Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-24@12:13:48 GMT

۳ روز مانور فرضی توسط آتش‌نشانی زنجان

تاریخ انتشار: ۵ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۴۲۴۹۸۱

۳ روز مانور فرضی توسط آتش‌نشانی زنجان

معاون عملیات سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری زنجان با اشاره به انجام سه روز مانور فرضی توسط آتش‌نشانی گفت: آتش‌سوزی روشاسنتر صرفا یک عملیات فرضی بود.

به گزارش ایمنا، ابوالفضل رستمی اظهار کرد: به مناسبت هفتم مهرماه روز ایمنی، مانور عملیاتی توسط آتش‌نشانی زنجان اجرا شد.

وی با اشاره به اینکه برای اجرای این مانور، هفت سناریو پیش‌بینی شده بود، گفت: این سناریوها شامل نجات از چاه، نجات غریق، نجات محبوس در آسانسور، نجات از ارتفاع، اطفای حریق مجتمع تجاری، عملیات اطفای حریق مجتمع روشا سنتر، اطفای حریق دو منزل مسکونی همجوار و تصادفات جاده‌ای بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معاون عملیات سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری زنجان با اشاره به اینکه در این عملیات‌ها ۲۱ گروه عملیاتی با حضور ۱۰۹ نیروی عملیاتی و ۱۰ نیروی ستادی حضور داشتند، تصریح کرد: در مجموع ۱۱۹ آتش‌نشان در این زمینه همکاری کردند.

رستمی با بیان اینکه اکیپ عملیاتی روشاسنتر نیز ۱۵ نفر بود، تصریح کرد: نیروهای اطفای حریق این مجتمع در قالب هشت تیم اطفای حریق و هفت اکیپ امداد و نجات انجام شد.

وی ادامه داد: عملیات مربوط به روشاسنتر در قالب تخلیه اضطراری محبوسین و مصدومین اجرایی شد.

معاون عملیات سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری زنجان تصریح کرد: در این عملیات فرضی سه مصدومی که حال وخیم داشتند به صورت فرضی از مجتمع پایین آورده شدند.

رستمی گفت: مانور مثل آمادگی عملیاتی نیروهای آتش نشان بود که با توجه به اینکه هفته ایمنی و روز آتش‌نشانی نزدیک بود بحث آمادگی نیروها محک زده شد.

وی با اشاره به اینکه مانورها در سه روز به صورت روزانه و شبانه عملیاتی شد، تصریح کرد: طبق آنالیزی که انجام شد، آمادگی عملیاتی نیروها قابل قبول بود.

معاون عملیات سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری زنجان با بیان اینکه عملیات انجام شده در روشا سنتر صرفاً یک مانور بود، اضافه کرد: این عملیات فرضی بوده و آتش‌سوزی در این محل رخ نداده بود و همه این اقدامات با همکاری مالک انجام شد.

رستمی هدف از برگزاری این مانورهای فرضی را ایجاد آمادگی بیشتر در بین آتش‌نشانان عنوان کرد و گفت: البته آمادگی نیروهای عملیاتی در این عملیات‌ها خوب ارزیابی شد.

وی با اشاره به اینکه در آینده نزدیک دوره‌های عملیاتی برای پاسخگویی به حوادثی همچون حریق مواد شیمیایی و خطرناک و حوادث رادیو اکتیو نیز برگزار خواهد شد، اضافه کرد: در حال حاضر هم حوادث مربوط به حریق شهرک‌های صنعتی توسط آتش‌نشانی انجام می‌شود.

منبع: فارس

کد خبر 446348

منبع: ایمنا

کلیدواژه: شهرهاي ايران حقوق شهروندی مشارکت شهروندان مدیریت شهری طرح جامع مدیریت شهری شهرداری زنجان شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق توسط آتش نشانی اطفای حریق انجام شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۲۴۹۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وضعیت تجهیزات آتش نشانی در ایران چگونه است؟

حوادث آتش نشانی، بخش ناگزیری از حوادث زندگی بشر هستند. از دیرباز، این حوادث به روش­های مختلف به عنوان یک عامل خسارت شدید شناخته می­شوند.

آتش سوزی جنگلها حتی در زمان انسانهای اولیه نیز حضور داشته و از آن زمان تا به امروز، خطرات ناشی از حریق و پیشرفت فناوری انسان، همواره سعی دارند از یکدیگر سبقت بگیرند.

در جهان امروز، آتش سوزی دنیای بسیار بزرگی دارد. حوادث آتش سوزی دیگر محدود به شعله کشیدن چوب یا پارچه نیست بلکه انواع پیشرفتهتری از آتش سوزی شامل آتش سوزی تجهیزات الکتریکی، مواد شیمیایی آزمایشگاهی، مواد محترقه و انفجارپذیر و آتش سوزی هستهای، انسان را در معرض خطر قرار میدهند. اگر در قرنهای گذشته میتوانستیم به سادگی و به کمک آب یا خاک به اطفای حریق بپردازیم، امروز دیگر چنین شرایطی نداریم. برخی انواع آتش سوزی به کمک آب خاموش نمیشوند و گاهی، حتی بیش از پیش شعله خواهند کشید. بنابراین، باید برای این انواع آتش از خاموشکنندههای موثرتری استفاده کرد.

در کنار این پیشرفت انواع حریق، آتش نشانی نیز برای مقابله با این وضعیت به پیشرفتهای خوبی رسیده است. تجهیزات آتش نشانی به انسان کمک میکنند تا برای مقابله با آتش، دست پرتری داشته باشند و بتوانند با سهولت بیشتر با آتش مبارزه کنند. این تجهیزات روز به روز در حال پیشرفت هستند تا انسان برای اطفای هر نوع حریق در هر نوع محیطی، آمادگی داشته باشد.

حال بیایید در یک مقایسه ساده، ببینیم این پیشرفتها در صنعت آتش نشانی تا چه اندازه کافی بوده است. به عبارت دیگر، با توجه به پیشرفت آتش و آتش نشانی، کدام یک جلوتر هستند؟ آیا پیشرفتهای آتش نشانی برای دنیای امروز کافیست؟

آمار حوادث ناشی از آتش در جهان

طبق آمار منتشر شده در سال 2023، در سراسر جهان 340,000 نفر مستقیما به خاطر آتش سوزی جان خود را از دست دادهاند. همچنین خسارت مالی ناشی از آتش سوزی در جهان رقمی بین 394 تا 893 میلیون دلار تخمین زده میشود. اگر چه این رقم نسبت به بسیاری از هزینههای موجود در جهان امروز رقم فضایی و عجیبی نیست اما باز هم عدد بالایی به حساب میآید.

آمار حوادث آتش نشانی در ایران

در یک مطالعه که در سال 2010 انجام شده است، تعداد حوادث آتش سوزی کشورهای مختلف مورد مقایسه قرار گرفته و طبق این آمار، کشورهای جهان به 6 گروه تقسیم شدهاند. بر اساس این طبقه بندی، ایران در گروه سوم یعنی کشورهایی که سالانه بین 20000 تا 100000 حادثه آتش سوزی دارند، جای گرفته است. این دستهبندی نشان میدهد به لطف خدا ایران در زمینه حوادث حریق دارای وضعیت بدی نیست اما هنوز هم جای پیشرفت دارد.

از نظر تلفات جانی، در کشورمان در طی شش ماهه نخست سال 1398 حدود 1000 مورد تلفات ناشی از سوختگی در کشور گزارش شده که بیشترین مقدار مربوط به سه استان تهران، اصفهان و فارس است.

تنها چاره برای اینکه چنین آمارهایی روند کاهشی داشته باشند و هر روز تلفات کمتری برای حریق داشته باشیم، تقویت تجهیزات آتش نشانی است. در ادامه، به بررسی مهمترین تجهیزات آتش نشانی موجود در کشور میپردازیم.

تجهیزات آتش نشانی در ایران

تجهیزات آتش نشانی، ابزار و وسایل نسبتا سبکی هستند که برای اطفای حریق به کار برده میشوند. این تجهیزات را میتوانیم به چند دسته کلی تقسیم کنیم:

کپسول آتش نشانی

یکی از مهمترین تجهیزات آتش نشانی، کپسول های اطفای حریق است. این کپسولها با پاشیدن خاموشکننده مناسب روی آتش، ارتباط شعله و اکسیژن را کم کرده و آن را خاموش میکنند. کپسولهای آتش نشانی در انواع و اندازههای مختلف تولید میگردند که هر نوع کپسول، با یک رنگ مشخص از انواع دیگر متمایز میشود. کپسولهای آتش نشانی برای مصارف خانگی و اداری، مسافرتی و مخصوص آتش نشانان کاربردی میباشد.

شیرها، نازلها و اتصالات

برای انتقال ماده خاموشکننده (آب، کف یا پودر) به از مبدا به محل آتش سوزی، از این ابزارها استفاده میشود. شیر آتش نشانی در سمت مبدا و نازل آتش نشانی در آخرین بخش از مسیر انتقال ماده خاموشکننده قرار میگیرد. اتصالات نیز در بین این دو قطعه قرار میگیرند.

شیلنگ آتش نشانی

وسیله اصلی انتقال ماده اطفای حریق، شیلنگ آتش نشانی است. شیلنگ آتش نشانی از برزنت، پارچه یا لاستیک ساخته میشود و انواع مختلف آن برای تامین بیشینه فشارهای مختلف به کار میروند.

دستگاههای آتش نشانی

برای برخی مصارف در اطفای حریق، دستگاههای خاصی مورد نیاز هستند. به عنوان مثال دستگاه کفساز برای اطفای حریقهایی که با کف خاموش میشوند و مانیتور و پمپهای آب برای افزایش فشار آب مورد استفاده قرار میگیرند. این تجهیزات نیز نقش مهمی در فرآیند آتش نشانی دارند.

لوازم ایمنی فردی

هر آتش نشان برای حفظ ایمنی خود در مواجهه با آتش، نیاز به تجهیزات فردی نظیر دستکش، کلاه، البسه و کفش ایمنی دارد. باید توجه داشت که وسایل ایمنی آتش نشانی باید دارای استاندارد ضدحرارت باشند. مثلا استاندارد کفش ایمنی HRO و HI مربوط به کفشهای دارای مقاومت حرارتی هستند که برای آتش نشانی مناسباند.

ابزارهای اعلام حریق

این دسته از وسایل آتش نشانی مخصوص اعلام خطر هستند. آژیرهای صنعتی و چراغهای خطر را میتوانیم از مهمترین ابزارهای اتش نشانی برای اعلام حریق بدانیم.

ابزارهای آتش نشانی خانگی

بعضی از ابزارهای آتش نشانی میتوانند بدون نیاز به حضور آتش نشانان نیز حریق را اطفا کنند. اسپرینکلرها شناختهشدهترین نوع این ابزارها هستند که در صورت تشخیص دمای بیش از حد یا دود، به صورت خودکار با پاشش حجم زیادی از آب به اطفای حریق میپردازند.

جمع بندی

آتش و آتش سوزی یکی از بلایای همیشگی محیط زندگی انسان است. آتش سوزی همواره برای انسان خطرآفرین بوده اما امروزه، وسایل آتش نشانی مختلف سعی دارند با اطفای سریع انواع حریق، از حجم خسارات آن بکاهند. کپسولهای آتش نشانی، شیلنگ آتش نشانی، شیرها، نازلها، اتصالات و کوپلینگها، ابزارهای اعلام حریق و لوازم ایمنی فردی نظیر کفش، دستکش، کلاه و... از مهمترین ابزارهایی هستند که به آتش نشانان کمک میکنند با اطفای به موقع انواع حریق، جلوی ایجاد خسارتهای بزرگ را بگیرند و با سرعت بیشتری از جان و سرمایه شهروندان محافظت نمایند.

کد خبر 747447

دیگر خبرها

  • مانور فضایی کره جنوبی و آمریکا در برابر کره شمالی
  • وضعیت تجهیزات آتش نشانی در ایران چگونه است؟
  • حضور آتش نشانان قزوینی در ۲۶۸ عملیات طی فروردین ماه
  • حریق در واحد تولیدی شهرک صنعتی شکوهیه قم اطفا شد
  • حریق در واحد تولیدی شهرک صنعتی شکوهیه قم ‌+ تصویر
  • مهارآتش‌سوزی درمجتمع مسکونی در کرمان
  • آتش‌سوزی در پامنار
  • آتش‌سوزی یک کارگاه آهنگری در پامنار
  • تصاویری از محل انفجار گاز در آساوله سنندج | یک نفر مصدوم شد + فیلم
  • مغازه تشک فروشی در آتش سوخت