Web Analytics Made Easy - Statcounter

کتاب ایران، آمریکا؛ گذشته، حال، آینده با دو رویکرد متفاوت چاپ و روانه بازار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا از ورامین، کتاب ‌ایران، آمریکا؛ گذشته، حال، آینده با دو رویکرد متفاوت نام اثر مشترکی است که توسط محمد بیدگلی و حجت‌الاسلام اصغر رجبی ده‌برزویی از استادان دانشگاه آزاد اسلامی واحد ورامین‌– پیشوا و واحد تهران شمال در پاییز 1399 توسط انتشارات کیان دانش به تیراژ هزار نسخه چاپ و روانه بازار شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این کتاب در 247 صفحه در سه بخش گذشته، حال و آینده روابط ایران و آمریکا را با بهره‌گیری از آخرین نظر و دیدگاه‌های 10 نفر از مخالفان رابطه ایران و آمریکا از جمله فؤاد ایزدی، علی باقری، ابراهیم متقی، سید‌محمود نبویان، آیت‌الله  سید‌احمد علم‌الهدی، آیت‌الله محمد‌تقی مصباح یزدی، حسین شریعتمداری، حجت‌الاسلام علی باقری، حسین علایی و اصغر رجبی ده‌برزویی و 10 نفر از موافقان رابطه ایران و آمریکا ازجمله صادق زیباکلام، محمود سریع‌القلم، ناصر هادیان، سید‌صادق خرازی، سید‌حسین موسویان، کیهان برزگر، هوشنگ امیراحمدی، دیاکو حسنی، علی ملک‌پور و محمد بیدگلی مورد بررسی قرار داده است. 

کتاب حاضر حاصل چند سال تجربه تدریس مؤلفان کتاب در دانشگاه‌های مختلف بوده و برای دانشجویان رشته‌های مختلف علوم انسانی از جمله حقوق، علوم‌سیاسی، روابط بین‌الملل، روابط عمومی، مدیریت امور فرهنگی، جامعه‌شناسی و روان‌شناسی توصیه می‌شود.

در بخشی از کتاب ایران، آمریکا؛ گذشته، حال، آینده با دو رویکرد متفاوت آمده است: اختلاف بین جمهوری اسلامی ایران و ایالات متحده آمریکا بسیار پیچیده است. از دید ایران ابعاد اصلی اختلاف عبارتند از سیاست تغییر رژیم ایران، سلطه‌طلبی آمریکا در منطقه و نادیده گرفتن نقش ایران به عنوان قدرت منطقه‌ای، ارائه چهره‌ای شیطانی از ایران، نادیده گرفتن منافع ایران در منطقه و سازماندهی جهانی سیاست‌های فشار و قلدرمأبانه یک‌‌جانبه و چندجانبه و بین‌المللی علیه ایران و مسائل دیگر.

از دید آمریکا ابعاد اصلی اختلاف عبارتند از تحریک احساسات ضدآمریکایی از سوی ایران، ظرفیت صدور انقلاب در یکی از مناطق ژئواستراتژیک جهان، تهدید بالقوه ایران در برابر فرآیند صلح اعراب و اسرائیل، تهدید امنیت اسرائیل، برنامه اتمی ایران، نقش ایران در تروریسم و نقض حقوق بشر از سوی ایران.

میان ایران و آمریکا دیواری از بی‌اعتمادی وجود دارد که مسئول ایجادش آمریکا است. آمریکا با انجام کودتای 28 مرداد 1332 و سپس تحمیل قانون کاپیتولاسیون و چپاول و غارت ثروت‌های ملی ایران، از سال 1332 تا 1357، برقراری حاکمیتی سلطه‌گر بر ایران و حمایت از حکومت دیکتاتوری شاه در برابر ملت در جریان پیروزی انقلاب و به‌کارگیری انواع روش‌های استعماری و تهدید آمیز پس از پیروزی انقلاب مانند حمله به طبس،کودتای نوژه، محاصره اقتصادی، حمایت از تجزیه‌طلبی، اعمال فشار‌های خارجی، تضعیف توان‌ملی، اعمال تحریم‌های گسترده و حرکت در مسیر سیاست‌های براندازانه، دیوار بی‌اعتمادی را بلند‌تر و سخت‌تر کرده است.

اگر ایالات متحده واقعا به‌دنبال ایجاد رابطه با جمهوری اسلامی ایران، در موقعیتی برابر است باید گام‌های مؤثری برای از میان برداشتن این دیوار بی‌اعتمادی بردارد، همچنان که جمهوری اسلامی ایران بارها اعلام کرده است، آمریکا باید در مسیر از میان برداشتن دیوار بلند بی‌اعتمادی گام بگذارد، دست از تکیه کردن به حرف و تبلیغات فریبنده بشوید و حسن نیت خود را با اجراکردن موارد ادعایی ایران، نشان دهد، در این صورت است که می‌توان به ثمر‌بخش بودن امیدوار بود.

هیچکس با اصل مذاکره و برقراری رابطه مخالف نیست؛ چراکه تاکید شرع اسلام نیز بر همین است، اما مسئله مهم هدف از ارتباط و چگونگی تأمین این هدف است.

در صورت روشن شدن این مسئله است که دو کشور می‌توانند بر میز مذاکره بنشینند، مذاکره نمود عینی دیپلماسی است و زمانی می‌توان مذاکره کرد که اولا با پشتوانه عملی همراه باشد، ثانیاً میان دو طرفی که متقابلاً برای دستیابی به نتیجه تعهد دارند، انجام گیرد.

از طرفی تمایل برای مذاکره به تنهایی کافی نیست؛ بلکه عمل برای حل اختلاف‌ها امری ضروری و زیر بنایی برای رسیدن به هدف است.

انتهای پیام/4117/4062/

منبع: آنا

کلیدواژه: کتاب ایران آمریکا ایران و آمریکا بی اعتمادی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۲۶۸۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تحریم‌های جدید آمریکا و بریتانیا علیه ایران | کدام شرکت هدف قرار گرفت؟

ایالات متحده و انگلیس امروز (پنجشنبه) دور جدیدی از تحریم‌ها را علیه ایران اعمال کردند.

 

به گزارش ایسنا، دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا ۱۶ فرد و دو نهاد در ایران را هدف تحریم‌هایش قرار داد که گفته می‌شود موتور‌های پهپاد‌های مورد استفاده در حمله ۱۳ آوریل (وعده صادق) به اراضی اشغالی فلسطین را تولید می‌کنند.

علاوه بر این، بریتانیا چندین سازمان نظامی، افراد و نهاد‌های ایرانی را که به ظن آن‌ها در صنایع پهپادی و موشک‌های بالستیک ایران دخیل هستند، هدف قرار می‌دهد. به گزارش خبرگزاری رویترز، انگلیس امروز ۱۳ طرف جدید را در لیست تحریم‌های ایران قرار داد.

«جنت یلن» وزیر خزانه‌داری آمریکا در بیانیه‌ای گفت: «ما به اعمال اختیارات تحریمی خود برای مقابله با ایران از طریق اقدامات بیشتر در روز‌ها و هفته‌های آینده ادامه خواهیم داد.»

همچنین شبکه خبری الجزیره به نقل از وزارت خزانه‌داری آمریکا گزارش داد که آمریکا ۵ شرکت تامین‌کننده مواد اولیه فولاد خوزستان را تحریم می‌کند و هدف از آن‌ها «تضعیف برنامه موشکی و پهپادی» ایران است.

این اقدامات پس از آن صورت گرفت که مقامات آمریکایی در روز‌های گذشته گفتند که در پاسخ به فعالیت ایران در منطقه و برای جلوگیری از حملات آینده، تحریم‌های جدیدی را آماده می‌کنند. قانونگذاران آمریکایی در کنگره همچنین به سرعت قوانینی را پیش می‌برند که هدفش تحت فشار قرار دادن منابع مالی جمهوری اسلامی و مقامات آن است.

به گزارش آسوشیتدپرس، رهبران اتحادیه اروپا هم چهارشنبه گفتند که تحریم‌ها علیه ایران را تشدید خواهند کرد و تحویل پهپاد‌ها و موشک‌های این کشور به گروه‌های مقاومت در غزه، یمن و لبنان را هدف قرار می‌دهند.

دیگر خبرها

  • کنایه رئیسی به برجام ۲ و ۳ در دیدار با مردم شاهرود
  • تحریم‌های جدید آمریکا و بریتانیا علیه ایران | کدام شرکت هدف قرار گرفت؟
  • دور جدید تحریم‌های انگلیس و آمریکا علیه ایران
  • توت فرنگی جویبار در سبد میوه مناطق مختلف کشور
  • بحران یعنی باقی‌ماندن نتانیاهو در قدرت | تهران باید مستقیم با واشنگتن مذاکره کند
  • زیباکلام: تهران و واشنگتن مستقیم مذاکره کنند
  • ایجنت ناگلزمان: بله، با بایرن در حال مذاکره‌ایم
  • هوش مصنوعی و آینده مبهم مترجمان!
  • هوش مصنوعی و آینده مبهم مترجمان !
  • زیباکلام : با توجه به اختلاف نظر بایدن و نتانیاهو در باره جنگ ایران و اسرائیل، باید تهران و واشنگتن مستقیم مذاکره کنند