Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا - رییس دبیرخانه ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی وزارت​ کار با اشاره به ایجاد 20 هزار شغل در کشور با اجرای پایلوت طرح توسعه مشاغل خانگی گفت:به طور میانگین این طرح 96 درصد تحقق یافت.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از تسنیم ، طرح ملی توسعه مشاغل خانگی در دبیرخانه توسعه و حمایت از مشاغل خانگی، معاونت توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی پس از آسیب شناسی طرح های قبلی و انجام مطالعات داخلی و خارجی در سال 1396 طراحی و به تصویب رسید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به منظور اجرای و پیاده سازی این طرح، جهاد‌دانشگاهی به عنوان یک نهاد توسعه ای، واسطه ای و تسهیلگر مکلف به شناسایی، توانمندسازی (آموزش و مشاوره) اشخاص حقیقی و حقوقی و پایدارسازی مشاغل خانگی با اتصال به بازار با بهره مندی از شبکه های افقی و عمودی گردید.
ضمناً جهاد دانشگاهی با استفاده از شبکه کارشناسان، مشاوران و تسهیلگران خود در سراسر کشور در نظر دارد با بهره مندی از ظرفیت های تمامی سازمان های دولتی و غیر دولتی بویژه بخش خصوصی، حلقه‌های مفقوده و خلا طرح‌های مشابه قبلی را شناسایی و نقش و جایگاه مشاغل خانگی در اقتصاد کشور را توسعه دهد.
*رشته های جدید مشاغل خانگی در 9استان
مهناز امامدادی، رییس دبیرخانه ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی وزارت​ تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه در اجرای پایلوت طرح مشاغل خانگی در 9 استان حدوداً20 هزار شغل ایجاد شده است، گفت: به طور میانگین این طرح 96 درصد تحقق داشت.
وی ادامه داد: طرح توسعه الگوی مشاغل خانگی به صورت پایلوت در 9 استان در سال96 کلید خورد، این طرح از ششم مهرماه در 31استان کشور آغاز می‌شود و فراخوان ثبت‌نام این طرح در کشور منتشر شده است.
رییس دبیرخانه ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: اجرای طرح توسعه مشاغل خانگی در 9استان از جمله چهارمحال و بختیاری نتایج خوبی داشت، نقطه قوت این طرح توانمندسازی متقاضیان، متکی نبودن به تسهیلات و اتصال به بازار بود، همچنین در کنار این طرح برای 6200زن سرپرست خانوار در 24استان شغل ایجاد شد.
وی با بیان اینکه تاکید در ایجاد مشاغل خانگی توجه به ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های استان‌ها است‌، افزود: برخی رسته‌های شغلی بازار خوبی ندارند، باید به سمت ایجاد مشاغلی برویم که بازار خوبی برای فروش محصول داشته باشد، اگر این اتفاق رخ دهد مشاغل پایدار می‌شود. معمولا افراد در مشاغل خانگی خویش‌فرما هستند، باید به سمت شبکه‌سازی در مشاغل خانگی برویم.
امامدادی با بیان اینکه در اجرای پایلوت طرح مشاغل خانگی در 9استان حدودا 20هزار شغل ایجاد شده است، گفت: به طور میانگین این طرح 96درصد تحقق داشت، در برخی استان‌ها این طرح به طور کامل محقق و در برخی از استان‌ها کمتر از تعهد بود.
امامدادی گفت: مشاغل خانگی تنها محدود به تولید محصولات خانگی از جمله ترشی و صنایع‌دستی نیست، باید رسته‌هایی از جمله فناوری، مشاوره، ترجمه و ...برای فارغ‌التحصیلان دانشگاهی مدنظر قرار بگیرد.
-->

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: حمایت از مشاغل خانگی توسعه مشاغل خانگی اجرای پایلوت طرح مشاغل خانگی طرح توسعه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۲۶۵۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای طرح پاداش مدیریت مصرف برق گسترده‌تر از ۲ سال گذشته

ناترازی در تولید و تقاضا‌ی برق در سال‌های اخیر و لزوم رفع آن در صنعت برق به عنوان یک صنعت پیشران به جهت تامین انرژی مورد نیاز صنایع و معادن کشور، موجب شد که وزارت نیرو برای کاهش این ناترازی اقدامات متعددی را پیش‌بینی کند.

البته که بخشی از این اقدامات، به حوزه افزایش ظرفیت‌های تولید و توسعه ظرفیت‌های نیروگاهی کشور خلاصه می‌شود و طبق آخرين آمار حدود ۸ هزار مگاوات در دوسال اخیر به توان تولیدی برق کشور اضافه شده است. اما در عین حال تنها به این افزایش اتکا نشد و تلاش‌هایی در زمینه بهینه سازی مصرف در طرف مصرف کنندگان به ویژه در بخش خانگی صورت گرفت. بهره گیری از سیاست‌های تشویقی، اقدامی بود که با هدف بهره مندی مردم از پاداش نقدی و در جهت کاهش پیک مصرف و همین‌طور نهادینه کردن مصرف صرفه جویی در تابستان سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ اجرایی شد. اقدامی که دولت نتیجه آن را گرفت و در این دوسال هیچ خاموشی به بخش خانگی تحمیل نشد.

در سال اول این طرح فقط بخش خانگی و مشترکانی که مصرفی پایین‌تر از الگو (۳۰۰ کیلووات در مناطق عادی) داشتند، شامل پاداش مدیریت مصرف برق می‌شدند و برای هر مشترک به ازای هر کیلووات صرفه جویی ۵۰۰ تومان محاسبه و روی قبوض آنها اعمال می‌شد. برای سال ۱۴۰۲ سیاست گذاری به این شکل انجام شد که مشترکان بیشتری از جمله پرمصرف‌ها نیز امکان بهره مندی از پاداش را داشته باشند و بتوانند در این طرح مشارکت کنند؛ همچنین مبلغ پاداش برای مشترکان نیز افزایش ۲۰ برابری پیدا کرد و در پایان طرح۲۲۰۰ میلیارد تومان به حدود ۱۰ میلیون قبض پرداخت شد. تقریبا یک سوم از این قبوض مشمول پاداش نیز قبض رایگان دریافت کردند و یا حتی بستانکار شدند.

گرمای هوا در سال گذشته سبب شد که مصرف مجموع بخش‌های تقاضاکننده برق (خانگی، اداری، صنایع و کشاوری) ۶.۶ درصد افزایش پیدا کند، اما با همراهی ۴۰ درصد از مشترکان در طرح پاداش مدیریت مصرف صنعت برق رشد مصرف بخش خانگی منفی شد و شاهد نتایج بسیار خوبی در تامین برق پایدار همه مشترکان به ویژه مشترکان صنعتی بودیم که به این ترتیب بخش تولید کشور با مشکلات کمتری در زمینه تامین انرژی مواجه شد.

بخش تجاری هم امسال مشمول پاداش مدیریت مصرف برق می شود

در ادامه‌ مصطفی رجبی مشهدی مدیرعامل شرکت توانیر و سخنگوی صنعت برق در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان در خصوص برنامه ریزی‌ها برای عبور از اوج مصرف تابستان ۱۴۰۳ گفت: ۱۸۰ برنامه در ۶ محور با هدف تامین پایدار برق در تایستان تدوین شده که شامل توسعه نیروگاه‌های حرارتی و تجدیدپذیر و همنیطور برنامه‌های مدیریت مصرف است.

مدیرعامل توانیر با اشاره به برنامه‌ها در حوزه مدیریت مصرف گفت: در این حوزه نیز برنامه‌هایی در نظر گرفته شده و طرح پاداش مدیریت مصرف برای مشترکان خانگی در برنامه‌ها قرار دارد. امسال در نظر گرفتیم که بخش تجاری هم به طرح پاداش مدیریت مصرف اضافه کنیم و برنامه‌های تشویق محور وزارت نیرو در سمت تقاضا در برنامه‌ها در دستور کار قرار خواهد گرفت.

مشارکت مردم در افزایش تامین برق برای صنعت کشور

اگر نگاهی به اعداد و ارقام تامین برق مصرف بخش خانگی و اثرگذاری طرح پاداش مدیریت مصرف در دو سال گذشته داشته باشیم، در سال ۱۴۰۰، ۴۸ میلیارد کیلووات ساعت انرژی مصرفی برق در بخش خانگی بوده که در سال ۱۴۰۲ با رشد منفی نسبت به سال ۱۴۰۰ به ۴۶ میلیارد کیلووات ساعت رسید. به عبارت دیگر حتی اگر رشد متوسط ۵ درصدی سالانه در حوزه خانگی را هم در نظر بگیریم حدود ۷ میلیارد کیلووات ساعت انرژی کمتری در بخش خانگی مصرف شد. این برق حاصل از صرفه جویی و مشارکت مردم در پاداش مدیریت مصرف برق، به سمت صنایع روانه شد و در سال گذشته طی بازه اجرای طرح مدیریت مصرف ۲۲.۵۵ درصد، انرژی برق بیشتری تحویل صنایع کشور شد. این بخش در مجموع ۱۶.۳۸ میلیارد کیلووات ساعت برق مصرف کردند که این مقدار ۴.۷ درصد نسبت به سال ۱۴۰۰ افزایش را رقم زد.

انتظار می‌رود طرح پاداش مدیریت مصرف برق امسال نیز طبق روال دو سال گذشته از ابتدای خردادماه آغاز شود و مشترکان تا پایان شهریور فرصت مشارکت در این طرح را داشته باشند.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی اقتصاد و انرژی

دیگر خبرها

  • پرداخت بیش از یک هزار میلیارد ریال تسهیلات به فعالان مشاغل خانگی در همدان
  • طرح هادی مهم‌ترین ابزار مدیریت توسعه روستایی است
  • اجرای طرح پایلوت و رایگان غربالگری شناسایی اختلالات شناختی سالمندان
  • اجرای طرح پاداش مدیریت مصرف برق گسترده‌تر از ۲ سال گذشته
  • جذب حدود ۵۳ میلیارد ریالی تسهیلات دولتی برای مشاغل خانگی نیشابور
  • صدور ۳۰۰ مجوز مشاغل خانگی در کاشمر
  • اثرات اتوماسیون و هوش مصنوعی بر مشاغل آینده
  • توجه به مشاغل خانگی یکی از ظرفیت‌های تحقق شعار سال است
  • زوایای هوشمندسازی انرژی در برنامه هفتم توسعه
  • از تعطیلی پلی‌اکریل تا خیاطی در منزل؛ داده‌های اشتغال‌زایی گمرا‌ه‌کننده‌اند