Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/سمنان مسئول موزه‌های"عشایری ایل سنگسر" و "سنگ و فسیل" مهدیشهر از مرمت مسجد پامنار مهدیشهر به عنوان تلاشی برای ‌بازگشت این بنا به اصالت گذشته خود نام برد.

حسن پاکزادیان 5 مهرماه در جمع خبرنگاران با اشاره به انتقادات به مرمت منار این مسجد قدیمی مهدیشهر اظهار کرد: مسجد امام حسن مجتبی(ع) یا همان مسجد پامنار از جمله آثار کهن به جا مانده در سنگسر است که گمانه‌زنی در خصوص پیشینه تاریخی آن متفاوت است و این به آن معنی است که نیاز به بررسی و مطالعات بیشتری در خصوص این بنا احساس می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بررسی شالوده بنا، مصالح بکار رفته، سبک معماری و .... در این خصوص از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

این موزه‌دار برتر کشور ادامه داد: نام متداول و معمول این مسجد از اسم همین تک منار، بر سر زبان‌ها افتاده و مسجد ساخته شده در کنار آن به "مسجد پامنار" شهرت یافته است.

این فعال میراث فرهنگی ادامه داد: مصالح بکار رفته در بدنه این منار از خشت خام بوده و در نوع خود در سطح استان بی نظیر است.

وی خاطرنشان کرد: در سال‌های اوایل انقلاب، مسئولین و هیئت امنای مسجد جهت حفاظت بیستر از این بنا در برابر باران و برف، اقدام به استفاده از مصالح روز (ملات سیمان) جهت پوشش سطح بیرونی بنا کرده و با استفاده از ابزار، طرح نمای سنگی را اجرا کردند.

این پژوهشگر مهدیشهری با بیان اینکه در سال های اخیر، ضرورت ثبت منار مسجد در فهرست آثار میراث فرهنگی توسط دوستداران میراث و مسئولین احساس شد اضافه کرد: بی شک ثبت چنین اثری فاخر و منحصر بفرد نیازمند حذف الحاقات ناصواب از بدنه این بنای ارزشمند و تاریخی بود که با نظارت کارشناسان سازمان میراث فرهنگی این کار انجام پذیرفت.

وی افزود: با توجه به اینکه مصالح بومی مورد استفاده در دوره‌های گذشته در بناهای مشابه، از روکش گچ اندود بوده، کارشناسان مرمت آثار تاریخی میراث هم از این مصالح استفاده کردند که البته هر چند سال یکبار نیاز به تعمیر مجدد دارد.

این فعال میراث فرهنگی حوزه میراث ایل سنگسری تصریح کرد: به نظر می رسد برخی از دوستداران میراث این مرز و بوم، از روی دلسوزی، تحت تاثیر اخبار نصفه و نیمه موثق قرار گرفته و ناخواسته به این موضوع دامن زده اند. بنده به نوبه خود ضمن تشکر از دلسوزی همشهریان دوستدار میراث سنگسر، قدردانی خود را از زحمات همکاران میراث فرهنگی شهرستان مهدیشهر و همکاران اداره کل میراث استان سمنان که صبورانه انتقادات تحمل کردند، اعلام می‌کنم.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی شهرستانها شهرستان مهدیشهر میراث فرهنگی سمنان مرمت آثار تاریخی مهدی شهر مسجد پامنار میراث فرهنگی مسجد پامنار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۲۶۹۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عضویت ۱۰۶ هزار نوجوان در کانون‌های فرهنگی مساجد آذربایجان‌غربی

محسن رضایی مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد آذربایجان‌غربی با اشاره به اینکه بیش از هزار و ۴۰۰ کانون فرهنگی هنری مساجد در استان، گفت: حدود ۱۰ درصد این تعداد، پارسال به عضویت کانون‌های فرهنگی هنری مساجد در استان درآمده‌اند که نشان دهنده جذابیت فعالیت در این مراکز است.

وی اضافه کرد: حدود ۵۰ درصد کانون‌های فرهنگی هنری مساجد در آذربایجان‌غربی مربوط به روستاها است که نقش بسزایی در شکوفایی استعداد‌ها و توان‌افزایی نوجوانان روستایی دارد.

رضایی تصریح کرد: همچنین ۳۰۰ کانون فرهنگی هنری در آذربایجان‌غربی ویژه بانوان فعالیت می‌کند که از این تعداد ۸۶ کانون پارسال ایجاد شده و اقبال روزافزون دختران به سمت فعالیت‌های فرهنگی و هنری را نشان می‌دهد.

مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد آذربایجان‌غربی در ادامه گفت: بخش مهمی از فعالیت‌های این کانون‌ها در بستر مسجد شکل می‌گیرد و اهتمام ویژه این نهاد، ایجاد جذابیت با زبان هنر شامل سرود و تئاتر برای حضور در فضای مسجد برای نوجوانان و جوانان است.

باشگاه خبرنگاران جوان مهاباد مهاباد

دیگر خبرها

  • بررسی کاربرد فناوری‌های نوین درجلوگیری از آسیب‌های طبیعی به بنا‌های تاریخی
  • تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران، تلاشی سیاسی و بی‌اثر برای کسب رضایت صهیونیست‌ها
  • عضویت ۱۰۶ هزار نوجوان در کانون‌های فرهنگی مساجد آذربایجان‌غربی
  • خبرنگاران با چشم خود اثرات فرونشست بر آثار تاریخی اصفهان را دیدند/ ترک سه انگشتی در دیوار مسجد علیقلی آقا/ آثار تاریخی اصفهان فرو می ریزد؟ (فیلم)
  • مرمت طرح‌های مشترک میراث فرهنگی و شهرداری در میبد
  • ۷۰ اثر موزه شوش مرمت شد
  • اختصاص ۸۰۰ میلیاردریال برای اجرای طرح‌های مرمتی در آذربایجان غربی
  • افزایش تخصیص اعتبار برای تکمیل بازار جعفرخان بفروئیه
  • مشکلات بازاریان زنجانی به رئیس دادگستری چه بود؟
  • اجرای ۸۰ پروژه مرمتی و عمرانی در آذربایجان غربی