Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-04-25@20:13:30 GMT

اعراب بزرگترین خریداران سلاح هستند

تاریخ انتشار: ۵ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۴۲۴۸۶۹

اعراب بزرگترین خریداران سلاح هستند

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، کشورهای خاورمیانه از مهمترین کشورهای وارد کننده سلاح به شمار می‌آیند و طی سالهای گذشته تاکنون، به دلیل درگیری‌ها و جنگ‌های داخلی، دولت و طرف‌های غیر دولتی در این کشورها به خرید انواع سلاح روی آوردند.

به نوشته پایگاه خبری «الفرات»، در یک پژوهش جدید که مرکز «سیاست‌های بین‌المللی» انجام داد، آمار و اطلاعاتی درباره میزان سلاح‌های صادر شده از سوی قدرتهای جهانی به خاورمیانه و شمال آفریقا از سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۹ و نیز بیشترین وارد کنندگان این تسلیحات مشخص می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر اساس این پژوهش، ایالات متحده با اختصاص ۴۸ درصد از نسبت سلاح‌های صادر شده به خاورمیانه و شمال آفریقا، در صدر کشورهای صادرکننده اسلحه قرار می‌گیرد.پس از آن، روسیه با ۱۷ درصد، فرانسه با ۱۱ درصد، بریتانیا و آلمان  با ۵ درصد در رده‌های بعدی قرار می‌گیرند.

بنا بر این گزارش، طی سالهای ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۹ میلادی، این ۵ کشور ۸۵ درصد سلاح‌های صادر شده به خاورمیانه و شمال آفریقا را به خود اختصاص داده‌اند و چین تنها ۳ درصد این سلاح‌ها را صادر کرده است.

بنا بر این پژوهش، بزرگترین واردکنندگان این سلاح‌ها، به ترتیب عبارتند از: 

۱- عربستان سعودی با ۲۹.۵ درصد

۲- مصر با ۱۴.۲ درصد

۳- الجزائر با ۱۰.۴ درصد

۴- امارات -با ۸.۵ درصد

۵- عراق با ۸.۴ درصد

در این میان، عربستان ۷۴ درصد، کویت ۷۰درصد، امارات ۶۸ درصد ، قطر ۵۰ درصد و بحرین ۳۳ درصد سلاح‌های وارداتی خود را از آمریکا خریداری کرده‌اند. ضمن اینکه سلاح‌های آمریکایی نسبت بالایی در خریدهای تسلیحاتی مغرب (۹۱ درصد)، اسرائیل (۷۸ درصد) و اردن (۷۳ درصد) و لبنان (۷۳ درصد) را به خود اختصاص داده‌اند.

به طور کلی این پژوهش می‌گوید که ایالات متحده آمریکا، بزرگترین صادرکننده سلاح به دو سوم از کشورهای منطقه یعنی ۱۳ کشور از ۱۹ کشور است.

پربیننده ترین بایدن برای بازگشت به برجام شرط گذاشت مذاکرات محرمانه ایران و ترامپ در عمان آزادی ۳۱هزار زندانی فلوریدایی برای رای به بایدن ترامپ و ملانیا هو شدند! +عکس شکست برگزیت سه‌برابر بیشتر از کرونا به اقتصاد بریتانیا ضربه خواهد زد/ بوریس جانسون مرتکب بزرگترین خودتخریبی اقتصادی

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: بحرین خاورمیانه قطر کشورهای عربی مصر آمریکا ارتش عراق صادرات سلاح خرید سلاح ارتش مصر ارتش های جهان کشورهای حاشیه خلیج فارس ارتش عربستان تولید سلاح قیمت طلا قیمت لوازم خانگی سهام عدالت ۵ درصد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۲۴۸۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بودجه نظامی ایران در سال ۲۰۲۳؛ چهارم در خاورمیانه و بیست و ششم در دنیا /

موسسه بین‌المللی تحقیقات برای صلح موسوم به «سیپری» در تازه‌ترین گزارش خود در خصوص بودجه نظامی کشورهای مختلف، می‌گوید ایران در سال ۲۰۲۳ نسبت به سال ۲۰۲۲ هزینه‌های نظامی خود را افزایش داده است.   به گزارش عصر ایران به نقل از یورو نیوز؛ بر اساس این گزارش که بر پایه آمارهای رسمی و دولتی کشورهای مختلف جهان حاصل می‌شود، جمهوری اسلامی ایران در سال ۲۰۲۳ مبلغ ۱۰ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار صرف هزینه‌های نظامی کرده است. این عدد نسبت به سال ۲۰۲۲ شش دهم درصد افزایش یافته است.    بر اساس اعلام این موسسه، میزانی که ایران برای هزینه‌های دفاعی خرج کرده معادل ۲.۱ درصد تولید ناخالص داخلی کشور بوده است.    در منطقه خارمیانه کشورهای عربستان سعودی، اسرائيل و ترکیه بیش از ایران در سال ۲۰۲۳ برای صنایع نظامی خرج کرده‌اند. عربستان با تخصیص ۷۵ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار نه تنها در منطقه خاورمیانه در رده نخست قرار دارد که حتی در جهان هم بعد از ایالات متحده آمریکا، چین، روسیه و هند در جایگاه پنجم ایستاده است.    بعد از عربستان این اسرائيل است که با صرف ۲۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار در جایگاه دوم در منطقه خاورمیانه و پانزدهم جهان ایستاده است. ترکیه هم با ۱۵ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار در رده بیست و دوم دنیا قرار دارد و بیش از ایران در امور نظامی هزینه کرده است.    بر اساس نتایج این تحقیق، رتبه ایران در رده‌بندی جهان نسبت به سال ۲۰۲۲ هفت رده بالاتر رفته و از جایگاه ۳۳ به رده ۲۶ رسیده است. سهم ایران در کل هزینه‌های تسلیحاتی در جهان در سال ۲۰۲۳ حدود چهار دهم درصد بوده است. این در حالی‌است که عربستان سعودی، اسرائيل و ترکیه به ترتیب سهمی ۳.۱، ۱.۱ و شش دهم درصدی از کل هزینه‌کرد در صنایع نظامی در سال ۲۰۲۳ جهان داشته‌اند.    این گزارش که هزینه‌ها در صنایع نظامی کشورهای مختلف در تمامی نهادهای مربوطه را مورد بررسی قرار داده می‌گوید سهم هزینه‌های نظامی اختصاص یافته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی دست‌کم از سال ۲۰۱۹ به بعد رو به افزایش بوده است.   بر این اساس سهم سپاه پاسداران در کل هزینه‌های نظامی ایران در سال ۲۰۱۹ حدود ۲۷ درصد بوده اما این میزان در سال ۲۰۲۳ به ۳۷ درصد افزایش یافته است.    علاوه بر این در سال ۲۰۲۳ هزینه‌های مربوط به خرید هواپیما از شرکت صنعتی هواپیماسازی ایران (هسا) نیز در مدت مشابه ۲۷ درصد افزایش یافته است.    از تولیدات هسا می‌توان به هواپیماهای بدون سرنشین (پهپاد) که سپاه آنها را تولید و مورد استفاده قرار می‌دهد اشاره کرد.   کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • لوکاشنکو: غربی‌ها برای کنترل اوکراین، آن را به معتاد پول و سلاح تبدیل کرده‌اند
  • آغاز به کار نشست تحولات خاورمیانه بریکس در مسکو
  • ایران دفعه بعد، ۳ هزار موشک و پهپاد به اسرائیل می‌زند، یا ۳۰ هزار؟! | اسرائیل تنها در صورتی از سلاح اتمی استفاده می‌کند که ....
  • آماده سازی گسترده ارتش اسرائیل برای حمله به رفح+ تصاویر/ حماس آب پاکی را روی دست کشورهای عربی ریخت
  • شش الزامی که خریداران سرخابی‌ها باید رعایت کنند
  • اسرائیل؛ اسم رمز سکوت تاریخی اعراب!
  • ۶ الزامی که خریداران سرخابی‌ها باید رعایت کند
  • حماس پیشنهاد عجیب کشورهای عربی را قاطعانه رد کرد
  • بودجه نظامی ایران در سال ۲۰۲۳؛ چهارم در خاورمیانه و بیست و ششم در دنیا /
  • تثبیت قدرت ایران در خاورمیانه/ هیچ اقدامی علیه منافع ملی ما بی پاسخ نخواهد ماند