Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-25@08:19:21 GMT

عروس‎‌های جنگ کرمانشاه

تاریخ انتشار: ۵ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۴۲۵۰۶۱

عروس‎‌های جنگ کرمانشاه

ایسنا/کرمانشاه در استان کرمانشاه بانوانی زندگی می‌کنند که عروس جنگ هستند، بانوانی که در عنفوان جوانی و در حالی که خیلی از مراسم ازدواجشان نگذشته بود داغدار همسرانشان شدند.

 این استان مامن زنانی است که گاهی تنها نامزد کرده و فقط با انگشتر نشان سالها چشم به راه همسرانی شدند که از سرنوشتان بی اطلاع بودند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هنوز هم "احدم" را زنده می دانم


فاطمه ماهیدشتی یکی از عروس‌های جنگ کرمانشاهی در گفت و گو با ایسنا، با بیان اینکه من خوشبخت‌ترین زن دنیا بودم، می گوید: بعد از 38 سال هنوز در انتظار همسرم هستم و با صدای زنگ خانه از جا می پرم که شاید خبری از احد برایم بیاورند تا باز هم خوشبخت‌ترین زن دنیا بشوم.

 او می‌گوید: همسرم مفقودالجسد است و هنوز هم با وجودی که از شهادتش مطمئن هستیم، اما نمی‌توانم منتظرش نباشم.

این همسر شهید با بیان اینکه انتظار کشیدن از مرگ هم سخت‌تر است، گفت: اگرچه بعد از یک مدت اعلام کردند که همسرم در جریان منهدم شدن یک تانک از بین رفته و هیچ چیزی از او باقی نمانده، اما در همه این 38 سال و به خصوص در سالهای اولیه همیشه منتظر بازگشتش بودم. وقتی اسرا را می آورند برای شنیدن خبر بازگشت همسرم سراز پا نمی‌شناختم و هنوز هم احدم را زنده می دانم.

ماهیدشتی که همسرش در جریان عملیات بازی دراز در استان کرمانشاه مفقود الجسد شده، می گوید: ما دخترعمو، پسرعمو بودیم و فقط دو ماه با هم زندگی کردیم و در این دو ماه هم شاید 10 روز همسرم را ندیدم، چون او پنج روز بعد از ازدواجمان راهی جبهه شد و بعد از آن هم 10 وز در جبهه بود و شاید 24 ساعت به خانه بازمی گشت.

این همسرشهید که همسرش حتی فرصت خداحافظی با او را هم پیدا نکرده بود، گفت: هنگامی که برای آخرین عملیات راهی شده بود، چون در خانه تلفن نداشتیم به خانه خواهرم زنگ زده بود و گفته بود عملیات سختی در پیش است و من فرصت خداحافظی از فاطمه را ندارم، از طرف من از او خداحافظی کنید...

مگر می‌توانستم بگویم نرو!

سهیلا فرجی که یکی دیگر از عروس های جنگ است در گفت و گو با ایسنا، اظهار کرد: 14،13 سال بیشتر سن نداشتم که خواهرم و همسرش از مردی برایم حرف زدند که وقتی چهره نورانیش را دیدم نه فقط از جواب ردی که داده بودم، منصرف شدم که حتی دلهره این را داشتم که نکند او مرا به همسری نپذیرد.

این همسر شهید می‌گوید: زمانی که "شهید غلامعلی خزایی"به خواستگاریم آمد صراحتا گفت که اولویت اولش حضور در جبهه های نبرد است. او گفت "اگرچه لیاقت شهید شدن را ندارم اما احتمال شهادتم وجود دارد" و همان زمان شعری به ذهنم آمد که بلافاصله آن را خواندم "ای خوشا با فرق خونین در لقاء یار رفتن... سر جدا ، پیکر جدا، در محفل دلدار رفتن" که البته بعدها از خواندنش پشیمان شدم.

او که همسرش دقیقا در روز عروسی شان آسمانی شد، ادامه داد: وقتی برای عقد به محضر رفتیم تمام وجودم دلهره بود، آنقدر که بعد از عقد با بغض به خواهرم گفتم اصلا فکر نمی کنم او برایم بماند که با پاسخ تند او مواجه شدم که نفوس بد نزن دختر!

این همسر شهید گفت: قرار بود دو هفته بعد از مراسم عقدمان و در روز عید قربان عروسی بگیریم و سر خانه و زندگیمان برویم اما دقیقا چند روز قبل از عملیات مرصاد بود که به خانه ما آمد و چون خیلی در فکر بود علت ناراحتیش را از او پرسیدم و او از منافقین برایم گفت که برای حمله به کشور نقشه دارند و او مجبور است به جبهه برود و موافقت مرا شرط رفتنش کرده بود و مگر من می‌توانستم بگویم نرو؟!

او گفت: خواستم پیش دستی کرده باشم و گفتم شرط رفتنت این باشد که اگر شهید شدی در آن دنیا شفاعتم را بکنی و او که "چَشم" گفتن‌هایش شیرین‌ترین حرفی بود که پس از عقد از زبانش می‌شنیدم در پاسخ درخواستم اینبار "چشم" نگفت و گفت من لیاقت شفاعت کردن ندارم.

او با بیان اینکه همسرش درهمان روز عید قربان که قرار بوده عروسی بگیرند به شهادت رسیده، گفت: دو سه ماهی طول کشید تا پیکر این شهید والامقام را بیاورند و وقتی هم آوردند چون "آرپی‌چی" مستقیم به او اصابت کرده بود تقریبا قابل شناسایی نبود و از روی لباس ها و انگشتر و نشانه های که می شناختیم، شناساییش کردیم.

داستان زندگی زن‌های کرمانشاهی شنیدن دارد 

حجت الاسلام هادی عسگری مدیر کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان کرمانشاه  همدر گفت و گو با ایسنا با اشاره به نقش برجسته زنان کرمانشاهی در سالهای دفاع مقدس، گفت: داستان زندگی زن‌های کرمانشاهی شنیدن دارد. آنها در سالهای دفاع مقدس در حراست از کیان ایران اسلامی سنگ تمام گذاشتند و فارغ از جنسیت در برابر دشمنان تا دندان مسلح ایستادگی کردند.

عسگری با بیان اینکه اگر بانوان پشتیبانی نمی کردند، رزمندگان هیچ دلگرمی برای حضور در جبهه های نبرد نداشتند، ادامه داد: بانوان علاوه بر حمایت از مردان برای حضور در جبهه خود نیز کارهای پشتیبانی را عهده دار شدند و نگذاشتند وجبی از خاک ایران زمین به بیگانگان واگذار شود.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان کرمانشاه اضافه کرد: در استان کرمانشاه بانوانی داریم که تنها نامزد کرده و فقط با انگشتر نشان سالها چشم به راه همسرانی شدند که از سرنوشتان بی اطلاع بودند و اینها شایسته تقدیر هستند.

وی اضافه کرد: این استان زنانی را در خود دارد که هنگام شهادت مردانشان 17، 18 ساله بودند و در عنفوان جوانی و در حالی که بعضی هاشان فرزند داشتند ایستادند و آبروداری کردند و فرزنداشان را تربیت کردند تا بهترینها را تحویل ایران عزیز بدهند.

عسگری ادامه داد: این استان محل زندگی زنانی است که یک شهید و دو شهید و بعضا سه و حتی چهار شهید تقدیم اسلام و انقلاب کرده و هم اکنون صبورانه در این دیار روزگار می‌گذرانند، لذا سهم زنان کرمانشاهی در  حراست از کیان ایران اسلامی اگر بیشتر از مردها نباشد، کمترهم نیست.

عسگری اشاره ای هم آمار همسران شهید استان کرمانشاه  داشت و گفت: این استان 3500 همسر شهید دارد.

مدیر کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان کرمانشاه اضافه کرد: استان کرمانشاه با 1150 جانباز زن بیشترین تعداد جانبازان زن کشور را دارد و از نظر تعداد بانوان شهیده نیز با 950بانوی شهید دومین استان کشور بعد از خوزستان است.

انتهای پیام


 

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی هفته دفاع مقدس خانواده شهدا و جانبازان همسران شهدا كرمانشاه چهل سالگی دفاع مقدس استان کرمانشاه همسر شهید

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۲۵۰۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عروس امام خمینی درگذشت؛ معصومه حائری که بود؟

معصومه حائری فرزند مرحوم آیت‌الله شیخ مرتضی حائری و از خاندان آیت الله العظمی شیخ عبدالکریم حائری بنیان گذار حوزه علمیه قم است. او با آیت الله شهید مصطفی خمینی ازدواج کرده و عروس ارشد حضرت امام خمینی (س) است.

به گزارش جماران، خانم معصومه حائری در تاریخ ۱۷ فروردین ماه سال ۱۳۳۳ با حاج آقا مصطفی خمینی ازدواج کردند، ایشان در ابتدا علاقه‌ای به ازدواج نداشتند، اما با توجه به شرایط آن دوران به توصیه پدرشان و بعد از ملاقات حاج آقا مصطفی به ازدواج با ایشان رضایت می‌دهند، و بعد از گذشت یک سال به عقد ایشان در می‌آیند. 

حاصل ازدواجشان ۴ فرزند بود، دو تن از فرزندانشان در کودکی از دنیا رفته اند، و یک پسر به نام حسین و یک دختر به نام مریم دارند. ایشان در دوران تبعید حضرت امام (س) و حاج آقا مصطفی در عراق حضور داشتند، و همسر گرامیشان را همراهی می‌کردند.

 

دیگر خبرها

  • عکس| عروس امام خمینی (ره) کیست؟/ همسر سیدمصطفی خمینی درگذشت
  • عروس امام خمینی(ره) درگذشت
  • عروس بزرگ امام خمینی درگذشت /معصومه حائری که بود؟
  • عروس امام خمینی درگذشت؛ معصومه حائری که بود؟
  • عروس امام خمینی درگذشت
  • عروس امام خمینی درگذشت /معصومه حائری که بود؟
  • فوری/عروس امام خمینی درگذشت
  • کاشان، عروس خانه‌های تاریخی ایران (فیلم)
  • کاشان، عروس خانه‌های تاریخی ایران + فیلم
  • صحبت های عروس جوان در آمریکا درباره غزه | ببینید