Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ساعت24»
2024-04-25@09:26:16 GMT

آیا اَبَر تورم در کمین ایران است؟

تاریخ انتشار: ۵ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۴۲۶۸۲۸

آیا اَبَر تورم در کمین ایران است؟

ساعت 24-رئیس دانشکده اقتصاد دانشگاه دانشگاه خوارزمی با اشاره به اینکه ایران گرفتار ابر تورم نخواهد شد، یادآور شد: اینکه این روزها شرایط اقتصادی ایران مدام با ونزوئلا مقایسه می‌شود، به اعتقاد بنده صحیح نیست، ونزوئلا به دلیل بدهی‌های زیادی خارجی که داشت، گرفتار این این ابرتورم شد، در حال حاضر تورم این کشور حدود ۱۴ هزار درصد است، این درحالیست که درست است که میزان تورم در ایران بسیار بالابوده، اما، چون میزان بدهی خارجی کشورمان کم است، چنین آینده‌ای را نمی‌توان برای ایران متصور بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر اساس اعلام مرکز آمار ایران، نرخ تورم سالانه شهریور ماه با افزایش دو درصدی به ۲۶ درصد رسید. این در حالی است که نرخ تورم نقطه‌ای طی شهریور ماه برای خانوار‌های شهری ٣٤,٥ درصد است که نسبت به ماه قبل ٣,٩ واحد درصد افزایش داشته است. همچنین این نرخ برای خانوار‌های روستایی ٣٤,١ درصد بوده که نسبت به ماه قبل ٤,٥ واحد درصد افزایش داشته است.


 محمدقلی یوسفی استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به اینکه وضعیت اقتصادی به گونه‌ای است که مردم برای تامین حداقل‌های زندگی خود در مضیقه فراوانی قرار دارند، به فرارو گفت: با توجه به فشار تورمی سنگینی که طی دو سال اخیر بر پیکره اقتصاد کشور وارد شده، این مسئله تبعات بسیار جبران ناپذیری را به دنبال داشته، به طوری که در این سال‌ها قدرت خرید مردم به یک سوم کاهش پیدا کرده و روز به روز نیز سفره‌های آن‌ها کوچک‌تر شده است.


وی با تاکید بر اینکه عملا دولت برای برون رفت از این وضعیت برنامه‌ای ندارد، اظهار داشت: ما طی این سه دهه اخیر هیچ موقع به دنبال یافتن راهکار‌های ریشه‌ای و اصولی نبوده ایم، بلکه مدام به دنبال حل کردن معضلات روزمره بودیم، حال چنین وضعیتی نتیجه اش نیز این می‌شود، که برای حل مشکل گرانی تخم مرغ معاون اول رئیس جمهور باید جلسه بگذارد و آن را مورد بررسی قرار دهید، ما یک شبه به این جا نرسیده ایم، مدام سیاست‌های اشتباه تکرار شده که در نهایت باعث به وجود آمدن چنین وضعیتی شده است.


یوسفی ناکارآمدی و سوء مدیریت را در گرانی‌های زنجیره‌ای اخیر بسیار موثر دانست و افزود: ما از اول انقلاب در تحریم هستیم و همیشه حتی در زمان برجام نیز این گرانی‌ها ادامه داشته، متاسفانه مدیریت فشلی که حاکم است بر دستگاه‌های اقتصادی توان حل مشکلات را ندارد، بلکه تنها مشغول فساد کردن و توزیع رانت هستند، این دادگاه‌های اخیری که در مسائل اقتصادی برگزار شد، از جمله پرونده‌هایی که در مورد سوء استفاده‌های ارزی، خود گواه این مدعا است که یک زنجیره باطل به صورت مکرر تکرار می‌شود و تنها در این وسط یک عده رانت‌خور جیب خود را پر از دلار‌های نفتی کرده اند و از کشور گریخته اند.


چه دلایلی در افزایش تورم دخیل هستند؟
وحید شقاقی شهری کارشناس مسائل اقتصادی در گفتگو با فرارو با اشاره به افزایش تورم در شهریورماه، گفت: در گذشته تنها گفته می‌شد، تورم ناشی از سیاست‌های پولی است، این حرف نیز در گذشته کارکرد داشت، اما امروز دیگر چنین چیزی مصداق ندارد، این درحالیست که امروز عوامل موثر بر تورم، برهم کنش و اثرگذاری دارند، از سویی الان دیگر سیاست‌های پولی صرفا مسبب تورم نیستند.


وی افزود: در حال حاضر مسائل سیاست خارجی و روابط بین‌الملل تاثیر بسرایی بر روی وضعیت اقتصادی دارد، اگر کشوری به مانند کشور ما در منازعه با کشور‌های دیگر باشد، به طور قطع تورم دراقتصاد وجودخواهد داشت و باعث افزایش قیمت‌ها د‌ر بازار‌های مختلف می‌شود، بنابراین اگر می‌خواهیم تورم نرمالی داشته باشیم، باید روابط معقولی با کشور‌های جهان ایجاد کرد.


شقاقی سیاست‌های موثر بر بخش واقعی اقتصاد را دیگر عامل موثر را در افزایش تورم دانست و اظهار داشت:در این زمینه بی انظباطی مالی دولت نقش بسزایی در افزایش تورم داشته، دولت با توجه به اینکه با کسری شدید بودجه روبرو است، بازهم در بخش بودجه ریخت و پاش‌های بسیاری دارد و با این وضعیت بازهم تورم زیادی ایجاد خواهد شد.


این استاد دانشگاه بیان داشت: افزایش نقدینگی به عنوان یکی از سیاست‌های اصلی پولی باعث افزایش تورم شده، آخرین آماری که در زمینه رشد نقدینگی وجود دارد، مربوط به خرداد ماه است که ۳۱ درصد بوده، درحالیکه میانگین رشد نقدینگی سالیانه طی چهار دهه اخیر بین ۲۳ تا ۲۵ درصد بوده که خود این میانگین سالیانه بسیار بالا است، اما نکته مهم این است که به نظر می‌رسد درحال حاضر سرعت رشد نقدینگی بسیار افزایش یافته با توجه به وضعیتی که الان در اقتصاد کشور حکمفرما است.


وی افزایش نرخ ارز و ناترازی ارزی را از دیگر عوامل زمینه ساز افزایش تورم قلمداد کرد و گفت: با توجه به اینکه افزایش نرخ ارز به عنوان یک متغیر حیاتی در اقتصاد ایران شمرده می‌شود، رشد آن تبعات بسیار جبران ناپذیری را به دنبال دارد، مثال مملوس آن افزایش هزنیه تولید کالا در کشور است که باعث می‌شود طرف عرضه نیز با کاهش روبرو شود، همچنین ناترازی ارزی در بحث تجارت خارجی و صادرات و واردات به افزایش تورم دامن می‌زند، بنابراین تا زمانیکه این عوامل مورد کنترل قرار نگیرند، تورم همچنان به طور افسارگسیخته بالا خواهد رفت.

بیشتر بخوانید:

چرا گرانی ها تمامی ندارد؟

پادزهر تورم افسار گسیخته

ابرتورم چیست و اقتصاد ایران چقدر با آن فاصله دارد؟


ایران گرفتار ابر تورم نخواهد شد
رئیس دانشکده اقتصاد دانشگاه دانشگاه خوارزمی با اشاره به اینکه ایران گرفتار ابر تورم نخواهد شد، یادآور شد: اینکه این روز‌ها شرایط اقتصادی ایران مدام با ونزوئلا مقایسه می‌شود، به اعتقاد بنده صحیح نیست، ونزوئلا به دلیل بدهی‌های زیادی خارجی که داشت، گرفتار این این ابرتورم شد، در حال حاضر تورم این کشور حدود ۱۴ هزار درصد است، این درحالیست که درست است که میزان تورم در ایران بسیار بالابوده، اما، چون میزان بدهی خارجی کشورمان کم است، چنین آینده‌ای را نمی‌توان برای ایران متصور بود.


این اقتصاددان با اشاره به اینکه میزان بدهی خارجی ایران در حال حاضر بین ۹ تا ۱۰ میلیارد دلار است، تصریح کرد:سررسید این بدهی‌ها نیز سالیانه نهایتا دو میلیارد دلار است که با توجه به حجم اقتصاد ایران کم است و نمی‌تواند تورم بسیار بالایی را رقم بزند، این در حالیست تا زمانیکه اقتصاد ایران اصلاحات اساسی را در خود انجام ندهد، با این تورم مزمن و ساختاری همراه خواهد بود، در این رابطه چشم انداز مثبتی نیز در حال حاضر نمی‌توانیم متصور باشیم، چرا که هیچ گام اصلاحی برداشته نمی‌شود.


شقاقی با تاکید بر اینکه اقتصاد ایران روز‌های بسیار سختی را پشت سر می‌گذراند، گفت: متاسفانه چالش‌ها و معضلات فراوانی که طی سال‌های گذشته در اقتصاد ایران بر روی هم تلنبار شده، این روز‌ها اثرات بسیار سوء خود را نمایان می‌سازد، بنابراین اگر از همین امروز به فکر آینده نباشیم دوباره این وضعیت در ماه‌ها و سال آینده شاید با وضعیت بدتری تکرار شود، بنابراین دولت، مجلس و سایرنهاد‌های تاثیرگذار باید، با همکاری یکدیگر اقداماتی را انجام دهند تا وضعیت اقتصادی سروسامانی بگیرد، در غیر این صورت اوضاع فعلی به همین منوال سپری خواهد شد.


این کارشناس مسائل اقتصادی افزود: بخشی از تورم در اقتصاد ایران به دلایل نهادی و ساختاری است، به مانند نمونه کسری بودجه دولت طی دور‌های مختلف وجود داشته و نمی‌توان یک شبه یا عرض یک سال این کسری بودجه را برطرف کرد، این مورد نیاز به همکاری متقابل دولت و مجلس دارد، این موضوع یکی از همین اقدامات اصلاحی است که باید از سال‌ها پیش انجام می‌گرفت، مسئله بی انظباطی مالی دولت باعث ایجاد کسری بودجه می‌شود و تا موقعی که این بی انظباطی وجود داشته باشد، نمی‌توان انتظار کنترل تورم را داشت.

منبع: فرارو

منبع: ساعت24

کلیدواژه: اقتصاد ایران افزایش تورم حال حاضر خواهد شد بر تورم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۲۶۸۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش تورم خوراکی‌ها در آغاز سال

مرکز آمار ایران در جدیدترین گزارش خود اقدام به انتشار جزییات تورم در فروردین ۱۴۰۳ کرده است. آمار و ارقام جدید اما نشان می‌دهد در فروردین امسال، تورم ماهانه مناطق شهری و روستایی افزایش یافته و بر عکس تورم در بلندمدت کاهشی شده است.

به گزارش اعتماد، به بیان دیگر سطح عمومی قیمت کالاها و اقلام خوراکی و غیرخوراکی در این بازه زمانی، در مناطق شهری و روستایی نسبت به اسفندماه سال گذشته بیشتر شده، اما در بازه یکساله تورم رو به پایین رفته است. در فروردین امسال، تورم ماهانه مناطق شهری با افزایش ۰.۵ واحد درصدی به ۲.۵ درصد رسیده است. این بدان معناست که در فروردین ۱۴۰۳، قیمت یک سبد یکسان و متنوع از اقلام خوراکی و غیرخوراکی، ۲.۵ درصد بیشتر از سطح عمومی قیمت آن در اسفند ۱۴۰۲ بوده است.

این عدد در مناطق روستایی با ۱.۳ واحد درصد افزایش به ۳.۱ درصد رسیده است. بدین ترتیب میزان تورم ماهانه فروردین در مناطق روستایی سطح بالاتری نسبت به مناطق شهری داشته است. این در حالی است که در اسفند ۱۴۰۲، این رویه معکوس بوده و فشار تورمی بر دوش شهرنشینان سنگین‌تر بوده است.

مقایسه‌های موجود حاکی از آن است که در مناطق روستایی، تورم ماهانه غیرخوراکی‌ها در سطوح بالاتری نسبت به نرخ مشابه در خوراکی‌ها قرار داشته است. در مقابل در مناطق شهری، تورم ماهانه خوراکی‌ها بیشتر از غیرخوراکی‌ها بوده است. اما یک نگاه کلی نشان می‌دهد که تورم در بخش خوراکی‌ها در ماه اول سال، با شوک بالایی مواجه شده است. به‌طور مثال، تورم بخش سبزی و حبوبات فقط در یک ماه، نزدیک به ۹.۵ درصد بالا رفته. یا انواع گوشت قرمز و سفید نزدیک به ۳ درصد رشد تورم ماهانه داشته‌اند.

طبق داده‌های مرکز آمار ایران، نرخ تورم سالانه به کمترین میزان خود در ۲۱ ماه اخیر رسیده است و رقم ۳۸.۸ درصد را به ثبت رسانده. بر اساس داده‌های منتشرشده از سوی متولی اصلی انتشار آمار نرخ تورم، شاخص قیمت مصرف‌کننده در پایان سال گذشته به ۲۳۶.۳ واحد رسیده است. به این ترتیب، نرخ تورم سالانه در فروردین‌ماه عدد ۳۸.۸ درصد را ثبت کرده که این رقم در مقایسه با اسفند ۱۴۰۲ کاهشی ۱.۹ واحد درصدی پیدا کرده است.

به علاوه، مقایسه نرخ تورم سالانه فروردین‌ماه امسال با فروردین‌ماه سال گذشته، از کاهش ۸.۸ واحد درصدی این متغیر حکایت دارد. افزون بر این، بررسی‌ها نشان می‌دهند با تداوم روند نزولی نرخ تورم ۱۲ماهه، این نرخ در پایان فروردین‌ماه به کمترین میزان خود از تیرماه ۱۴۰۱ به این سو رسیده است.

حرکت یکساله نرخ تورم در حال معکوس شدن است

سید مرتضی افقه، اقتصاددان و استاد دانشگاه شهید چمران اهواز در مورد کاهش نرخ تورم سالانه به ۳۸.۸ و افزایش تورم ماهانه خانوارهای کشور به ۲.۶ درصد به «اعتماد» گفت: کاهش نرخ تورم سالانه به دلیل تمرکز بانک مرکزی بر روی کاهش نرخ نقدینگی بوده؛ اما افزایش ماهانه نرخ تورم به این معنی است که حرکت یکساله نرخ تورم در حال معکوس شدن است و سیاست کاهش نقدینگی نیز شکست خورده است. این استاد دانشگاه در ادامه افزود: هر چند کاهش نقدینگی باعث افت تورم شده اما رکود را هم به همراه داشته است که منجر به تعطیلی برخی از کارخانجات و بنگاه‌های کوچک و متوسط شده که به دلیل کاهش نقدینگی دچار آسیب شده‌اند.

پیش‌بینی دولت دستیابی به نرخ تورم ۳۰ درصدی بود

افقه تصریح کرد: کاهش یکساله نرخ تورم نشان‌دهنده آن است که دولت تا حدودی به اهداف خود نزدیک شده اما پیش‌بینی دولت برای دستیابی نرخ تورم ۳۰ درصدی تا پایان سال ۱۴۰۲ بود که عملا فاصله زیادی با این پیش‌بینی داریم. ضمن اینکه، افزایش ماهانه نرخ تورم نشان‌دهنده معکوس شدن این رویه است.

این اقتصاددان خاطرنشان کرد: سیاست انقباضی بانک مرکزی در خصوص کنترل نقدینگی در کاهش نرخ تورم موثر بوده اما نرخ تورم سالانه ۳۸.۸ درصدی هم رقمی نیست که دولت وعده آن را داده بود چرا که وعده رییس‌جمهور در ابتدای دولت سیزدهم نصف شدن نرخ تورم و در نهایت تک‌رقمی کردن آن بود که نه تنها میزان تورم نصف نشده بلکه در دو سال اخیر تنها ۶ تا ۷ درصد افت داشته است.

اثر مستقیم نرخ دلار بر میزان تورم

افقه در ادامه با اشاره به نوسان نرخ دلار در کانال ۶۵ هزار تومانی گفت: رسیدن نرخ دلار به ۷۰ هزار تومان به دلیل تنش‌های منطقه‌ای بود که پس از آن مجددا نرخ دلار به ۶۵ هزار تومان افت کرد که نمی‌توان افت تورم یکساله را به این مساله ارتباط داد؛ چرا که در دو هفته اخیر این اتفاقات افتاده است و در نرخ‌های آتی تورم اثرگذار بوده است.

ضمن آنکه تا پیش از این نرخ دلار ۵۵ هزار تومان بود که با رشد ۱۰ هزار تومانی به ۶۵ هزار تومان رسیده است که باز هم این رقم باعث افزایش تورم می‌شود. این کارشناس اقتصادی ادامه داد: متاسفانه دولت با تنش‌های اجتماعی مانند موضوع حجاب این روزها باعث فراری دادن سرمایه‌گذاران شده است و هنوز هم تنش‌های ایران و اسراییل در سایه وجود دارد و این موارد کمکی به کاهش نرخ ارز و افت تورم نخواهد کرد.

اثرات روانی تورم در مورد انتخابات در امریکا رو به افزایش است

افقه با بیان اینکه مسائل بین‌المللی بر میزان تورم کشور اثرگذار است، افزود: احتمال انتخاب دونالد ترامپ در امریکا به عنوان رییس‌جمهور باز هم وجود دارد و تا آن زمان هر چقدر نظرسنجی‌ها به سمت قطعیت این موضوع پیش برود اثرات روانی بر روی نرخ ارز و فرار سرمایه و نرخ تورم خواهد داشت، ضمن آنکه در کشور جناح تندرویی در مجلس مستقر شده که معمولا اولویت این جناح مسائل ایدئولوژیک است تا مسائل معیشتی و رفاهی که باعث می‌شود شاخص‌های اقتصادی و به خصوص نرخ تورم افزایشی باشد و نرخ ارز هم رو به بالا شود.

چرا باید تورم وجود داشته باشد؟

آلبرت بغوزیان، اقتصاددان در مورد افزایش نرخ تورم ماهانه و افت نرخ تورم سالانه به «اعتماد» گفت: ممکن است تا سه ماه آینده شاخص تورم باز هم افت کند چرا که نسبت به یک زمان پایه آن را می‌سنجند و اگر ماه بعد نسبت به ماه قبل این تورم افزایش پیدا کند مسلما تورم سالانه هم مثبت خواهد بود و در خاتمه میانگین این ماه‌ها را در نظر می‌گیرند. این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: آنچه انتظار می‌رود این است که نرخ تورم از سوی دولت کنترل شود نه اینکه با اعلام نرخ تورم ماهانه و نقطه به نقطه صرفا یک آماری اعلام شده باشد؛ چراکه مشغول کردن اذهان عمومی با کاهش یا افزایش نرخ تورم چندان اهمیتی ندارد. سوال اصلی این است که چرا باید تورم وجود داشته باشد؟

تورم روزانه هم مهم است

بغوزیان خاطرنشان کرد: اینکه در فروردین ماه میزان تورم رشد کرده به دلیل افزایش نرخ ارز بود و اینکه برخی اقلام هم گران شدند و اینکه آیا در اردیبهشت ماه هم این تورم رشد خواهد کرد یا خیر مهم است و اینکه هر ماه تا پایان سال میزان تورم چقدر خواهد شد، بحث اصلی به رضایت مردم برمی‌گردد چرا که بازی با اعداد تنها باعث سردرگمی مردم می‌شود.

این اقتصاددان ادامه داد: در بحث تورم تنها میزان تورم سالانه مطرح نیست و تورم روزانه هم مهم است. به دلیل اینکه نرخ تورم به صورت متوسط اعلام می‌شود پس مردم در طول سال این میزان گرانی را تحمل کرده‌اند و هزینه این تورم را پرداخت کرده‌اند و به جز خوراکی‌ها در بخش اجاره‌بها و پوشاک و لوازم‌تحریر هم این تورم از سوی مردم پرداخت شده است.

او افزود: نقش بانک مرکزی این است که بتواند نقش خود را در کنترل نرخ ارز مدیریت کند و به دلیل اینکه پایه پولی به دلیل کسری بودجه دولت افزایش پیدا می‌کند باعث تورم بیشتر می‌شود و بانک مرکزی هم پاسخگوی نیاز دولت است، این در حالی است که بانک مرکزی باید از هرگونه استقراض دولت جلوگیری کند و اینکه دولت نباید بیشتر از درآمدی که دارد خرج کند، چرا که این انباشت بدهی‌ها هیچ‌وقت بازگردانده نشده در غیر این صورت این تورم منفی می‌شد.

دیگر خبرها

  • درآمدهای نفتی باعث ایجاد تورم می‌شود؟
  • دنیای اقتصاد : در سال ۱۴۰۳ نه منتظر کاهش قیمت ارز باشید، نه کاهش نرخ تورم/ رشد اقتصادی هم بالا نخواهد رفت
  • در سال ۱۴۰۳ نه منتظر کاهش قیمت ارز باشید، نه کاهش نرخ تورم/ رشد اقتصادی هم بالا نخواهد رفت
  • افزایش تورم خوراکی‌ها در آغاز سال
  • مشارکت مردم در جهش تولید چگونه عملی می‎‌شود؟
  • آیا تابستان ۱۴۰۳ با شوک تورمی آغاز می‌شود؟
  • یک پیش‌بینی تکان‌دهنده از وضعیت تورم در ایران
  • سهم فرهنگ آب رفت
  • ارگران مهاجر در کشورهای همسایه ایران چقدر حقوق می‌گیرند؟
  • یک پیش‌بینی تکان‌دهنده از وضعیت تورم در ایران / ارزش پول ملی در ۴ دهه چقدر کاهش یافت؟