Web Analytics Made Easy - Statcounter

رویداد۲۴ مسعود مردانی با بیان اینکه در ابتدای اپیدمی این بیماری استراتژی خوبی در کشور پیاده‌سازی شد، تصریح کرد: این برنامه بستن همه مراکز در تعطیلات نوروز و بعد از آن بود که نتیجه آن کاهش آمار تعداد مبتلایان بود به اندازه‌ای که حتی بخشی از مراکز کرونا تعطیل شدند.

به گفته این استاد دانشگاه علوم‌پزشکی شهیدبهشتی، اما ساده‌انگاری ستاد مبارزه با کرونا، دولت و مردم و همزمان عدم رعایت مسایل بهداشتی، وقوع سفر‌های غیرضروری همگی موجب شد تا کشور گرفتار طغیان مجدد بیماری در اوایل تیر شود از همین‌رو ۱۵ تیرماه استفاده از ماسک اجباری شد که البته نتایج خوبی را هم به دنبال داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به اعتقاد مردانی، یک رویکرد به وضعیت فعلی و اوج‌گیری بیماری، این است که می‌گوید همه مراکز باید بسته شود، اما نکته‌ای که همه باید بدانند این است که در خوشبینانه‌ترین حالت ممکن این بیماری حداقل یک سال دیگر در دنیا باقی خواهد ماند، حتی برخی صاحبنظران دو سال را هم پیش‌بینی کرده‌اند. در این حالت، اگر قرار باشد تمام کار‌ها تعطیل و مدارس بسته شوند باید به عواقب جبران‌ناپذیر آن هم توجه کرد.

این فوق‌تخصص بیماری‌های عفونی توضیح داد: در صورت تعطیلی بسیاری از فعالیت‌ها باید منتظر افزایش آسیب‌های اجتماعی مانند بزهکاری، خشونت خانگی، توقف آموزش هم بود؛ بنابراین باید سیستمی تعریف شود تا زندگی مسالمت‌آمیزی همراه با وجود این بیماری در جامعه شکل بگیرد.

او با تاکید بر اینکه باید زندگی با وجود ویروس کرونا را همچنان سپری کنیم، گفت: امور زندگی باید طوری ادامه یابد که آسیبی از این بیماری به ما وارد نشود، همزمان چرخ اقتصاد مملکت هم بچرخد، آموزش به طور کامل تعطیل نشود و مردم نیز محتاج نیاز‌های اولیه‌شان نباشند.

بیشتر بخوانید: تهران در وضعیت کاملاً بحرانی/ درخواست اعمال محدودیت‌های یک هفته‌ای

مردانی با بیان اینکه برخی از کشور‌ها در این وضعیت به مردم بیمه بیکاری ارایه می‌دهند، افزود: به‌عنوان مثال پرداخت حقوق به میزان ماهانه دو هزار دلار در کانادا باعث شده حتی مردم از این وضعیت چندان هم ناراحت نباشند چراکه بدون هیچ فعالیتی هزینه‌های زندگی‌شان از سوی دولت پرداخت می‌شود، اما کشور ما به‌دلیل اعمال تحریم‌ها استطاعت پرداخت حتی اندک پول به مشاغلی که به خاطر این بیماری تعطیل می‌شوند، ندارد.

به گفته این عضو ستاد ملی مبارزه با کرونا، بعضی از تصمیم‌گیری‌ها ممکن است همزمان با شدت بروز این ویروس، متفاوت باشد به‌عنوان نمونه، علی‌رغم افزایش تعداد مبتلاها، دورکاری کارمندان لغو می‌شود که این تصمیم قابل‌قبول نیست. کمیته کشوری پیشنهاد‌های خود را در این زمینه به دولت اعلام می‌کند، اما مابقی کار برعهده مسوولان اجرایی است؛ اینکه چه تصمیمی بگیرند و کدام یک از پیشنهاد‌ها را اجرا کنند یا نکنند. در واقع، این ستاد وظیفه‌ای در قبال ابلاغ و اجرای برنامه‌های مقابله با بیماری کووید ۱۹ ندارد.

او با تاکید بر اینکه برنامه‌ریزی برای مبارزه با ویروس کرونا مساله پیچیده و بغرنجی است، اظهار کرد: نمی‌توان به‌راحتی درباره این اوضاع قضاوت کرد. در آلمان بسیاری از موسسه‌ها در مقطعی باز شدند، اما نتیجه آن افزایش تعداد مبتلایان بود بنابراین دولت بلافاصله مراکز را تعطیل کرد یا در سنگاپور مدارس باز شدند، اما دوباره آن‌ها را بستند.

این فوق‌تخصص بیماری‌های عفونی با اشاره به آمریکا و نحوه مدیریت این بیماری، توضیح داد: ایالات‌متحده بزرگترین قدرت اقتصادی دنیاست و از نظر منابع مالی هم اوضاع خیلی خوبی در مقایسه با ایران دارد؛ این کشور اگر بخواهد قرنطینه خانگی را اجرا کند می‌تواند چندین سال هزینه‌های زندگی مردم خود را بپردازد، اما این کار را نمی‌کند و در حال حاضر یکی از کشور‌هایی است که بیشترین درگیری را با این ویروس دارد؛ بنابراین ناهماهنگی در تصمیم‌گیری‌ها و بروز برخی دوگانگی‌ها مختص ایران نیست.

مردانی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه در این وضعیت نباید مردم را مقصر جلوه داد، گفت: در هنگام بروز مشکل همیشه دیواری کوتاه‌تر از مردم نبوده است درحالی که اکثر ایرانی‌ها همکاری خوبی را با دولت و جامعه خود دارند؛ وقتی می‌گوییم ۲ میلیون نفر برای سفر به شمال رفته‌اند باید طرف دیگر ماجرا هم درنظر گرفته شود چراکه ۸۱ میلیون نفر هم حرف مسوولان را لبیک گفته‌اند و سفر نرفته‌اند بنابراین باید قسمت پر لیوان را هم دید.

این استاد دانشگاه اظهار امیدواری کرد: همکاری مردم برای کنترل این بیماری همچنان ادامه داشته باشد، اما اینکه مسوولی بخواهد در این وضعیت بحرانی، گناه را به گردن مردم بیندازد، ناعادلانه است.

این عضو ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: با ادامه این روند آمار مرگ‌ومیر ناشی از بیماری کووید ۱۹ افزایش خواهد یافت. درحال حاضر آمار فوتی‌ها، روزانه ۲۰۰ و چند نفر است که می‌تواند به ۴۰۰ و ۵۰۰ نفر هم برسد. عمده بخش‌هایی که بیمار کرونایی پذیرش می‌کنند با افزایش موارد بستری و اشغال تخت‌های آی‌سی‌یو مواجه هستند.

او در پاسخ به این سوال که در صورت نبود تخت خالی در بیمارستان‌ها و پذیرش نشدن بیماران چه اتفاقی خواهد افتاد، افزود: بیماران می‌میرند؛ فرد بیمار وقتی تحت معالجه پزشک نباشد جان خود را از دست می‌دهد البته ممکن است فوت هم نکند.

مردانی درباره اینکه آیا الان تخت‌های بیمارستان‌ها پر شده‌اند یا خیر، تصریح کرد: مراکز خدمات‌دهنده به بیماران کرونایی درحال حاضر تخت خالی ندارند. من در همه بیمارستان‌ها که نیستم تا بدانم، اما عمده بیمارستان‌های پذیرش‌کننده این بیماران از کمبود تخت شکایت دارند.

منبع: انتخاب لینک کوتاه: کپی در کلیپ بورد کپی لینک خبر های مرتبط

منبع: رویداد24

کلیدواژه: رویداد24 ویروس کرونا ویروس کرونا در ایران بیمارستان ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rouydad24.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رویداد24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۲۵۷۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جای خالی مبحث ۱۹ در ساختمان‌سازی

مباحث مقررات ملی و به‌ویژه مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان مصرف انرژی را تا ۵۰ درصد در ساختمان‌ها کاهش می‌دهد، اما پیمانکاران به دلیل تلاش برای کاهش هزینه ساخت و ساز امکان از اجرای مبحث ۱۹ خودداری می‌کنند.

به گزارش ایسنا، بخش خانگی بیش از ۳۰ درصد مصرف برق و گاز طبیعی را در کشور به خود اختصاص داده است و برق مصرفی این بخش در طی دوره گرم سال و گاز مصرفی آن در طی دوره سرد سال به دلیل ملاحظات اجتماعی و فنی معمولاً با محدودیت مواجه نمی‌شود و ناترازی تولید و مصرف انرژی در این دوره‌ها عموماً به سایر بخش‌های مصرف‌کننده اعمال می‌شود.

بر همین اساس، ضروری است تا در ساخت‌وسازهای جدید ضمن حفظ آسایش ساکنان، حتی‌الامکان با رعایت ملاحظاتی، مصرف انرژی در این بخش مدیریت شود تا محدودیت‌های کمتری به سایر بخش‌های مولد کشور اعمال شود.

عدم توجه به این مهم، باعث گسترش ناترازی حتی به بخش خانگی می‌شود، برای رعایت و مدیریت مصرف انرژی در بخش خانگی ضرورت دارد مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان به صورت دقیق اجرا شود که انجام آن در رفع ناترازی انرژی کشور می‌تواند کاملاً اثربخش باشد.

مطابق فراز ۵ از بخش دوم سیاست‌های بهینه‌سازی در سند «تراز تولید و مصرف گاز طبیعی در کشور تا افق ۱۴۲۰» مصوب مهرماه ۱۳۹۹ شورای عالی انرژی با عنوان سیاست‌های مدیریت مصرف انرژی در بخش ساختمان، رعایت کامل مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان در تمامی ساختمان‌های جدیدالاحداث به صورت اجباری در نظر گرفته شده و اجرای این مهم مورد تأکید قرار گرفته است.

از سوی دیگر تعیین معیار مصرف انرژی در ساختمان‌های مسکونی بر اساس استاندارد ملی شماره ۱۴۲۵۳ و نصب برچسب انرژی برای این ساختمان‌ها نیز قطعاً می‌تواند در اقبال هر چه بیشتر سازندگان به رعایت ملاحظات بهینه‌سازی مصرف انرژی در ساختمان‌های مسکونی کمک کند.

در کنار این موارد می‌توان با وضع مقرراتی نسبت به ایجاد انگیزه مضاعف در سازندگان اقدام کرد تا در ساخت‌وسازهای جدید در صورتی که حداقلی از ملاحظات بهینه‌سازی مصرف انرژی رعایت نشود، امکان برقراری انشعاب برق و گاز وجود نداشته باشد، چنانچه اقدامات انجام شده چندان مطلوب نباشد هزینه‌های برقراری این انشعابات نیز می‌تواند بدون یارانه در نظر گرفته شود و هزینه انرژی مصرفی نیز تا زمان انجام اقدامات اصلاحی، افزایش یابد.

در این راستا سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور از طریق مهندسین ناظر خود می‌تواند در ساختمان‌های مسکونی در حال احداث، نحوه انجام اقدامات اساسی را بررسی کرده و ارزیابی خود را به همراه تصاویر قابل استناد برای شرکت‌های تابعه وزارت نفت و نیرو که مسئولیت واگذاری انشعاب گاز طبیعی و برق را بر عهده دارند ارسال کند تا در صورتی که این اقدامات به طور مطلوب انجام نشده باشد انشعاب برق و گاز تا زمان اصلاح و تکمیل این اقدامات برقرار نشود.

عایق‌کاری حرارتی پوسته خارجی ساختمان با عایق استاندارد، استفاده از قاب پنجره upvc یا آلومینیومی ترمال‌بریک با شیشه دوجداره استاندارد، عایق‌کاری لوله‌های آب‌گرم، دیگ و منابع دوجداره آب‌گرم و منابع انبساط، استفاده از سامانه‌های کنترل موضعی دما و کنترل هوشمند موتورخانه، استفاده از تجهیزات سرمایشی و گرمایشی استاندارد با راندمان بالا، استفاده از نیروگاه خورشیدی خانگی، نصب تجهیزات هوشمندسازی مدیریت مصرف انرژی، نصب سیستم تولید همزمان برق، حرارت و برودت، نصب پمپ حرارتی زمین گرمایی، نصب آبگرمکن خورشیدی برای تأمین آب گرم مصرفی، نصب سیستم خورشیدی به عنوان پیش‌گرمکن موتورخانه و نصب سایبان بر روی کندانسور کولر گازی و سقف کولر آبی از جمله این اقدامات است.

مهندسین ناظر باید در طی دوره ساخت‌وساز ساختمان‌های جدید خصوصاً در نهضت ملی مسکن، نظارت دوچندانی بر رعایت کامل مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان داشته باشند.

 برآوردها نشان می‌دهد به‌رغم اینکه افزایش هزینه‌های ساخت‌وساز با رعایت مبحث ۱۹ حدود ۱۰ درصد است و با حصول صرفه‌جویی، هزینه‌های مصرف انرژی در دوره بهره‌برداری ساختمان کاهش می‌یابد، لیکن کماکان کشور در زمینه اجرای کامل مبحث ۱۹ بدون تأثیر شگرف در اقتصاد و تولید مسکن به‌منظور کاهش هدررفت انرژی با ضعف و مشکلات جدی مواجه است.

با اجرای مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان، ارزیابی میزان مصرف انرژی در بخش ساختمان و مسکن و اجرای استانداردهای مصرف انرژی در ساختمان‌ها می‌توان از هدررفت انرژی جلوگیری کرد.

براساس مصوبه شورای عالی انرژی و دولت که تصریح کرده است طی ۱۰ سال آینده شاخص شدت مصرف انرژی به یک دوم وضع کنونی کاهش یابد، تشکیل بازار بهینه‌سازی انرژی با ظرفیتی معادل ۳.۵ میلیون معادل بشکه نفت خام نیز در روز می‌تواند آغاز فرآیندی مؤثر در این زمینه باشد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • آخرین آمار جهانی کرونا امروز ۱۰ فروردین؛ ۲۹ فوتی و ۳ هزار ابتلای جدید
  • وضعیت مطلوب مراکز درمانی یزد در طرح سلامت نوروزی
  • این سدهای خالی؛ وضعیت ذخایر آبی سدها در شروع سال ۱۴۰۳+ جدول
  • زاکانی مشکلات تهران را حل کرد و فقط مانده مسجدسازی در پارک ها / اگر در بوستان قیطریه فضای خالی دارید درخت بکارید
  • صحبت‌های داغ حسین رضازاده درباره بیماری، وضعیت اقتصادی مردم و حواله‌های خودرو
  • فعالیت ۵ مرکز درمان بیماران مبتلا به کرونا در نوروز
  • سازندگان واکسن برکت از قهرمانان ملی هستند/ روایتی متفاوت از یک دستاورد علمی
  • آخرین آمار جهانی کرونا امروز ۹ فروردین؛ ۳۳ فوتی و ۵ ابتلای جدید
  • جای خالی مبحث ۱۹ در ساختمان‌سازی
  • (تصاویر) تکرار تاریخ؛ شباهت همه گیری آنفلوآنزای اسپانیایی و کرونا