Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر- گروه استان‌ها، سکینه اسمی: ورود مردم آذربایجان غربی به عرصه دفاع برای صیانت از خاک میهن و آرمان‌های انقلاب اسلامی از همان روزهای آغازین تحرکات دشمنان اسلام و انقلاب در مرزهای کشور اسلامی رقم خورد، مناطقی همچون دارلک، آلواتان، سرو، حکی، دولتو، دوبره، بند، حاج عمران، کلاشینگ، آلان، بیتوش، زینو، ممی خلان، تنگه چومان، لولان و سیدکان به عنوان مناطق عملیاتی آذربایجان غربی هیچگاه رشادت‌ها و دلاورمردی های رزمندگان اسلام و مرزداران را از یاد نخواهد برد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پایان بخشیدن به حوادث نقده و سرکوب ضدانقلاب، پاک سازی منطقه دارلک حوالی جاده مهاباد - ارومیه، پاک سازی جاده ارومیه - مهاباد و شهادت شهید محمد بروجردی، پاک سازی منطقه ترگور ارومیه، پاک سازی جاده سلماس - سرو و پاک سازی مجدد جاده مهاباد - بوکان از حضور اجانب و اجرای عملیات‌های کربلای ۲ و ۷ در منطقه عمومی حاج عمران، نصر ۵ و ۷ در منطقه قلعه دیزه سردشت و ارتفاعات مرزی بلفت و دوپازا، نصر ۸ در منطقه ماووت عراق - ارتفاع گرده رش، نصر ۹ در حاج عمران و سه کانیا در غرب پیرانشهر، بخش کوچکی از اتفاقات مهم و سرنوشت ساز طی جنگ تحمیلی در آذربایجان غربی است.

با وجود مشکلات و مسائل داخلی و ضرورت آمادگی برای نبرد با مزدوران بعثی، مشارکت در دفع تجاوز و دفاع از میهن اسلامی و بیرون راندن متجاوزان وظیفه‌ای بود که بر دوش مردم غیرتمند آذربایجان غربی سنگینی می‌کرد و برای ادای این دین و تکلیف، نیروهای داوطلب از راه‌های گوناگون به دنبال اعزام به جبهه‌های جنوب بودند که شاهد آن صفوف طولانی ثبت نام و اعزام گروه‌های مختلف مردمی به مناطق جنگی جنوب کشور از تمامی شهرهای این استان مرزی بود.

شیطنت‌های گروهک‌های ضد انقلابی در شهرهای جنوبی آذربایجان غربی باعث شده بود بخشی از تلاش رزمندگان معطوف به برقراری امنیت داخلی استان شود، توطئه و فتنه‌های ایادی استکبار در آذربایجان غربی، بلافاصله بعداً ز پیروزی انقلاب اسلامی در این استان آغاز شد که فاعلیت این شیطنت‌ها را ضد انقلاب در شهرهای مختلف با عنوان‌های گروهک‌های غیرقانونی دمکرات و کومله بر عهده داشتند.

رشادت‌های دلاور مردان آذربایجان غربی در برخی عملیات مهم چون عملیات ثامن الائمه، فتح المبین، بیت‌المقدس، رمضان، والفجر، خیبر، بدر، کربلا در تاریخ سراسر ایثار و شهامت و جانفشانی هشت سال دفاع مقدس کشور ثبت شده و دلاورمردی های سردارانی چون محمد بروجردی، مهدی زین‌الدین، ناصر کاظمی، علی قمی، حسن آبشناسان، احمد کاظمی، سعید قهاری، مهدی امینی، شهید طیاره، صیاد شیرازی، شهید علمی نیک، مهدی باکری، نورعلی شوشتری و شهید نسرین پور در آذربایجان غربی این استان را به نام مشهدالشهدا در کشور شناسانده است.

آذربایجان غربی پنجمین استان درگیر در هشت سال دفاع مقدس بود

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس آذربایجان غربی در خصوص نقش و سهم استان در هشت سال دفاع مقدس به خبرنگار مهر گفت: این استان مرزی نه تنها در انقلاب اسلامی بلکه در مبارزات هشت سال دفاع مقدس سهم مهمی دارد، وجه تمایز آذربایجان غربی در دفاع مقدس نسبت به سایر استان‌ها این است که ما از سه بعد درگیر جنگ بودیم.

جلیل وحیدی وجود ضدانقلاب و جولان آنها در شهرستان‌ها و روستاهای استان تنها سه ماه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، اعزام نیرو به استان‌های جنوبی در هشت سال دفاع مقدس و مبارزه با رژیم بعث عراق را از مسائل پیش روی استان در آن دوران عنوان کرد.

وی با اشاره به وجود ۲۳۰ کیلومتر مرز مشترک آذربایجان غربی با کشور عراق عنوان کرد: در دوران هشت سال دفاع مقدس آذربایجان غربی بیشترین درگیری را با ضدانقلاب در داخل داشت، ۵ شهرستان و اغلب روستاهای این مناطق در دست ضدانقلاب بود.

وحیدی با اشاره به اینکه ضدانقلاب در آن دوران استان را جولانگاه خود قرار داده بود، اضافه کرد: در دوران هشت سال دفاع مقدس ۳۶۰ هزار کیلومتر از جاده‌های استان در دست ضدانقلاب بود و عملاً دفاع برای ما را سخت کرده بود.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس گفت: آذربایجان غربی پنجمین استان درگیر در هشت سال دفاع مقدس بود و با نگاهی به مناطق عملیاتی آذربایجان غربی در هشت سال دفاع مقدس به خوبی می‌توان ثابت کرد که دفاع در کجای این منطقه بیشتر صورت گرفته است.

وی یادآور شد: منطقه عمومی حاج عمران و ارتفاعات تمرچین، محل وقوع عملیات‌های بزرگی چون والفجر ۲، کربلای ۲، کربلای ۷، نصر ۹ و حماسه سکانیان، ارتفاعات کلاشین در نزدیکی شهر اشنویه؛ محل وقوع عملیات‌های مهم قادر و… ارتفاعات مرزی بُلفَت – دوپازا در نزدیکی شهر سردشت و محل وقوع عملیات‌های مهمی چون نصر ۵، نصر ۷ و … و اینکه جای جای استان آذربایجان غربی محل وقوع حوادث و حماسه‌های متعدد و قابل ذکر است که امروز بوی خون و لاله می‌دهد.

آذربایجان غربی سومین استان کشور که بیشترین شهید را دارد

وحیدی با بیان اینکه آذربایجان غربی با ۱۲ هزار شهید و ۳۶ هزار جانباز و آزاده سومین رتبه کشوری از نظر تعداد شهدا را به خود اختصاص داده است، عنوان کرد: با گذشت بیش از چهار دهه از انقلاب اسلامی و نیز چندین سال بعد از اتمام جنگ تحمیلی در شهادت هنوز در این منطقه باز است و شهدایی زیادی تقدیم انقلاب اسلامی می‌شود.

وی جمع آوری و نشر ارزشهای دفاع مقدس، معرفی مناطق و احداث یادمانها، آشناسازی نسل جوان با آرمانها و عقاید شهدا، ایجاد زیر ساختهای رفاهی و گردشگری و رسیدگی به وضعیت معیشتی و اجتماعی مردم در مناطقی همچون دارلک، آلواتان، سرو، حکی، دولتو، دوبره، بند، حاج عمران، کلاشینگ، آلان، بیتوش، زینو، ممی خلان، تنگه چومان، لولان و سیدکان به عنوان مناطق عملیاتی آذربایجان غربی را برای صیانت از تاریخ ماندگار پر افتخار دفاع مقدس کشور مورد تاکید قرار داد.

وحیدی با اشاره به اینکه آذربایجان غربی در دفاع مقدس از مرز کوه دالامپر اشنویه تا سردشت درگیر جنگ با عراق بود، اضافه کرد: در این هشت سال حدود پنج عملیات برون مرزی در این منطقه انجام شد و چندین شهر مورد اصابت بمب‌های رژیم بعثی عراق قرار گرفت و حتی چند شهر نیز بمباران شیمیایی شد و هزاران نفر در این زمان جان خود را از دست‌داده یا اینکه با بمب‌های شیمیایی مسموم شدند.

وی با بیان اینکه جنگ تحمیلی عراق از ۳۱ شهریور ۱۳۵۹ شروع شد ولی آذربایجان غربی از سال ۵۸ با گروهک‌های ضدانقلاب درگیر بوده و این درگیری تا به امروز ادامه دارد، گفت: این استان در چند جبهه با دشمن جنگیده است که یکی از آن جبهه‌های برون‌مرزی بوده و در کنار آن به مناطق عملیاتی در جنوب کشور نیروی اعزام می‌شد.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس آذربایجان غربی بیان کرد: ما در زمان دفاع مقدس بود که فرا گرفتیم چگونه با دشمن مبارزه کنیم و چگونه سلاح‌های جنگی را بسازیم و ارزش‌های کشور را حفظ کنیم، اما باید این آثار و ارزش‌ها را برای آیندگان هدیه بدهیم و میان آنان نیز ارج دهیم، چراکه به گفته رهبر معظم انقلاب دفاع مقدس گنج است و باید این گنج را ارزشمند بدانیم.

وحیدی با بیان اینکه این استان محل شهادت سرداران بزرگی، چون برادران زین‌الدین، شهید بابایی، شهید کاظمی، شهید بروجردی، شهید کاوه و دیگر سرداران بزرگ هشت سال دفاع مقدس بوده است، گفت: آذربایجان غربی نماد غیرت و شجاع و دفاع است، مردم این منطقه از کرد تا ترک ارمنی و آشوری بیش از ۱۲ هزار شهید تقدیم انقلاب کردند و سردارانی همچون باکری، باپیری، امینی و ده‌ها فرزند رشید این سرزمین جان خود را تقدیم این خاک و آب کردند.

باید مراقب باشیم واقعیت‌های دفاع مقدس تحریف نشود

فرمانده قرارگاه منطقه‌ای شمال غرب نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران نیز در خصوص نقش آذربایجان غربی و منطقه شمال غرب کشور در دوران هشت سال دفاع مقدس گفت: دفاع مقدس گنجینه‌ای از فضیلت‌ها ارزشهای الهی و انسانی است طول و عرض جبهه‌های دفاع مقدس شاهد رشادت‌ها و جانفشانی‌های تمامی اقشار مختلف ایران اسلامی بودیم.

امیرعلی حاجیلو با بیان اینکه هشت سال دفاع مقدس نمایشگاهی از عملیاتی شدن تعالیم و آموزه‌های دینی بود، افزود: آذربایجان غربی در طول هشت سال دفاع مقدس عملیات و فعالیت‌های ماندگاری برای صیانت از مرزهای ایران اسلامی را شاهد بود که مهمترین آن عملیات کربلای ۷ بود که امام راحل بعد از اتمام آن در تماس بیسمی با فرمانده عملیات فرمودند: دل مرا شاد کردید.

وی ادامه داد: عملیات کربلای ۷ در شرایطی انجام شد که عراق به پشتوانه تسلیحات نظامی غرب و شرق و بهره مندی از کارشناسان غربی تصور می‌کرد ایران توان اجرای عملیات را ندارد اما با رهبری امام خمینی (ره) و انجام عملیات کربلای ۶ و ۷ به دشمنان بعثی و غرب و شرق نشان داده شد ایران توان انجام عملیات با این عظمت در هر موقعیت و شرایط جوی را دارد.

وی با بیان اینکه عملیات کربلای ۷ در منطقه عملیاتی حاج عمران آغاز شد، نیمی از منطقه عملیاتی والفجر ۲ که در دوره حملات موسوم به استراتژی دفاع متحرک عراق از دست رفته بود در عملیات کربلای ۲ و بقیه در عملیات کربلای هفت آزاد شد، افزود: در این عملیات علاوه بر آزادسازی چند ارتفاع و انهدام چندین تیپ و گردان دشمن، مقدار زیادی ادوات، سلاح‌های سبک، نیمه سنگین و انواع خودرو منهدم و مقداری نیز به غنیمت گرفته شد.

فرمانده قرارگاه منطقه‌ای شمال غرب نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر اینکه باید مراقب باشیم واقعیت‌های دفاع مقدس تحریف نشود، گفت: باید ارزش‌های دفاع مقدس را به نسل جوان انتقال دهیم چرا که دشمنان در تلاش برای فاصله انداختن بین نسل‌های انقلاب و به فراموشی سپردن این حماسه ملی و دینی هستند.

حاجیلو با تاکید بر اینکه اقتدار، توانمندی و عزت جمهوری اسلامی ایران مرهون تلاش‌های گران‌مایه رزمندگان و شهدای دفاع مقدس است، افزود: در تجلیل و تحلیل گنجینه ارزشمند باید مراقب باشیم واقعیت‌های دفاع مقدس تحریف نشود و این از تأکیدات مقام معظم رهبری است باید با تبیین واقعیت‌های این حماسه ماندگار، با تحریف دفاع مقدس مقابله کنیم. هر کجا تحریف وارد شد و بخشی از واقعیت‌ها نادیده گرفته شد مطمئناً اثرگذاری در مخاطب کمتر می‌شود.

فرمانده قرارگاه منطقه‌ای شمال غرب نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی یاران گفت: امروز شاهد افزایش روز افزون وحدت بین نیروهای مسلح هستیم همچنین اتفاقات بسیار خوبی در حوزه تجهیزات و تولید دانش بنیان و استفاده از ظرفیت دانشگاه‌ها و تربیت نیروی انسانی مؤمن و متعهد شاهد هستیم که انشاالله زمینه‌ساز ظهور بقیه الله الاعظم خواهیم شد.

موزه دفاع مقدس آذربایجان غربی سریع‌تر تکمیل و تجهیز شود / آذربایجان غربی مشهد شهدا

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی نیز در خصوص نقش استان در هشت سال دفاع مقدس به خبرنگار مهر گفت: آذربایجان غربی در طول انقلاب اسلامی و هشت سال دفاع مقدس صحنه رشادت و دلیرمردی‌های زیادی بوده است این استان با بیش از ۳۶ هزار شهید مهاجر ۴۲ سال است که در مقابل دسیسه‌های شوم دشمنان ایستادگی کرده است.

حجت الاسلام سیدمهدی قریشی با بیان اینکه استان آذربایجان غربی تا به امروز نیز عرصه حماسه‌های دفاع از ایران اسلامی است و باید در این حوزه توجه جدی داشته و نسل جدید را با آرمان‌های دفاع مقدس بیش از پیش آشنا کرد، افزود: بنا به فرموده مقام معظم رهبری ملت ایران باید تاریخ هشت سال جنگ تحمیلی را ثبت کنند چرا که اگر مردم این کار را انجام ندهند دشمنان تاریخ جنگ را تحریف می‌کنند، در این راستا مسئولان کشور باید از تاریخ جنگ مواظبت کرده و اتفاقات جنگ را به تصویر کشیده و استقامت مردم را در تاریخ ثبت کنند.

وی با بیان اینکه در طول هشت سال جنگ تحمیلی ملت ایران به دنیا ثابت کرد که ملت ایران ملتی مقاوم و سربلند است و در طول این مدت حتی یک وجب از خاک ایران به دشمن تسلیم نشد و این باعث افتخار و مدال زرینی برای مردم ایران است، گقت: مسئله دفاع از کیان کشور و مردم دستور دین اسلام است و مردم ایران و حضرت امام خمینی (ره) در طول هشت سال جنگ تحمیلی به دستور اسلام عمل کردند.

قریشی با اشاره به اینکه جهاد فی سبیل الله درهای بهشتی است که به روی پیشکسوتان این عرصه گشوده شده بود گفت: بر اساس صریح آیات و روایات رزمندگان و ایثارگران ۸ سال دفاع مقدس به استقبال این درهای بهشت الهی رفتند تا این آزادگی و عزت نصیب ملت بزرگ ایران شود و ملت ایران مدیون رشادت‌ها و جانفشانی رزمندگان و ایثارگران و شهدای دفاع مقدس است

امام جمعه ارومیه با بیان اینکه در طول هشت سال دفاع مقدس ملت ایران با فدا کردن جان عزیزان خود به دنیا نشان دادند که در مقابل ظالمین جهان تسلیم نمی‌شوند، ادامه داد: در این مدت مردم ایران به دنیا ثابت کرد که ملت ایران ملتی مقاوم و سربلند است و در طول این مدت حتی یک وجب از خاک ایران به دشمن تسلیم نشد و این باعث افتخار و مدال زرینی برای مردم ایران است.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی اظهار کرد: مسئله دفاع از کیان کشور و مردم دستور دین اسلام است و مردم ایران و حضرت امام خمینی (ره) در طول هشت سال جنگ تحمیلی به دستور اسلام عمل کردند، امیرالمومنین علیه السلام می‌فرمایند جهاد لباس مخصوص تقوا و زره مخصوص الهی است که هر کس آن را بپوشد خداوند به او لباس عزت خواهد پوشاند، اما هر کس از جهاد بترسد خداوند به او لباس ذلت خواهد پوشاند.

قریشی با تاکید بر اینکه موزه دفاع مقدس نقش مهمی در صیانت از حفظ و نشر آثار و ارزش‌های دفاع مقدس دارد، گفت: ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در میان نسل جدید یکی از رسالت‌های جمهوری اسلامی بوده و باید در تعمیق این باورها در نسل جدید تلاش جدی صورت پذیرد و موزه دفاع مقدس هر چه سریع‌تر تکمیل و تجهیز شود.

مناطق مهم عملیاتی استان آذربایجان غربی در ۸ سال دفاع مقدس

قبل از هجوم سراسری مورخ در ۳۱ شهریور تا پیش از آغاز رسمی جنگ، رژیم بعثی عراق مرز زمینی و هوایی خود با استان آذربایجان غربی را ۳۵ مورد تعرض زمینی و هوایی قرار داده بود.

۱- منطقه عمومی حاج عمران و ارتفاعات تمرچین : محل وقوع عملیات‌های بزرگی چون والفجر ۲، کربلای ۲، کربلای ۷، نصر ۹ و حماسه سکانیان.

۲- ارتفاعات کلاشین در نزدیکی شهر اشنویه: محل وقوع عملیات‌های مهم قادر و …

۳- ارتفاعات مرزی بُلفَت – دوپازا در نزدیکی شهر سردشت: محل وقوع عملیات‌های مهمی چون نصر ۵، نصر ۷ و …

۴- جای جای استان آذربایجان غربی محل وقوع حوادث و حماسه‌های متعدد و قابل ذکر می‌باشد که امروز بوی خون و لاله می‌دهد.

با این اوصاف مناطق مرزی شهرهای پیرانشهر، سردشت و اشنویه از جمله مکان‌هایی بودند که دشمن بعثی تحرکات زیادی در این قسمت از آذربایجان غربی داشته است. برای دفع تجاوز دشمن بعثی در محورهای حاج عمران، مناطق مرزی اشنویه، مناطق مرزی پیرانشهر و مناطق مرزی سردشت، عملیات‌های مختلفی انجام شد که عملیات والفجر۲ – ۵- ۷- ۹ و نصر ۲ و قادر ۲ و عملیات سه کانیان از مهم‌ترین آنها هستند که دستاوردهای ارزنده‌ای هم نصیب رزمندگان اسلام کردند.

امروز در چهل سالگی دفاع مقدس قرار داریم و تاریخ زرین و درخشان هشت سال دفاع مقدس در جای جای آذربایجان غربی، مشهد شهدای ایران چون نگینی نشان از رشادت و دلیرمردی‌های مردمانی دارد که هنوز و هر روز برای صیانت از مرزهای ایران اسلامی درخت تنومند نظام را با خون جوانان خود آبیاری می‌کنند.

کد خبر 5031962

منبع: مهر

کلیدواژه: مقام معظم رهبری مقام معظم رهبری چهل سالگی دفاع مقدس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس ویروس کرونا چهل سالگی دفاع مقدس هفته دفاع مقدس شیراز آمار کرونا شهرکرد بوشهر شیوع کرونا کرمانشاه دفاع مقدس جنگ تحمیلی دفاع مقدس گرگان خطبه های نماز جمعه اردبیل دفاع مقدس آذربایجان غربی استان آذربایجان غربی هشت سال دفاع مقدس هشت سال جنگ تحمیلی آذربایجان غربی آذربایجان غربی سال دفاع مقدس انقلاب اسلامی طول هشت سال عملیات کربلای مناطق عملیاتی جمهوری اسلامی برای صیانت دفاع مقدس نزدیکی شهر دفاع مقدس ایران اسلامی مناطق مرزی مردم ایران نشر ارزش واقعیت ها ملت ایران حاج عمران رشادت ها کربلای ۷ شمال غرب کربلای ۲ پاک سازی ارزش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۲۷۲۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مردم قدردان نیروهای مسلح عزتمند ایران اسلامی هستند

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی،حجت الاسلام والمسلمین سیدمهدی قریشی روز چهارشنبه در مراسم رژه روز ارتش که در ستاد لشکر ۶۴ ارومیه برگزار شد، افزود: ارتش ایران، نیرویی الهی است و تنها ارتشی است که از مقابل قرآن کریم، رژه می‌رود.

وی با اشاره به توطئه های دشمنان نظام مقدس جمهوری اسلامی برای انحلال ارتش در ابتدای انقلاب اظهار کرد: با دوراندیشی امام خمینی (ره)، ارتش در جمهوری اسلامی ایران تقویت شد و همین امر زمینه ارتقای روزافزون امنیت کشور را فراهم کرد.

وی با اشاره به عملیات وعده صادق در پاسخ به جنایات رژیم صهیونیستی ادامه داد: این عملیات افتخاری بزرگ برای ایران اسلامی بود و توانستیم انتقام شهدای مقاومت را از دژخیمان صهیونیستی بگیریم.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی اضافه کرد: این عملیات نشان داد که ایران اسلامی با عزت در مقابل زیاده خواهی دشمنام می ایستد و ضربه سخت به هیمنه پوشالی آنان و رژیم کودک کش صهیونیستی می زند.

دیگر خبرها

  • بررسی روند ساخت یادمان شهدا و موزه دفاع مقدس در خوی
  • دیدار با جانبازان دفاع مقدس در میبد
  • مدیریت سیل در استان کرمان مانند شب عملیات در دفاع مقدس بود
  • هر لحظه به مراحل پایانی عملیات «الی بیت المقدس» نزدیک‌تر می‌شویم
  • استاد حقوق: عملیات وعده صادق دفاع مشروع بود
  • ارتش، نیرویی الهی و غرورآفرین+عکس
  • مردم قدردان نیروهای مسلح عزتمند ایران اسلامی هستند
  • ارتش جمهوری اسلامی ایران یکی از ارتش‌های قدرتمند منطقه است
  • بیجار سرزمین شهدا و مجاهدت های خاموش است
  • آذربایجان غربی از استان‌های امن کشور