Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیر بخش نمایشنامه‌نویسی جشنواره تئاتر مقاومت گفت: در بخش نمایشنامه نویسی هفدهمین جشنواره تئاتر مقاومت، توجه به وجوه تکنیکی نمایشنامه‌ها و توجه به ساختار و ساختمان در کنار اندیشه، مضمون و ایدئولوژی، اولویت رویکردی و راهبردی ما است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ ایوب آقاخانی نویسنده، کارگردان و بازیگر که در سال جاری مسئولیت بخش  نمایشنامه‌نویسی هفدهمین جشنواره تئاتر مقاومت را برعهده دارد، درباره رویکرد این دوره از جشنواره در انتخاب و گزینش آثار بخش نمایشنامه‌نویسی این دوره از جشنواره گفت: ذات حضور من در تصدی مدیریت این بخش، خود به خود موید این نکته ساده است که من خواهش‌هایی کردم و این خواهش‌ها حداقل در حوزه توافقات شفاهی برآورده شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اصلی‌ترین محور خواهش‌های من این بوده و هست که سعی کنیم در این دوره از جشنواره متفاوت باشیم. این تفاوت را نه در راستای ذات ایجاد تفاوت، بلکه در راستای کیفی‌سازی نمایشنامه‌های حوزه مقاومت، مدیریت کنیم. بدون تردید ما در این دوره حتی اگر هیچ برگزیده‌ای نداشته باشیم، به هیچ عنوان از آثار شعارزده و متهیج استقبال نخواهیم کرد. تمام هم و غم ما این است که امسال تعریف نسبتاً متفاوتی از درخواست‌های حوزه‌های اجرایی در راستای شکل دادن به درام‌های مربوط به مضمون مقاومت بروز دهیم. یعنی بفهمانیم که اگر بیشتر و چرب‌تر شعار دهیم، لزوماً مدیر مربوطه استقبال نخواهد کرد.

او در ادامه افزود: هر آنچه که ما در راستای آثار مربوط به مقاومت از دست داده‌ایم، محصول رویکرد شعارزدگی و استقبال و تحسین از شعارزدگی و سطحی‌نگری و جایزه دادن به سطحی‌نگری بوده است. اصلی‌ترین و متفاوت‌ترین محور هفدهمین دوره از جشنواره تئاتر مقاومت این خواهد بود که توجه به وجوه تکنیکی نمایشنامه‌ها و توجه به ساختار و ساختمان در کنار اندیشه، مضمون و ایدئولوژی، اولویت رویکردی و راهبردی ما است. اگر آثار راه‌‌یافته به جشنواره این مسائل را نادیده بگیرند، ما هم ناگزیر خواهیم بود که آن‌ها را نادیده بگیریم. اگر شرکت‌کنندگان مثل اروپا و دنیای غرب بتوانند از دل این موقعیت ازلی و ابدی حاصل‌‌خیز جنگ در حوزه درام، نمایشنامه شکیلی خلق کنند، ما حتماً با آغوش باز از آن‌ها استقبال خواهیم کرد.

آقاخانی در خصوص استقبال هنرمندان از بخش نمایشنامه‌نویسی هفدهمین جشنواره تئاتر مقاومت عنوان کرد: استقبال‌ها بسیار خوب بوده است. تقریباً از اولین روزهایی که فراخوان جشنواره اعلام شد، ما با یک رشد تصاعدی چشم‌گیر مواجه بودیم و اکنون نیز حجم زیادی نمایشنامه از سراسر ایران در اختیار ما است. البته ما تا اواخر مهرماه فرصت داریم و چشم‌ انتظار آثار جدیدتر نیز هستیم ولی تاکنون هم حجمی از آثار به دست ما رسیده که بررسی آن‌ها بسیار پیچیده و سخت است. آمار و ارقام زیاد است ولی احتمال وجود نمایشنامه‌هایی از جنس مورد نکوهش در بین آن‌ها زیاد باشد هم بسیار بالا است. ما در ترکیب داوران و توجیه سیستم داوری به صورتی عمل خواهیم کرد که حداکثر توجه به استحکام ساختاری و ظرافت‌های ساختمانی صورت گیرد.

او در پاسخ به این پرسش که آیا تعداد آثار مورد پذیرش مشخص است و در نهایت چند اثر برگزیده خواهند شد؟ اظهار کرد: مسیری که ما می‌رویم روشن است ولی اجازه می‌خواهم به تناسب شرایط پیش‌آمده چیزی نگویم چون ممکن است به سبب موجی که از هیجان در ما به خاطر کیفیت آثار ایجاد شود رایزنی کرده تا بتوانیم تعداد بیشتری از آثار را تحسین کنیم. همه این‌ها به شرایط بستگی دارد ولی به لحاظ اعلام فراخوانی بدیهی است که ما مقام اول تا سوم را خواهیم داشت و علاوه‌بر آن تقدیرهایی هم صورت می‌گیرد.

این نویسنده و کارگردان تئاتر درخصوص توجه به اقتباس در این دوره از جشنواره تصریح کرد: شاید در دوره‌های قبل برخی از نمایشنامه‌ها رویکرد اقتباسی داشته‌اند ولی من این بار مصرانه روی یک نیاز ذره‌بین گذاشتم و آن هم توجه به ادبیات این عرصه است. بنابراین تمایز این دوره از جشنواره با دوره‌های گذشته این است که این بار خودمان از نمایشنامه‌نویسان دعوت می‌کنیم که لطفاً به اقتباس هم فکر کنید.

 

انتهای پیام/

منبع:هنر آنلاین

منبع: دانا

کلیدواژه: جشنواره تئاتر مقاومت بخش نمایشنامه نویسی دوره از جشنواره نمایشنامه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۲۳۶۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دکتر طهرانچی: ۸۰۰ زمینه پژوهشی در حوزه مهدویت احصا شد

به گزارش گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، نشست مشورتی برگزاری چهارمین دوره جشنواره علمی، فرهنگی و هنری امامت و مهدویت به ریاست دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی و با حضور دکتر علی سروری مجد قائم مقام رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمد شریفانی مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی و جمعی از معاونان و روسای استان‌ها برگزار شد.

دکتر طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در این نشست ضمن قدردانی از زحمات و تلاش‌های تمامی عوامل برگزاری سومین دوره جشنواره علمی، فرهنگی و هنری امامت و مهدویت، به پیشنهاد برگزاری همایش علمی زیارت جامعه کبیره اشاره کرد و گفت: تاکنون ۱۵ انجمن علمی مهدویت در دانشگاه آزاد اسلامی راه اندازی شده و بیش از ۸۰۰ زمینه پژوهشی در این حوزه احصا شده است. مضمون زیارت جامعه کبیره، مقام امامت و شأن ائمه اطهار (ع) و وظایف شیعیان در مقابل اهل بیت (ع) است، پس فقط نباید از جنبه علمی به آن پرداخته شود، بلکه باید فراز‌های این زیارت را به متن جامعه ببریم. 

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه زیارت جامعه کبیره ظرفیت فعالیت‌های بزرگ فرهنگی دارد، افزود: زیارت جامعه کبیره ظرفیت‌های فراوانی در حوزه شعر، نظم، نثر، سرود، دل نوشته، خطاطی، نقاشی و ... دارد که می‌تواند به عنوان موضوع محوری چهارمین دوره جشنواره علمی، فرهنگی و هنری امامت و مهدویت مورد توجه قرار بگیرد. 

وی با تأکید بر پرهیز از نگاه اداری و کارمندی به برگزاری جشنواره امامت و مهدویت، اظهار کرد: همه فعالیت‌های اجرایی جشنواره علمی، فرهنگی و هنری امامت و مهدویت باید توسط کانون‌های دانشجویی و دانشجویان انجام شود. البته کارمندان علاقه‌مند هم می‌توانند در امور جشنواره مشارکت داشته باشند، اما محوریت جشنواره امامت و مهدویت با دانشجویان است و این موضوع باید مورد توجه رؤسای واحد‌های دانشگاهی قرار بگیرد. 

دکتر طهرانچی با اشاره به ایفای نقش جدی رؤسای دانشگاه آزاد اسلامی استان‌ها و لزوم نمادسازی برای جشنواره از جمله تولید سرود فراگیر، خاطرنشان کرد: چهارمین دوره جشنواره امامت و مهدویت با مشارکت و همکاری دیگر دانشگاه‌ها و مدارس در سطح کشور برگزار خواهد شد و مسئولان استانی نیز در جلسات جشنواره‌های موضوعی هر استان حضور خواهند داشت. 

جشنواره علمی، فرهنگی و هنری امامت و مهدویت با هدف جریان سازی ترویج فرهنگ امامت و مهدویت، عمل به مودت فی القربی و رواج گفتمان سازی در این عرصه معنوی هرساله از ۱۳ رجب تا نیمه شعبان توسط دانشگاه آزاد اسلامی و با همت مؤسسه فرهنگی و هنری امامت و مهدویت برگزار می‌شود. 

براساس پیش‌بینی‌های انجام شده، امسال شرایط میزبانی از ۱۵۰ هزار شرکت کننده در چهارمین دوره جشنواره علمی، فرهنگی و هنری امامت و مهدویت انجام شده و بخش دانشجویی جشنواره با کمک معاونت علوم تربیتی و مهارتی تقویت شده و در ۱۰ منطقه از کشور برگزار خواهد شد.

همچنین نشست‌های فصلی گروه مشورتی جشنواره به منظور تبادل نظر با هدف ارتقاء برنامه‌ها برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • رشد ۵۰ درصدی آثار هنری شرکت کننده در جشنواره بین المللی امام رضا
  • طهرانچی: ۸۰۰ زمینه پژوهشی در حوزه مهدویت احصا شد
  • دکتر طهرانچی: ۸۰۰ زمینه پژوهشی در حوزه مهدویت احصا شد
  • پیش بینی استقبال ۱۰ برابری از جشنواره امسال تئاتر کودک و نوجوان رضوی
  • ۸۴ بهار با رادیو
  • شرکت ۲۸ کشور دنیا در جشنواره بین‌المللی پوپک
  • اجرای طرح جامع مدیریت دریاچه نمک قم در دوره پنج ساله
  • ارسال اثر به دبیرخانه جشنواره تولیدات فضای مجازی همدان 
  • اعلام راهبردهای مدیریت حوزه علمیه خواهران استان هرمزگان در سال جدید
  • برگزاری جشنواره طرح‌های تربیتی بسیج دانش آموزی در بام ایران