Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «قدس آنلاین»
2024-04-25@14:43:44 GMT

کالابرگ الکترونیکی؛ مُسکّن یا راهکار؟

تاریخ انتشار: ۵ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۴۲۵۷۷۰

کالابرگ الکترونیکی؛ مُسکّن یا راهکار؟

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با قدس آنلاین درباره طرح اختصاص کالابرگ الکترونیکی که قرار است طی روزهای آینده در صحن علنی مورد بررسی قرار گیرد اظهارنظر کردند.

قدس آنلاین؛ طرح اختصاص کالابرگ الکترونیکی به مردم طی یکی دو سال اخیر بارها از سوی برخی کارشناسان اقتصادی، فعالان کارگری و برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی به منظور تأمین کالاهای اساسی مورد نیاز مردم مطرح شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

طرحی که گفته می شود یکی از راه‌های کنترل در توزیع است تا کالاهای اساسی به قیمت دولتی به دست مصرف کننده برسد.

روز پنج شنبه ۳ مهرماه  «احمد امیرآبادی فراهانی» عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی از پایان بررسی طرح اختصاص کالابرگ الکترونیکی به مردم در کمیسیون بودجه مجلس خبر داد و گفت: در صحن علنی این موضوع بررسی و بعد از تصویب به قانون تبدیل خواهد شد.

امیرآبادی فراهانی، اظهار داشت: هر ساله مجلس برای واردات کالاهای اساسی از خارج برای مصرف اولیه مردم از جمله گوشت، تخم مرغ، قند و شکر، چای و تخم مرغ ارز دولتی اختصاص می‌داد، اما در چرخه توزیع به همان قیمت دولتی و به عبارتی ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی در اختیار مردم قرار نمی‌گرفت.

به گفته فراهانی فوریت این موضوع در مجلس تصویب و به کمیسیون برنامه بودجه و محاسبات ارجاع داده شده است.

بررسی طرح اختصاص کالابرگ الکترونیکی در کمیسیون بودجه مجلس شورای اسلامی در حالی رخ می دهد که دولت پیش از این با این طرح اعلام مخالفت کرده است تا جایی که «اسحاق جهانگیری»، معاون اول رئیس جمهور در اظهارات اخیرش عدم وجود زیرساخت های لازم برای اجرای طرح کالابرگ را مشکل اصلی این طرح دانست و این طرح مجلس را یک وهم خواند.

به گفته جهانگیری دولت تا این لحظه با توزیع کالابرگ موافق نیست و علت آن این است که اگر دولت بخواهد اقلام و کالاها را از طریق کالا برگ به دست مردم برساند باید همه امور در بخش تأمین و توزیع به اقصی نقاط کشور را برعهده بگیرد.

معاون اول رییس جمهور تاکید کرد: شرایط کشور به گونه ای است که برای تأمین کالاها با محدودیت مواجه نیستیم و خوشبختانه کالاهای مورد نیاز به وفور در اختیار مردم قرار دارد.

جهانگیری با یادآوری اینکه حجم تجارت خارجی کشور بیش از صد میلیارد دلار در سال است، گفت: این میزان از حجم تجارت خارجی سالانه ایران را جزو کشورهای رده بالا در حوزه اقتصاد و تجارت خارجی قرار می دهد و در چنین کشوری ضرورتی برای توزیع کالا برگ احساس نمی شود.

طرح کالابرگ با مشکل تأمین منابع مالی مواجه است

اجرای طرح اختصاص کالابرگ الکترونیکی اما مخالفینی هم در مجلس دارد، «جعفر قادری» عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس و نماینده مردم شیراز در گفت‌وگو با قدس آنلاین با اشاره به اینکه با طرح کالابرگ در شرایط کنونی که کشور با کسری بودجه مواجه است و در شرایطی که اوضاع وصول دولت با مشکل مواجه است موافق نیست، گفت: اضافه کردن بار مالی دیگری به کشور به نظرم درست نیست؛ البته برخی اقشار هستند که هیچ درآمدی ندارد یا زیر نظر نهادهای حمایتی هستند برای تأمین این قشر باید محلی تعیین کنیم اما اینکه بخواهیم به تمام افراد یارانه بگیر این عدد را پرداخت کنیم و بعد تجربه نشان داده که این پرداخت‌های موقتی به پرداخت‌های دائمی تبدیل  و قطع کردن آن با سختی مواجه خواهد شد.

به گفته این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس زیرساخت موردنیاز برای توزیع ۱۴ میلیارد دلار ارز دولتی از طریق کوپن یا کوپن الکترونیکی تاکنون فراهم نشده است زیرا در برخی موارد دستگاه‌های متولی اجرای این مکانیزم نیز اطلاعات کاملی از افراد مشمول و چگونگی توزیع این اعتبارات در اختیار ندارند.

طرح فعلی صرفا یک مُسَکن است

«رحمت‌الله فیروزی‌پور»، نماینده مردم نطنز در مجلس و عضو کمیسیون عمران مجلس در گفت‌وگو با قدس آنلاین با بیان اینکه طرح فعلی صرفاً یک مسکن است و درد چندانی از مردم را دوا نمی‌کند، گفت: تخصیص کالابرگ که درواقع یک مبلغی جزئی است شاید بتواند به افراد خیلی ضعیف جامعه کمک کند؛ به نظر بنده باید بین افراد ضعیف جامعه و قشر مرفه تفاوت قائل شویم و به این افراد به جای دادن کالا برگ، پول نقدی دهیم.

فیروزی ادامه داد: سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی باید یک کار کارشناسی انجام دهد که به هر نفر بر اساس نیازهای امروز چه مبلغی اختصاص یابد. مردم امروز شرایط سختی دارند و این طرح دادن کالابرگ تنها یک مُسکن است و هنوز هم تصویب نشده است و در کل به این طرح در صورت تصویب نمی‌توان امید بست.

در صورت عدم همکاری مقامات طرح به نتیجه نخواهد رسید

در عین حال «محمد مهدی مفتح»سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به بررسی طرح تأمین کالاهای اساسی در کمیسیون متبوع خود به خبرگزاری خانه ملت گفت: کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس روی تصویب هر چه سریعتر این طرح اجماع نظر دارد و  فقط به دنبال تعیین منابع لازم برای اجرای آن هستیم که البته به نکاتی هم دست پیدا کرده‌ایم؛ حتی شاید نیاز به تعیین منبع مالی وجود نداشته باشد، زیرا دولت می‌تواند اقلام اساسی را با قیمت‌های کمتر تامین و در اختیار مردم بگذارد.

بررسی طرح اختصاص کالابرگ الکترونیکی در حالی قرار است در صحن علنی مجلس شورای اسلامی مورد بررسی قرار گیرد که به گفته  «محمدحسین فرهنگی» عضو هیئت رئیسه مجلس در صورت عدم همکاری مقامات، این طرح به نتیجه نخواهد رسید و شورای نگهبان این طرح را رد خواهد کرد؛ زیرا این طرح دارای بار مالی است و تغییراتی در بودجه ایجاد می کند.

انتهای پیام/

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: کالا برگ الکترونیکی طرح کالابرگ الکترونیکی کالابرگ مجلس شورای اسلامی کمیسیون برنامه کالاهای اساسی بودجه مجلس قدس آنلاین بررسی طرح

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۲۵۷۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پایان بررسی جداول بودجه 1403 در کمیسیون تلفیق مجلس/ حقوق نیروهای خدماتی آموزش و پرورش افزایش می‌یابد

به گزارش جماران؛ عضو کمیسیون تلفیق بودجه در مجلس گفت: با مصوبه کمیسیون تلفیق بنا شد تا ۱۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای افزایش حقوق نیروهای خدماتی وزارت آموزش و پرورش در سال ۱۴۰۳ اختصاص یابد.

حسینعلی حاجی دلیگانی در گفتگو با ایرنا با بیان اینکه جلسه پایانی کمیسیون تلفیق برای بررسی جدول لایحه بودجه با حضور معاونان سازمان برنامه و بودجه برگزار شد، اظهار داشت: نشست کمیسیون تلفیق بودجه سال ۱۴۰۳ امروز با حضور اکثریت اعضا برگزار شده و گزارش هیئت رئیسه کمیسیون در جلسات با کمیسیون‌های تخصصی درباره جداول بودجه قرائت شد.

نماینده مردم شاهین شهر در مجلس شورای اسلامی افزود: بر اساس مصوبه امروز کمیسیون بنا شد تا ۱۴۰۰ میلیارد تومان برای افزایش حقوق نیروهای خدماتی وزارت آموزش و پرورش در سال ۱۴۰۳ اختصاص یابد.

حاجی دلیگانی خاطرنشان کرد: همچنین بر اساس مصوبه امروز کمیسیون بنا شد تا ما به ازای دو دهم درصد از محل افزایش مالیات بر ارزش افزوده برای نوسازی مدارس اختصاص یابد، علاوه بر این بر اساس مصوبه امروز کمیسیون مقرر شد تا در بودجه سال ۱۴۰۳ یک همت در اختیار وزارت علوم و یک همت در اختیار وزارت بهداشت برای تامین نیازهای دانشگاه‌های جامع زیر مجموعه وزارت علوم و دانشگاه‌های علوم اختصاص یابد.

عضو کمیسیون تلفیق بودجه در مجلس اظهار داشت: معاونان سازمان برنامه و بودجه که به عنوان نماینده دولت در کمیسیون حضور داشتند با این مصوبات مخالفتی نداشتند و همراه بودند لذا بررسی لایحه جداول بودجه ۱۴۰۳ نیز در کمیسیون تلفیق به پایان رسید.

وی افزود: گزارش کمیسیون تلفیق فردا پنجشنبه در سیستم مجلس بارگذاری می‌شود تا نمایندگان بتوانند پیشنهادات خود را برای طرح در صحن مجلس در سامانه بارگذاری کنند و طبق تصمیم هیئت رئیسه مجلس گزارش کمیسیون تلفیق در دستور کار صحن قرار خواهد گرفت.

دیگر خبرها

  • بررسی جداول لایحه بودجه ۱۴۰۳ در مجلس
  • مجلس هفته آینده جداول لایحه بودجه ۱۴۰۳ را بررسی می‌کند
  • حقوق نیرو‌های خدماتی آموزش و پرورش افزایش می‌یابد
  • حقوق نیروهای خدماتی آموزش و پرورش افزایش می‌یابد
  • پایان بررسی جداول بودجه 1403 در کمیسیون تلفیق مجلس/ حقوق نیروهای خدماتی آموزش و پرورش افزایش می‌یابد
  • دارو باز هم داد مجلس را درآورد؛ دارویار پس از ۲ سال به کجا رسید؟
  • بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه مقصران اصلی کمبود دارو در کشور
  • منابع و مصارف هدفمندی در بودجه ۱۴۰۳/ پیشنهاد پرداخت یارانه تشویقی کالابرگ الکترونیکی
  • متن گزارش کمیسیون بهداشت درباره دلایل کمبود و گرانی دارو
  • متن کامل گزارش کمیسیون بهداشت و درمان مجلس درباره کمبود دارو