Web Analytics Made Easy - Statcounter

 خبرگزاری فارس ـ اراک، 11 شهریور ماه سال 1397 بود که بر اثر قصور یک دندانپزشک، دخترکی خردسال به نام روناک در آستانه سومین بهار زندگیش همچون گلی پرپر شد و برای همیشه از میان خانواده‌اش پر کشید.

هنوز چند ماه از مرگ روناک نگذشته بود و همان پزشک که قصور پزشکی‌اش در مرگ روناک صد درصد به تایید مراجع ذی‌ربط رسیده بود، بر اثر اشتباهی دیگر امیرعلی را هم به کما فرستاد و باعث معلولیت مغزی پسر بچه‌ای چهار ساله شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دو سال از آن حادثه تلخ می‌گذرد، اما هنوز صدور رای برای پزشکی که قصورش در هر دو حادثه محرز و مشخص شده، در نظام پزشکی با ابهاماتی همراه است که به گفته مادر روناک از مرگ فرزند  دردناک‌تر است.

 در حکم صادره از سوی هیات بدوی انتظامی پیرامون پرونده امیرعلی آمده بود: قصور در درمان منتهی به آسیب سیستم عصبی مرکزی امیرعلی ترابی فرزند غلام توسط پزشک یاد شده محرز دانسته و با استناد به ماده ۳ بند ت ماده ۲۲ آیین نامه انتظامی رسیدگی به تخلفات صنفی و حرفه ای شاغلین حرفه ای پزشکی و وابسته در سازمان نظام پزشکی و بند ز تبصره ۱ ماده ۲۸ قانون سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران مصوب 1383.8.16 مجمع تشخیص مصلحت نظام و تکرار قصور از سوی پزشکی یاد شده حکم به محکومیت نامبرده به محرومیت دائم از اشتغال به حرفه های پزشکی و وابسته در تمام کشور صادر شد.

 

و در خصوص پرونده اول که مربوط به روناک  بود نیز پس از بررسی‌های دقیق، رای به پنج سال محرومیت از طبابت برای دندانپزشک خاطی صادر شد.

این حکم مورد اعتراض قرار گرفت و در رای دادگاه تجدیدنظر برای قصور دندانپزشک در پرونده اول که مربوط به روناک بود، رأی به پنج سال محرومیت از طبابت برای دندانپزشک خاطی صادر شد.

در خصوص پرونده امیرعلی نیز دادیاری و دادستانی اقدام به صدور رأی مبنی بر محرومیت مادام‌العمر دندانپزشک از طبابت کردند و پس از صدور کیفرخواست در هیأت بدوی انتظامی پزشکی قانونی، حکم مربوطه صادر و طی آن پزشک معالج به محرومیت دائم از اشتغال به حرفه‌های پزشکی و وابسته در تمام کشور محکوم شد.

این رأی به‌عنوان شدیدترین حکم از سوی نظام پزشکی استان در مرحله بدوی صادر شد و ظرف مدت ۲۰ روز پس از ابلاغ، قابل تجدیدنظر در هیئت تجدید نظر انتظامی نظام پزشکی استان بود.

در رای صادره در مرحله تجدید نظر، دندانپزشک خاطی به محرومیت یکساله از طبابت برای بزرگسالان(افراد بالای 14 سال) و محرومیت مادام‌العمر از طبابت برای اطفال(افراد زیر 14 سال) محکوم شد.

در اعتراض به حکم دادگاه تجدیدنظر پرونده در شعبه دوم هیات عالی انتظامی نظام پزشکی مورد رسیدگی قرار گرفت که به گفته مادر روناک رای صادره ابهامات بسیاری داشته و تعجب برانگیز است.

مادر روناک می‌گوید: در رای هیات عالی آمده است تخلف محکوم علیه محرز و مسلم بوده ولی مجازات تعیینی با میزان قصور وی متناسب نبوده است که این جای بسی تعجب است که آیا محرومیت یکساله از طبابت برای بزرگسالان(افراد بالای 14 سال) و محرومیت مادام‌العمر از طبابت برای اطفال(افراد زیر 14 سال) برای کسی که یک دختر بچه را به چنگال مرگ فرستده و پسر بچه‌ای را نیز دچار زندگی نباتی کرده، متناسب نیست؟

وی می افزاید: متاسفانه در رای صادره تنها یک سال محرومیت از اشتغال به حرفه‌ای پزشکی و وابسته در کل کشور برای روناک و سه ماه محرومیت برای امیرعلی در نظر گرفته شده، در حال که بر اساس قانون چنانچه پزشکی دوبار دچار قصور شود، باید حکم پرونده دوم تشدید یابد، اما در پرونده امیرعلی تنها سه ماه در نظر گرفته شده است.

وی بیان می‌کند: من فرزند دخترم را برای همیشه از دست دادم، امیرعلی دچار زندگی نباتی شده و روز به روز شرایط نگهداری و جسمانی‌اش بدتر و بدتر می‌شود، به راستی مجازات پزشک باید تنها یک سال محرومیت باشد؟ آیا کسانی که رای به این حکم داده‌اند، اگر چنین مشکلی برای فرزند خودشان پیش می‌آمد بازهم چنین رای صادر می‌کردند؟

مادر روناک بیان می‌کند: چرا در رای صادره نام و نشانی هیچ عضوی مشخص نیست، حکم تنها چند امضای بدون نام و نشان داد؟ آیا کسانی که بر اثر قصور پزشکی دچار زیان و ضرر می‌شوند، نباید احقاق حق کنند، متاسفانه به دلیل اینکه مردم آگاهی و شناخت دقیقی از حقوق پزشکی خود ندارند، همیشه باید قربانی قصور پزشکان شوند، پرونده روناک به دلیل رسانه‌ای شدن در جریان رسیدگی قرار گرفت و اما پرونده‌های بسیاری از قصور پزشکی هستند که چندین سال از آن می‌گذرد و هیچ کدام به حق و حقوق خود نمی‌رسند چرا که کسانی در مورد قصور پزشکی رای می‌دهند که خود پزشک هستند و این به هیچ عنوان عادلانه نیست.

وی تاکید کرد: رای شعبه دوم هیات عالی به دلیل اینکه در پرونده دوم تشدیدی صورت نگرفته، دچار ایراد است که قطعا نسبت به آن اعتراض خواهیم کرد.

گزارش این حادثه با عنوان««وقتی قصور پزشکی در مرگ روناک «امیرعلی» را هم به کما برد» در تاریخ 18 بهمن ماه در خبرگزاری فارس استان مرکزی منتشر شد.» 

به گزارش فارس «قانون برخود جدی با پزشکان متخلف را مصوب کنید» سوژه‌ای بود که پس از انتشار این گزارش در سامانه فارس من به ثبت رسیده است.

گزارش‌ها و پیگیری‌های انجام شده فارس در رابطه به این گزارش را می‌توانید در لینک‌های زیر مطالعه کنید.

«فارس من| سازمان نظام پزشکی هرچه سریع‌تر پرونده امیرعلی و روناک را بررسی کند»،  «فارس من| امیرعلی به هوش آمد اما ...»، «راه‌های بررسی تخلفات پزشکان/ توصیه رئیس قوه قضائیه در تبدیل مجازات زندان»، «فارس من| حکم دادستانی در پرونده قصور پزشکی در پرونده روناک فردا صادر می‌شود»،«فارس من| مطب پزشک مقصر در مرگ روناک به دستور دادستان اراک پلمب شد»، «فارس من| سالگرد روناک، قربانی قصور دندانپزشکی در اراک».

 انتهای پیام/

 

منبع: فارس

کلیدواژه: امیرعلی حاجی زاده مرگ قصور پزشکی پزشکی پزشک روناک فارس اراک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۲۳۳۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صدور حکم قطعی پرونده کثیرالشاکی «الماس مال» کرمان

به گزارش خبرگزاری مهر، مهدی بخشی با اشاره به صدور حکم قطعی محکومان پرونده کثیرالشاکی پروژه ساختمانی الماس مال شهر کرمان گفت: این پرونده با عنوان اتهامی و ارتکاب بزه مشارکت در معرفی مال غیر به عوض مال خود در پروژه احداث چندین طبقه ساختمان و تعداد زیادی واحد با شکایت بیش از ۶۵ نفر شکات پرونده به شعبه بازپرسی کرمان ارجاع گردید.

وی افزود: با پایان تحقیقات تکمیلی از سوی بازپرس پرونده، شعبه کیفری دو وارد رسیدگی شده و متهمان را از جنبه عمومی به ٣ سال حبس و جزای نقدی به میزان ٧٠ میلیارد ریال محکوم کرد که با اعتراض محکومان، پرونده در دادگاه تجدیدنظر استان مطرح و پس از رسیدگی حکم محکومیت قطعی متهم اصلی مشارکتاً با محکوم دیگر صادر شد.

این مقام عالی قضائی در استان کرمان با تأکید بر اینکه جبران خسارت و استیفای حقوق مالباختگان اولویت دستگاه قضائی استان است ابراز کرد: شکات می‌توانند از جنبه خصوصی همانگونه که در دادنامه ذکر شده جهت مطالبه مال خود مبادرت به طرح دادخواست حقوقی نمایند. همچنین مردم هوشیار باشند با اعتماد به وعده‌های واهی و ظاهر موجه و فریبنده متهمان، موجب تضییع اصل سرمایه مادی و ایجاد فشار روانی مضاعف بر خود و خانواده‌هایشان نشوند.

کد خبر 6082336

دیگر خبرها

  • صدور حکم قطعی پرونده کثیرالشاکی «الماس مال» کرمان
  • ارائه پنج هزار و ۸۰۰ خدمت بسیجیان جامعه پزشکی در چهارمحال و بختیاری
  • کمیسیون پزشکی حج تمتع ۱۴۰۳ در گلستان تشکیل شد
  • ارائه بیش از ۵ هزار و ۸۰۰ خدمت رایگان از سوی بسیجیان جامعه پزشکی
  • پلمب مطب یک پزشک در کوهدشت/ پزشک متخلف ۱۱ میلیارد ریال جریمه شد
  • تعرفه‌های غیرمنطقی عاملی برای افت کیفیت خدمات سلامت است
  • چرا ایرانی‌ها، پزشک عمومی را قبول ندارند؟ | گمشده‌ای به نام پزشک عمومی روی تابلوی مطب‌ ها
  • ماجرای تعریف رهبر انقلاب از همسرشان در حضور یک پزشک | هدیه ای که پس داده شد
  • تعیین وضعیت پزشکی۹۷ درصد از زائران حج در سیستان و بلوچستان
  • محکومیت چشم پزشک متخلف در مشهد