Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-24@23:21:04 GMT

۱۹۲ محوطه باستانی جدید در لرستان شناسایی شد

تاریخ انتشار: ۵ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۴۲۵۹۰۸

۱۹۲ محوطه باستانی جدید در لرستان شناسایی شد

به گزارش خبرنگار مهر، سید امین قاسمی امروز شنبه در جمع خبرنگاران، اظهار داشت: بررسی باستان‌شناسی دهستان‌های میان‌کوه شرقی و غربی شهرستان پلدختر، پایان یافت.

وی، افزود: در جریان این پروژه که در تاریخ ۲۷ تیرماه امسال با مجوز پژوهشکده باستان‌شناسی کشور آغاز شده بود، ۱۹۲ محوطه فرهنگی و باستانی از دوره‌های گوناگون پیش از تاریخ تا قرون متأخر اسلامی شناسایی شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان، ادامه داد: از ویژگی‌های بارز این پروژه، شناسایی بیش از ۴۰ محوطه و استقرار گاه از دوره‌های مختلف سنگ شامل پارینه‌سنگی قدیم، میانه، جدید، فرا پارینه سنگی و نوسنگی است که در نوع خود قابل ملاحظه و نشان‌دهنده اهمیت این منطقه است.

قاسمی، گفت: در دوران‌های مختلف پیش از تاریخ به ویژه دوران مس و سنگ جدید و عصر مفرغ نیز شواهد متعدد استقراری و گورستان‌های خرپشته‌ای مورد شناسایی قرار گرفت که مهم‌ترین این استقرارها تپه افرینه است.

وی، عنوان کرد: در دوران‌های تاریخی نیز شواهد فراوانی از استقرارهای دوره هخامنشی، سلوکی، اشکانی و ساسانی مورد شناسایی قرار گرفته که در دوران‌های اشکانی و ساسانی این استقرارها با شواهدی از بناها و قلعه‌های تاریخ همراه بوده‌اند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان، افزود: بناهای مکشوفه با مصالح بوم‌آورد سنگ و گچ احداث شده‌اند و این در حالی است که، احداث بناهای حکومتی و دفاعی در دوران‌های اسلامی، مخصوصاً قرون میانه و متأخر اسلامی، هم در این منطقه عمومیت داشته است.

قاسمی با اشاره به وجود کاروانسراهای متعدد در این منطقه بیان کرد: این امر نشان‌دهنده اهمیت ارتباطی و سوق‌الجیشی برای حکومت‌های مرکزی بوده است.

کد خبر 5033310

منبع: مهر

کلیدواژه: اداره کل میراث فرهنگی لرستان امین قاسمی باستان شناسی ویروس کرونا چهل سالگی دفاع مقدس هفته دفاع مقدس شیراز آمار کرونا شهرکرد بوشهر شیوع کرونا کرمانشاه دفاع مقدس جنگ تحمیلی دفاع مقدس گرگان خطبه های نماز جمعه اردبیل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۲۵۹۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضبط و معدوم‌سازی ۷۰۰ کیلوگرم مواد خام دامی در مرکز لرستان

محسن وفایی اظهار کرد: نظارت دامپزشکی بر مراکز استحصال، فرآوری، بسته‌بندی و عرضه مواد خام دامی به‌صورت شبانه‌روزی توسط کارشناسان دامپزشکی انجام می‌شود.

وی بیان کرد: ۷۰۰ کیلوگرم ضایعات مرغ منجمد و تاریخ منقضی در شهرستان خرم‌آباد جمع‌آوری و معدوم‌سازی شد.

وفایی افزود: مردم هنگام خریدن فرآورده‌های خام دامی (گوشت قرمز، سفید و ...) به شرایط ارگانولپتیکی (ظاهری)، تاریخ تولید و انقضای محصول دقت کنند و در صورت دیدن هرگونه تخلف، به اداره دامپزشکی شهرستان یا سامانه ۱۵۱۲ اطلاع دهند.

 

باشگاه خبرنگاران جوان لرستان خرم آباد

دیگر خبرها

  • چگونه دوران سربازی را به سوابق بیمه تبدیل کنیم؟
  • برقراری توازن و عدالت منطقه‌ای سیاست اصلی شورای شهر قم است
  • ضبط و معدوم‌سازی ۷۰۰ کیلوگرم مواد خام دامی در مرکز لرستان
  • برگزاری دوره منطقه‌ای توانگری تسهیل گران اقتصاد مقاومتی در لرستان
  • کتاب «اوستا علی» در ترازوی نقد اهالی فرهنگ خراسان جنوبی
  • وعده صادق اخلاقی‌ترین عملیات تاریخ نظامی جهان بود
  • «رضاخان را بهتر بشناسیم»
  • نمایشگاه آئین محوطه‌های باستانی اردبیل دایر شد
  • «نفرین شاه باستانی ایران»؛ مهمترین یادگار تاریخ
  • نفرین شاه باستانی ایران: افسانه پیروزی بر صخره‌های سرپل‌ذهاب