Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها ـ فرمانده ارشد آجا در استان‌های فارس و کهگیلویه و بویراحمد از خاطرات دوران دفاع مقدس و حضورش در جبهه‌ها به عنوان یک بسیجی سخن گفت. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شیراز ، هر چند در پیروزی انقلاب اسلامی و به ثمر رسیدن آن، اقشار مختلف مردم، عوامل و عناصر فراوانی نقش داشتند اما در این میان برخی نقشی کلیدی و سرنوشت‌سازی داشتند که از آن جمله می‌توان به نقش کلیدی و راهبردی ارتش جمهوری اسلامی و خلق حماسه‌های عظیم و به یادماندنی آن اشاره کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

31  شهریور سال 1359 سالروز آغاز جنگ تحمیلی با تهاجم نظامی رژیم بعثی عراق به جمهوری اسلامی و آغاز هفته دفاع مقدس است. دفاع مقدس یکى از درخشان‌ترین صحنه‌هاى نقش‌آفرینى ملت مسلمان ایران است که ناگفته‌هاى بسیارى دارد که لازم است بیان شود تا نسل‌هاى آینده با ایثار و فداکارى ملت ایران و رزمندگان و فرماندهان دفاع مقدس بیشتر آشنا شوند.

به مناسبت هفته دفاع مقدس گفت‌وگویی با فرمانده ارشد نظامی ارتش در استان فارس و کهگیلویه‌ و بویراحمد کردیم. در اینجا از امیر سرتیپ دوم ستاد ابوالقاسم رضایی قدردانی می‌کنیم که در این مصاحبه شرکت کردند.

در ادامه می‌توانید مشروح این گفت‌وگوی جذاب خبرگزاری تسنیم را بخوانید و مشاهده کنید. امیر ابوالقاسم رضایی در معرفی خودش و پیوستنش به ارتش جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: در سال 1367 به استخدام ارتش جمهوری اسلامی درآمدم و قبل از استخدام این افتخار را داشتم در لباس بسیجی در زمان کوتاهی به نظام مقدس جمهوری اسلامی خدمت کنم.

وی افزود: بعد از دانشگاه افسری مراحل آموزشی و تکاور را در مرکز آموزش لشکر تهران دوره تکاور و رزم در کوهستان، مرکز آموزشی پیاده شیراز، دوره‌های مقدماتی و عالی دافوس، دوره عالی تکاور در خارج از کشور به مدت 8 ماه طی کردم و در این سال‌ها در 5 استان نیز خدمت کردم.

امیر رضایی در پاسخ به این سئوال که چه عاملی سبب پیوستنش به ارتش شده است، بیان کرد: خانوادگی به سیستم ارتش علاقه‌مند بودیم اما مهمترین دلیل این بود که معلم پرورشی به نام محمد حسین حسینیان در یزد داشتم که در سال 64 در عملیات والفجر 8 شهید شد و او تاثیر گذارترین شخصی بود که باعث شد من وارد حوزه بسیج و جبهه شوم، بعد شهادت این معلم به عملیات کربلای 5 و 8 به صورت بسیجی اعزام شدم و راه وی را ادامه دادم. به واسطه همین جبهه و جنگ وارد دانشگاه افسری ارتش جمهوری اسلامی ایران شدم. البته به محض ورودم به جبهه، جنگ تمام شد.

فرمانده ارشد آجا در استان فارس و کهگیلویه و بویراحمد درباره حضور خود در جبهه تصریح کرد: جبهه و جنگ خاطره است، هیچ جامعه‌ای علاقه به جنگ ندارد اما گاهی آدمی دوست دارد آن زمان به خاطر معنویتش تکرار شود.

امیر رضایی از خاطره‌ای که در عملیات کربلای 5 با تیپ الغدیر یزد داشت برایمان گفت که در یک گروه 24 نفره حضور داشت که از این تعداد 16 تن از آن‌ها به فیض شهادت نائل شدند و یادی از شخصی به نام خالقیان کرد که بسیار انسان وارسته‌ای بود که در این عملیات مفقود شد.

وی از ماندگاریش در عملیات کربلای 5 سخن گفت و افزود: در عملیات کربلای 8 در تاریخ 17 فررودین سال 66 در آن شب مهتابی و دوشب بعد شب میلاد امام زمان (عج) بود و آن شب بسیار به یاد ماندنی بود، قبل رسیدن به خط تقریبا کیلومتری به ماشین‌های بنز باری و ماشین 911 سوار شده بودیم. چراغ خاموش در یک سکوت متلعق! به خاطر دارم آن 10 کیلومتر را کسی با دیگری صحبت نمی کرد و زندگی در طول مسیر یکبار مرور شد.

گزارش ویدئویی|روایت تسنیم از یادمان دوران دفاع مقدس در کردستان بزرگداشت چهلمین سالگرد دفاع مقدس در "دزفول"+تصاویر تجلیل از خانواده معزز شهدا و ایثارگران دفاع مقدس در بندرعباس + تصاویر

فرمانده ارشد آجا ادامه داد: از 17سالگی در جبهه حضور داشتم، برای یک جوان 17 ساله جنگ چطور دیده می‌شد؟ هر چند آن زمان درک درستی از جنگ نبود اما برای بنده یک تجربه بسیار خوب با معنویت زیاد همراه بود که باز هم انسان علاقه دارد آن معنویت تکرار شود. بیاد دارم افرادی که تا ساعت 3 تا 4 بامداد هیچ‌ کسی در چادر خواب نبود و همه در گوشه‌ای، سنگر و یا در قبر بدون هیاهو مشغول خواندن نماز می‌شدند.

امیر رضایی با گرامیداشت یاد و خاطره امام راحل، عنوان کرد: درس های بسیار و تاثیرگذاری در جبهه آموختم، همانطور در کلام بزرگانی همچون امام خمینی (ره)، که جنگ را به عنوان یک «نعمت» برای مردم، تلقی‏‎ ‎‏کردند و تشبیهی که آیت الله حائری از جنگ به‌عنوان تزریق واکسن برای یک میکروب داشتند.

این فرمانده ارشد نظامی در ادامه سخنان خود، گفت: هشت سال جنگ تحمیلی تبدیل به دفاع مقدس شد در حقیقت واکسنی برای ما بود، در واقع دشمن "میکروب ضعیف شده‌ای مثل صدام" قصد گرفتاری ما را داشت و نتوانست در قبال عظمت ایران کاری کند و آن میکروب ضعیف شده ما را قوی کرد. شاید اگر آن زمان استکبار جهانی با قدرت وارد می‌شد شاید تکلیف ما به این صورت نبود. خودباوری از دیگر نعمت‌های جنگ بود و به این باور رسیدیم که ما می‌توانیم.

امیر رضایی با اشاره به نگاه ژرف حضرت امام (ره) که جنگ یک نعمت است، معتقد بود که امروز از این جنگ در راستای "اقتصادی مقاومتی و جهش تولید" می‌توانیم مقاوم شویم و آینده‌مان خودمان بسازیم.

وی از خاطره آموزش 2 دوره عالی تکاور که در خارج از کشور داشت برایمان گفت: روز آخر یکی از فرماندهان دوره سرگردی به بنده گفت؛ اگر ما یک رهبری مثل امام خمینی (ره) داشتیم کشورمان گلستان می کرد، بعضی اوقات ممکن است قدردان نعمت هایمان نباشیم اما هرچند دور تر می‌شویم متوجه آن خواهیم شد؛ هرچند برای مردم خارج از ایران و سایر کشورها امام بزرگتر بود و قدر می‌دانستند.

این فرمانده ارشد نظامی، خود را خادم جوانان می‌داند و می‌گوید: جوانان آینده کشور را می‌سازند و کشور در حال حاضر به جوانان احتیاج دارد. وی از ارتباط صمیمی خود با جوانان و سربازان به واسطه ورزش اشاره کرد و گفت: زمانی که جوانان ببینند خود فرمانده با آنها ورزش می‌کند روحیه و انگیزه خدمت می‌گیرند؛ مخصوصا در ورزش صبحگاهی که من از این فرصت حسن استفاده را با جوانان داشته‌ام.

امیر رضایی درباره نقش فرماندهان ارتش در زمان دفاع مقدس و اکنون تصریح کرد: نقش فرمانده نقش محوری است همانطور که مقام معظم رهبری "فرمانده" را به زیبا ترسیم کردند؛ فرمانده همانند نخ تسبیح می‌ماند. این نخ اگر پاره شود مهره‌ها از هم پاشیده می‌شوند و مهره‌های نقش نفراتی هستند.

وی گفت: نقش فرمانده و رهبر نقش بسیار گرانقدر است که می‌تواند مهره‌ها را دور هم جمع کند و چیدمان کند و به نحو مطلوب استفاده کند همانطور که در دفاع مقدس نقش امام نقشی محوری بود قطعا جنگ اینگونه پیش برد فرماندهان می‌توانند با حضور خودشان با کلام و رفتارشان فوق العاده تاثیر گذار باشند.

انتهای پیام/424/ش

منبع: تسنیم

کلیدواژه: ارتش جمهوری اسلامی عملیات کربلای فرمانده ارشد امیر رضایی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۲۵۹۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بصیرت و آینده نگری امام خمینی (ره) برای برای جلوگیری از انحلال ارتش + فیلم

امام خمینی (ره) برای ناکام ماندن توطئه دشمن و جلوگیری از انحلال ارتش جمهوری اسلامی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در ۲۹ فروردین سال ۱۳۵۸ دستور دادند که در این روز همه یگان‌های ارتش با تمام تجهیزات شان در مقابل مردم و در شهر‌های مختلف رژه بروند.

باشگاه خبرنگاران جوان فیلم و صوت فیلم و صوت

دیگر خبرها

  • «تاریخ سازی» با «تاریخ شفاهی»
  • شکست رژیم صهیونیستی بیش از هر زمانی نزدیک است
  • فیلم_ تجلیل از مقام فرمانده دلاور در تیپ قمربنی هاشم(ع)
  • روایت رهبر انقلاب از حضور در اولین مراسم ۲۹ فروردین تا برشماری ویژگی‌های ارتش | ماجرای اجرای مراسم روز ارتش مقابل بیمارستان محل بستری امام خمینی(ره)
  • برگزاری رژه یگان‌های نمونه نیروهای مسلح در تبریز
  • رژه یگان‌های نمونه نیرو‌های مسلح در آذربایجان شرقی
  • بصیرت و آینده نگری امام خمینی (ره) برای برای جلوگیری از انحلال ارتش + فیلم
  • پیام تبریک فرمانده انتظامی البرز به مناسبت روز ارتش
  • کتاب تاریخ شفاهی دفاع مقدس به روایت عبدالله حاجی صادقی منتشر شد
  • عروج جانباز سرافراز دفاع مقدس حاج محمد(جمعلی) کیانی