Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی شرکت نفت فلات قاره ایران، علی خواجوی مدیر امور فنی شرکت نفت فلات قاره گفت: طبق برنامه مصوب هیات مدیره شرکت ملی نفت ایران، در نیمه نخست سال 1399، شرکت نفت فلات قاره ایران می‌بایست عملیات 29 حلقه چاه شامل 2 حفاری مجدد، 20 حلقه تعمیر چاه، 7 حلقه ایمن‌سازی و متروکه‌سازی را به پایان می‌رسانده که بررسی عملکرد این مدت بیانگر تحقق 117 درصدی برنامه ابلاغی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به نحوی که در نیمه نخست سال 1399، شرکت نفت فلات قاره ایران موفق به اتمام 4 حلقه حفاری مجدد، 26 حلقه تعمیر چاه و 4 حلقه ایمن‌سازی و متروکه‌سازی شده است. میزان تحقق برنامه‌های ابلاغی حفاری در نیمه نخست سال گذشته، 75 درصد بوده است.

وی با بیان اینکه در نیمه نخست سال جاری به مرور 2 دکل به ناوگان دکل‌های در اختیار شرکت نفت فلات قاره افزوده شده است، گفت: اما با وجود اینکه تعداد رشته روز دکل در اختیار (شامل دکل در حال فعالیت و جابجایی) در نیمه نخست امسال نسبت به دوره مشابه سال گذشته تنها 11 درصد افزایش پیدا کرده بود، عملکرد تعداد عملیات‌های تکمیل شده حدود دو برابر شده و 88 درصد رشد داشته است.

خواجوی گفت: در این راستا تعداد عملیات‌های تکمیل شده در نیمه نخست سال 1398 که 18 چاه بوده به 34 حلقه چاه در نیمه نخست سال 1399 افزایش پیدا کرده و تعداد عملیات‌های تکمیل شده در نیمه نخست سال جاری به اندازه کل سال 1398 بوده است. بدین ترتیب تولید نفت از میادین نفتی فلات قاره، بیش از 29 هزار بشکه در روز افزایش یافته است.

*کاهش 30 درصدی زمان انتظار دکل‌های حفاری شرکت نفت فلات قاره

 مدیر امور فنی شرکت نفت فلات قاره گفت: در نیمه نخست سال 1399، میزان انتظار دکل‌های حفاری شرکت نفت فلات قاره ایران نسبت به دوره مشابه در سال 1398، بیش از 30 درصد کاهش یافته و از 23 درصد به 16.4 درصد رسیده است.

این میزان که معادل 35 روز است، با لحاظ کردن متوسط نرخ اجاره دکل‌های دریایی، به معنی حدود 1.5 میلیون یورو صرفه‌جویی در عملیات حفاری شرکت شده است.

وی اظهار داشت: این موفقیت ناشی از بهبود عملکرد در استفاده از سرویس‌های حفاری و نیز مدیریت بهتر در به‌کارگیری تجهیزات دکل‌های در اختیار بوده و سهم میزان انتظار ناشی از شرایط آب و هوا، تقریباً ثابت مانده است.

این در حالی است که همان طور که گفته شد در طی این مدت تعداد عملیات‌ها و در نتیجه جابجایی دکل‌ها، حدود دو برابر افزایش یافته و بنابراین طبق روال گذشته، باید میزان انتظارات افزایش پیدا می‌کرد، به‌وی‍ژه که تعداد شناورهای در اختیار شرکت نیز طی این مدت کاهش محسوسی یافته و بر پیچیدگی کار افزوده بود.

خواجوی در مورد رویکرد جدید به مهندسی حفاری در انجام عملیات گفت: عملکرد مناسب بخش حفاری در سال جاری، علاوه بر اینکه حاصل برنامه‌ریزی، پیگیری و تلاش دسته‌جمعی همه مدیریت‌های ذیربط از جمله مدیران و همکاران مناطق عملیاتی، مدیریت امور تولید و به‌ویژه همکاران پرتلاش مدیریت امور فنی در اداره‌های حفاری و مهندسی نفت است، نتیجه توجه بیشتر به بخش مهندسی عملیات حفاری در انجام فعالیت‌ها نیز بوده است. چرا که یکی از چالش‌های اساسی که می‌تواند باعث ایجاد مشکلات بسیار در هنگام اجرای عملیات شود، کم توجهی به مهندسی حفاری و تهیه برنامه‌های حفاری هر حلقه چاه است.

مدیر امور فنی شرکت نفت فلات قاره افزود: در این زمینه، شیوه‌نامه‌ای در مورد نحوه تهیه برنامه‌های حفاری هر حلقه چاه و نظارت بر حُسن اجرای آن در مدیریت امور فنی تنظیم و ابلاغ شده است که طی آن فرآیند تهیه برنامه عملیات برای هر نوع از فعالیت‌های حفاری با تاکید بر حضور دیسیپلین‌های مختلف نظیر زمین‌شناسی، ژئوفیزیک، بهره‌برداری و تکمیل چاه و مهندسی مخازن در کنار تیم مهندسی حفاری مشخص شده است.

بر اساس این شیوه‌نامه، برنامه هر حلقه چاه  تا 2 ماه قبل از موعد انجام عملیات، می‌بایست توسط تیم یکپارچه فوق که حسب نوع عملیات، حضور تخصص‌های مختلف در آن متفاوت است، نهایی و ابلاغ شود.

به گفته مدیر امور فنی شرکت نفت فلات قاره ایران، بر اساس این شیوه‌نامه، با توجه به سوابق و تجارب حاصل از عملیات‌های گذشته حفاری در هر میدان، برنامه‌های جبرانی برای مواجهه با ریسک‌های محتمل در سناریوهای مختلف، تنظیم می‌شود و الزامات مورد نیاز پیش از آغاز هر عملیات در نظر گرفته خواهد شد.

همچنین پس از پایان عملیات هر حلقه چاه، کلیه سوابق و مستندات مربوط به تهیه برنامه و اجرای عملیات هر حلقه چاه، مشکلات و راه‌حل‌های به‌کار گرفته شده در انجام عملیات و تجارب کسب شده در آن، مستند‌سازی و تلفیق می‌شود که در انجام عملیات‌های بعدی مورد استفاده قرار گیرد.

انتهای پیام/ب

منبع: فارس

کلیدواژه: نفت ایران فلات قاره عملکرد علی خواجوی شرکت نفت فلات قاره ایران نیمه نخست سال 1399 تعداد عملیات انجام عملیات تهیه برنامه حلقه چاه سال جاری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۲۶۲۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برنامه عملیاتی شرکت مترو تهران برای خط ۷ در سال جاری

به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، با بهره‌برداری از ایستگاه ورزشگاه تختی در منتهی الیه جنوب شرقی خط ۷ نه تنها بیست و دومین ایستگاه خط مذکور در اختیار شهروندان قرار خواهد گرفت بلکه حدود ۲ کیلومتر مسیر ریلی نیز به طول شبکه مترو پایتخت افزوده می‌شود. همان‌طور که پیشتر هم عنوان شده است، تکمیل ایستگاه ورزشگاه تختی در صورت تامین ناوگان حمل و نقلی مورد نیاز، می‌تواند سر فاصله حرکتی قطار‌های خط ۷ را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

اما فارغ از ایستگاه ورزشگاه تختی که آخرین ایستگاه از بدنه اصلی خط ۷ به حساب می‌آید، برنامه عملیاتی شرکت مترو تهران برای این خط به موارد بیشتری مربوط می‌شود؛ غیر از رفع نواقص و نصب پله برقی در ورودی پارک رفتگر (ایستگاه تربیت مدرس)، ورودی مستقل ایستگاه توحید به همراه سالن بلیت فروشی آن نیز امسال امکان تکمیل دارد.

به این موارد باید تلاش برای بهره‌برداری از ۶ ورودی دیگر را اضافه کرد؛ ساخت و تجهیز ورودی جنوبی ایستگاه آهنگ، ورودی جنوبی ایستگاه چهل تن دولاب، ورودی جنوبی ایستگاه هلال احمر، ورودی غربی ایستگاه شهدای هفدهم شهریور، ورودی شمال غربی ایستگاه میدان کتاب و ورودی شرقی میدان صنعت، از جمله دیگر پروژه‌های خط ۷ در سال ۱۴۰۳ به شمار می‌آیند. از طرفی با جمع آوری کارگاه مترو، امکان بازگشایی بلوار پاک نژاد و میدان کتاب در ماه‌های باقی‌مانده از سال جاری وجود دارد.

اما یکی از مهمترین ماموریت‌های خط ۷ در این دوره مدیریت شهری، احداث حدود ۵ کیلومتر تونل و ۲ ایستگاه در پروژه توسعه شمال غربی خط مذکور است که عملیات اجرایی آن از اسفند ماه سال گذشته آغاز شد؛ پروژه‌ای که در صورت تامین به موقع منابع مالی لازم، حتی احتمال انجام تست سرد آن تا اوایل نیمه دوم سال ۱۴۰۴ وجود دارد و این یک خبر مسرت بخش برای اهالی غرب پایتخت و خصوصاً دانشجویانی است که محل تحصیل آنها در حوالی پونک و حصارک واقع شده است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تخلیه ۲.۲ میلیون تنی ۶ قلم کالا در بنادر/ رشد ۱۰۰ درصدی تخلیه شکر
  • حفر و تکمیل هشت حلقه چاه نفت در مناطق نفت‌خیز جنوب غرب کشور 
  • حفر و تکمیل ۸ حلقه چاه نفت طی فروردین ماه در مناطق نفتخیز جنوب غرب کشور 
  • رشد ۶۴.۸۰ درصدی مصوب درآمدهای عمومی آذربایجان شرقی در سال ۱۴۰۱
  • تحقق ۱۳۱ درصدی سهم اشتغالزایی در آذربایجان شرقی
  • کسب رتبه نخست عملیات ثبت نام تمتع کشور توسط حج و زیارت استان سمنان
  • سهم ۶۴ درصدی عملیات‌های عمرانی از بودجه ۱۴۰۳ شهرداری اشنویه
  • اعزام بیمار از خارگ با یک بالگرد عملیاتی انجام شد
  • برنامه عملیاتی شرکت مترو تهران برای خط ۷ در سال جاری
  • انسداد ۱۴ حلقه چاه غیر مجاز در«گلاهک» رودهن/ادوات حفاری توقیف شد