزی آمادگی دارد به منظور ارائه اطلاعات صحیح از وضعیت ارزی کشور؛  اطلاعات مورد نیاز را در اختیار نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی قرار دهد .

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • مدیریت تمام نوسانات ارزی در اختیار بانک مرکزی نیست
  • اعلام آمادگی بانک مرکزی برای ارائه ریز اطلاعات به مجلس
  • قالیباف: تا هفته آینده گزارش جمع‌بندی موضوع ارز را به صحن می‌آوریم
  • ادعا و هشداری تازه؛ التهابات در بازار ارز بیشتر خواهد شد؟
  • اگر با سیاست بانک مرکزی پیش برویم التهابات بازار ارز بیشتر خواهد شد
  • گزارش جلسه ارزی مجلس و دولت هفته آینده در صحن قرائت می‌شود
  • قالیباف: گزارش جلسه ارزی مجلس و دولت هفته آینده در صحن ارائه می‌شود
  • هفته آینده گزارش جمع‌بندی جلسه ارزی مجلس و دولت در صحن ارائه می‌شود
  • هفته بعد گزارش جلسه ارزی مجلس و دولت در صحن مطرح می‌شود
  • گزارش جلسه ارزی مجلس و دولت هفته آینده در صحن ارائه می‌شود